Exotické starověké dějiny jsou jistě lákavé, ale jak to udělat, abychom byli jako učitelé efektivní a nestrávili ve starověku tolik času?
Ke starověké Indii a Číně jsem už zkoušela skládankové čtení, skupinovou práci, práci s komiksem a dlouho jsem chtěla vyzkoušet i práci na stanovištích.
Ke všem těmto možnostem existuje spousta encyklopedií a zajímavých podkladů. Jenže poslední dobou zjišťuji, že čím méně učesané informace žákům doručím, tím hůře se jim při kreativních úkolech pracuje.
1. Vytvořte hru - skupinová práce
- PŘÍRODNÍ PODMÍNKY
- ZPŮSOB VLÁDY A ORGANIZACE
- NÁBOŽENSTVÍ
- VYNÁLEZY
- napadá mě náhodně karty rozdat - žáci musí najít každého, kdo má společné téma a říct si navzájem informace. Poté jdou dál. Na konci zkouší každý napsat, které informace udržel.
- Teprve poté bychom hru hráli.
2. Zkuste bádat, jaké aspekty jsou pro všechny starověké civilizace společné - hravá stanoviště
Pokud jste to ještě nezaregistrovali, projekt Dějepis+ pokračuje v "punkovém" režimu jako skupina Vzájemné učení+. (Chcete-li se přidat, je nutné kontaktovat Petra Sedláka nebo Jiřího Karena.)
V rámci skupiny se podílím na vzniku lekcí. Tuto lekci jsem vytvářela společně s Milanem Myškou (k odborné konzultaci byl donucen Pavel Žalský😉). Chtěli jsme ji pojmout spíše herně a kreativně, cílem je jasný výstup RVP: Žák rozpozná souvislost mezi přírodními podmínkami a vznikem prvních velkých zemědělských civilizací.
- Ale nás lákala možnost tvorby vlastní civilizace. (Odchováni PC-hrami Civilizace apod.)
Nakonec vznikla poměrně složitá metodika:
1) práce na stanovištích
2) vyhodnocování jednotlivých znaků prvních civilizací a jejich důležitosti
3) a konečně tvorba vlastní fiktivní civilizace.
Jedná se určitě o dvouhodinovku, kterou lze provést jako úvod ke starověkým civilizacím celkově, ale i jako shrnující lekci.
POSTUP:
- VYTVOŘTE SKUPINY PO TŘECH, ideálně ale dvojice (1. hodina)
- vysvětlete žákům cíl hodiny
- skupiny budou mít k dispozici 10 stanovišť, tablet a checklist k doplňování (stačí jeden do skupiny)
- na každém stanovišti si pročtou/prohlédnou materiál a podle čísla stanoviště splní úkol v interaktivní prezentaci (klikněte na obrázek⬇)
- TVORBA VLASTNÍ CIVILIZACE
- žáci mohou ještě dokončit práci na stanovištích
- poté dostanou pracovní list, stačí jeden do skupiny, ale ideálně vytištěný zvlášť na dvou A4
- do listu na základě diskuse musí vybrat 6+1 nejdůležitějších znaků, které by jejich civilizace neměla postrádat (levá část na obrázku) a odůvodnit do (pravá část)
- to je samozřejmě ta nejtěžší část hodiny, myslíme si, že všechny skupiny by měly mít určitě ve své civilizaci tyto znaky: řeka, zavlažování, organizace/specializace a písmo (stanoviště 1, 2, 4, 5)
- učitel může pro průběh hodiny použít prezentaci, kde jsou instrukce i ukázka, jak list vyplnit (klikněte na obrázek⬇)
- KONTROLA A POUŽITÍ PIKTOGRAMŮ
- abyste mohli snadno zkontrolovat úspěšnost skupin, vymyslela jsem ke každému civilizačnímu znaku jedinečný piktogram. Navíc žáci používají číslo stanoviště. (Je možné, že nakonec jedno či druhé vynecháme.)
- Pokud věříte tomu, že se hodina nezvrhne v nekončící návrhářské šílenství, můžete zkusit piktogramy opustit a používat jen čísla. My se trochu báli, že se to zvrhne, takže jako kreativní ponecháváme největší prostřední část s názvem a prostorem pro mapu.
Tato metodika je momentálně v pilotáži, určitě se dá leccos vychytat a vymyslet. Pokud se k hodině odvážíte, nebojte se psát postřehy a své zkušenosti do komentářů.
3) Vytvoříme novinové titulky a kresbu k čínským vynálezům? Podle Michaely Svojanovské.
Dostali jsme zase dárek emailem, tentokrát od Michaely Svojanovské, která vymyslela super aktivitu k čínským vynálezům.
Žáci dostanou krátké texty s vynechaným místem pro titulek a kresbu. Jak to může vypadat po dokončení?
Hodilo by se mít něco podobného i k Indii, co říkáte? Mohly by vzniknout úplně exotické noviny (pokud se chcete blýsknout na nástěnce). Jestli se toho někdo z vás ujme, pište a přidáme to sem.
V rámci Dějepisu + jsem už stihla zkusit č. 2 - Hravá stanoviště. Fungovalo to skvěle. Jenom jsem potřebovala hodiny nějak rozdělit, protože je nemám hned po sobě a chtělo to nějakou návzanost. V první hodině se tedy posunovali po stanovištích. Vyšlo nám to akorát na těch 45 min. V další jsem jim stanoviště vyvěsila na tabuli ve třídě a pracovali ve stejných skupinkách na chromboocích, pokud něco nevěděli, odskočili si k tabuli, kde si vše potřebné našli. Na začátku třetí hodiny dopracovali návrh vlastní civilizace a prezentovali. Ještě mě zpětně napadlo, že by se to dalo udělat tak, že by v první hodině obešli i s chrombooky jen stanovišť pět a v té další dalších pět (pro ty, kdo nemají jako já luxus dvo hodin hned po sobě). Každopádně to děti moc bavilo a vše je krásně propracované. Moc děkuji! (Nawratová)
OdpovědětVymazatDíky moc za zpětnou vazbu.
Vymazat