Přeskočit na hlavní obsah

Čemu ze starověkého Egypta uvěříte? Věřte-nevěřte v hodinách dějepisu!

Ke starověkému Egyptu už na blogu sice jeden příspěvek mám, ale takové téma jich určitě snese víc.

K následujícímu nápadu mě dovedly moje vlastní děti - zbožňují totiž časopis Tečka (který mimochodem doporučuji rodičům mezi vámi s ratolestmi kolem 7-9 let). Kromě spousty potrhlých stránek s vtipy a únikovkou v každém čísle, zde také vždy najdete dvoustránku s šesti tvrzeními, z nichž je jedno nepravdivé. 

Děsně se mi to líbilo, děti to baví a rozvíjí to samozřejmě skvěle kritické myšlení i čtenářskou gramotnost. 

Poměrně dlouho jsem rozvažovala, jak to překlopit do hodin, když by to pro mne zase znamenalo spoustu práce (pokud bych měla všechna mylná tvrzení vymýšlet)...

Naštěstí mám letos šesťáky, kteří milují práci ve skupině či ve dvojici a kreativní činnost všeho druhu. Do toho se mi už nashromáždila slušná sbírka článků ke starověkému Egyptu z Časostroje.


Tak tedy vznikl nápad na aktivitu Věřte-nevěřte.

Jak na to?

  • Žáci dostanou do dvojice/trojice náhodně několik karet s neuvěřitelnými fakty ze starověkého Egypta. Použila jsem převážně informace z článků Časostroje 
  • Je nutné ukázat žákům, co po nich chceme na modelovém příkladu - vyberte si známý fakt o Egyptě a jeho pravdivé vysvětlení. Rovnou si před dětmi vymyslete další 2 vysvětlení, která vypadají pravděpodobně, ale nejsou.
  • Žáci si přečtou své článečky a zkusí ke každému z nich vymyslet 2 nepravdivá tvrzení. Píší si je do sešitu.
  • V ideálním případě zkuste toto stihnout za prvních 25 minut z hodiny. Je dobré žáky hodně obcházet a probírat s nimi pravděpodobnost navržených tvrzení či možností.
  • Ve zbývajících 20 minutách jsme šli na koberec a každá dvojice četla postupně svá tvrzení, ostatní ukazovali palcem nahoru, pokud si mysleli, že je pravdivé, či palcem dolů, pokud si mysleli, že je nepravdivé.
    • Pokud zůstanete v lavicích navrhuji pohybovou aktivitu - stoupnout si, když si myslím, že je to pravda.
    • Zatím jsem to v jedné hodině nestihla - zasáhlo mi to vždy tak 10 minut z hodiny další...
  • Kdo tipoval správně, zapsal si do sešitu čárku jako bod.
  • Na aktivitě žáky rozhodně baví snaha co nejpřesvědčivěji zmást spolužáky, zároveň se mimoděk doví spoustu informací o životě ve starověkém Egyptě.


S vhodným materiálem můžete tuto aktivitu samozřejmě využít i na jiné téma. Já jsem například ještě vyzkoušela na život ve středověku)

Kam s tím?

Pokud využíváte i nápady z předchozího článku, tak tuto aktivitu jsem zařadila za práci s komiksy (které byly evokací k Egyptu jako tematickému celku) a za práci s videem Kompas času.

Co pak?

Následuje hodina plná her - k dispozici zatím máte deskovku a Senet, což je pro větší třídu málo. Proto jsem poprvé zkusila vymyslet vlastní skákavý rébus.
Netrvalo to ani tak dlouho, jak jsem se bála. V podstatě musíte dát dohromady 16 otázek k tématu. Takže pokud někoho svrbí ruce, vymýšlejte směle do dalších témat... Můžete využít vzor k jeho výrobě zde.
Ve skákavém rébusu je zjednodušení ohledně egyptského písma, které není čistě znakové ani čistě hláskové (i vzhledem k dlouhodobému vývoji, kterým prošlo), více o tomto můžete zjistit v dokumentu Kapitoly z dějin písma a případně si hru upravit. Za upozornění děkuji Marcelovi Martinovi, který mi o tipu napsal.

