Přeskočit na hlavní obsah

Příspěvky

Kdo byli Féničané - hravě i badatelsky podle Pavla Žalského

Dělá mi velkou radost sledovat různé neotřelé nápady a směry uvažování o výuce dějepisu. Líbí se mi, když kombinujete starší, známé metody s novými, když zahrnete do hodiny herní prvky, když necháte žáky/ně samotné něco objevit. A přesně taková je hodina Pavla Žalského z FCB skupiny Starší dějiny moderně.  (Kurzívou jsou v příspěvku přímo metodické pokyny autora lekce.) Protože se v podstatě jedná o badatelskou hodinu, stojí na jejím začátku otázka: Kdo byli Féničané? Jak je dobrý zvykem skupiny, vypukla pod příspěvkem zajímavá diskuse právě o badatelské otázce, především vzhledem k závěrečnému hodnocení. Jiří Karen navrhuje: Jací byli Féničané? Na závěr dvouhodinovky budou žáci muset odpovědět 3 přídavnými jmény, která spojí s konkrétním pramenem. Evokace Rychlé “vím-sedím”, tj. učitel položí otázku, žáci se hlásí, vyvolaný odpoví a pokud správně, sedne si. Otázky vztahujte k archeologii, k tomu co archeologové hledají, kde hledají apod.  V závěru se snažte žáky nasměrovat, k...

Skončilo Uložto.cz - jak se to týká našeho blogu?

Milí čtenáři a čtenářky blogu, jak jste asi zaznamenali, služby Uložto.cz skončily. Naštěstí to neznamená, že by uživatelé o soubory přišli - jen už je nemohou jednoduše sdílet přes odkaz.  Malé soubory samozřejmě sdílím přes google disk, ale v případě větších položek (zkrácené filmy apod.), by to bylo neúnosné. Některé filmy nelze kvůli autorským právům na Youtube nahrát, ale my bychom je rádi využívali při výuce. Prozatímní řešení volím následující: Nechám na blogu odkazy vedoucí na Uložto.cz - pokud zjistíte, že byste rádi daný dokument pro svou výuku, napište mi prosím na email a já vám pošlu soubor přes Úschovnu.cz (zde je nutné počítat s časovým limitem, do kdy lze soubor vyzvednout, pro odeslání budu také vždy potřebovat Vaši emailovou adresu.) Pokud někoho napadne lepší řešení, pište do komentářů. Konec hlášení.

Starověké civilizace se zaměřením na starověkou Indii a Čínu aneb tvoříme vlastní civilizaci

Exotické starověké dějiny jsou jistě lákavé, ale jak to udělat, abychom byli jako učitelé efektivní a nestrávili ve starověku tolik času? Ke starověké Indii a Číně jsem už zkoušela skládankové čtení, skupinovou práci, práci s komiksem a dlouho jsem chtěla vyzkoušet i práci na stanovištích. Ke všem těmto možnostem existuje spousta encyklopedií a zajímavých podkladů. Jenže poslední dobou zjišťuji, že čím méně učesané informace žákům doručím, tím hůře se jim při kreativních úkolech pracuje. 1. Vytvořte hru - skupinová práce Pokud to přesto chcete vyzkoušet, můžete samozřejmě na základě přinesených knih zadat tvorbu hry. My jsme takto vytvořili PIDIKARTY, o kterých jsem již psala zde  (včetně pravidel). Žáky jsem rozdělila podle jejich vlastní volby na dvě velké skupiny INDIE A ČÍNA. V rámci těchto dvou skupin vznikly ještě 4 další podskupiny s tématy: PŘÍRODNÍ PODMÍNKY ZPŮSOB VLÁDY A ORGANIZACE NÁBOŽENSTVÍ VYNÁLEZY Žáci ve skupinách hledali a formulovali základní fakta z dané oblasti ...

Vikingové - oblíbené téma je tu! Badatelsky, skupinově, hravě...

