Přeskočit na hlavní obsah

Příspěvky

Poznáváme První republiku na stanovištích

V dnešním příspěvku se doufám budu věnovat aktuálnímu tématu, které byste mohli zkraje roku využít. Ačkoliv by se mi z hlediska klidu na dějiny 20. století velmi hodilo, abych tématem První republiky končila již v 8. třídě, zatím se mi to nepodařilo. Takže se věnuji První republice na začátku devátých tříd. K tématu již najdete na blogu hravý příspěvek , kdy jsme vytvářeli s žáky deskovou hru. Tím se ovšem pro mé budoucí ročníky tato možnost vyčerpala a já přemýšlela nad tím, jak poutavě a nenásilně seznámit třídu s hlavními změnami, které toto období našim (pra)pradědečkům/babičkám přineslo. Takže by si poté mohli užít i hru. Nutno také podotknout, že v devátých třídách nejvíce pracuji díky velkému výběru materiálů vč. učebnice Fraus nejčastěji badatelskou metodou, což je pro žáky vždy dost náročné a potřebuji mít připravené i jiné metodiky... Zkoušela jsem vytváření myšlenkových map, různých infoletáků apod., ale to většinou vyznělo do prázdna. Nakonec jsem tedy zvolila možnost práce...

Kam vyrazit za inspirací nebo si jít podumat nad revidovaným RVP?

Září se blíží neúprosně a vy se vedle vlastního vyučování můžete naplno vrhnout do několika zajímavých akcí: 11. září se koná v knihovně Václava Havla diskuse Soudobé dějiny ve školách: Marný boj?  Od 19.00 - 21.00 budeme diskutovat společně s  Marií Krátkou (studentka PedF UK), Davidem Venclíkem (pedagog, gymnázium Nový PORG), Elen Foretníkovou (studentka Městského víceletého gymnázia Klobouky u Brna a tvůrkyně obsahu na sociálních sítích dejepis_lover). O čem? Proč školy stále nereflektují zájem mladých o dějiny 20. století? Dle nedávné zprávy České školní inspekce považují dvě třetiny žáků a studentů dobu věnovanou výuce soudobých dějin za nedostatečnou. Která témata mladé lidi nejvíce zajímají a v čem vidí jejich přínos pro svůj další život? Jakým způsobem by podle nich měla výuka probíhat? A proč je tak složité jejich zájem vyslyšet? Diskutovat budou studenti, budoucí i stávající pedagogové základních i středních škol. Více info ZDE . 12.-13. září se bude v konat ...

Ohlédnutí za Letní školou badatelské výuky 2024? Ano!

Kdo čte podrobně, ví, že jsem letos neměla Letní školu badatelské výuky v plánu. Ale co čert nechtěl. Uvolnil se mi čas v rodinných plánech a věrna svému pravidlu "líná huba, holé neštěstí" jsem se v předvečer konání mailem zeptala, zda se náhodou na poslední chvíli neuvolnilo nějaké místo. Anna Macourková, jako hlavní organizátorka, která slovy lektorů "ví všechno", dokázala neodbytnou Kovaříkovou odbavit i v předvečer tak velké a jistě velmi náročné akce. Za to jí patří můj nehynoucí dík. Letošní dílna zkoumala dle tradice různé cesty, jak rozvíjet jednu z historických gramotností - TRVÁNÍ A ZMĚNU.  Musím již zde podotknout, že ačkoliv byl odchod Oddělení vzdělávání z ÚSTR bolestný a pro zúčastněné metodi(č)ky a histori(č)ky jistě velmi nepříjemný, tak jako v každém konci i zde lze najít začátek něčeho nového. Část týmu se uchýlila pod křídla Filozofické fakulty, která má druhým rokem na starosti i záštitu nad Letní školou. Pro nás jako účastníky toto odpoutání od...

