Přeskočit na hlavní obsah

Středověká společnost naživo

Na základě vašeho letního hlasování, přicházím se slibovanou "gamifikací" středověké společnosti, jak jsem o ní snila v tomto příspěvku. Inspiraci jsem našla ve hře ke trojúhelníkovému obchodu podle Jiřího Karena, kde oceňuji nejen zájem žáků a zážitek v hodině, především se mi na hře líbila výborná efektivita v malém čase jedné vyučovací hodiny. 

Hru ke středověké společnosti jsem vyzkoušela zatím jen jednou, ale stihli jsme vše dle plánu včetně velmi důležité reflexe. 

Pokud jste již zkoušeli trojúhelníkový obchod, máte přibližnou představu o principu hry, ale pro jistotu ještě jednou shrnu samozřejmě s ohledem na jiné téma.

1. Evokace a rozdělení do skupin

Žákům vysvětlete, že půjde o hravou a zjednodušenou simulaci středověké společnosti. Cílem každé skupiny je získat co nejvíce bodů, tj. kartiček. 

Vyhrává ta skupina, která jich na konci bude mít nejvíce. Že jde o soutěž mezi skupinami zdůrazněte, ovšem je nutné dodržovat daná pravidla.

Žáci se rozdělí pomocí kartiček na tři skupiny - šlechtu, duchovenstvo, poddané. A to v takovém poměru, aby poddaných bylo tolik, kolik je šlechty a duchovenstva dohromady. Pro 30 dětí ve třídě mějte tedy 15 poddaných, 7 šlechticů a 8 duchovních. 
Již zde máte možnost dvou variant :
  1. Nechte prostě žáky losovat, posléze ať vytvoří tři různě velké skupiny dál od sebe ve třídě
  2. Pokud chcete ještě více středověkou společnost přiblížit, dejte jim ještě před rozdáním kartiček možnost volby. Kdo by chtěl dobrovolně vstoupit do kláštera či nastoupit dráhu kněze. Pak teprve dejte šlechticům a poddaným losem zbylé kartičky. Mělo by to simulovat možnost volby v případě církve a nemožnost volby u ostatních dvou skupin.
Každá skupina na svém stanovišti dostane vytištěná pravidla tak, aby si je každý sám mohl v klidu přečíst. Snažila jsem se v pravidlech postihnout společnost zhruba 13. století...

2. Pravidla

Poddaní

Vaším hlavním cílem je vypěstovat co nejvíce jídla, abyste se měli dobře. Za každou surovinu získáte vítězný bod.
Je to ovšem těžká fyzická práce, rozdělte si ve své skupince role. Každý z vás bude vyrábět něco jiného a za jiných podmínek.

POKUD k vám přijde někdo ze ŠLECHTY nebo DUCHOVENSTVA, musíte je vždy poslechnout!
ROLNÍK - za každých 20 dřepů získá obilí
PASTEVEC - za každých 20 výskoků získá mléko a sýr 
KOVÁŘ - za každých 25 úderů pěstí o dlaň získá nějaký železný nástroj.
SLÁDEK - za každých 20 hodů neviditelnou lopatou získá pivo.
NESMÍTE odporovat představitelům církve, představitelům šlechty ani králi.

Šlechta

Za každou bojovou dovednost získáte vítězný bod.
Abyste se mohli v klidu cvičit v boji, potřebujete mít dost jídla. Pokud vám jídlo dojde, choďte si jej doplnit k poddaným, zjistěte kolik mají celkem surovin a vezměte si jednu čtvrtinu (zaokrouhleno dolů).
CVIK S MEČEM - máchněte 20x rukou do vzduchu, běžte vyměnit jakékoliv jídlo za meč.
CVIK S LUKEM - vystřelte neviditelný šíp 20x do vzduchu, běžte vyměnit jakékoliv jídlo za luk.
JÍZDA NA KONI - přecválejte přes třídu a zpět, běžte vyměnit jakékoliv jídlo za koně.

Může se stát, že poddaní mají příliš málo surovin, v tom případě vyražte na LOV! Musí jet všichni šlechtici a provádět naučené úkony (meč, luk, kůň). Objeďte celou třídu a získáte divočáka, ze které můžete nějakou dobu na dvoře žít. Jeden divočák vystačí za 6 jakýchkoliv jídel.
PODDANÍ vás musí na slovo poslouchat.
Neodporujte církvi, myslí na spásu vaší duše. NESMÍTE odporovat králi.

