Dnešní příspěvek jsem si hřála na hrudi pěkně dlouho, protože je to srdcovka. Nevím, jak to máte vy, ale určitá témata prostě u dětí rezonují více a vedle Egypta a Keltů k takovým určitě patří i Vikingové. Nejenže se mi toho už nashromáždilo celkem dost, navíc se mohu podělit i o vaše nápady. Konkrétně nám metodiku poskytl Pavel Žalský ze skupiny Starší dějiny moderně, další nápad je volně k dispozici z metodického portálu RVP.
1) Skupinová práce
Už několik let začínám téma Vikingů materiálem z portálu RVP od L. Gregoríkové. Která si dala práci s přípravou podtémat do skupin s použitím run. Podle velikosti třídy se nebojte klidně přidat nějaké další podotázky.
1. hodina:
Nejprve se ptám ve společném brainstormingu, co vše o Vikinzích vědí nebo by chtěli vědět. K jejich nápadům a názorům se vracíme na konci celé práce.
Poté rozdám rozstříhané lístečky se zadáním skupinové práce, takže vzniknou náhodné skupiny.
Každá skupina si určí, kdo se bude věnovat které otázce. Tuto otázku také v rámci skupiny bude prezentovat. Jediné, co z časových důvodů vynechávám, je kresba obrázku.
Žáci sedí ve skupinách a mají rozdělené otázky. Pouštím jim pak zkrácený dokument, v němž se snaží najít odpověď na svou otázku.
Dokument opravdu zkrátila, takže možná už na konci hodiny budou moci skupiny pracovat na svých úkolech.
2. hodina:
- verze ve třídě:
- Žáci mohou dostat navíc k dispozici články z Časostroje (podle jejich tématu) a každé skupině dávám dva tablety.
- verze pro počítačovou učebnu:
- připravím zadání v Google Classroom, kde si otevřou předpřipravenou, ale prázdnou prezentaci, a odpovědi píšou rovnou do ní.
- Musí dokončit hledání odpovědí, které nenalezli ve videu, a do konce hodiny skupiny prezentují své téma.
V další hodině na začátku s pomocí tabletů či telefonů hrajeme opakovací Kahoot.
- Existuje také krátké video z Ted-Ed, které by šlo použít i místo zkráceného dokumentu (viz výše)
2) Zkoumáme prameny - badatelská hodina Pavla Žalského
Dvouhodinovka Pavla Žalského je postavena na práci z obrazovými prameny z nálezů v mohyle z Oserbergu.
1. hodina - kontext a práce s badatelským listem
- Evokační aktivitou je práce ve skupinách, kdy žáci vypíšou stručně JAK SI PŘEDSTAVUJÍ VIKINGY A ČÍM SE PODLE NICH ŽIVILI.
- Na konci další hodiny se můžete s žáky v rámci reflexe k jejich představám, které pocházejí často z různých PC-her či filmů, zase vrátit.
- Poté pracují žáci s badatelským listem, osobně bych nechala alespoň do dvojic.
- žáci v něm pracují s textem a s obrazy
2. hodina - loď z Oserbergu aneb "pohřeb spolužáka" a rozbor nálezů
- Evokace: Žáci dávají pohřební dary k ležícímu spolužákovi, který představuje významného člena komunity (dávají k němu penály, tužky, papíry, vzkazy, sami si k němu mohou lehnout), po “pohřbu” se bavíme o tom, co by přežilo v mohyle 1200 let a co naopak ne, co bychom pak mohli o našem pohřbeném říci a co by naopak říci nešlo.
- Práce ve skupinách
- Uveďte práci krátkým kontextem o nálezu mohyly (lodi) v Oserbergu, s tím že žáci budou pracovat s nálezy z ní.
- do skupiny rozkopírujte obrázky a soupis nálezů (nebo použijte tablety, kam obrázky nahrajete)
- žáci se nejdříve snaží pojmenovat nálezy na obrázcích, následně je přiřazují k věcem ze seznamu
- Reflexe
- Co můžeme na základě nálezů říct o Vikinzích?
- Komu asi patřila mohyla (a proč to na 100% nemůžeme vědět)?
- Co vás nejvíce překvapilo?
Děkuji Pavlovi za tak propracovanou přípravu, která musela dát spoustu práce. Už se těším, až ji vyzkouším.
3) Tapisérie z Bayeux podle Pavla Štěrby
Je to neuvěřitelné, ale okamžitě po publikování tohoto příspěvku, mi napsal na naší FCB Starší dějiny moderně Pavel Štěrba, že má badatelskou lekci k Tapisérii z Bayeux.
Pracovní list najdete zde.
Obrázky jsem dala do prezentace/PDF.
- Pro první úkol bych promítla na projektor první výjev z PDF:
- Zbývající obrázky v úkolu č. 4 bych vytiskla barevně do dvojic. Zde je třeba dobře vysvětlit, že jeden popisek je navíc, ale událost se skutečně stala.
- Dále zdůrazněte, že když žáci přiřadí dobře, obrázky jsou již ve správném chronologickém pořadí a oni pak snadno příběh převypráví.
- Jako perličku dodávám odkaz na rozpohybovanou tapisérii z Bayeux. (K té mimochodem studenti Kamila Činátla vytvářejí Historylabové cvičení, tak se k nám snad brzy dostane.)
Díky moc, ještě tam možná pár věcí časem vylepším. Docela jsem se mořila se sháněním online zdrojů, které by šly využít na výrobu her... Ale Thórovo kladivo a vlasy krásné Siv, to byla prostě nutnost.
OdpovědětVymazat