Přeskočit na hlavní obsah

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit.
Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny.
V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2: 
  1. JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)?
  2. JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO?
Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím...

Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou z nouze cnost, která mi připadá pořád lepší než výklad. Nemám-li prostě vychytanou vymyšlenou metodiku - můžu to použít.

Na Starších dějinách moderně, se nám v tomto ohledu rozvíjí pěkná oborová diskuse. Pokud dostojí svému slovu Petr Malecha a rozpracuje nám svou metodiku detailněji, dočkáte se brzy hezkého příspěvku. V každém případě si jej dovolím citovat, jak při práci s videy přemýšlí a co mě mimo jiné konečně dokopalo překopat tenhle příspěvek 😉:
"Otázky jsou téma samo pro sebe. Všeobecně se snažím napřed položit si otázku - co chci, aby si z tématu odnesli (proč to učím) a potom jak to spojit s jejich přítomností a přiblížit to jejich stylu přemýšlení a vnímání." 

A příklad otázek, které dává právě k tématu Starověkého Řecka, konkrétně Řecka a Athén:
"Proč se mohou dva podobné národy nenávidět? V čem přesně mohou vznikat rozdíly? Známe příklady z dnešní doby? Jak takové problémy řešit?"

Jako pěkný úvod ke starověkému Řecku se mi osvědčily online přístupné a krátké (17 minut) dokumenty z České televize - Bohové a hrdinové antických mýtů. Jsou zde totiž i super old school krátké animáky zobrazující danou báji a to děcka dost baví! Navíc ukazují právě propojení bájí s konkrétními místy v současném Řecku a nevypráví to jako nějakou dávno mrtvou historii... Rozhodla jsem se je ještě zkrátit (cca 7-10 minut) a vytvořila jsem ke každému pracovní list na míru, na rozdíl od dříve trochu příliš obecných otázek.
V případě, že mohou děti samostatně na PC, můžete zvolit následující postup:
Žáci si vyberou jeden z následujících dokumentů:
Pokud jen trochu mohu, dávám žákům možnost volby dle jejich zájmu, jejich práce v hodině je pak mnohem efektivnější. Dejte pozor, aby byly tímto způsobem zhlédnuty všechny dokumenty. 

Jak s dokumenty pracovat? 

1) Využijte pracovní list na míru - najdete ke stažení zde a řešení tady.
(Jakékoliv mapy do výuky si nejlépe obstaráte zde.) 
Vychází samozřejmě více žáků na jeden dokument (mně tedy max. dva), využijte závěr hodiny, aby si své informace porovnali a domluvili se, jak si rozdělí údernou a svižnou prezentaci. Případně už mohou první prezentovat, se zkrácenou verzí by to mohlo vyjít - s dlouhou se mi to tedy nepovedlo...

2) V další hodině nechte žáky samostatně nebo ve skupinkách (podle zvoleného dokumentu) prezentovat, na co přišli. Jejich prezentace můžete prokládat pro ostatní na projektoru pouze animovanými příběhy (vždy kolem 2 minut) - ty najdete sestříhané tady:
(Ale potom nestihnete závěrečnou reflexi - můžete na ně spíš žáky odkázat, pokud by se prostě sami chtěli podívat.)

Na základě vyslechnutých příběhů, mají všichni ve třídě zkusit odpovědět na otázky v tomto malém pracovním listu. (Ten jim ideálně rozdejte na začátku hodiny.)
Moc hezký je i pracovní list na RVP portálu od Elišky Kozlíkové, třeba ho využijete.

Ještě by se mi líbila nějaká skládačka s řeckým panteonem, třeba s nějakým takovým obrázkem:
Přání nám splnila Zuzana Mangirasová - její hru v Learningapps najdete zde. Můžete si ji zkopírovat a dle svých představ upravit.

3) Jako další možnost k úvodu do starověkého Řecka můžete využít bezvadnou únikovou hru od Milana Khase. 
Mě to zachránilo s dětmi v karanténě...

4) Nechcete využívat videa ale raději komiksy?
Pořiďte si knihu Pavla Augusty, stojí za to ji mít ve školní knihovně. 
Nechci zde sdílet oskenované stránky, které mám připravené k tisku do dvojic - pokud mi ale napíšete e-mail, pošlu vám je.

Další nápady k řeckým mýtům a pověstem?

➤Domluvte se s kolegyní na výtvarnou výchovu, ať dětí vytvoří řecký Olymp s vyobrazením všech hlavních bohů.
➤Sežeňte do školní knihovny další báječný komiks od Pavla Augusty a noste ho s sebou pro žáky, kterým se hodí práce navíc.
Tento komiks seženete pouze s velkým štěstím v antikvariátu. Mám jej oskenovaný, pokud budete mít zájem, napište, a já vám ho přepošlu. (V dětství jsem ho četla tolikrát, že otázky na Homéra na VŠ byly hračka...)
Jak učíte úvod do starověkého Řecka vy? Podělte se o nápady a postřehy v komentářích...

