Ke starověkému Egyptu už na blogu sice jeden příspěvek mám, ale takové téma jich určitě snese víc.
K následujícímu nápadu mě dovedly moje vlastní děti - zbožňují totiž časopis Tečka (který mimochodem doporučuji rodičům mezi vámi s ratolestmi kolem 7-9 let). Kromě spousty potrhlých stránek s vtipy a únikovkou v každém čísle, zde také vždy najdete dvoustránku s šesti tvrzeními, z nichž je jedno nepravdivé.
Děsně se mi to líbilo, děti to baví a rozvíjí to samozřejmě skvěle kritické myšlení i čtenářskou gramotnost.
Poměrně dlouho jsem rozvažovala, jak to překlopit do hodin, když by to pro mne zase znamenalo spoustu práce (pokud bych měla všechna mylná tvrzení vymýšlet)...
Naštěstí mám letos šesťáky, kteří milují práci ve skupině či ve dvojici a kreativní činnost všeho druhu. Do toho se mi už nashromáždila slušná sbírka článků ke starověkému Egyptu z Časostroje.
Tak tedy vznikl nápad na aktivitu Věřte-nevěřte.
Jak na to?
- Žáci dostanou do dvojice/trojice náhodně několik karet s neuvěřitelnými fakty ze starověkého Egypta. Použila jsem převážně informace z článků Časostroje
- Je nutné ukázat žákům, co po nich chceme na modelovém příkladu - vyberte si známý fakt o Egyptě a jeho pravdivé vysvětlení. Rovnou si před dětmi vymyslete další 2 vysvětlení, která vypadají pravděpodobně, ale nejsou.
- Žáci si přečtou své článečky a zkusí ke každému z nich vymyslet 2 nepravdivá tvrzení. Píší si je do sešitu.
- V ideálním případě zkuste toto stihnout za prvních 25 minut z hodiny. Je dobré žáky hodně obcházet a probírat s nimi pravděpodobnost navržených tvrzení či možností.
- Ve zbývajících 20 minutách jsme šli na koberec a každá dvojice četla postupně svá tvrzení, ostatní ukazovali palcem nahoru, pokud si mysleli, že je pravdivé, či palcem dolů, pokud si mysleli, že je nepravdivé.
- Pokud zůstanete v lavicích navrhuji pohybovou aktivitu - stoupnout si, když si myslím, že je to pravda.
- Zatím jsem to v jedné hodině nestihla - zasáhlo mi to vždy tak 10 minut z hodiny další...
- Kdo tipoval správně, zapsal si do sešitu čárku jako bod.
- Na aktivitě žáky rozhodně baví snaha co nejpřesvědčivěji zmást spolužáky, zároveň se mimoděk doví spoustu informací o životě ve starověkém Egyptě.
Kam s tím?
Co pak?
- Karty si vytiskněte a nalepte na barevný papír (já tak rozlišuji v šuplíku své skákavé rébusy k Přemyslovcům a Třicetileté válce). Pak je vystřihněte a z rubové strany napište číslice od 1 do 40 podle líce. Výhodou je, že můžete hru vytisknout tolikrát, kolikrát potřebujete. Pak si samozřejmě trochu pohrajete s laminovačkou, ale máte do budoucna hotovo.
- Hraje se ve dvojici - první hráč dá figurku na číslo 1 a druhý na číslo 40.
- Je důležité je upozornit, aby tahy prováděli vždy současně.
- Současně otočí karty a přečtou si otázky, současně položí figurku na jiné číslo, kde si myslí, že je správná odpověď. Současně otočí další kartu - v případě špatné odpovědi jednoho hráče se jeho figurka vrací na původní číslo. Ale druhý hráč, který odpověděl správně umísťuje svou na další kartičku. Kdežto původní hráč musí zkusit druhou možnost (a tím pádem je o tah pozadu).
- Vyhrává ten, který jako první dosáhne cílové karty. Pak se kartičky znovu otočí a žáci si prohodí začátek - z druhé strany jsou totiž jiné otázky. První hráč dá figurku na 40 a druhý hráč na 1. (Šance na odvetu!)
Ta únikovka je naprosto dokonalá. Děkuji moc, Linda Přibylová
OdpovědětVymazatDíky! Moc mě bavilo ji vymýšlet - Genially je geniální :D.
VymazatTak to se těším :)
OdpovědětVymazatTaké už jsem pár únikovek vyrobila, ale smekám - jste fakt dobrá 🤩👍🙋♀️.
OdpovědětVymazatMoc děkuji! Možná to bude tím, že jsem si ji vyráběla pro radost, bez stresu do kdy to musí být hotové...
Vymazat