Přeskočit na hlavní obsah

Příspěvky

Starověké civilizace se zaměřením na starověkou Indii a Čínu aneb tvoříme vlastní civilizaci

Exotické starověké dějiny jsou jistě lákavé, ale jak to udělat, abychom byli jako učitelé efektivní a nestrávili ve starověku tolik času? Ke starověké Indii a Číně jsem už zkoušela skládankové čtení, skupinovou práci, práci s komiksem a dlouho jsem chtěla vyzkoušet i práci na stanovištích. Ke všem těmto možnostem existuje spousta encyklopedií a zajímavých podkladů. Jenže poslední dobou zjišťuji, že čím méně učesané informace žákům doručím, tím hůře se jim při kreativních úkolech pracuje. 1. Vytvořte hru - skupinová práce Pokud to přesto chcete vyzkoušet, můžete samozřejmě na základě přinesených knih zadat tvorbu hry. My jsme takto vytvořili PIDIKARTY, o kterých jsem již psala zde  (včetně pravidel). Žáky jsem rozdělila podle jejich vlastní volby na dvě velké skupiny INDIE A ČÍNA. V rámci těchto dvou skupin vznikly ještě 4 další podskupiny s tématy: PŘÍRODNÍ PODMÍNKY ZPŮSOB VLÁDY A ORGANIZACE NÁBOŽENSTVÍ VYNÁLEZY Žáci ve skupinách hledali a formulovali základní fakta z dané oblasti ...

Vikingové - oblíbené téma je tu! Badatelsky, skupinově, hravě...

Dnešní příspěvek jsem si hřála na hrudi pěkně dlouho, protože je to srdcovka. Nevím, jak to máte vy, ale určitá témata prostě u dětí rezonují více a vedle Egypta a Keltů k takovým určitě patří i Vikingové. Nejenže se mi toho už nashromáždilo celkem dost, navíc se mohu podělit i o vaše nápady. Konkrétně nám metodiku poskytl Pavel Žalský ze skupiny Starší dějiny moderně, další nápad je volně k dispozici z metodického portálu RVP.  1) Skupinová práce Už několik let začínám téma Vikingů materiálem z portálu RVP od L. Gregoríkové . Která si dala práci s přípravou podtémat do skupin s použitím run. Podle velikosti třídy se nebojte klidně přidat nějaké další podotázky. 1. hodina: Nejprve se ptám ve společném brainstormingu, co vše o Vikinzích vědí nebo by chtěli vědět. K jejich nápadům a názorům se vracíme na konci celé práce. Poté rozdám rozstříhané lístečky se zadáním skupinové práce, takže vzniknou náhodné skupiny. Každá skupina si určí, kdo se bude věnovat které otázce. Tuto otázku ta...

Dolní Věstonice podle Pavly Nawratové s komiksem a E-U-R

Jsem ráda, že mohu zveřejnit další nápad pravidelné čtenářky a nyní se již dá říci, že i přispěvatelky, Pavly Nawratové. Většina z vás pravděpodobně ještě oběma nohama stojí v pravěku, a tak se třeba bude téma hodit.  Mně osobně se v přípravě líbí zase trochu jiná práce s komiksem, která by skutečně měla vést k rozvíjení čtenářské gramotnosti. A nyní již hodina podle doporučeného postupu : Cíl hodiny: Žák se blíže seznámí se světoznámým nalezištěm Dolní Věstonice s využitím komiksu.  Vymyslí ve skupině či samostatně otázky k tématu, na které následně najde odpovědi. Question storming a představení parkoviště pro otázky Předpokládáme, že žáci už o Věstonicích či Venuši něco slyšeli. Instrukce promítneme v prezentaci . a vyzveme žáky, aby zapisovali na POST-IT lístečky otázky, které je k tématu napadají. (Mohou samostatně nebo s podporou obrázků z dalšího slidu.)  Obrázky souvisí s komiksem, se kterým budou žáci dále pracovat a objevují se v něm.  Na aktivitu mají žáci...

