Přeskočit na hlavní obsah

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat.
Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát...

1) EVOKACE

Začínáme brainstormingem a otázkami Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa?
  • většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky...
Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu z Českého historického atlasu.
Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to:
Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka. 
V PC-učebně si zahrají hru vytvořenou v Genially s těmito hrdiny a ke každému z nich si poznamenají, co učinil pro to, aby si český národ uvědomil sám sebe a Češi aby mezi sebou přestali mluvit německy... 

2) Badatelská lekce k rukopisům

Využijte připravenou badatelskou lekci od Jiřího Karena k otázce rukopisů. Najdete ji zde.

Tady by se hodila i nějaká aktivita, kde všude se příběhy z Rukopisů objevují (Národní divadlo, hudební a výtvarná díla, atd.) - nějaké nápady?

Lze doplnit tragickým koncem Ladislava Píče v souvislosti s nimi (nejprve prosím sdělte jeho osud, pak až jeho jméno).

3) Český vědecký pantheon

Pro samostatnou práci dám žákům na výběr následující díly z dokumentu ČT - Dvaasedmdesát jmen české historie. Každý si vybere jedno jméno podle vlastního zájmu.
Výstupem aktivity může být informační leták viz obrázek,

ale naposledy jsem zkusila vytvářet falešný fakebookový profil.
  • Zadání: Co by měli na svém profilu, kdyby jej během života měli k dispozici?
ZDŮRAZNĚTE OVŠEM, ŽE PROFIL MÁ OBSAHOVAT ZJIŠTĚNÉ HISTORICKÉ INFORMACE. 
S čím si ale žáci mohou pohrát, to je forma, hashtagy, atd...
Návod na to, jak s fakebookem pracovat najdete v Aj zde:

Doporučuji jej přidat k zadání nebo vysvětlit na začátku hodiny frontálně (bez zvuku). Asi nejdůležitějšími informacemi z videa je:
  • že se dá profil uložit až poté, co vytvoříte 5 příspěvků
  • že první příspěvek, který napíšete, bude nejníže na stránce (takže je dobré začít chronologicky nejstaršími.
Některé práce našich žáků si můžete prohlédnout třeba zde nebo tady.

4) Cesta k roku 1848 

Využívám opět komiks Larryho Gonnicka, ale po zkušenostech jsem jej rozdělila na kratší úseky.
Komiks vytisknu do dvojic a každý žák dostane svůj pracovní list. Lekce letos byla neobvykle aktuální, vzhledem k tomu, že komiks začíná výbojem carského Ruska...

Dále jsem letos vyzkoušela super badatelskou lekci z projektu Dějepis+, která na komiks hezky navazuje a aktualizuje jej. Žáci v lekci zkoumají, zda by v současnosti měli Britové vrátit řecké památky zpět do Řecka?
Lekce se momentálně optimalizuje a věřím, že jakmile bude po pilotáži, nějak se k ní dostanete. Ale nejrychleji se vám to podaří, pokud se do projektu přihlásíte jako pozorovatelé.

5) ISMY

Pokračuji komiksem Larryho Gonnicka a tentokrát vytvořím 3 různé varianty komiksu, kde první dvě strany mají všichni stejné, ale poslední se liší svým ISMEM:
  • Vytvořím skupiny po třech a každý ve skupině dostane jinou variantu. Ideálně si je můžete označit třeba barevnými kolíčky, nebo je vytiskněte na různě barevné papíry. 
  • Každý ve skupině dostane pracovní list, v němž vyplní jen tu část, která se jej týká.
  • Poté se sejdou experti na komunismus, socialismus a kapitalismus zvlášť a prodiskutují, co zjistili. 
  • Dále se vrátí do svých mateřských skupin a seznámí se svými výstupy ostatní ve skupině - ti doplní náležité části listu.
Na závěr pracovního listu je dobrovolný úkol pro rychlíky, ke kterému můžete vydat poslední list komiksu. (Díky za tip od Kateřiny Jirečkové.)

