Historie všedního dne ve středověku je dozajista lákavé téma, které nabízí spoustu možných aktivit. Věřím, že dnešní článek se dočká mnoha zajímavých doplnění z vaší strany. Já sama mám stále ještě v šuplíku pár nerozpracovaných nápadů, které čekají na to, až se jim pověnuji.
1) Jak se žilo ve středověku (videa)
Existuje několik hezkých dokumentů, které byste mohli využít.
Jak to viděl středověk (BBC)
Zabývá se čtyřmi tématy - Moc, Víra, Vědomosti, Sex. Samozřejmě, jako u všech dokumentů, se nevyhne určitým zjednodušením. Ale samotné pojetí, kdy se snaží zmíněná témata nahlížet skutečně dobovou perspektivou, si zaslouží ocenit. Všechny díly jsem zkrátila přibližně na 15 minut a ideální použití bych viděla pro práci ve čtyřech skupinách (aktivitu jsem zkoušela před 3 roky s ještě nezkrácenou verzí, takže je to spíše návrh):
- žáci si vyberou téma, které je zajímá - tím vzniknou skupiny (nutno pohlídat rovnoměrné rozložení)
- z každé skupiny by se podívali na dokument např. v PC-učebně a vypsali by z něj samostatně klíčová slova/sousloví (např. max. 10), která zachycují nejlépe středověké pojetí daného fenoménu
- ve skupině by se potom museli na max. 7 klíčových pojmech shodnout a dohodnout se, jak je budou prezentovat ostatním
- jednotlivé skupiny prezentují své téma celé třídě
Protože Youtube mi nedovolil nahrát všechny zkrácené verze, najdete některé na Uložto.cz ke stažení (pouze přes odkaz a k edukačním účelům, prosím).
Mor
Tajemství středověku (Vesnice, Město, Víra)
Podobně jako s dokumentem Jak to viděl středověk byste mohli pracovat i se třemi dokumenty, které naštěstí na Youtube jsou a jsou už přiměřeně dlouhé.
2) Navrhujeme středověké město
- žáci pracují opět ve skupinách
- v úvodní hodině je třeba zjistit, jak středověké město vypadalo, co v něm nemohlo chybět, jak se stavělo atd...
- k tomu vedle videa, u kterého si právě tyto poznatky žáci vypisují, využívám řadu dalších materiálů:
Zde se stavbě či vzhledu města věnuje celá jedna kapitola, kterou lze žákům do skupin rozmnožit. Samozřejmě vždy lze využít i učebnici...
- cíl práce - navrhnout a nakreslit vlastní středověké město s vlastním vymyšleným názvem, které bude splňovat patřičné atributy:
- jak vzniklo (město na zelené louce bude vypadat jinak než město, které vzniklo přirozeně z osady u hradu či kláštera)
- co musí obsahovat (radnice, kostel, hradby-hradební právo, brány, atd...)
- jaká má práva
- členové skupiny si rozdělí povolání/řemesla/funkci a zapíší je k městu do legendy
3) Jak se žilo ve středověku - Věřte/nevěřte
Jak na to?
- I zde jsem se rozhodla vybrat zajímavé informace ke středověku a zpracovat je v Canvě tak, aby se žáci lépe soustředili na tvorbu samotné hry, tiskněte 2 stránky na jednu (klikněte na obrázek ⬇)
- Na modelovém příkladu je nutné žákům ukázat, co po nich chceme - vyberte si známý fakt o středověku a jeho pravdivé vysvětlení. Rovnou si před dětmi vymyslete další 2 vysvětlení, která vypadají pravděpodobně, ale nejsou.
- Žáci si přečtou své článečky a zkusí ke každému z nich vymyslet 2 nepravdivá tvrzení. Píší si je do sešitu.
- V ideálním případě zkuste toto stihnout za prvních 25 minut z hodiny. Je dobré žáky hodně obcházet a probírat s nimi pravděpodobnost navržených tvrzení či možností.
- Ve zbývajících 20 minutách jsme šli na koberec a každá dvojice četla postupně svá tvrzení, ostatní ukazovali palcem nahoru, pokud si mysleli, že je pravdivé, či palcem dolů, pokud si mysleli, že je nepravdivé.
- Pokud zůstanete v lavicích navrhuji pohybovou aktivitu - stoupnout si, když si myslím, že je to pravda.
- Zatím jsem to v jedné hodině nestihla - zasáhlo mi to vždy tak 10 minut z hodiny další...
- Kdo tipoval správně, zapsal si do sešitu čárku jako bod.
- Na aktivitě žáky rozhodně baví snaha co nejpřesvědčivěji zmást spolužáky, zároveň se mimoděk doví spoustu informací o životě ve středověku.
4) Jak se žilo ve středověku - černé historky
5) Co ještě čeká v záloze?
- Řemesla
- Středověká společnost naživo? Hra už vznikla a je i vyzkoušená, hledejte ZDE.
- Církev
Téma víry je pro středověk naprosto zásadní, stálo by za to věnovat tomu také samotnou hodinu. K zatím neprozkoumaným patří webové stránky Monasterium o tom, jak fungovaly kláštery.
- Statistika
Nemá někdo dobrý materiál ke statistickým údajům ve středověku? Dala by se na to krásně napasovat podobná aktivita, jako mám k životu v 19. století.
- Hry
Nabízí se samozřejmě vytvořit únikovku, když je hrajete občas v hodině, žáky to baví víc než v online výuce.
Nebo zkusit napsat na kartičky běžné jevy (nemoc, zatmění, apod.) a nechat žáky zkusit vymýšlet, co by si o jevech mohli myslet, kdyby žili v této době? Samozřejmě by to potřebovalo dobrý evokační úvod...
Jednu z her už pro vás nachystala Dana Truxová k rytířům, více hledejte v tomto příspěvku.
Úmyslně jsem vás nechala na konci příspěvku nahlédnout do fáze procesu vymýšlení, protože třeba zrovna vy načrtnuté nápady dotáhnete - nebo je třeba už dokonce máte zpracované. Těším se na vaše komentáře a podněty.
Dobrý den, jen malý dotaz: odkaz na zkrácené verze dílů Jak to viděl středověk na ulozto.cz už není a ani původní verze se na iVysílání spustit nedá, je nějaká možnost se k těm dokumentům dosta? Dík, BM
OdpovědětVymazatDobrý den, moc děkuji za upozornění. Uložto na mě vždycky někde vykoukne jako kostlivec ze skříně. Odkazy jsou opravené a ke zkráceným ukázkám Vás nyní dovedou.
Vymazat