Přeskočit na hlavní obsah

Starověké civilizace se zaměřením na starověkou Indii a Čínu aneb tvoříme vlastní civilizaci

Exotické starověké dějiny jsou jistě lákavé, ale jak to udělat, abychom byli jako učitelé efektivní a nestrávili ve starověku tolik času?

Ke starověké Indii a Číně jsem už zkoušela skládankové čtení, skupinovou práci, práci s komiksem a dlouho jsem chtěla vyzkoušet i práci na stanovištích.

Ke všem těmto možnostem existuje spousta encyklopedií a zajímavých podkladů. Jenže poslední dobou zjišťuji, že čím méně učesané informace žákům doručím, tím hůře se jim při kreativních úkolech pracuje.

1. Vytvořte hru - skupinová práce

Pokud to přesto chcete vyzkoušet, můžete samozřejmě na základě přinesených knih zadat tvorbu hry. My jsme takto vytvořili PIDIKARTY, o kterých jsem již psala zde (včetně pravidel).
Žáky jsem rozdělila podle jejich vlastní volby na dvě velké skupiny INDIE A ČÍNA. V rámci těchto dvou skupin vznikly ještě 4 další podskupiny s tématy:
  • PŘÍRODNÍ PODMÍNKY
  • ZPŮSOB VLÁDY A ORGANIZACE
  • NÁBOŽENSTVÍ
  • VYNÁLEZY
Žáci ve skupinách hledali a formulovali základní fakta z dané oblasti a na základě jejich podkladů vznikla následující hra:
Pokud pracujete v Canvě a chtěli byste si hru doplnit či upravit, můžete využít tento odkaz (klikněte na Soubor a vytvořte si svou vlastní kopii).

Pokud chcete použít kartičky už hotové, je nutné předtím nějak žáky s tématem hravě seznámit. Ještě jsem to nezkoušela, ale?
  • napadá mě náhodně karty rozdat - žáci musí najít každého, kdo má společné téma a říct si navzájem informace. Poté jdou dál. Na konci zkouší každý napsat, které informace udržel.
  • Teprve poté bychom hru hráli.

2. Zkuste bádat, jaké aspekty jsou pro všechny starověké civilizace společné - hravá stanoviště

Pokud jste to ještě nezaregistrovali, projekt Dějepis+ pokračuje v "punkovém" režimu jako skupina Vzájemné učení+. (Chcete-li se přidat, je nutné kontaktovat Petra Sedláka nebo Jiřího Karena.) 

V rámci skupiny se podílím na vzniku lekcí. Tuto lekci jsem vytvářela společně s Milanem Myškou (k odborné konzultaci byl donucen Pavel Žalský😉). Chtěli jsme ji pojmout spíše herně a kreativně, cílem je jasný výstup RVP: Žák rozpozná souvislost mezi přírodními podmínkami a vznikem prvních velkých zemědělských civilizací. 

  • Ale nás lákala možnost tvorby vlastní civilizace. (Odchováni PC-hrami Civilizace apod.)

Nakonec vznikla poměrně složitá metodika:

1) práce na stanovištích

2) vyhodnocování jednotlivých znaků prvních civilizací a jejich důležitosti

3) a konečně tvorba vlastní fiktivní civilizace. 

Jedná se určitě o dvouhodinovku, kterou lze provést jako úvod ke starověkým civilizacím celkově, ale i jako shrnující lekci.

POSTUP:

Cílem je vytvořit svou vlastní vymyšlenou starověkou civilizaci, která by obstála. Aby ji žáci mohli nakreslit a vybrat ty nejlepší znaky, tak:
  • VYTVOŘTE SKUPINY PO TŘECH, ideálně ale dvojice (1. hodina)
    • vysvětlete žákům cíl hodiny
    • skupiny budou mít k dispozici 10 stanovišť, tablet a checklist k doplňování (stačí jeden do skupiny)
    • na každém stanovišti si pročtou/prohlédnou materiál a podle čísla stanoviště splní úkol v interaktivní prezentaci (klikněte na obrázek⬇)
  • TVORBA VLASTNÍ CIVILIZACE
    • žáci mohou ještě dokončit práci na stanovištích
    • poté dostanou pracovní list, stačí jeden do skupiny, ale ideálně vytištěný zvlášť na dvou A4

