Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit.
Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny.V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:
- JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)?
- JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO?
Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím...
Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou z nouze cnost, která mi připadá pořád lepší než výklad. Nemám-li prostě vychytanou vymyšlenou metodiku - můžu to použít.
Na Starších dějinách moderně, se nám v tomto ohledu rozvíjí pěkná oborová diskuse. Pokud dostojí svému slovu Petr Malecha a rozpracuje nám svou metodiku detailněji, dočkáte se brzy hezkého příspěvku. V každém případě si jej dovolím citovat, jak při práci s videy přemýšlí a co mě mimo jiné konečně dokopalo překopat tenhle příspěvek 😉:
"Otázky jsou téma samo pro sebe. Všeobecně se snažím napřed položit si otázku - co chci, aby si z tématu odnesli (proč to učím) a potom jak to spojit s jejich přítomností a přiblížit to jejich stylu přemýšlení a vnímání."
A příklad otázek, které dává právě k tématu Starověkého Řecka, konkrétně Řecka a Athén:
"Proč se mohou dva podobné národy nenávidět? V čem přesně mohou vznikat rozdíly? Známe příklady z dnešní doby? Jak takové problémy řešit?"
Jako pěkný úvod ke starověkému Řecku se mi osvědčily online přístupné a krátké (17 minut) dokumenty z České televize - Bohové a hrdinové antických mýtů. Jsou zde totiž i super old school krátké animáky zobrazující danou báji a to děcka dost baví! Navíc ukazují právě propojení bájí s konkrétními místy v současném Řecku a nevypráví to jako nějakou dávno mrtvou historii... Rozhodla jsem se je ještě zkrátit (cca 7-10 minut) a vytvořila jsem ke každému pracovní list na míru, na rozdíl od dříve trochu příliš obecných otázek.
V případě, že mohou děti samostatně na PC, můžete zvolit následující postup:
Žáci si vyberou jeden z následujících dokumentů:
Žáci si vyberou jeden z následujících dokumentů:
- Herakles a Olympie
- Athéna a Poseidon
- Apollón a Delfy
- Tři hříšníci a Sisyfův Korint
- Daidalos, Ikaros a báječná Kréta
- Boj Gigantů s bohy a lékaři z Pergamonu
- Trojská válka
- Odysseova Odyssea
Jak s dokumenty pracovat?
1) Využijte pracovní list na míru - najdete ke stažení zde a řešení tady.
(Jakékoliv mapy do výuky si nejlépe obstaráte zde.)
(Jakékoliv mapy do výuky si nejlépe obstaráte zde.)
Vychází samozřejmě více žáků na jeden dokument (mně tedy max. dva), využijte závěr hodiny, aby si své informace porovnali a domluvili se, jak si rozdělí údernou a svižnou prezentaci. Případně už mohou první prezentovat, se zkrácenou verzí by to mohlo vyjít - s dlouhou se mi to tedy nepovedlo...
2) V další hodině nechte žáky samostatně nebo ve skupinkách (podle zvoleného dokumentu) prezentovat, na co přišli. Jejich prezentace můžete prokládat pro ostatní na projektoru pouze animovanými příběhy (vždy kolem 2 minut) - ty najdete sestříhané tady:
4) Nechcete využívat videa ale raději komiksy?
Další nápady k řeckým mýtům a pověstem?
➤Domluvte se s kolegyní na výtvarnou výchovu, ať dětí vytvoří řecký Olymp s vyobrazením všech hlavních bohů.
➤Sežeňte do školní knihovny další báječný komiks od Pavla Augusty a noste ho s sebou pro žáky, kterým se hodí práce navíc.
- Herákles a Olympie
- Athéna a Poseidon
- Apolón a Delfy
- Tři hříšníci a Sisyfův Korinth
- Daidalos, Ikaros a báječná Kréta
- Boj Gigantů s bohy a lékaři z Pergamonu
- Trojská válka
- Odysseova Odyssea
- (Sparta aneb hořké vítězství)
(Ale potom nestihnete závěrečnou reflexi - můžete na ně spíš žáky odkázat, pokud by se prostě sami chtěli podívat.)
Na základě vyslechnutých příběhů, mají všichni ve třídě zkusit odpovědět na otázky v tomto malém pracovním listu. (Ten jim ideálně rozdejte na začátku hodiny.)
Moc hezký je i pracovní list na RVP portálu od Elišky Kozlíkové, třeba ho využijete.
Ještě by se mi líbila nějaká skládačka s řeckým panteonem, třeba s nějakým takovým obrázkem:
Přání nám splnila Zuzana Mangirasová - její hru v Learningapps najdete zde. Můžete si ji zkopírovat a dle svých představ upravit.
3) Jako další možnost k úvodu do starověkého Řecka můžete využít bezvadnou únikovou hru od Milana Khase.
4) Nechcete využívat videa ale raději komiksy?
Pořiďte si knihu Pavla Augusty, stojí za to ji mít ve školní knihovně.
