Přeskočit na hlavní obsah

Jak se žilo v 19. století?

Dnes vám nabízím aktivitu na jednu hodinu, kterou připravila v rámci jedné prohlídky k tématu z 19. století Lucie Winklerová (čerpala hlavně z Dějiny každodennosti "dlouhého" 19. století Mileny Lenderové a kol.) Aktivita je vlastně poměrně jednoduchá, ale krásně funguje a žáky to baví. Počítá se s počtem 12 lidí ve skupině (100 %), takže si musíte poměry náležitě upravit podle počtu dětí ve třídě. Jde o to, že žáky různě seskupujete nebo je necháte hádat a oni "na vlastní kůži" zjišťují, jaké by měli šance a životní podmínky v 19. století.

Ideálně hrajte někde ve volném prostoru ve třídě, klidně i venku. Jediné, co budete potřebovat je míček.
Z hlediska metody je někdy lepší, když neřeknete, podle čeho je dělíte. Tučně jsou vypsané otázky a témata, kurzívou pokyny pro vás (v uvozovkách, to co přímo můžete říkat/ bez uvozovek, co máte ukazovat), které můžete dávat dětem (upravte si dle svého), normálním písmem jsou odpovědi.

1) Rozvrstvení společnosti (neříkat dopředu)
"Potřebuji jednoho dobrovolníka sem na stranu, další 2 dobrovolníky sem a zbytek sem."
Vy jste:
1 % - nejvyšší vrstva (stará a nová aristokracie) - 1 žák (ten nejmenší...)
20 % - střední vrstva (osobně svobodní) - 2 žáci
79 % - nejnižší vrstva (práce v zemědělství a v továrnách) - 9 žáků

2) Děti (neříkat dopředu)
"Zamíchejte se zpět, nyní potřebuji jednoho dobrovolníka sem na stranu, další 3 dobrovolníky sem a zbytek na stranu."
Vy byste nepřežili do:
25 % dětí zemřelo před dosažením jednoho roku - 3 žáci
10 % dětí zemřelo do čtyř let - 1 žák

Učitel si stoupne doprostřed prostoru a rozpřaženýma rukama naznačí prostor, v němž je na jedné straně ANO a na druhé straně NE a ptá se:
  • Existovalo v 19. století očkování? Žáci si stoupnou do prostoru podle své domněnky
  • Existovala v 19. století umělá výživa pro kojence? Žáci si stoupnou do prostoru podle své domněnky
    • ANO, ve Švýcarsku ji vyráběla firma Nestlé. Dítě bez mateřského mléka či jeho náhrady mohlo zemřít. 
    • Můžete diskutovat o tom, čím se nahrazovalo mateřské mléko před tím (kozí mléko, náhradní kojná, pojmy mléční sourozenci...)
3) Věk ve společnosti (neříkejte dopředu)
"Potřebuji 4 dobrovolníky sem na stranu, další 2 dobrovolníky sem, znovu 4 dobrovolníky zde a nakonec 2 tam."
Vy jste:
Statistika z roku 1869:
0-14 let - 33,3  % - 4 žáci
15-24 let - 16,7 % - 2 žáci
25-49 let - 33,3 % - 4 žáci
50-70 let - 16,7 % - 2 žáci
  • Kolika let se lidé průměrně dožívali? V rozmezí od - do. Učitel hodí míč někomu, kdo si chce tipnout. Pokud se žák netrefí, ať ho hodí dalšímu...
    • 30 - 40 let
  • V jakém věku se lidé průměrně ženili/vdávaly? Nejprve muži, potom ženy. Učitel opět hází balónek, dokud se někdo odhadem nepřiblíží.
    • Muži 32,4 let
    • Ženy 27,5 let
4) A sex?
  • Za jakých podmínek se mohli ženit/vdávat? Učitel opět může házet mluvčím balónek. 
    • věk - více než 24 let
    • určitá výše příjmů u úředníků či učitelů
    • velikost pozemků
    • muži museli absolvovat prohlídku branců
    • souhlas úřadů
    • u některých zaměstnání jste se nemohli ženit - katolický kněz, učitelka
    • u Židů se mohli ženit jen prvorození synové - tzv. familiantský zákon (numerus clausus)
  • "Ukažte palec nahoru, pokud si myslíte, že ano, nebo dolů, pokud si myslíte, že ne." Sex mimo manželství byl samozřejmě ...?
    • zakázán
    • Zakázány byly i některé sexuální pozice - dovolena byla pouze na misionáře. Dále člověk například nesměl mít sex během církevních svátků (asi třetina roku).
    • Nejčastěji byly děti počínány v dubnu až v červnu, později  nebyl čas kvůli práci na poli.
  • Opět ať žáci ukáží palce. Ochranné prostředky (kondomy) byly ...?
    • zakázány
    • Jak mohl někdo zjistit, že je používají?
      • Kněží se u zpovědí přímo žen tázali, zda je nepoužívali (1844 gumové kondomy)
  • Kolik procent dětí bylo nemanželských? Učitel naznačí řadu od 0-100 %  (já na koberci použila třeba odložené bačkory k vyznačení bodů) a na ní ať si žáci stoupnou podle svých odhadů.
    • v Praze 50 %, v zemi 13 %
    • dnes cca 40 %
  • Kolik měla žena průměrně dětí? Učitel naznačí řadu od 0-10, žáci si zase stoupnou podle odhadu.
    • 5
5) Které přestupky byly trestné?
Učitel je postupně vyjmenovává a žáci ať ukáží palcem nahoru=trestné, palec dolů=nebyly trestné.
  • sebevražda - mrtvý byl potrestán, nebyl pohřben na hřbitově (začátek 19. století)
  • sex se stejným pohlavím - vězení
  • sex mimo manželství - jen když se to hodilo. Prostitutky měly dokonce pracovní knížky a povinné pravidelné prohlídky u lékaře.
6) Kolik novorozených dětí bylo v českých zemích ročně usmrceno a jejich matky usvědčeny? Učitel hází balónek, dokud se nepřiblíží.
  • 100
7) Jak dlouho trvala vojenská služba? Učitel naznačí řadu od 3-20, žáci si opět stoupnou podle svých odhadů.
  • 14 a později 8 let, obecně ale 3 roky, pak mohl muž domů na dlouhodobou dovolenou
8) Museli všichni muži na vojnu? Žáci ukáží opět palcem nebo dvě místa v prostoru ANO/NE.
  • Ne, do roku 1868 mohl muž poslat náhradu nebo se vykoupit. Navíc byli muži losováni. Někteří mohli navíc založit rodinu.
Většinou se žáci budou během aktivity sami od sebe ptát na spoustu zajímavých věcí, kterými se hodina obohatí.
Pokud byste rádi využili téma všedního dne, ale chtěli se zaměřit více na postavení žen ve společnosti. Neváhejte využít kapitolu z francouzské učebnice, jejíž vybrané části přeložil a pro učitele zveřejnil Aleš Sedlmeier. Materiál sdílel na FCB skupině Starší dějiny moderně, lekce je krásně vystavěná na badatelských otázkách i práci ve skupině. Zatím neotestováno:


