Jsem ráda, že mohu zveřejnit další nápad pravidelné čtenářky a nyní se již dá říci, že i přispěvatelky, Pavly Nawratové. Většina z vás pravděpodobně ještě oběma nohama stojí v pravěku, a tak se třeba bude téma hodit.
Mně osobně se v přípravě líbí zase trochu jiná práce s komiksem, která by skutečně měla vést k rozvíjení čtenářské gramotnosti. A nyní již hodina podle doporučeného postupu:
Cíl hodiny:
- Žák se blíže seznámí se světoznámým nalezištěm Dolní Věstonice s využitím komiksu.
- Vymyslí ve skupině či samostatně otázky k tématu, na které následně najde odpovědi.
Question storming a představení parkoviště pro otázky
Předpokládáme, že žáci už o Věstonicích či Venuši něco slyšeli. Instrukce promítneme v prezentaci. a vyzveme žáky, aby zapisovali na POST-IT lístečky otázky, které je k tématu napadají. (Mohou samostatně nebo s podporou obrázků z dalšího slidu.) Obrázky souvisí s komiksem, se kterým budou žáci dále pracovat a objevují se v něm.
Na aktivitu mají žáci max. 10 minut – pro změření času je možné využít Classroom screen. Což je webové rozhraní, které vám umožňuje různě organizovat hodinu, já to momentálně díky Pavle prozkoumávám, vypadá to super. Na youtube lze najít návody, co vše web umožňuje.
Po této aktivitě POST-IT lístečky nalepíme na tabuli a s žáky je rychle projdeme. Vyřadíme ty, které se nám duplikují. Vracet se k nim budeme až na konci hodiny. (Lze také, zatímco pracují s komiksem, zbylé otázky přepsat přímo do Classroom screen.)
Uvědomění - práce s komiksem
- Žáci dostanou do čtyřčlenných skupin po rozstříhaný komiks Dolní Věstonice, každý žák dostane 3 části komiksu. (Vynechala bych z komiksu okénka tzv. pod čarou, která odvádějí od hlavního tématu, najdete k tisku zde).
- Nesmí je však ukazovat ostatním ze skupiny. Jeho úkolem je si části přečíst a reprodukovat spolužákům ze skupiny – může popsat obrázky, může dokonce i přečíst text, nesmí však nic ukázat spolužákům.
- Poté se celá skupina snaží komiks poskládat, ale stranou dolů, tedy tak, aby nebyl vidět text a obrázky.
- Teprve až když všichni souhlasí s umístěním svých částí komiksu, mohou obrázky otočit.
- Nyní vidí vše jako celek, mohou s obrázky hýbat a přehazovat je. Následuje kontrola. Učitel pomocí prstů na rukou zjistí, kolik měli žáci chyb.
- Dáme žákům čas, aby si komiks znovu přečetli.
Komentáře
Okomentovat