6) Rok 1848

Ke krátkému shrnutí se dá využít zkrácené video dokumentu Habsburkové 4/4, k němuž využijete druhou stranu pracovního listu. Ideálně zastavujte video v části s mapou Evropy vždy poté, co se žáci dozví, oč šlo demonstrantům ve kterém státě.

7) Další tipy

Jděte do muzea.
Jste-li z okolí Prahy, tak v Muzeu hlavního města Prahy je vždy nějaká aktuální výstava k 19. století. Ale můžete využít i hotové dějepisné lekce, já bych třeba ráda vyzkoušela tu k Národnímu divadlu.
Další krátké video o revoluci v Praze najdete zde (délka 5:42).
Učíte hudebku? Na blogu Lenky Pobudové najdete lekci k B. Smetanovi a jeho Vltavě.

Konečně pokud nám to čas dovolí, podíváme se společně na Cimrmanovu hru Blaník...

Máte nějaké zajímavé tipy k Národnímu obrození a roku 1848? Sem s nimi!

Komentáře

  1. Moc bych Vám chtěla poděkovat za úžasné inspirace. Určitě něco v hodinách využiji. Bohužel záleží, na kterou třídu učitel narazí. Někteří žáci si bohužel neváží ani takovéto zábavné výuky, s jejíž přípravou má učitel práci :-( I například Vámi zmiňovaný Blaník jsem žákům jedné třídy pouštěla a naprosto je to nebavilo, vyrušovali...

    OdpovědětVymazat
  2. Dobrý den, děkuji za komentář. Na můj systém výuky si děti doslova zvykají od šesté třídy. Může se stát, že když na ně nastoupíte se změnou, nereagují hned nadšeně. Ve svých hodinách hodnotím pouze za aktivity a projekty, takže vědí, že pouze zapojením se do činnosti mohou získat známku. Velká pohoda v hodině vzniká i vědomím, že je z toho nezkouším. Vytrvejte, ono se to obrátí 😉.

    OdpovědětVymazat
  3. "Protože nevykládám v hodině často, žáci to berou jako příjemnou změnu..." neskutečné! :-D Máte můj obdiv, připadá mi to úžasné! :-) Dnes jsem poprvé v hodině vyzkoušela jednu novou aktivitu (soutěže a kvízy jsou fajn, ale je to pořád dokola, a co dříve děti vítaly jim dnes už přijde všední a nezajímavé. ). Inspirovaná Vašimi stránkami a hlavně přístupem, jsem je dnes nechala "vyrobit" obyčejnou křížovku na dané téma (mohli si vybrat Baroko - Klasicismus - Romantismus a poté slova + legendu ke křížovce zaměřit na pojmy, osobnosti, prvky architektury atd. vztahující se k období, které si zvolili). Příští hodinu oskenované křížovky promítnu na tabuli a budeme je luštit formou soutěže (nebo kdo bude dobrovolně chtít na známku, vylosuje si nějakou spolužáky vytvořenou křížovku místo testu). Já vím, není to nic světoborného, ale po dlouhé době jsem viděla záblesk v očích mých žáků (hurá, nebude se nic zapisovat do sešitu, nebudeme muset poslouchat povídání učitelky a můžeme si dělat, "co chceme" :-) Ve skupinkách pracovali i ti, které dějepis evidentně nebaví - vždyť přeci vymýšleli dějepisné chytáky pro své spolužáky. Těším se, až použiji některé z Vámi nabízených tipů, myslím, že je to skvělé a ještě jednou moc děkuji za tento blog:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, děkuji za milý komentář. Jsem ráda, že vás blog inspiruje, za každé vylepšení a nápady budu ráda.

