Přeskočit na hlavní obsah

Příspěvky

Trochu šílené i děsivé římské císařství s širokou paletou činností

V dnešním příspěvku vám představím své nápady, které používám při výuce období římského císařství. Téma kompletuji na základě zpětné vazby, kterou mi poskytujete nejen v komentářích, ale i mailem a věřte, že mne vždy moc potěší.  Při probírání toho, co k římskému císařství mám, jsem si uvědomila, že k tomuto období jsem různé nápady sbírala delší dobu možná i proto, že se probírá koncem roku a to už bývám, stejně jako vy, dost unavená. Pořád si myslím, že bych některé části mohla více vychytat, ale třeba se objeví nějaké vaše tipy a vylepšení v komentářích níže.  1. Gaius Julius Caesar S nikým jiným než s Julkem se do období římského císařství ani nedá vstoupit. A protože této hodině většinou předchází badatelská hodina s bitvou u Zamy a běhací aktivita ke krizi římské republiky , nechávám žáky trochu vydechnout s jednoduchým pracovním listem a krátkým videem. Pustíme si na začátku hodiny kratičkou část videa  (0:50-1:51), kde žáci sledují zvětšování římské říše. K dispoz...

Kluci z Horní Dolní aneb první světová válka v regionálních dějinách od Renáty Nové

Nápadů, jak pojmout téma 1. světové války, neubývá. Právě naopak. Mám velkou radost, že se s vámi mohu podělit o další sdílený nápad, tentokrát od Renáty Dolanové. Moc jí děkuji za krásně připravenou a vyzkoušenou metodiku, kde propojuje hned několik důležitých aspektů: aktualizace tématu do současnosti s pomocí  písňového textu historická paměť místa osobní versus velké dějiny Co je cílem? Žáci si si uvědomí osobní provázanost s místem, ze kterého pocházejí, a návaznost osobních dějin na ty velké. Aktivita je přibližně na 30 minut. 1) Evokace Vyzvěte žáky, aby vyjmenovali místa, odkud pocházejí/kde žijí, zapište je na tabuli (ideálně na vnější křídlo, které jde zavřít směrem ke zdi).  Je dobré mít ten seznam a hrubé počty padlých v jednotlivých místech připravené předem pro další aktivitu.  V případě časové nouze to jde ale operativně vyhledat i během toho, co žáci poslouchají píseň, např. na webu Spolek pro vojenská pietní místa (vets.cz) pomocí údajů z pomníků – nejso...

Josef Toufar badatelská dvouhodinovka s prameny, zázrakem a rozvíjením historické gramotnosti (od Kamila Činátla a Čeňka Pýchy)

Ne Letní škole ÚSTR 2022 jsem si splnila dlouhodobý osobní dluh a konečně se přihlásila na workshop ke Kamilu Činátlovi a Čenku Pýchovi o Josefu Toufarovi.  K tomuto známému příběhu totiž existují již dlouho skvělé sešity/materiály v PDF. Jak se mi často stává, dokud nevidím konkrétní nápady, jak s materiály pracovat, nejsem schopná se do toho sama pustit. Kromě samotných sešitů, ke kterým vás zavede odkaz na výše uvedeném obrázku, je k dispozici podrobná metodika Příběhy jednoho zázraku na Dějepisu21. Právě když jsem se dostala sem, přemohla mne většinou složitost přípravy a skupinové práce rozfázovaná do jedenácti situací. Krása materiálů ovšem spočívá především v tom, že si z nich můžeme vybrat. Osobně se chystám rezignovat na hluboký rozbor a zkusím vše stihnout v rámci své dvouhodinovky. 1. Evokace Využila jsem připravenou prezentaci  s evokační fotografií J. Palacha a J. Toufara s dotazem, zda žáci uvedené muže znají?  Většinou pár dětí pozná Jana Palacha, nic ale n...

