V dnešním příspěvku (posledním v tomto školním roce) budu myslím sdílet metodický skvost od Ivy Vachkové, který jsem měla možnost si na vlastní kůži vyzkoušet na loňské Letní škole badatelské výuky. Paní Vachková byla tak laskava, že nám sdílela svou metodiku a připravené prameny k příběhu jedné rodiny z období třicetileté války. A nebude to lecjaká rodina - jde o Šimona Sušického ze Sonnenštejna a Kutnauerovi. Šimon Sušický a Jan Kutnauer byli popraveni v roce 1621 tím nejpotupnějším způsobem - oběšením. Osud popravených, ale i osudy jejich rodin byly zajímavě propleteny, což je právě to, co budou žáci zkoumat.
Možnost ponořit se do osobních osudů někoho z raného novověku tak, aby to bylo zajímavé pro studenty a ještě navíc s využitím metody dramatizace, mne samozřejmě nadchla. Ale předem varuji, obtížnost je spíše pro střední školy, ačkoliv já zkusím metodiku i se svou sedmou třídou příští týden. Určitě budete potřebovat 2 vyučovací hodiny, ideálně za sebou.
- Metodika k vytištění přesně od paní Vachkové je zde. Ale přeci jen jste na semináři nebyli a je dobré se před samotnou hodinou s osudem rodin seznámit.
Co potřebujete vědět, než se do toho pustíte?
- vytvořila jsem jednoduché rodokmeny každé rodiny a barevně jsem je odlišila. Až budou žáci pracovat ve fázi tvorby titulků, nebo možná ještě při práci ve skupinách (viz níže). Plánuji dát:
- skupině se Šimonem S. stranu 1 (červená)
- skupině s Janem K. stranu 2, 3 (zelená)
- skupině s Pavlem K. stranu 2, 4 (modrá)
- ostatní stránky jsou pro učitele, ale měla bych je vytištěné jako "nápovědy", když budou úplně ztracení. Barvy stránek by vám měli pomoci držet se v linii jednotlivých osudů. Žlutá barva znamená, že se to týkalo všech.
Evokace
- My jsme na workshopu začínali prohlížením mědirytiny, která zobrazuje popravu na Staroměstském náměstí. Přidala jsem do dokumentu i detail oběšených. Zkuste vyzvat žáky, aby přečetli jejich jména.
- Pokud pracujete s historylabem, můžete touto hodinou navázat na cvičení Jak zobrazili popravu a vrátit se ke dvěma oběšeným měšťanům z Jednoty bratrské.
- konečně byste mohli začít současnou fotkou ze Staroměstského náměstí a průzkumem bílých křížů a co znamenají.
- Mělo by také zaznít, který způsob popravy byl podle žáků nejhorší a nejpotupnější (posléze i pro pozůstalé) - bylo to právě oběšení.
Práce ve skupinách
- dejte na lístek jen Šimon S., Jan K., Pavel K. (bude to tajemnější)
- Projděte prameny (krom jednoho případu jsou přiloženy přepisy) a snažte se získat co nejvíce informací tak, abyste byli schopni alespoň zčásti popsat osudy tohoto člověka.
Tvorba živých obrazů
- porovnejte, co jste objevili, a najděte společně 4 okamžiky ze jejich života, které ukážete ostatním prostřednictvím techniky ŽIVÉHO OBRAZU
- každá z původních 2 skupin může připravit 2 obrazy, ale je třeba se domluvit, aby se neopakovaly
- ke každému obraz si připravte i TITULEK
Předvedení živých obrazů a diskuse
Obrazy skupiny předvádí stylizovaně. Je důležité trvat na pravidle, že mezi jednotlivými obrazy se nemluví, každý se soustředění mna pozorování ostatních a předvedení svého, mluvit se bude až pak- Obrazy ze života Šimona Sušického ze Sonnenštejna – Obraz první, druhý...
- Obrazy ze života Jana Kutnauera - obraz první...
Závěrečné shrnutí
Žáci by měli mít po zhlédnutí obrazů poměrně dost otázek, protože jejich osobnosti se budou ukazovat i v jiných obrazech a to by je mělo zaujmout. Na semináři jsme ještě dělali tzv. techniku ALEJ:
- v případě, že bychom dál sledovali osudy rodin popravených a emigrujících, mohli bychom se zaměřit dále na Kateřinu, vdovu po Janovi Kutnauerovi a její děti a simulovat touto technikou jejího rozhodování, co udělat po popravě.
- ALEJ – učitel představuje Kateřinu, všichni vytvoří úzkou uličku, v níž stojí, učitel v roli Kateřiny prochází uličkou a každý řekne nahlas to, co se mu podle ní honí v hlavě, všichni se poslouchají, mohou na sebe navázat, na konci uličky učitel v roli Kateřiny vykročí a nahlas řekne své rozhodnutí odpovídající myšlenkám – např. „Musíme všichni co nejrychleji odjet!“ – pak následuje diskuse o tom, proč se takto rozhodla a nakolik to koresponduje s prameny
To je pro tento školní rok vše - dejte vědět, jestli jste měli elán metodiku vyzkoušet, nebo si ji raději necháte na příští rok. Já ji příští týden zkusím a třeba tu po praxi ještě něco upravím.
Komentáře
Okomentovat