Jen připomenu, jak se hraje (dobře to žákům vysvětlete, překvapivě jim to někdy dělá potíže):
  • Karty si vytiskněte a nalepte na barevný papír (já tak rozlišuji v šuplíku své skákavé rébusy k Přemyslovcům a Třicetileté válce). Pak je vystřihněte a z rubové strany napište číslice od 1 do 40 podle líce. Výhodou je, že můžete hru vytisknout tolikrát, kolikrát potřebujete. Pak si samozřejmě trochu pohrajete s laminovačkou, ale máte do budoucna hotovo.
  • Hraje se ve dvojici - první hráč dá figurku na číslo 1 a druhý na číslo 40
  • Je důležité je upozornit, aby tahy prováděli vždy současně. 
    • Současně otočí karty a přečtou si otázky, současně položí figurku na jiné číslo, kde si myslí, že je správná odpověď. Současně otočí další kartu - v případě špatné odpovědi jednoho hráče se jeho figurka vrací na původní číslo. Ale druhý hráč, který odpověděl správně umísťuje svou na další kartičku. Kdežto původní hráč musí zkusit druhou možnost (a tím pádem je o tah pozadu).
  • Vyhrává ten, který jako první dosáhne cílové karty. Pak se kartičky znovu otočí a žáci si prohodí začátek - z druhé strany jsou totiž jiné otázky. První hráč dá figurku na 40 a druhý hráč na 1. (Šance na odvetu!)
Využila jsem některé otázky z deskovky (opakování matka moudrosti, no ne?) Ale také tuto knihu:
Úplně mě štve, že v této edici vyšly jen dvě. Tu o Řecích už jsem na blogu zmiňovala...

Můžete si s dětmi také zahrát novou online únikovku - je opět vymyšlená tak, že se vše potřebné dozví přímo ve hře. Zaměřuje se hlavně na všední život a posmrtný život v Egyptě.

Při tvorbě hry jsem se inspirovala obrázky ze hry Assasin's Creed a touto knihou ze série Dobrodružná historie. Je to mimochodem také dobrá varianta do hodiny, pokud byste pořídili třeba 3 exempláře.
V sérii ještě vyšly následující knihy:

To je vše, doufám, že se aktivita bude líbit vám i vašim žákům. Na tipy a postřehy se těším v komentářích!

Komentáře

  1. Ta únikovka je naprosto dokonalá. Děkuji moc, Linda Přibylová

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky! Moc mě bavilo ji vymýšlet - Genially je geniální :D.

      Vymazat
  2. Dobrý den, Oli, opět super! Moc děkuji za inspiraci, zkusím udělat něco podle tohodle mustru pro deváťáky :-).

    OdpovědětVymazat
  3. Také už jsem pár únikovek vyrobila, ale smekám - jste fakt dobrá 🤩👍🙋‍♀️.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji! Možná to bude tím, že jsem si ji vyráběla pro radost, bez stresu do kdy to musí být hotové...

      Vymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytvořenou v  Genially

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou

Trochu šílené i děsivé římské císařství s širokou paletou činností

V dnešním příspěvku vám představím své nápady, které používám při výuce období římského císařství. Téma kompletuji na základě zpětné vazby, kterou mi poskytujete nejen v komentářích, ale i mailem a věřte, že mne vždy moc potěší.  Při probírání toho, co k římskému císařství mám, jsem si uvědomila, že k tomuto období jsem různé nápady sbírala delší dobu možná i proto, že se probírá koncem roku a to už bývám, stejně jako vy, dost unavená. Pořád si myslím, že bych některé části mohla více vychytat, ale třeba se objeví nějaké vaše tipy a vylepšení v komentářích níže.  1. Gaius Julius Caesar S nikým jiným než s Julkem se do období římského císařství ani nedá vstoupit. A protože této hodině většinou předchází badatelská hodina s bitvou u Zamy a běhací aktivita ke krizi římské republiky , nechávám žáky trochu vydechnout s jednoduchým pracovním listem a krátkým videem. Pustíme si na začátku hodiny kratičkou část videa  (0:50-1:51), kde žáci sledují zvětšování římské říše. K dispozici mají praco