Duchovenstvo

Za každou duchovní dovednost získáte vítězný bod.
Vaším hlavním cílem je spasit a zachránit, co nejvíce duší a zajistit pro ně cestu do nebe.
Abyste se mohli v klidu věnovat svým duchovním povinnostem, potřebujete jídlo. Choďte si jej doplnit k poddaným, zjistěte kolik mají surovin a vezměte si jednu desetinu (zaokrouhleno dolů), tzv. DESÁTEK.
MODLITBA - klekněte si a pomodlete se Otče náš:
ZPOVĚĎ - přiveďte si jednoho poddaného nebo šlechtice a zeptejte se ho, co špatného v poslední době provedl. Odpusťte mu to. Získáte zpovědní bod (zpovědnice), stojí vás to jedno jídlo.
SCRIPTORIUM - přepište jedno latinské slovo z výběru a dostanete bod vzdělání (kniha). Stojí vás to jedno jídlo.

Pro všechny skupiny platí následující, když učitel zazvoní zvonem, musí jít do kostela (do lavic) a podle duchovních přeříkají Otče náš. Duchovní mají za to další bod (ovečku).

Všechna pravidla k tisku naleznete zde
Dále budete potřebovat kartičky bodů (na obrázku):

Vytiskněte si je 4 na jednu stránku. Nejvíce potřebujete jídla a pití, kosy pro poddané mějte omezené (protože ty jediné jim nikdo po výrobě nevezme), stejně tak i kance. 

3. Role učitele a kam s kartičkami?

Samotná hra by měla trvat maximálně 25 minut, abyste měli dost času na reflexi ještě v rámci hodiny. Je zřejmé, že musí dopadnout tak, aby vyhráli šlechtici, po nich duchovenstvo a až poté poddaní (skupiny si prostě na závěr spočítají kartičky).

Vy jako učitel představujete krále a svou autoritu uplatňujete tak, aby to pomáhalo cíli hodiny. Můžete:

  • odvézt šlechtice do fiktivní bitvy na chodbu
  • vybrat daně od poddaných
  • zvoníte do kostela
Já měla extrémně výkonné poddané a dost línou šlechtu, daně jsem vybírala dvakrát, aby mi nevyhráli poddaní.

Kartičky jsem dala na stoly ke skupinám, aby si je samy brali podle pravidel. 

4. Reflexe

Na konci dokumentu s pravidly máte poslední dvě stránky, vytiskněte na jeden list oboustranně. 
  • Žáci vyplní své dojmy, které společně proberete.
  • Dále porovnají zážitky ze hry s fakty v textu z učebnice. Vypisují podobnosti a rozdíly.
  • Z druhé strany je tabulka, kterou pak společně s nimi doplňujete.
    • Jedná se o list z metodického portálu RVP. Můžete také v této části zohlednit ty části středověké společnosti, která takříkajíc nikam nepatřili. Tj. lidé na okraji či s jiným náboženstvím. 
To je vše, doufám, že si hru užijete. Stejně jako to stříhání kartiček 🙄.
PS: Obrázky jednotlivých vrstev společnosti jsou z různých čísel časopisu Časostroj, kartičky vznikly v Canvě.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytvořenou v  Genially

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou

Trochu šílené i děsivé římské císařství s širokou paletou činností

V dnešním příspěvku vám představím své nápady, které používám při výuce období římského císařství. Téma kompletuji na základě zpětné vazby, kterou mi poskytujete nejen v komentářích, ale i mailem a věřte, že mne vždy moc potěší.  Při probírání toho, co k římskému císařství mám, jsem si uvědomila, že k tomuto období jsem různé nápady sbírala delší dobu možná i proto, že se probírá koncem roku a to už bývám, stejně jako vy, dost unavená. Pořád si myslím, že bych některé části mohla více vychytat, ale třeba se objeví nějaké vaše tipy a vylepšení v komentářích níže.  1. Gaius Julius Caesar S nikým jiným než s Julkem se do období římského císařství ani nedá vstoupit. A protože této hodině většinou předchází badatelská hodina s bitvou u Zamy a běhací aktivita ke krizi římské republiky , nechávám žáky trochu vydechnout s jednoduchým pracovním listem a krátkým videem. Pustíme si na začátku hodiny kratičkou část videa  (0:50-1:51), kde žáci sledují zvětšování římské říše. K dispozici mají praco