Dnešní příspěvek jsem si hřála na hrudi pěkně dlouho, protože je to srdcovka. Nevím, jak to máte vy, ale určitá témata prostě u dětí rezonují více a vedle Egypta a Keltů k takovým určitě patří i Vikingové. Nejenže se mi toho už nashromáždilo celkem dost, navíc se mohu podělit i o vaše nápady. Konkrétně nám metodiku poskytl Pavel Žalský ze skupiny Starší dějiny moderně, další nápad je volně k dispozici z metodického portálu RVP.  1) Skupinová práce Už několik let začínám téma Vikingů materiálem z portálu RVP od L. Gregoríkové . Která si dala práci s přípravou podtémat do skupin s použitím run. Podle velikosti třídy se nebojte klidně přidat nějaké další podotázky. 1. hodina: Nejprve se ptám ve společném brainstormingu, co vše o Vikinzích vědí nebo by chtěli vědět. K jejich nápadům a názorům se vracíme na konci celé práce. Poté rozdám rozstříhané lístečky se zadáním skupinové práce, takže vzniknou náhodné skupiny. Každá skupina si určí, kdo se bude věnovat které otázce. Tuto otázku ta...

Dolní Věstonice podle Pavly Nawratové s komiksem a E-U-R

Jsem ráda, že mohu zveřejnit další nápad pravidelné čtenářky a nyní se již dá říci, že i přispěvatelky, Pavly Nawratové. Většina z vás pravděpodobně ještě oběma nohama stojí v pravěku, a tak se třeba bude téma hodit.  Mně osobně se v přípravě líbí zase trochu jiná práce s komiksem, která by skutečně měla vést k rozvíjení čtenářské gramotnosti. A nyní již hodina podle doporučeného postupu : Cíl hodiny: Žák se blíže seznámí se světoznámým nalezištěm Dolní Věstonice s využitím komiksu.  Vymyslí ve skupině či samostatně otázky k tématu, na které následně najde odpovědi. Question storming a představení parkoviště pro otázky Předpokládáme, že žáci už o Věstonicích či Venuši něco slyšeli. Instrukce promítneme v prezentaci . a vyzveme žáky, aby zapisovali na POST-IT lístečky otázky, které je k tématu napadají. (Mohou samostatně nebo s podporou obrázků z dalšího slidu.)  Obrázky souvisí s komiksem, se kterým budou žáci dále pracovat a objevují se v něm.  Na aktivitu mají žáci...

Cestovatelé v 17. století - využití cestopisu ve výuce 2.0

Jeden z mých prvních příspěvků na blogu již také potřeboval oprášit. Ovlivněna mnoha různými metodami, konečně jsem jej provedla v mírné a snad atraktivnější úpravě.  Nechtěla jsem se totiž ve svých hodinách vzdát využití citací z dobových cestopisů a ještě k tomu z komplikovaného 17. století. Zároveň je cestování téma, které je vlastně všem žákům blízké a mohou porovnávat své zkušenosti s těmi z dob minulých. Všechny ukázky jsou z knihy  Česká touha cestovatelská: Cestopisy, deníky a listy ze 17. století , která je poměrně snadno sehnatelná, pokud byste chtěli vlastnit přímo její výtisk. Aktivitu s cestováním jsem více strukturovala a rovnou jsem rozvrhla práci na dvě vyučovací hodiny. Pro celý průběh můžete využít prezentaci . EVOKACE V úvodu hodiny žáci pracují samostatně nebo ve dvojicích a postupně se zamýšlí  nad třemi otázkami: PROČ CESTUJEME NYNÍ (co vím)            PROČ CESTOVALI TEHDY (co si myslím) JAK CESTUJEME DNES  ...

Středověká společnost naživo

Na základě vašeho letního hlasování , přicházím se slibovanou "gamifikací" středověké společnosti, jak jsem o ní snila v tomto příspěvku . Inspiraci jsem našla ve hře ke trojúhelníkovému obchodu podle Jiřího Karena , kde oceňuji nejen zájem žáků a zážitek v hodině, především se mi na hře líbila výborná efektivita v malém čase jedné vyučovací hodiny.  Hru ke středověké společnosti jsem vyzkoušela zatím jen jednou, ale stihli jsme vše dle plánu včetně velmi důležité reflexe.  Pokud jste již zkoušeli trojúhelníkový obchod, máte přibližnou představu o principu hry, ale pro jistotu ještě jednou shrnu samozřejmě s ohledem na jiné téma. 1. Evokace a rozdělení do skupin Žákům vysvětlete, že půjde o hravou a zjednodušenou simulaci středověké společnosti. Cílem každé skupiny je získat co nejvíce bodů, tj. kartiček.  Vyhrává ta skupina, která jich na konci bude mít nejvíce. Že jde o soutěž mezi skupinami zdůrazněte, ovšem je nutné dodržovat daná pravidla. Žáci se rozdělí pomocí kar...