Jsem ráda, že tu můžu sdílet další příspěvek obtížností určený spíše pro střední školy. Libora Tomana pravidelně mořím o nápady na Letní škole ÚSTR pro učitele a on se většinou nechá přemluvit a něco pošle. Tímto nepřímo pomrkávám na další kolegy/ně učitele, kteří se se mnou dali při kávičce v dobré víře do řeči a neprozřetelně pronesli něco ve smyslu "Já ti mám super metodiku k ..., to ti určitě pošlu."
Tentokrát se s námi podělil o materiál k první světové válce.
1. Bitva na Sommě - válečné plány versus realita aneb Kde se stala chyba?
- aktivita je vystavěna jako pátrání - proč se bitva proměnila v masakr a původní plány vůbec nevyšly
- protože obsahuje řadu krátkých textů, bylo by asi nejvhodnější zvolit práci ve skupinách a texty rozstříhat na malé kartičky
- v závěrečném vážení příčin neúspěchu/úspěchu bitvy, by se mohli karty dávat na levou či pravou misku vah
2. Obrazy 1. světové války
Tato lekce přináší do hodiny práci s obrazy, kterou mám moc ráda. V sadě obrazů, které Libor připravil včetně otázek pro práci s nimi, je ukázán rozpor zážitků z války a počátečního nadšení.
Z hlediska metodiky (budu s obrazy teprve pracovat):- využila bych celkově jako otvírák k tématu 1. světové války a přidala bych ještě další "rozjuchané" fotky (do švestek doma) a tak podobně.
- v rámci ZŠ bych pravděpodobně pracovala ve skupině, obrázky zalaminovala a nechala prostor pro popisky fixou podél okraje.
- můžete také propojit s hudební zážitkem:
- lze využít skladbu The Armed man Karla Jenkinse z jeho Mše za mír. Ta byla sice složena v roce 1999 a věnována obětem války v Kosovu, ale působivost dané části velmi rezonuje i s obrazy 1. světové války
3. Válka v literatuře a zážitku
V poslední aktivitě pracují žáci se třemi textovými úryvky. Libor opět připravil k textům otázky, na které mají žáci odpovídat.
Nabízí se samozřejmě propojit mezipředmětově, pokud učíte ČJ, nebo se dohodněte s kolegou/kolegyní.
Díky Liborovi za sdílení, pište do komentářů, jak vám to fungovalo nebo co byste vylepšili.
Komentáře
Okomentovat