Kutnauerovi v neklidné době od Ivy Vachkové (spíše pro SŠ, popř. odvážné ZŠ)

V dnešním příspěvku (posledním v tomto školním roce) budu myslím sdílet metodický skvost od Ivy Vachkové , který jsem měla možnost si na vlastní kůži vyzkoušet na loňské Letní škole badatelské výuky. Paní Vachková byla tak laskava, že nám sdílela svou metodiku a připravené prameny k příběhu jedné rodiny z období třicetileté války. A nebude to lecjaká rodina - jde o Šimona Sušického ze Sonnenštejna a Kutnauerovi. Šimon Sušický a Jan Kutnauer byli popraveni v roce 1621 tím nejpotupnějším způsobem - oběšením. Osud popravených, ale i osudy jejich rodin byly zajímavě propleteny, což je právě to, co budou žáci zkoumat. Možnost ponořit se do osobních osudů někoho z raného novověku tak, aby to bylo zajímavé pro studenty a ještě navíc s využitím metody dramatizace, mne samozřejmě nadchla. Ale předem varuji, obtížnost je spíše pro střední školy, ačkoliv já zkusím metodiku i se svou sedmou třídou příští týden. Určitě budete potřebovat 2 vyučovací hodiny, ideálně za sebou.  Metodika k vytiště...

Letní škola badatelské výuky 22.-23.srpna 2024 a Global Teacher Prize 2024.

Milí čtenáři blogu, osobní zkušenost je nejlepší, takže pokud jen trochu můžete, využijte příležitosti a přihlaste se na letošní LETNÍ ŠKOLU BADATELSKÉ VÝUKY.  Bude se konat tradičně v DOXu, setkáte se s báječnými kolegy a čeká vás nabitý zážitkově-badatelský  program. Vše z praxe, s praxí propojené a v praxi okamžitě využitelné. Letos poprvé se za Letní školu platí, ale nebudete litovat jediné investované koruny. Navíc lze proplatit ze šablon OP JAK.  Více informací a online přihlášku najdete ZDE . Pokud se vám letní termín nehodí, můžete využít ještě seminář badatelského zaměření 21.6.2024 , na který se lze přihlásit na stejných stránkách nebo přímo ZDE . Letos poprvé po delší době se nezúčastním, nemohu vám tedy slíbit zprávu, kterou jsem o Letních školách vždy psala pro ty z vás, kteří nemohli dorazit. V létě mě totiž čeká jiná letní škola - pro finalisty soutěže GTP, takže nějaká zpráva s inspirací se k vám určitě dostane.  GTP? A jaké to bylo? Pokud o přihlášen...

Somma, obrazy a zážitky z první světové války od Libora Tomana

Jsem ráda, že tu můžu sdílet další příspěvek obtížností určený spíše pro střední školy. Libora Tomana pravidelně mořím o nápady na Letní škole ÚSTR pro učitele a on se většinou nechá přemluvit a něco pošle. Tímto nepřímo pomrkávám na další kolegy/ně učitele, kteří se se mnou dali při kávičce v dobré víře do řeči a neprozřetelně pronesli něco ve smyslu "Já ti mám super metodiku k ..., to ti určitě pošlu." Tentokrát se s námi podělil o materiál k první světové válce. 1. Bitva na Sommě - válečné plány versus realita aneb Kde se stala chyba? Hodina je postavena badatelsky, žáci pracují s různorodými zdroji a zkoumají, kde se stala chyba v bitvě u Sommy, která je považována za jednu z nejkrvavějších bitev první světové války. Pracovní list najdete ZDE . Libor přeložil tuto aktivitu z učebnice  Essential Modern World History od Bena Walshe . aktivita je vystavěna jako pátrání - proč se bitva proměnila v masakr a původní plány vůbec nevyšly protože obsahuje řadu krátkých textů, bylo...

Debatujte v muzeu města Prahy – výzva třídám středních škol

Pozor, pozor, máme tady zajímavou a limitovanou nabídku pro učitele středních škol, jejichž žáci rádi debatují. Oč jde? pro středoškolskou třídu je připraven čtvrtletní projekt na půdě Muzea města Prahy (Clam-Gallasův palác, Husova 20, Praha 1 Staré Město) ve spolupráci s Asociací debatních klubů   od září do listopadu 2024. třídní kolektiv se seznámí s metodou soutěžní rétoriky Karla Poppera: Učíme se kritickému a analytickému myšlení, komunikaci, argumentaci, prezentaci, učíme se práci v týmu, respektu k jiným názorům, potřebám a právům ostatních. setkání budou probíhat jednou za 14 dní v termínu po dohodě s pedagogem v délce 180 minut, celkem by měla proběhnout 5x závěrečné setkání bude vyhrazeno soutěžní debatě s profesionální porotou z řad členů Asociace debatních klubů v podobě, jakou si studenti sami zvolí Proč debatovat v muzeu s Asociací diskusních klubů? studenti poznají oblast historických a společenských věd zblízka , nikoliv pouze zprostředkovaně v rámci vytyče...