Nechci zde sdílet oskenované stránky, které mám připravené k tisku do dvojic - pokud mi ale napíšete e-mail, pošlu vám je.
➤Domluvte se s kolegyní na výtvarnou výchovu, ať dětí vytvoří řecký Olymp s vyobrazením všech hlavních bohů.
➤Sežeňte do školní knihovny další báječný komiks od Pavla Augusty a noste ho s sebou pro žáky, kterým se hodí práce navíc.
Jak učíte úvod do starověkého Řecka vy? Podělte se o nápady a postřehy v komentářích...
Reaguji na přiřazovačku bohů + jedjich charakteritiky - mám, ale pouze v AJ v rámci CLIL hodiny
OdpovědětVymazathttps://learningapps.org/watch?v=psriio76221
To je krása, byla byste tak laskava a poslala mi odkaz, kterým se aplikace sdílí dalším učitelům, abychom si ji případně mohli upravit do češtiny? Díky!
VymazatDobrý večer, paní Kovaříková,
Vymazatmáte prosím upravenou verzi do čj? Mohla byste mi ji kdyžtak poslat?
Moc děkuji :-)
No to právě zatím nemám, mořím tady s tím Danku, potřebujeme jiný odkaz - ke sdílení, ne ke hře...
VymazatDobrý den, mohla bych poprosit o naskenovaný komiks? Děkuji. rsalomounova@seznam.cz
OdpovědětVymazatDobrý den, už to letí.
VymazatDobrý večer, mohla by som poprosiť o komiks aj ja? Ďakujem! objednavky.sasa@gmail.com
VymazatDobrý večer, mohla bych poprosit také o naskenovaný komiks? Předem velmi děkuji. kopecpetra@seznam.cz
VymazatDobrý den, chtěla bych také moc poprosit o naskenovaný komiks.
Vymazatmaruskamarie149@gmail.com
Moc děkuji.
Už to letí 😉
Vymazatdobrý den, take bych poprosila - klara.stanikova@gmail.com děkuji
VymazatDobrý den, moc prosím o naskenovaný komiks. Děkuji - zelenap@seznam.cz
OdpovědětVymazatDobrý den,
OdpovědětVymazatchtěla bych Vás poprosit o zaslání naskenovaného komiksu Z řeckých bájí a pověstí a pokud by to bylo možné i obě Odysseova dobrodružství. Předem velmi děkuji. zrzavam@seznam.cz
Dobrý den,
OdpovědětVymazatpoprosím také o naskenování komiksu. - filip.sincl@seznam.cz
Děkuji
Dobrý den, také Vám budu vděčná o zaslání komiksu, děkuji...zhanalovak@zsonves.cz
OdpovědětVymazatDobrý den, Oddysseova dobrodružství v trojské válce jsem jako dítě uměla nazpaměť. Nevěděla jsem, že existují další dva komiksy. Děkuji za nabídku zaslání i za celý blog! barbora.juzova@yahoo.com
VymazatTak to úplně chápu, měla jsem stejnou závislost! Už vám to letí.
VymazatDobrý večer, také bych moc poprosila o laskavé zaslání na: bbaryskola@gmail.com
OdpovědětVymazatDěkuji!
Dobrý den, také bych poprosila na : mslechanova@seznam.cz. Moc děkuji.
OdpovědětVymazatDobrý den, také moc moc prosím o naskenované komiksy.
OdpovědětVymazatLuciestrnadova@centrum.cz
V dětský jsem xkrat četla, ale pak bohuzel rodiče darovali většinu knih a i tyto komiksy do knihovny. Teď pro své děti nemohu sehnat:-(
Dobrý den,
OdpovědětVymazatmáte super nápady ;) děkuji za ně! Já jsem dala zhlédnutí a vyplnění pracovního listu jako dobrovolný domácí úkol. Tak jsem zvědavá, jak to děti doma zvládnou :)
Mohu Vás také poprosit o naskenované komiksy? Lidush.P@seznam.cz
Velice děkuji :)
Dobrý den, děkuji za komentář. Komiksy posílám mailem. Ať se líbí.
VymazatDobrý den, mnohokrát děkuji za tyto stránky a samozřejmě za Vás. Prosím pak o naskenované komiksy.
OdpovědětVymazatS díky a pozdravem
kafka@zsuskoly.cz
Dobrý den, už k vám letí. Ať slouží.
Vymazatprosím o komiks. Děkuji. ladislavagembalova@seznam.cz
VymazatDobrý den, posláno.
VymazatDobrý den,
OdpovědětVymazatděkuji za sdílené nápady a dokonale zpracované přípravy. Také prosím o zaslání komiksů. Moc děkuji. Jitka Hálová halova@zsdolniloucky,cz
Dobrý den, mohu také poprosit o Naskenovaný komiks do mailu? Děkuji moc. petra.zizlavska@hladnov.info
OdpovědětVymazat