Dělá mi velkou radost sledovat různé neotřelé nápady a směry uvažování o výuce dějepisu. Líbí se mi, když kombinujete starší, známé metody s novými, když zahrnete do hodiny herní prvky, když necháte žáky/ně samotné něco objevit. A přesně taková je hodina Pavla Žalského z FCB skupiny Starší dějiny moderně.
(Kurzívou jsou v příspěvku přímo metodické pokyny autora lekce.)
Protože se v podstatě jedná o badatelskou hodinu, stojí na jejím začátku otázka:
Kdo byli Féničané?
Jak je dobrý zvykem skupiny, vypukla pod příspěvkem zajímavá diskuse právě o badatelské otázce, především vzhledem k závěrečnému hodnocení. Jiří Karen navrhuje:
Jací byli Féničané?
Na závěr dvouhodinovky budou žáci muset odpovědět 3 přídavnými jmény, která spojí s konkrétním pramenem.
Evokace
Rychlé “vím-sedím”, tj. učitel položí otázku, žáci se hlásí, vyvolaný odpoví a pokud správně, sedne si. Otázky vztahujte k archeologii, k tomu co archeologové hledají, kde hledají apod. V závěru se snažte žáky nasměrovat, kde všude mohou archeologové hledat, většinou začnou hlínou, ale někoho napadne i voda, a to je můstek pro další aktivitu.
Postup
1) Mořští archeologové
Žákům je oznámeno, že se stávají archeology mořského institutu pro výzkum Féničanů, jejichž společnost mají více poznat. Rozdělí se do skupin, každá skupina představuje jeden tým institutu. Všichni si do sešitu zapíší otázku “Kdo byli Féničané?” a podnadpis aktivity “archeologické nálezy”:
- Následně vyráží na chodbu, kde jsou poházené kartičky s artefakty, z každého týmu by měl pokaždé vyrazit někdo jiný; při pohybu na chodbě musí být ticho a na jeden nádech (neb jsou pod vodou…a taky se vedle učí).
- Týmy udělají seznam svých objevů (žáci si mohou artefakty při sepisování i navzájem ukazovat či vyměňovat), na tabuli pak vytvoříme společný seznam toho, co týmy nalezly. V závěru aktivity si pak každý napíše, co může o Féničanech usoudit na základě nálezů.
Pozn.: artefakty ze hry pokrývají široké spektrum života Féničanů - výjevy lodí, obchodníků, obchodní komodity, náboženské sošky, fénická abeceda (její význam je dobré krátce vyzdvihnout - my jsme zkoušeli různá písma v úvodu do starověku, takže povědomí již měli) + v artefaktech chybí znázornění otroků, nicméně je dobré je zmínit.
2) Města a kolonie
Učitel žáky upozorní na to, že Féničané žili ve svých městských státech, ale nevytvořili velkou říši. Skupiny získají mapy (viz níže) z nichž si mají k dalšímu podnadpisu aktivity “mateřská města a kolonie” vypsat příklady měst z mapy. S pomocí této a předcházející aktivity mají žáci odpovědět též na otázky:
- Proč se Féničané pravděpodobně vydávali na moře a nestali se např. zemědělci jako jiné starověké kultury?
- Proč zakládali kolonie?
3) Obchodní síť ve Středozemním moři
Každá skupina dostane kartičku s názvem fénického mateřského města nebo kolonie (je také možnost pro pestrost přidat i jiná starověká města u Středozemního moře z té doby).
Dále potřebujete klubíčko vlny - každá skupina svoji barvu. V prostoru se ve třídě rozmístí tak, aby to odpovídalo zhruba geografickému rozložení na mapě. Učitel zadává žákům z různých měst kam mají doplout.
- Žák, který drží cedulku, drží i konec vlny a další člen skupiny člen skupiny “pluje” s vlnou k cíli. Po chvíli vznikne propletená síť znázorňující možné obchodní trasy a vazby mezi fénickými městy a koloniemi.
- Předposledním krokem je vrátit se “s lodí” do domovského přístavu, poslední krok po ukončení aktivity je smotat klubíčko. Před ukončením aktivity by žáci měli popsat, co všechno Féničané na těchto trasách mohli vozit a proč + je možné dávat otázky “kolik měst jste navštívili?” atd.


4) Naplánuj si obchodní plavbu
Každý žák obdrží slepou mapu Středozemního moře k nalepení do sešitu, jejich cílem je naplánovat trasu obchodní cesty + popsat s čím budou obchodovat (+ úkol navíc: nakreslit fénickou loď).
Na závěr žáci odpovídají na úvodní otázku (dle vaší volby), měli by svá tvrzení opřít o konkrétní poznatky/prameny.
Já na závěr přidávám k dispozici tematický článek z Časostroje, třeba vám u aktivity ještě v lecčems pomůže.
Díky moc Pavlovi Žalskému za promakanou aktivitu. Už se těším, až ji letos vyzkouším.
Komentáře
Okomentovat