Přeskočit na hlavní obsah

Dolní Věstonice podle Pavly Nawratové s komiksem a E-U-R

Jsem ráda, že mohu zveřejnit další nápad pravidelné čtenářky a nyní se již dá říci, že i přispěvatelky, Pavly Nawratové. Většina z vás pravděpodobně ještě oběma nohama stojí v pravěku, a tak se třeba bude téma hodit. 

Mně osobně se v přípravě líbí zase trochu jiná práce s komiksem, která by skutečně měla vést k rozvíjení čtenářské gramotnosti. A nyní již hodina podle doporučeného postupu:

Cíl hodiny:

  • Žák se blíže seznámí se světoznámým nalezištěm Dolní Věstonice s využitím komiksu. 
  • Vymyslí ve skupině či samostatně otázky k tématu, na které následně najde odpovědi.

Question storming a představení parkoviště pro otázky

Předpokládáme, že žáci už o Věstonicích či Venuši něco slyšeli. Instrukce promítneme v prezentaci. a vyzveme žáky, aby zapisovali na POST-IT lístečky otázky, které je k tématu napadají. (Mohou samostatně nebo s podporou obrázků z dalšího slidu.) Obrázky souvisí s komiksem, se kterým budou žáci dále pracovat a objevují se v něm. 

Na aktivitu mají žáci max. 10 minut – pro změření času je možné využít Classroom screen. Což je webové rozhraní, které vám umožňuje různě organizovat hodinu, já to momentálně díky Pavle prozkoumávám, vypadá to super. Na youtube lze najít návody, co vše web umožňuje.


Po této aktivitě POST-IT lístečky nalepíme na tabuli a s žáky je rychle projdeme. Vyřadíme ty, které se nám duplikují. Vracet se k nim budeme až na konci hodiny. (Lze také, zatímco pracují s komiksem, zbylé otázky přepsat přímo do Classroom screen.)

Uvědomění - práce s komiksem

  1. Žáci dostanou do čtyřčlenných skupin po rozstříhaný komiks Dolní Věstonice, každý žák dostane 3 části komiksu. (Vynechala bych z komiksu okénka tzv. pod čarou, která odvádějí od hlavního tématu, najdete k tisku zde). 
    • Nesmí je však ukazovat ostatním ze skupiny. Jeho úkolem je si části přečíst a reprodukovat spolužákům ze skupiny – může popsat obrázky, může dokonce i přečíst text, nesmí však nic ukázat spolužákům. 
  2. Poté se celá skupina snaží komiks poskládat, ale stranou dolů, tedy tak, aby nebyl vidět text a obrázky. 
  3. Teprve až když všichni souhlasí s umístěním svých částí komiksu, mohou obrázky otočit.
  4. Nyní vidí vše jako celek, mohou s obrázky hýbat a přehazovat je. Následuje kontrola. Učitel pomocí prstů na rukou zjistí, kolik měli žáci chyb.
  5. Dáme žákům čas, aby si komiks znovu přečetli.
Pozn.: V komiksu je poměrně dost výrazů, které mohou žáky mást, je na zvážení, zda je nechat výrazy vyselektovat (napsat někde bokem) a následně zjišťovat jejich význam, nebo jim dát ke konečnému čtení k dispozici slovníček pojmů viz soubor v složce (promítnout na tabuli).

Reflexe

S žáky se vracíme k otázkám z úvodního questionstormingu, projdeme je, zjistíme, zda se nám podařilo na všechny odpovědět.
Pokud ne, uděláme z nich parkoviště pro otázky. Pokud žáky v průběhu napadaly ještě další otázky, můžeme parkoviště o ně doplnit.
Pokud nám na konci hodiny zůstanou některé otázky nezodpovězené, poprosíme žáky, aby si je rozebrali domů a na příští hodinu zjistili. Pokud však nikdo nechce, vezmeme si to na starost sami.
Vrátíme se k cílům hodiny a reflexe může proběhnout pomocí palců nebo aplikace v Classroom screen, která umožňuje hlasování s pomocí QR-kódu (stále stejného) nebo třeba využijte nějakou Exitku.

Díky moc za další E-U-R hodinu, Pavla nás v nich skvěle školí. také se mi líbí, že tzv. nehoní více cílů/zajíců, s čímž já osobně mívám problém. Takže lekce je hezky přímá a kompaktní, ale pro žáky stále zůstává přiměřenou výzvou.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytv...

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou...

Nebojte se husitů - verze 2.0

Už jste si asi všimli, že občas původní příspěvky upravuji (poznáte podle verze v nadpisu). Husité už to vážně potřebují, pracuji nyní s tématem (alespoň doufám) promyšleněji. Proto zde najdete nyní trochu návodnější metodiku. Tolik k mému předsevzetí, že přípravy mi budou zabírat méně a méně času - takže ne, prostě když mi zbyde čas, tak samozřejmě vylepšuji... 1) UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY Ráda využívám úvodní 4 strany z materiálů České školy bez hranic   o postavení českého království v Evropě na konci vlády Karla IV. (pro ZŠ je to úroveň B , pokud jste na SŠ zvolte obtížnější variantu) pracovní list tisknu oboustranně (2 stránky na jednu) líbí se mi, že se zde pracuje s dobovými prameny a mapami Na tyto webové stránky budu ještě párkrát odkazovat. Ideálně práci s textem zakončete brainstormingem s otázkou: Jak je vnímána všeobecně doba vlády Karla IV.? (žáci mohou ukázat na prstech)  Co si představíte, když se řekne krize? (vypište návrhy na tabuli) Co si představíte, když...