Komentáře

  1. Reaguji na přiřazovačku bohů + jedjich charakteritiky - mám, ale pouze v AJ v rámci CLIL hodiny
    https://learningapps.org/watch?v=psriio76221

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je krása, byla byste tak laskava a poslala mi odkaz, kterým se aplikace sdílí dalším učitelům, abychom si ji případně mohli upravit do češtiny? Díky!

      Vymazat
    2. Dobrý večer, paní Kovaříková,
      máte prosím upravenou verzi do čj? Mohla byste mi ji kdyžtak poslat?


      Moc děkuji :-)

      Vymazat
    3. No to právě zatím nemám, mořím tady s tím Danku, potřebujeme jiný odkaz - ke sdílení, ne ke hře...

      Vymazat
  2. Dobrý den, mohla bych poprosit o naskenovaný komiks? Děkuji. rsalomounova@seznam.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý večer, mohla by som poprosiť o komiks aj ja? Ďakujem! objednavky.sasa@gmail.com

      Vymazat
    2. Dobrý večer, mohla bych poprosit také o naskenovaný komiks? Předem velmi děkuji. kopecpetra@seznam.cz

      Vymazat
    3. Dobrý den, chtěla bych také moc poprosit o naskenovaný komiks.
      maruskamarie149@gmail.com
      Moc děkuji.

      Vymazat
    4. dobrý den, take bych poprosila - klara.stanikova@gmail.com děkuji

      Vymazat
  3. Dobrý den, moc prosím o naskenovaný komiks. Děkuji - zelenap@seznam.cz

    OdpovědětVymazat
  4. Dobrý den,
    chtěla bych Vás poprosit o zaslání naskenovaného komiksu Z řeckých bájí a pověstí a pokud by to bylo možné i obě Odysseova dobrodružství. Předem velmi děkuji. zrzavam@seznam.cz

    OdpovědětVymazat
  5. Dobrý den,
    poprosím také o naskenování komiksu. - filip.sincl@seznam.cz
    Děkuji

    OdpovědětVymazat
  6. Dobrý den, také Vám budu vděčná o zaslání komiksu, děkuji...zhanalovak@zsonves.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, Oddysseova dobrodružství v trojské válce jsem jako dítě uměla nazpaměť. Nevěděla jsem, že existují další dva komiksy. Děkuji za nabídku zaslání i za celý blog! barbora.juzova@yahoo.com

      Vymazat
    2. Olga Kovaříková3. února 2024 v 11:01

      Tak to úplně chápu, měla jsem stejnou závislost! Už vám to letí.

      Vymazat
  7. Dobrý večer, také bych moc poprosila o laskavé zaslání na: bbaryskola@gmail.com

    Děkuji!

    OdpovědětVymazat
  8. Dobrý den, také bych poprosila na : mslechanova@seznam.cz. Moc děkuji.

    OdpovědětVymazat
  9. Dobrý den, také moc moc prosím o naskenované komiksy.
    Luciestrnadova@centrum.cz
    V dětský jsem xkrat četla, ale pak bohuzel rodiče darovali většinu knih a i tyto komiksy do knihovny. Teď pro své děti nemohu sehnat:-(

    OdpovědětVymazat
  10. Dobrý den,
    máte super nápady ;) děkuji za ně! Já jsem dala zhlédnutí a vyplnění pracovního listu jako dobrovolný domácí úkol. Tak jsem zvědavá, jak to děti doma zvládnou :)
    Mohu Vás také poprosit o naskenované komiksy? Lidush.P@seznam.cz
    Velice děkuji :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Olga Kovaříková8. dubna 2024 v 11:08

      Dobrý den, děkuji za komentář. Komiksy posílám mailem. Ať se líbí.

      Vymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytvořenou v  Genially

Trochu šílené i děsivé římské císařství s širokou paletou činností

V dnešním příspěvku vám představím své nápady, které používám při výuce období římského císařství. Téma kompletuji na základě zpětné vazby, kterou mi poskytujete nejen v komentářích, ale i mailem a věřte, že mne vždy moc potěší.  Při probírání toho, co k římskému císařství mám, jsem si uvědomila, že k tomuto období jsem různé nápady sbírala delší dobu možná i proto, že se probírá koncem roku a to už bývám, stejně jako vy, dost unavená. Pořád si myslím, že bych některé části mohla více vychytat, ale třeba se objeví nějaké vaše tipy a vylepšení v komentářích níže.  1. Gaius Julius Caesar S nikým jiným než s Julkem se do období římského císařství ani nedá vstoupit. A protože této hodině většinou předchází badatelská hodina s bitvou u Zamy a běhací aktivita ke krizi římské republiky , nechávám žáky trochu vydechnout s jednoduchým pracovním listem a krátkým videem. Pustíme si na začátku hodiny kratičkou část videa  (0:50-1:51), kde žáci sledují zvětšování římské říše. K dispozici mají praco