Přeskočit na hlavní obsah

Kam vyrazit za inspirací nebo si jít podumat nad revidovaným RVP?

Září se blíží neúprosně a vy se vedle vlastního vyučování můžete naplno vrhnout do několika zajímavých akcí:

11. září se koná v knihovně Václava Havla diskuse Soudobé dějiny ve školách: Marný boj? 

Od 19.00 - 21.00 budeme diskutovat společně s Marií Krátkou (studentka PedF UK), Davidem Venclíkem (pedagog, gymnázium Nový PORG), Elen Foretníkovou (studentka Městského víceletého gymnázia Klobouky u Brna a tvůrkyně obsahu na sociálních sítích dejepis_lover). O čem?

Proč školy stále nereflektují zájem mladých o dějiny 20. století? Dle nedávné zprávy České školní inspekce považují dvě třetiny žáků a studentů dobu věnovanou výuce soudobých dějin za nedostatečnou. Která témata mladé lidi nejvíce zajímají a v čem vidí jejich přínos pro svůj další život? Jakým způsobem by podle nich měla výuka probíhat? A proč je tak složité jejich zájem vyslyšet? Diskutovat budou studenti, budoucí i stávající pedagogové základních i středních škol.

Více info ZDE.

12.-13. září se bude v konat Liberci konference Asociace didaktiky dějepisu věnovaná revizi RVP - stále ještě můžete dorazit!

"Historické vzdělávání a vzdělávání budoucích učitelů a učitelek dějepisu prochází významnou proměnou."

"Veřejná debata je rámována na straně jedné velkou revizí RVP a na straně druhé reformou profesního vzdělávání budoucích učitelů."
Je již znám celý program, který si můžete přečíst ZDE

Budu také přítomna - konkrétně v pátek v diskusním panelu k Pojetí starších dějin aneb co chybí v RVP společně s Michaelou Antonín Malaníkovou a Radmilou Prchal Pavlíčkovou. 
(či-li dámská jízda ke starším dějinám - pánská jízda se odehrává ve vedlejším panelu k moderním dějinám...) 

Chcete-li se na konferenci dostavit, pište sem: adidej@email.cz.

Kde? Technická univerzita v Liberci, Budova P

Pořadatelský tým: 
  • Milan Ducháček
  • Technická univerzita Liberec
  • Radmila Prchal Pavlíčková
  • Univerzita Palackého Olomouc
  • Jaroslav Pinkas
  • Univerzita Karlova, Praha

16. září od 18.00 Jak na zemědělskou revoluci badatelsky?

Nechce se vám nikam jezdit, protože už jste celí ponoření do praxe a chcete jen přemýšlet nad nejbližšími vyučovacími hodinami a jejich cíli? 
Tak zůstaňte doma a přihlaste se na webinář ke skvělému kapitánovi Vzájemného učení+, Jiřímu Karenovi na webinář. 
Pro více informací a možnost se přihlásit klikněte na obrázek⬇️

Do dalšího školního roku se řítíme bleskurychlou rychlostí, moje letošní předsevzetí? Při cestě dávám pozor, abych někoho nesrazila, a navzdory nekonečnému plánování se snažím žít v přítomném okamžiku - v tom je to totiž většinou vždycky nejlepší.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytvořenou v  Genially

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou

Nebojte se husitů - verze 2.0

Už jste si asi všimli, že občas původní příspěvky upravuji (poznáte podle verze v nadpisu). Husité už to vážně potřebují, pracuji nyní s tématem (alespoň doufám) promyšleněji. Proto zde najdete nyní trochu návodnější metodiku. Tolik k mému předsevzetí, že přípravy mi budou zabírat méně a méně času - takže ne, prostě když mi zbyde čas, tak samozřejmě vylepšuji... 1) UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY Ráda využívám úvodní 4 strany z materiálů České školy bez hranic   o postavení českého království v Evropě na konci vlády Karla IV. (pro ZŠ je to úroveň B , pokud jste na SŠ zvolte obtížnější variantu) pracovní list tisknu oboustranně (2 stránky na jednu) líbí se mi, že se zde pracuje s dobovými prameny a mapami Na tyto webové stránky budu ještě párkrát odkazovat. Ideálně práci s textem zakončete brainstormingem s otázkou: Jak je vnímána všeobecně doba vlády Karla IV.? (žáci mohou ukázat na prstech)  Co si představíte, když se řekne krize? (vypište návrhy na tabuli) Co si představíte, když se řekne