To je pro dnešek vše. Podobné aktivity vyžadují podrobnou rešerši, ale jsou opravdu oblíbené. Pokud byste měli něco podobného, bylo by skvělé se s ostatními podělit.

Komentáře

  1. Tak dnes jsem vyzkoušela. Byla jsem k tomu trochu skeptická, neviděla jsem to jako úplně skvělou zábavu. Ale byla jsem velmi mile překvapena. Jednak jsme hráli venku, tak to už byl jeden bonus a žáky to fakt bavilo. Dobrovolníci se žádní nehlásili, měli strach, co by museli dělat :-D Pokaždé jsem někoho vybrala proti jeho vůli, ale vlastně to vůbec nevadilo. Žáci diskutovali, o tématech přemýšleli.
    Na zemi jsem křídou měla napsáno ANO/NE a také osy s čísly 0-20 a také procentovou osu. Super bylo už to, když jsem to před výukou malovala a žáci kolem chodili a špekulovali, co to asi bude a jestli je to pro ně :-)
    Děkuji za fajn aktivitu :-) Bylo to super!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jéé, díky za zpětnou vazbu. To mám radost. Mě to vždycky moc baví a žáky taky. Člověk by neřekl, jak se dá vyblbnout se statistickými údaji 😉.

      Vymazat
  2. Mockrát děkuji za tip na badatelskou hodinu. :) Třídu to velmi chytlo, až jsem z toho byla překvapená. Ráda bych se někde dopátrala ostatních kapitol, které jsou přeložené z francouzštiny.
    Bylo to fakt skvělé! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, to jsem ráda. Já se na ni letos teprve chystám. Připojte se do FCB skupiny Starší dějiny moderně. Vše, co Aleš Sedlmeier přeložil, je tam k dispozici.

      Vymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytvořenou v  Genially

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou

Trochu šílené i děsivé římské císařství s širokou paletou činností

V dnešním příspěvku vám představím své nápady, které používám při výuce období římského císařství. Téma kompletuji na základě zpětné vazby, kterou mi poskytujete nejen v komentářích, ale i mailem a věřte, že mne vždy moc potěší.  Při probírání toho, co k římskému císařství mám, jsem si uvědomila, že k tomuto období jsem různé nápady sbírala delší dobu možná i proto, že se probírá koncem roku a to už bývám, stejně jako vy, dost unavená. Pořád si myslím, že bych některé části mohla více vychytat, ale třeba se objeví nějaké vaše tipy a vylepšení v komentářích níže.  1. Gaius Julius Caesar S nikým jiným než s Julkem se do období římského císařství ani nedá vstoupit. A protože této hodině většinou předchází badatelská hodina s bitvou u Zamy a běhací aktivita ke krizi římské republiky , nechávám žáky trochu vydechnout s jednoduchým pracovním listem a krátkým videem. Pustíme si na začátku hodiny kratičkou část videa  (0:50-1:51), kde žáci sledují zvětšování římské říše. K dispozici mají praco