V dnešním příspěvku se doufám budu věnovat aktuálnímu tématu, které byste mohli zkraje roku využít. Ačkoliv by se mi z hlediska klidu na dějiny 20. století velmi hodilo, abych tématem První republiky končila již v 8. třídě, zatím se mi to nepodařilo. Takže se věnuji První republice na začátku devátých tříd. K tématu již najdete na blogu hravý příspěvek, kdy jsme vytvářeli s žáky deskovou hru. Tím se ovšem pro mé budoucí ročníky tato možnost vyčerpala a já přemýšlela nad tím, jak poutavě a nenásilně seznámit třídu s hlavními změnami, které toto období našim (pra)pradědečkům/babičkám přineslo. Takže by si poté mohli užít i hru.
Nutno také podotknout, že v devátých třídách nejvíce pracuji díky velkému výběru materiálů vč. učebnice Fraus nejčastěji badatelskou metodou, což je pro žáky vždy dost náročné a potřebuji mít připravené i jiné metodiky...
Zkoušela jsem vytváření myšlenkových map, různých infoletáků apod., ale to většinou vyznělo do prázdna. Nakonec jsem tedy zvolila možnost práce na stanovištích, kterou zase nepoužívám tak často a přitom v sobě skýtá poměrně dost pozitiv, protože žáci:
- pracují ve dvojicích
- mají možnost volby
- využívají různé zdroje
- porovnávají minulost se svou současností
Jak na to?
- Stanovišť je celkem 10.
- U dvou budou žáci potřebovat tablety nebo mobilní telefony (já dávám tablety přímo ke stanovištím).
- Na posledním stanovišti si volí pouze jeden ze 3 komiksů k osobnostem první republiky.
- MATERIÁLY K TISKU NA JEDNOLIVÁ STANOVIŠTĚ
- materiály obsahují dva QR-kódy, pokud byste měli potíže s jejich spuštěním, raději přidávám odkazy na obě cvičení i sem.
- Úspěšné firmy První republiky (+ odkaz k úpravě pro učitele)
- Pohádky z dob První republiky (+ odkaz k úpravě pro učitele)
- PÁTRACÍ KARTA
A co předtím?
- Materiály jsem si upravila tak, abych mohla zdroje zalaminovat natrvalo.
- Do skupin dávám pouze jeden A4 pracovní list pro skupinu.
- Připravila jsem si také prezentaci pro lepší orientaci v hodině
Zdravím Vás, moc děkuji za odkaz na zajímavé materiály (digitální pracovnu jsem dosud neznala) a za zpracované téma a stanoviště. Jsem zvědavá, jak se s tím mí deváťáci poperou. Jen když jsem si materiály projížděla, zjistila jsem, že QR kódy 8 a 9 nefungují. Bylo by možné získat odkazy na tyto aktivity?
OdpovědětVymazatDobrý den, to je zvláštní, mně to normálně funguje. Ale je konec konců dobrý nápad dát sem odkazy cvičení. Přidávám i druhý odkaz pro učitele, kde si můžete cvičení upravit. Ať se hodina vydaří.
VymazatDěkuju moc. Vypadá to dobře.
VymazatJste úžasná, moc ráda vaše materiály využívám. Jen se mi minule nehodil termín webináře, nechystáte prosím nějaký další?
OdpovědětVymazatDobrý den, 26. listopadu bude webinář Vneste pestrost do výuky dějepisu (od 20:00) a 2. prosince bude Jak hodnotit v dějepisu bez písemek a zkoušení (od 20:00). Další až od ledna. Snad to vyjde.
VymazatZdravím Vás Olgo,
OdpovědětVymazatděkuji za hezký námět. Zítra vyzkouším a určitě dám vědět. Na první pohled jen jedno upozornění. V pracovním listu ke vzniku republiky máte překlep - "papírky S odpověďmi". :)
A jé, díky za upozornění. Opraveno. Ať se vám hodina vydaří.
Vymazat