Nápadů, jak pojmout téma 1. světové války, neubývá. Právě naopak. Mám velkou radost, že se s vámi mohu podělit o další sdílený nápad, tentokrát od Renáty Dolanové. Moc jí děkuji za krásně připravenou a vyzkoušenou metodiku, kde propojuje hned několik důležitých aspektů:
- aktualizace tématu do současnosti s pomocí písňového textu
- historická paměť místa
- osobní versus velké dějiny
Co je cílem?
Žáci si si uvědomí osobní provázanost s místem, ze kterého pocházejí, a návaznost osobních dějin na ty velké. Aktivita je přibližně na 30 minut.
1) Evokace
Vyzvěte žáky, aby vyjmenovali místa, odkud pocházejí/kde žijí, zapište je na tabuli (ideálně na vnější křídlo, které jde zavřít směrem ke zdi).
Je dobré mít ten seznam a hrubé počty padlých v jednotlivých místech připravené předem pro další aktivitu.
V případě časové nouze to jde ale operativně vyhledat i během toho, co žáci poslouchají píseň, např. na webu Spolek pro vojenská pietní místa (vets.cz) pomocí údajů z pomníků – nejsou to zcela přesné informace, ale pro úkol a představu dostačující.
2) Práce s pracovním listem a písňovým textem
Rozdejte žákům pracovní list (odkaz na obrázku):
Navazujte při instrukcích na téma 1. světové války - autorka spojila lekci s opakováním obecných informací o 1. světové válce na začátku hodiny.
Povzbuďte žáky, ať se do listu nebojí uvádět i jen pouhé domněnky či odhady, lepší než vůbec nevyplnit. Nechte je, ať si otázky a text přečtou a připravte si píseň od kapely Epydemye - Trumpeta.
"Pro výpovědní hodnotu stačí pustit pouze první 3:00, pak už je píseň dlouhá a žáci začínají být roztěkaní. Stačí pouze zvuk, video by žáky rozptylovalo, není pro náš účel důležité. Osobně žákům na začátku řeknu, že jde o píseň z roku 2015, rozumím tomu, že ne každému se bude hudebně zamlouvat (každý má jiný vkus), ale jde nám primárně o její výpovědní hodnotu."
Zatímco žáci pracují, učitel na přivřené křídlo tabule dopíše na tabuli k názvům míst počty padlých a údaje zůstanou schované.
3) Společné shrnutí
U poslední otázky se vrátíme k názvům rodných vesnic/měst, žáci sdělí své odhady padlých a učitel poté může říct nebo na tabuli ukázat skutečné počty, popř. i promítnout fotky pomníků, diskutovat o tom, zda žáci vědí, kde jsou apod.
Můžete využít interaktivní mapu pomníků 1. světové války:
4) Čím navázat?
Nabízí se pokračovat lokálním průzkumem pomníku, pokud je v blízkosti, nebo aktivitami k československým legiím - třeba využijete zkrácená videa o československých legiích a materiály z webu Legie100. Ten byl koneckonců zmiňován i v rozcestníku k první světové válce, kde najdete další inspiraci.
Milí čtenáři blogu, vy to nevidíte, ale já to z webových statistik vím.
Toto je váš/můj 100. příspěvek od založení blogu!
Mám z toho velkou radost, přemýšlela jsem, jak tu s vámi to kulaté jubileum interně oslavit? Takže pokud mě chcete povyrazit svou radostí, napište mi sem do komentářů:
KTERÝ NÁPAD/HRA/PŘÍPRAVA Z BLOGU V NEDÁVNÉ DOBĚ POZVEDL NÁLADU VÁM I/ČI VAŠIM ŽÁKŮM?
Komentáře
Okomentovat