Přeskočit na hlavní obsah

Cestovatelé v 17. století - využití cestopisu ve výuce 2.0

Jeden z mých prvních příspěvků na blogu již také potřeboval oprášit. Ovlivněna mnoha různými metodami, konečně jsem jej provedla v mírné a snad atraktivnější úpravě. 
Nechtěla jsem se totiž ve svých hodinách vzdát využití citací z dobových cestopisů a ještě k tomu z komplikovaného 17. století. Zároveň je cestování téma, které je vlastně všem žákům blízké a mohou porovnávat své zkušenosti s těmi z dob minulých.

Všechny ukázky jsou z knihy Česká touha cestovatelská: Cestopisy, deníky a listy ze 17. století, která je poměrně snadno sehnatelná, pokud byste chtěli vlastnit přímo její výtisk.
Aktivitu s cestováním jsem více strukturovala a rovnou jsem rozvrhla práci na dvě vyučovací hodiny. Pro celý průběh můžete využít prezentaci.

EVOKACE

V úvodu hodiny žáci pracují samostatně nebo ve dvojicích a postupně se zamýšlí  nad třemi otázkami:
  1. PROČ CESTUJEME NYNÍ (co vím)            PROČ CESTOVALI TEHDY (co si myslím)
  2. JAK CESTUJEME DNES                             JAK CESTOVALI TEHDY
  3. POZITIVA A NEGATIVA DNES                   POZITIVA A NEGATIVA TEHDY
I s tímto úvodem si můžete metodicky pohrát, žáci začnou samostatně, na dalším úkolu pracují ve dvojicích a poslední úkol mohou zpracovat ve větší skupině.

PRŮBĚH HODINY

Následuje část hodiny, kde budeme ověřovat naše předpoklady o cestování v minulosti. Žáci si podle svého vkusu vyberou jeden z následujících cestopisů, které jsem ještě trochu jazykově upravila a zkrátila.

1. Z dobrodružství Šimona Tudecia, pražského studenta, 1656-1659  
Šimon Tudecius, student medicíny, zapsal vzpomínky ze svých cest: „Krátká zpráva o cestě, kterou jsem já, Šimon Alois Tudecius de Monte Galea, vykonal s královnou švédskou Kristinou (dcera Gustava Adolfa) do Francie a s apoštolským vyslancem do Španěl, dále do Levantu a Asie, a o krvavém střetnutí benátského loďstva s úhlavním nepřítelem křesťanů, s Turky.

2. Španělská cesta Ambrože Poděbradského, 1670  
Ambrož Poděbradský pocházel ze Sadské a byl představeným kláštera františkánů ve Skalici na západním Slovensku. Odtud šel přes Brno, Prahu, Řezno a Alpy až do Bayonne ve Francii. Ve Španělsku se pohyboval pouze pěšky, což byl slušný sportovní výkon...

3. Zpráva Jana Ferdinanda Körninga o poslání do země Laponské, 1659-1660  
Jan Ferdinand Körning, Švéd, který přicestoval do Prahy a brzy přestoupil od protestantství ke katolictví při studiu na pražské jezuitské koleji v Klementinu. Byl vysvěcen na kněze a stal se misionářem v Laponsku, které bylo v té době Evropě úplně neznámé.

4. Cesta Jana Laeta-Veselského do Dánska a Anglie, 1637 
Doprovázel zvláštního vyslance od krále Vladislava IV. (polsko-litevský) k dánskému a anglickému králi a stavům Spojeného Nizozemí – výprava nebyla úspěšná. O cestě sepsal tuto zprávu, byl z rodiny duchovního Jednoty bratrské.

K textu mají pouze tyto dva úkoly:

1. přečtěte si vybraný text
2. vyberte zásadní události z vyprávění a opatřete je titulkem
Nechávám žáky zvýrazňovat a psát přímo do textu, který tisknu 2 stránky na jednu.
V další hodině dejte do skupin žáky podle textů, se kterými pracovali. Mají následující úkoly:

1. Sestavte 2 až 3 živé obrazy, dejte jim název dle sebe
2. Kdy se váš vypravěč choval jako turista?

REFLEXE
Mohla by probíhat ideálně v kruhu. Dejte žákům příležitost doptat se na něco z obrazů, které právě zhlédli.
Ideálně by vám měl na závěr zbýt i čas na závěrečné porovnání a návrat k jejich představám před četbou textu (více v prezentaci), což se mi letos nepodařilo.

Tak co, myslíte, že to takto bude lepší?


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytvořenou v  Genially

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou

Trochu šílené i děsivé římské císařství s širokou paletou činností

V dnešním příspěvku vám představím své nápady, které používám při výuce období římského císařství. Téma kompletuji na základě zpětné vazby, kterou mi poskytujete nejen v komentářích, ale i mailem a věřte, že mne vždy moc potěší.  Při probírání toho, co k římskému císařství mám, jsem si uvědomila, že k tomuto období jsem různé nápady sbírala delší dobu možná i proto, že se probírá koncem roku a to už bývám, stejně jako vy, dost unavená. Pořád si myslím, že bych některé části mohla více vychytat, ale třeba se objeví nějaké vaše tipy a vylepšení v komentářích níže.  1. Gaius Julius Caesar S nikým jiným než s Julkem se do období římského císařství ani nedá vstoupit. A protože této hodině většinou předchází badatelská hodina s bitvou u Zamy a běhací aktivita ke krizi římské republiky , nechávám žáky trochu vydechnout s jednoduchým pracovním listem a krátkým videem. Pustíme si na začátku hodiny kratičkou část videa  (0:50-1:51), kde žáci sledují zvětšování římské říše. K dispozici mají praco