Cestovatelé v 17. století - využití cestopisu ve výuce 2.0

Jeden z mých prvních příspěvků na blogu již také potřeboval oprášit. Ovlivněna mnoha různými metodami, konečně jsem jej provedla v mírné a snad atraktivnější úpravě.  Nechtěla jsem se totiž ve svých hodinách vzdát využití citací z dobových cestopisů a ještě k tomu z komplikovaného 17. století. Zároveň je cestování téma, které je vlastně všem žákům blízké a mohou porovnávat své zkušenosti s těmi z dob minulých. Všechny ukázky jsou z knihy  Česká touha cestovatelská: Cestopisy, deníky a listy ze 17. století , která je poměrně snadno sehnatelná, pokud byste chtěli vlastnit přímo její výtisk. Aktivitu s cestováním jsem více strukturovala a rovnou jsem rozvrhla práci na dvě vyučovací hodiny. Pro celý průběh můžete využít prezentaci . EVOKACE V úvodu hodiny žáci pracují samostatně nebo ve dvojicích a postupně se zamýšlí  nad třemi otázkami: PROČ CESTUJEME NYNÍ (co vím)            PROČ CESTOVALI TEHDY (co si myslím) JAK CESTUJEME DNES  ...

Středověká společnost naživo

Na základě vašeho letního hlasování , přicházím se slibovanou "gamifikací" středověké společnosti, jak jsem o ní snila v tomto příspěvku . Inspiraci jsem našla ve hře ke trojúhelníkovému obchodu podle Jiřího Karena , kde oceňuji nejen zájem žáků a zážitek v hodině, především se mi na hře líbila výborná efektivita v malém čase jedné vyučovací hodiny.  Hru ke středověké společnosti jsem vyzkoušela zatím jen jednou, ale stihli jsme vše dle plánu včetně velmi důležité reflexe.  Pokud jste již zkoušeli trojúhelníkový obchod, máte přibližnou představu o principu hry, ale pro jistotu ještě jednou shrnu samozřejmě s ohledem na jiné téma. 1. Evokace a rozdělení do skupin Žákům vysvětlete, že půjde o hravou a zjednodušenou simulaci středověké společnosti. Cílem každé skupiny je získat co nejvíce bodů, tj. kartiček.  Vyhrává ta skupina, která jich na konci bude mít nejvíce. Že jde o soutěž mezi skupinami zdůrazněte, ovšem je nutné dodržovat daná pravidla. Žáci se rozdělí pomocí kar...

Ohlédnutí za badatelskou letní školou ke starším dějinám 2023 a co Dějepis+

Vracím se k psaní po letním odpočinku, který byl doufám i pro vás plný takové letní pohody nebo dobrodružství či zážitků, které máte nejraději. Ještě než zveřejním příspěvek, jehož téma vzejde z vašeho hlasování , přicházím zase s čerstvými zážitky z letošní Letní školy badatelské výuky. Po napínavých událostech v ústavu ÚSTR jsme nervózně sledovali, jak to bude s tvůrčím a sehraným týmem z Oddělení vzdělávání a obávali jsme se o podobu Letní školy. Řada z nás ji má ve velké oblibě, protože si nedovedeme představit lepší a inspirativnější start do dalšího školního roku. Díky spolupráci s Filozofickou fakultou naštěstí mohla Letní škola proběhnout a náš lektorský dreamteam posílen dalšími odborníky a bez svazujících pravidel ÚSTRu se k radosti nás všech zaměřil na Starší dějiny . A jako již tradičně jsme se sešli v magickém prostoru DOXu. Jako vždy jsme si mohli vybírat z bohatého programu, který byl zcela nový (nebo spíše starý?), protože dějinám 20. století se prakticky vyhýbal. Volb...

Odpočívat a těšit se

 Milí čtenáři a čtenářky blogu, přeji vám krásné letní prázdniny. Odpočinek je přesně to, co nyní všichni potřebujeme. Ale protože je dobré, mít se na co těšit, nezapomeňte na Letní školu se stejným skvělým týmem, ale pod jinou organizátorskou záštitou  a s báječným širokým tématem Starších dějin. V šuplíku pro vás mám spoustu témat, která se tu určitě v příštím roce objeví.  Hlasování je uzavřeno, zde výsledky: Zároveň spoléhám na vaše kritické oko, přes prázdniny mě popadá občas uklízecí nálada, i zde na blogu - jestli víte, že nějaké odkazy v různých příspěvcích nefungují, pište do komentářů , abych vše před dalším školním rokem opravila. V pravé liště přibývají odkazy na skvělé stránky s hotovými metodikami a nápady, možná víte o některých, které tam chybí. Napište mi je také. Zároveň děkuji všem, kteří se dělí o své nápady a jsou pro nás inspirací. Je vás už tolik, že kdybych vás chtěla všechny vyjmenovat, určitě bych na někoho zapomněla.