Petice proti bezdůvodnému odvolání vedoucího Oddělení vzdělávání ÚSTR, Čeňka Pýchy

Milí kolegové a kolegyně,  víte, že příspěvky podobného typu se tu prakticky nevyskytují, ale myslím, že v tomto případě je třeba udělat výjimku.  To, co dokázalo v oblasti didaktiky dějepisu a vzdělávání učitelů Oddělení vzdělávání ÚSTR (dále OV), je pořádný skok kupředu k moderní výuce dějepisu. Kdo byl někdy na semináři či letní škole, tak ví. Kdo nebyl, mohl se jako čtenář/ka tohoto blogu s mnoha novými metodami seznámit přímo tady. Nebylo by to možné, kdyby sami autoři nedali souhlas ke zveřejnění a šíření. Vězte, že v otázce šíření metodik a nápadů ani jeden z oslovených členů OV, jejichž nápady tu byly sdíleny, nikdy nezaváhal a okamžitě souhlasil. Věřte, že to stále není samozřejmost. Leckteří z vás jsou zapojeni v Dějepisu+ nebo o zapojení uvažují. Ani tento projekt by bez OV nebyl uskutečněn v takové kvalitě. Oceňovaná badatelská učebnice dějepisu Fraus pro deváté třídy je prakticky dítě celého oddělení a my učitelé máme konečně k dispozici kvalitní lekce, zdroje i...

Odsun/vyhnání Němců - kompilace metodik ÚSTR a POST BELLUM

K odsunu Němců existuje řada metodik a možností, stačí se podívat na web My jsme to nevzdali  (Post bellum) nebo se porozhlédnout v databázi zdrojů  Obrazy války   (ÚSTR). Můžete si zahrát hru 38-89 Vnitřní pohraničí s podrobně rozpracovanou metodikou. I v Historylabu najdete k tématu několik cvičení, časově nenáročná a dost efektivní je lekce Proměny obce Horní Vysoké Napište mi do komentářů, jak učíte o odsunu vy? Následující metodika vznikla kompilací z uvedených zdrojů a inspirací se stal časově náročnější nápad Čeňka Pýchy , který jsem zde již publikovala. Lekce navazuje na Květnové povstání, které najdete v rámci rozcestníku . 1. Evokace Používám fotku z obrazů války   a ptám se: Kdo jsou asi lidé na fotografii? Proč si to myslíte? Podle čeho to poznáte? Když se dobereme z kontextu předcházejících hodin, že by mohlo jít o Němce, využívám prezentaci v Mentimeteru - kde nejprve vytvoříme slovní mrak z představ o odsunu/vyhnání. A poté nechám žáky vyhodnotit pr...

Proč učit responzivně? Výpisky a postřehy z knihy od Harryho Fletcher-Wooda

Možná na vás tato kniha také pomrkává z metodické knihovničky ve sborovně, možná vás zaujala v některých učitelských FCB skupinách. Měla poměrně dobrou propagaci, takže vám její obálka asi nebude cizí. Také se vám někdy stane, že vám kniha (poměrně náhodně popadnutá) zapadne na správné místo a vy zjistíte, že autor si klade stejné otázky jako vy? A navíc vám nabízí i odpovědi?  Tak přesně to se mi stalo... Pokud stále uvažujete, o čem že to vlastně má být, nabízím vám zde své výpisky a citace, které mě skutečně zaujaly.  Kurzívou jsou psané mé postřehy, shrnutí apod... Každá kapitola má úvodní přehlednou tabulku, v čem spočívá daný problém, kterému čelí každý učitel. Na konci kapitoly je checklist - seznam, na co bych u řešení daného problému neměla zapomenout. (Přikládám skeny těchto seznamů, ale i některé další, pokud dobře ilustrují problematiku.) Všechny kapitoly obsahují pohled očima konkrétních učitelů, kteří daný problém nastolený v knize zkoušeli vyřešit. Právě kvůli t...

Politické procesy 50. let "naživo" podle Dany Truksové

Letí k vám další vlaštovka, kterou laskavě sdílela Dana Truksová na FCB skupině Starší dějiny moderně . S vytvářením karet i dramatizací jí pomáhal student na praxi, Marcel Kroupa. Ano, občas to nevydržíme a dáme tam něco z dějin 20. století. Z toho jen vidíte, jak tolerantní parta učitelů a učitelek to je 😀.  Tento příspěvek byl při vánočním hlasování druhý v pořadí a pokud jste na tom v tematických plánech podobně, mohl by se v dohledné době hodit. Jak na to? Já sama jsem hodinu ještě nevyzkoušela, ale těším se, že letos přijde její čas. Hra totiž pokrývá elegantně období let 1948-1953, která většinou překlenu s pomocí upravené prezentace s Moderních dějin. Předávám návrh metodiky přímo od autorky (psáno kurzívou): Hodina navazovala na "Vítězný" únor 1948, kdy žáci četli komiks od Zdeňka Ležáka. Vlastní uvedení do hodiny bylo velmi stručné, chtěla jsem nechat čas na hru.  Rozdala jsem karty , žáci si měli přečíst svůj osud a následně se měli představit - jméno, povolání,...