Vracím se k psaní po letním odpočinku, který byl doufám i pro vás plný takové letní pohody nebo dobrodružství či zážitků, které máte nejraději. Ještě než zveřejním příspěvek, jehož téma vzejde z vašeho hlasování, přicházím zase s čerstvými zážitky z letošní Letní školy badatelské výuky.
Po napínavých událostech v ústavu ÚSTR jsme nervózně sledovali, jak to bude s tvůrčím a sehraným týmem z Oddělení vzdělávání a obávali jsme se o podobu Letní školy. Řada z nás ji má ve velké oblibě, protože si nedovedeme představit lepší a inspirativnější start do dalšího školního roku.Díky spolupráci s Filozofickou fakultou naštěstí mohla Letní škola proběhnout a náš lektorský dreamteam posílen dalšími odborníky a bez svazujících pravidel ÚSTRu se k radosti nás všech zaměřil na Starší dějiny. A jako již tradičně jsme se sešli v magickém prostoru DOXu.
Jako vždy jsme si mohli vybírat z bohatého programu, který byl zcela nový (nebo spíše starý?), protože dějinám 20. století se prakticky vyhýbal. Volba to byla těžká, nakonec jsem si vybrala:
- Jak vnímali manželství a rodinu? (Martin Šorm/CMS FLÚ AV ČR)
- Zkoumali jsme navržené prameny ke třem kapitolám do budoucí badatelské učebnice nakladatelství Fraus 7. třídy. Promýšleli jsme, jejich vhodnost z hlediska cílů lekce. A dumali jsme, jak budou různorodým pramenům rozumět sedmáci.
- V každém případě bylo dost přínosné a zajímavé mluvit o lekcích s odborníkem ke středověku, pro něj bylo zase zajímavé poslechnout si zkušenosti učitelů. Na Letní škole se vždy velmi diskutuje, pro pořadatele i lektory je hlas, názor a zkušenost učitelů důležitá, ale letos byla vzájemná diskuse ještě častější.
- Historická dílna (Kamil Činátl, studenti učitelství dějepisu/FF UK)
- Na historické dílně Kamila Činátla jsem měli možnost se nejprve ve skupinkách zamyslet na tím, jak bychom sami navrhli badatelské lekce na základě některého ze tří nabízených obrazových pramenů:
- Freska Tance smrti
- Tapiserie z Bayeux
- fotografie hradu Bezděz
- Při vymýšlení úkolů, cílů či badatelské otázky během hrozivě krátkých 25 minut, jsme se ale především měli naladit na dané téma. Při diskusi nás totiž sledovali studenti učitelství, kteří již k daným pramenům připravili v testovací verzi cvičení v Historylabu.
- V další části semináře jsme si tato cvičení prošli a porovnávali jsme je s naším možným pojetím, diskuse se studenty byla obohacující a možná se mi podaří k vám cvičení dostat, abyste si je mohli ve výuce také vyzkoušet ještě v testovací verzi.
- Burza nápadů - FCB Starší dějiny moderně
- Nechyběla již tradiční burza nápadů a sdílení praxe s badatelskou výukou. Tentokrát v režii Petera Sokola a Jiřího Karena. Prezentovala jsem své tři lekce k ženské emancipaci, kterých se letos také jistě dočkáte. Navíc pokud se zapojíte do improvizovaného pokračování projektu Dějepis+, ke všemu se také dostanete (čtěte dál).
- Kutnauerovi v neklidné době (Iva Vachková)
- V posledním workshopu nás doslova rozmazlovala svou péčí a přístupem Iva Vachková, workshop totiž postavila jako zážitkový a určený pro nás učitele-historiky!
- Zkoumali jsme osudy dvou odsouzených mužů ze staroměstské exekuce, vytvářeli jsme živé obrazy a vůbec jsme si to dost užili. Předběžně jsem se domluvila na zveřejnění metodiky na blogu, takže se máte na co těšit. Ponoření do osobního příběhu dvou rodin z počátku 17. století, to je totiž něco, co tu ještě nemáme.
- Při čekání zatím prozkoumejte tip na utajené, resp. dobře schované stránky, z nichž můžete nejen čerpat prameny, ale jsou zde již hotové dvě hry s pracovními listy:
- Přednáška: Je prehistorie součástí historie?? (Petr Květina/Archeologický ústav AV ČR)
Já se na ni teda dost těším.
Dějepis+ zdola, aneb Vzájemné učení+
V jednom z posledních příspěvků jsem vám slíbila, že dám vědět, až budu vědět, jestli komunita utužená v projektu Dějepis+ bude nějakým způsobem pokračovat.
Vypadá to, že díky nezdolné energii Jiřího Karena a Petra Sedláka se o to pokusíme takříkajíc zdola. Koho zajímá více a chtěl by ve sdílení metodik a jejich vylepšování a profesním růstu pokračovat, nechť se přihlásí na jedno z online informačních setkání ZDE.
Komentáře
Okomentovat