      Vymazat
  4. Moc Vám děkuji za skvělou únikovku. Právě to jsem potřebovala do hodiny. Je opravdu krásně propracovaná. Vloudila se tam jenom jedna pidichybička u jedné z learningapps, myslím, že je to u té druhé, kdy se spojují uměle vytvořená slova s obrázkem. U jednoho je prázdné políčko. To ale vůbec nic nemění na tom, že je únikovka super a ještě jednou velké díky za ni!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, děkuji za chválu i zprávu o chybě. Vím o tom, resp. nevím, co s tím. V Learningapps vypadá ze strany editora vše v pořádku. Možná prostě zkusím úplně vyměnit obrázek..

      Vymazat
  5. Ono to asi nemá na funkci vliv :-). Když to dětem řeknu dopředu, budou s tím počítat a úkol jde splnit i s tím. Moc děkuji!

    OdpovědětVymazat
  6. Ahoj :-) Letos jsme s Blaníkem pracovali během online výuky. Měli jsme týdně jen jednu hodinu synchronní, takže do té druhé jsem jim dala za úkol se na Blaník podívat a k tomu měli splnit toto zadání:
    Zhlédněte hru Divadla Járy Cimrmana Blaník.
    Zatímco je blanický zvěd Šlupka na výzvědách, přijde do Blaníku český učitel Josef Bohuslav Chvojka, který blanické představitele informuje o dění na povrchu.
    V jaké chvíli se Chvojka sebral a uháněl pro pomoc do Blaníku? Co se v českých zemích zrovna odehrávalo?
    Proč má Chvojka na hlavě zrovna konstituční klobouk? Co vzbudilo tak velká očekávání a naděje?
    Vyberte jakýkoli žertík, ze hry nebo ze semináře, který je srozumitelný jen díky znalosti historických faktů.

    A moc děkuju za inspiraci!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky! Super tip, jak nesedět u videa pasivně. Zařadím 😉

      Vymazat
  7. Dobrý den,
    musím Vám poděkovat za únikovou hru k národnímu obrození. Pro děti je to téma, které je příliš neoslovuje, je jim velmi vzdálené. Dnes jsme ve 2 třídách společně pracovali na "záchraně českého národa" a děti to velmi bavilo. Nejlepší ocenění přišlo na konci hodiny od paní asistentky (která v této třídě běžně není, pouze zaskakovala za kolegyni), když povídá: "Já jsem se tak pobavila, to byla tak prima hodina."
    Takže Vám ještě jednou děkuji, umím si představit, kolik práce je za touto aktivitou.
    Váš blog sleduji už dlouho a je pro mě velkou inspirací.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, moc děkuji za krásnou zpětnou vazbu. Když to děti baví, to potěší vždy nejvíce. Budu ale ráda i za podněty, kterými třeba na aktivity z blogu navazujete. Často u hotového materiálu člověka napadne něco, co by celou metodiku ještě vylepšilo. A to mě zajímá! Ať se daří.

      Vymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou

Nebojte se husitů - verze 2.0

Už jste si asi všimli, že občas původní příspěvky upravuji (poznáte podle verze v nadpisu). Husité už to vážně potřebují, pracuji nyní s tématem (alespoň doufám) promyšleněji. Proto zde najdete nyní trochu návodnější metodiku. Tolik k mému předsevzetí, že přípravy mi budou zabírat méně a méně času - takže ne, prostě když mi zbyde čas, tak samozřejmě vylepšuji... 1) UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY Ráda využívám úvodní 4 strany z materiálů České školy bez hranic   o postavení českého království v Evropě na konci vlády Karla IV. (pro ZŠ je to úroveň B , pokud jste na SŠ zvolte obtížnější variantu) pracovní list tisknu oboustranně (2 stránky na jednu) líbí se mi, že se zde pracuje s dobovými prameny a mapami Na tyto webové stránky budu ještě párkrát odkazovat. Ideálně práci s textem zakončete brainstormingem s otázkou: Jak je vnímána všeobecně doba vlády Karla IV.? (žáci mohou ukázat na prstech)  Co si představíte, když se řekne krize? (vypište návrhy na tabuli) Co si představíte, když se řekne