Přeskočit na hlavní obsah

Petice proti bezdůvodnému odvolání vedoucího Oddělení vzdělávání ÚSTR, Čeňka Pýchy

Milí kolegové a kolegyně, 

víte, že příspěvky podobného typu se tu prakticky nevyskytují, ale myslím, že v tomto případě je třeba udělat výjimku. 

To, co dokázalo v oblasti didaktiky dějepisu a vzdělávání učitelů Oddělení vzdělávání ÚSTR (dále OV), je pořádný skok kupředu k moderní výuce dějepisu. Kdo byl někdy na semináři či letní škole, tak ví. Kdo nebyl, mohl se jako čtenář/ka tohoto blogu s mnoha novými metodami seznámit přímo tady. Nebylo by to možné, kdyby sami autoři nedali souhlas ke zveřejnění a šíření. Vězte, že v otázce šíření metodik a nápadů ani jeden z oslovených členů OV, jejichž nápady tu byly sdíleny, nikdy nezaváhal a okamžitě souhlasil. Věřte, že to stále není samozřejmost.

Leckteří z vás jsou zapojeni v Dějepisu+ nebo o zapojení uvažují. Ani tento projekt by bez OV nebyl uskutečněn v takové kvalitě.

Oceňovaná badatelská učebnice dějepisu Fraus pro deváté třídy je prakticky dítě celého oddělení a my učitelé máme konečně k dispozici kvalitní lekce, zdroje i metodiku, když nám dojdou síly či vlastní vědomosti.

Bez Historylabu si svou výuku už prakticky ani nedokážu představit...

Dá se říci, že právě badatelská práce šířená OV ÚSTR stála za zrodem a touhou používat podobné metody i pro starší dějiny, takže vznikla FCB skupina Starší dějiny moderně.

Prostě, stačí se podívat, kolik příspěvků zde má ve štítku heslo ÚSTR, a bude vám jasná zásadní úloha OV tohoto ústavu.

Prosím, podpořte jej v petici proti svévolnému a nevysvětlenému chování vedení ÚSTR. Tu lze nově podepsat přes portál občana, protože pouze takto ji bude brát v potaz Senát ČR. 

Podrobnosti o událostech najdete ZDE.

Věřím, že mnohaletou neúnavnou a vřelou podporu, kterou jsme jako učitelé dějepisu od Oddělení vzdělávání dostávali, můžeme alespoň takto vrátit. 

Děkuji.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytv...

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou...

Nebojte se husitů - verze 2.0

Už jste si asi všimli, že občas původní příspěvky upravuji (poznáte podle verze v nadpisu). Husité už to vážně potřebují, pracuji nyní s tématem (alespoň doufám) promyšleněji. Proto zde najdete nyní trochu návodnější metodiku. Tolik k mému předsevzetí, že přípravy mi budou zabírat méně a méně času - takže ne, prostě když mi zbyde čas, tak samozřejmě vylepšuji... 1) UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY Ráda využívám úvodní 4 strany z materiálů České školy bez hranic   o postavení českého království v Evropě na konci vlády Karla IV. (pro ZŠ je to úroveň B , pokud jste na SŠ zvolte obtížnější variantu) pracovní list tisknu oboustranně (2 stránky na jednu) líbí se mi, že se zde pracuje s dobovými prameny a mapami Na tyto webové stránky budu ještě párkrát odkazovat. Ideálně práci s textem zakončete brainstormingem s otázkou: Jak je vnímána všeobecně doba vlády Karla IV.? (žáci mohou ukázat na prstech)  Co si představíte, když se řekne krize? (vypište návrhy na tabuli) Co si představíte, když...