Přeskočit na hlavní obsah

Vikingové - oblíbené téma je tu! Badatelsky, skupinově, hravě...

Dnešní příspěvek jsem si hřála na hrudi pěkně dlouho, protože je to srdcovka. Nevím, jak to máte vy, ale určitá témata prostě u dětí rezonují více a vedle Egypta a Keltů k takovým určitě patří i Vikingové. Nejenže se mi toho už nashromáždilo celkem dost, navíc se mohu podělit i o vaše nápady. Konkrétně nám metodiku poskytl Pavel Žalský ze skupiny Starší dějiny moderně, další nápad je volně k dispozici z metodického portálu RVP. 

1) Skupinová práce

Už několik let začínám téma Vikingů materiálem z portálu RVP od L. Gregoríkové. Která si dala práci s přípravou podtémat do skupin s použitím run. Podle velikosti třídy se nebojte klidně přidat nějaké další podotázky.
1. hodina:
Nejprve se ptám ve společném brainstormingu, co vše o Vikinzích vědí nebo by chtěli vědět. K jejich nápadům a názorům se vracíme na konci celé práce.
Poté rozdám rozstříhané lístečky se zadáním skupinové práce, takže vzniknou náhodné skupiny.
Každá skupina si určí, kdo se bude věnovat které otázce. Tuto otázku také v rámci skupiny bude prezentovat. Jediné, co z časových důvodů vynechávám, je kresba obrázku. 
Žáci sedí ve skupinách a mají rozdělené otázky. Pouštím jim pak zkrácený dokument, v němž se snaží najít odpověď na svou otázku.
Dokument opravdu zkrátila, takže možná už na konci hodiny budou moci skupiny pracovat na svých úkolech.
2. hodina:
  • verze ve třídě: 
    • Žáci mohou dostat navíc k dispozici články z Časostroje (podle jejich tématu) a každé skupině dávám dva tablety. 
  • verze pro počítačovou učebnu: 
    • připravím zadání v Google Classroom, kde si otevřou předpřipravenou, ale prázdnou prezentaci, a odpovědi píšou rovnou do ní. 
  • Musí dokončit hledání odpovědí, které nenalezli ve videu, a do konce hodiny skupiny prezentují své téma.

V další hodině na začátku s pomocí tabletů či telefonů hrajeme opakovací Kahoot.
  • Existuje také krátké video z Ted-Ed, které by šlo použít i místo zkráceného dokumentu (viz výše)

2) Zkoumáme prameny - badatelská hodina Pavla Žalského

Dvouhodinovka Pavla Žalského je postavena na práci z obrazovými prameny z nálezů v mohyle z Oserbergu. 

1. hodina - kontext a práce s badatelským listem

  • Evokační aktivitou je práce ve skupinách, kdy žáci vypíšou stručně JAK SI PŘEDSTAVUJÍ VIKINGY A ČÍM SE PODLE NICH ŽIVILI.
    • Na konci další hodiny se můžete s žáky v rámci reflexe k jejich představám, které pocházejí často z různých PC-her či filmů, zase vrátit.
  • Poté pracují žáci s badatelským listem, osobně bych nechala alespoň do dvojic. 
    • žáci v něm pracují s textem a s obrazy

2. hodina - loď z Oserbergu aneb "pohřeb spolužáka" a rozbor nálezů

  • Evokace: Žáci dávají pohřební dary k ležícímu spolužákovi, který představuje významného člena komunity (dávají k němu penály, tužky, papíry, vzkazy, sami si k němu mohou lehnout), po “pohřbu” se bavíme o tom, co by přežilo v mohyle 1200 let a co naopak ne, co bychom pak mohli o našem pohřbeném říci a co by naopak říci nešlo.
  • Práce ve skupinách

    • do skupiny rozkopírujte obrázky a soupis nálezů (nebo použijte tablety, kam obrázky nahrajete)
    • žáci se nejdříve snaží pojmenovat nálezy na obrázcích, následně je přiřazují k věcem ze seznamu
  • Reflexe
    • Co můžeme na základě nálezů říct o Vikinzích? 
    • Komu asi patřila mohyla (a proč to na 100% nemůžeme vědět)? 
    • Co vás nejvíce překvapilo?
Na závěr se můžete vrátit k představám žáků z evokace.

Děkuji Pavlovi za tak propracovanou přípravu, která musela dát spoustu práce. Už se těším, až ji vyzkouším.

3) Tapisérie z Bayeux podle Pavla Štěrby

Je to neuvěřitelné, ale okamžitě po publikování tohoto příspěvku, mi napsal na naší FCB Starší dějiny moderně Pavel Štěrba, že má badatelskou lekci k Tapisérii z Bayeux.
Pracovní list najdete zde.
Obrázky jsem dala do prezentace/PDF.
  • Pro první úkol bych promítla na projektor první výjev z PDF:
 
  • Zbývající obrázky v úkolu č. 4 bych vytiskla barevně do dvojic. Zde je třeba dobře vysvětlit, že  jeden popisek je navíc, ale událost se skutečně stala.
  • Dále zdůrazněte, že když žáci přiřadí dobře, obrázky jsou již ve správném chronologickém pořadí a oni pak snadno příběh převypráví.
  • Jako perličku dodávám odkaz na rozpohybovanou tapisérii z Bayeux. (K té mimochodem studenti Kamila Činátla vytvářejí Historylabové cvičení, tak se k nám snad brzy dostane.)


4) ) Úniková hra - Na cestě s Erikem Rudým a Leifem Erikssonem.

Dlouho jsem ji chtěla vytvořit a tady konečně je. Obrázky jsou z Canvy, vytvořeno v Genially.

 A jak o Vikinzích učíte vy? Podělte se o své nápady a tipy v komentářích!


Komentáře

  1. Oli, prošla jsem únikovku a te je úžásná!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc, ještě tam možná pár věcí časem vylepším. Docela jsem se mořila se sháněním online zdrojů, které by šly využít na výrobu her... Ale Thórovo kladivo a vlasy krásné Siv, to byla prostě nutnost.

      Vymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytvořenou v  Genially

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou

Trochu šílené i děsivé římské císařství s širokou paletou činností

V dnešním příspěvku vám představím své nápady, které používám při výuce období římského císařství. Téma kompletuji na základě zpětné vazby, kterou mi poskytujete nejen v komentářích, ale i mailem a věřte, že mne vždy moc potěší.  Při probírání toho, co k římskému císařství mám, jsem si uvědomila, že k tomuto období jsem různé nápady sbírala delší dobu možná i proto, že se probírá koncem roku a to už bývám, stejně jako vy, dost unavená. Pořád si myslím, že bych některé části mohla více vychytat, ale třeba se objeví nějaké vaše tipy a vylepšení v komentářích níže.  1. Gaius Julius Caesar S nikým jiným než s Julkem se do období římského císařství ani nedá vstoupit. A protože této hodině většinou předchází badatelská hodina s bitvou u Zamy a běhací aktivita ke krizi římské republiky , nechávám žáky trochu vydechnout s jednoduchým pracovním listem a krátkým videem. Pustíme si na začátku hodiny kratičkou část videa  (0:50-1:51), kde žáci sledují zvětšování římské říše. K dispozici mají praco