    • do listu na základě diskuse musí vybrat 6+1 nejdůležitějších znaků, které by jejich civilizace neměla postrádat (levá část na obrázku) a odůvodnit do (pravá část)
      • to je samozřejmě ta nejtěžší část hodiny, myslíme si, že všechny skupiny by měly mít určitě ve své civilizaci tyto znaky: řeka, zavlažování, organizace/specializace a písmo (stanoviště 1, 2, 4, 5)
    • učitel může pro průběh hodiny použít prezentaci, kde jsou instrukce i ukázka, jak list vyplnit (klikněte na obrázek⬇)

  • KONTROLA A POUŽITÍ PIKTOGRAMŮ
    • abyste mohli snadno zkontrolovat úspěšnost skupin, vymyslela jsem ke každému civilizačnímu znaku jedinečný piktogram. Navíc žáci používají číslo stanoviště. (Je možné, že nakonec jedno či druhé vynecháme.)
    • Pokud věříte tomu, že se hodina nezvrhne v nekončící návrhářské šílenství, můžete zkusit piktogramy opustit a používat jen čísla. My se trochu báli, že se to zvrhne, takže jako kreativní ponecháváme největší prostřední část s názvem a prostorem pro mapu.

Tato metodika je momentálně v pilotáži, určitě se dá leccos vychytat a vymyslet. Pokud se k hodině odvážíte, nebojte se psát postřehy a své zkušenosti do komentářů.

3) Vytvoříme novinové titulky a kresbu k čínským vynálezům? Podle Michaely Svojanovské.

Dostali jsme zase dárek emailem, tentokrát od Michaely Svojanovské, která vymyslela super aktivitu k čínským vynálezům.

Žáci dostanou krátké texty s vynechaným místem pro titulek a kresbu. Jak to může vypadat po dokončení?

Hodilo by se mít něco podobného i k Indii, co říkáte? Mohly by vzniknout úplně exotické noviny (pokud se chcete blýsknout na nástěnce). Jestli se toho někdo z vás ujme, pište a přidáme to sem.

4) A pořád je tu ještě únikovka

Kdo to tu čte, tak si ji už asi všiml, ale možná to bude pro někoho milá novinka.
To je vše, těším se na vaše postřehy a komentáře.

Komentáře

  1. V rámci Dějepisu + jsem už stihla zkusit č. 2 - Hravá stanoviště. Fungovalo to skvěle. Jenom jsem potřebovala hodiny nějak rozdělit, protože je nemám hned po sobě a chtělo to nějakou návzanost. V první hodině se tedy posunovali po stanovištích. Vyšlo nám to akorát na těch 45 min. V další jsem jim stanoviště vyvěsila na tabuli ve třídě a pracovali ve stejných skupinkách na chromboocích, pokud něco nevěděli, odskočili si k tabuli, kde si vše potřebné našli. Na začátku třetí hodiny dopracovali návrh vlastní civilizace a prezentovali. Ještě mě zpětně napadlo, že by se to dalo udělat tak, že by v první hodině obešli i s chrombooky jen stanovišť pět a v té další dalších pět (pro ty, kdo nemají jako já luxus dvo hodin hned po sobě). Každopádně to děti moc bavilo a vše je krásně propracované. Moc děkuji! (Nawratová)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytvořenou v  Genially

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou

Trochu šílené i děsivé římské císařství s širokou paletou činností

V dnešním příspěvku vám představím své nápady, které používám při výuce období římského císařství. Téma kompletuji na základě zpětné vazby, kterou mi poskytujete nejen v komentářích, ale i mailem a věřte, že mne vždy moc potěší.  Při probírání toho, co k římskému císařství mám, jsem si uvědomila, že k tomuto období jsem různé nápady sbírala delší dobu možná i proto, že se probírá koncem roku a to už bývám, stejně jako vy, dost unavená. Pořád si myslím, že bych některé části mohla více vychytat, ale třeba se objeví nějaké vaše tipy a vylepšení v komentářích níže.  1. Gaius Julius Caesar S nikým jiným než s Julkem se do období římského císařství ani nedá vstoupit. A protože této hodině většinou předchází badatelská hodina s bitvou u Zamy a běhací aktivita ke krizi římské republiky , nechávám žáky trochu vydechnout s jednoduchým pracovním listem a krátkým videem. Pustíme si na začátku hodiny kratičkou část videa  (0:50-1:51), kde žáci sledují zvětšování římské říše. K dispozici mají praco