Přeskočit na hlavní obsah

Kluci z Horní Dolní aneb první světová válka v regionálních dějinách od Renáty Nové

Nápadů, jak pojmout téma 1. světové války, neubývá. Právě naopak. Mám velkou radost, že se s vámi mohu podělit o další sdílený nápad, tentokrát od Renáty Dolanové. Moc jí děkuji za krásně připravenou a vyzkoušenou metodiku, kde propojuje hned několik důležitých aspektů:

  • aktualizace tématu do současnosti s pomocí písňového textu
  • historická paměť místa
  • osobní versus velké dějiny

Co je cílem?

Žáci si si uvědomí osobní provázanost s místem, ze kterého pocházejí, a návaznost osobních dějin na ty velké. Aktivita je přibližně na 30 minut.

1) Evokace

Vyzvěte žáky, aby vyjmenovali místa, odkud pocházejí/kde žijí, zapište je na tabuli (ideálně na vnější křídlo, které jde zavřít směrem ke zdi). 
Je dobré mít ten seznam a hrubé počty padlých v jednotlivých místech připravené předem pro další aktivitu. 
V případě časové nouze to jde ale operativně vyhledat i během toho, co žáci poslouchají píseň, např. na webu Spolek pro vojenská pietní místa (vets.cz) pomocí údajů z pomníků – nejsou to zcela přesné informace, ale pro úkol a představu dostačující.

2) Práce s pracovním listem a písňovým textem

Rozdejte žákům pracovní list (odkaz na obrázku):
Navazujte při instrukcích na téma 1. světové války - autorka spojila lekci s opakováním obecných informací o 1. světové válce na začátku hodiny.
Povzbuďte žáky, ať se do listu nebojí uvádět i jen pouhé domněnky či odhady, lepší než vůbec nevyplnit. Nechte je, ať si otázky a text přečtou a připravte si píseň od kapely Epydemye - Trumpeta
"Pro výpovědní hodnotu stačí pustit pouze první 3:00, pak už je píseň dlouhá a žáci začínají být roztěkaní. Stačí pouze zvuk, video by žáky rozptylovalo, není pro náš účel důležité. Osobně žákům na začátku řeknu, že jde o píseň z roku 2015, rozumím tomu, že ne každému se bude hudebně zamlouvat (každý má jiný vkus), ale jde nám primárně o její výpovědní hodnotu."

Zatímco žáci pracují, učitel na přivřené křídlo tabule dopíše na tabuli k názvům míst počty padlých a údaje zůstanou schované. 

3) Společné shrnutí

U poslední otázky se vrátíme k názvům rodných vesnic/měst, žáci sdělí své odhady padlých a učitel poté může říct nebo na tabuli ukázat skutečné počty, popř. i promítnout fotky pomníků, diskutovat o tom, zda žáci vědí, kde jsou apod.
Můžete využít interaktivní mapu pomníků 1. světové války: 

4) Čím navázat?

Nabízí se pokračovat lokálním průzkumem pomníku, pokud je v blízkosti, nebo aktivitami k československým legiím - třeba využijete zkrácená videa o československých legiích a materiály z webu Legie100. Ten byl koneckonců zmiňován i v rozcestníku k první světové válce, kde najdete další inspiraci.

Milí čtenáři blogu, vy to nevidíte, ale já to z webových statistik vím. 
Toto je váš/můj 100. příspěvek od založení blogu! 
Mám z toho velkou radost, přemýšlela jsem, jak tu s vámi to kulaté jubileum interně oslavit? Takže pokud mě chcete povyrazit svou radostí, napište mi sem do komentářů:

KTERÝ NÁPAD/HRA/PŘÍPRAVA Z BLOGU V NEDÁVNÉ DOBĚ POZVEDL NÁLADU VÁM I/ČI VAŠIM ŽÁKŮM?


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytv...

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou...

Nebojte se husitů - verze 2.0

Už jste si asi všimli, že občas původní příspěvky upravuji (poznáte podle verze v nadpisu). Husité už to vážně potřebují, pracuji nyní s tématem (alespoň doufám) promyšleněji. Proto zde najdete nyní trochu návodnější metodiku. Tolik k mému předsevzetí, že přípravy mi budou zabírat méně a méně času - takže ne, prostě když mi zbyde čas, tak samozřejmě vylepšuji... 1) UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY Ráda využívám úvodní 4 strany z materiálů České školy bez hranic   o postavení českého království v Evropě na konci vlády Karla IV. (pro ZŠ je to úroveň B , pokud jste na SŠ zvolte obtížnější variantu) pracovní list tisknu oboustranně (2 stránky na jednu) líbí se mi, že se zde pracuje s dobovými prameny a mapami Na tyto webové stránky budu ještě párkrát odkazovat. Ideálně práci s textem zakončete brainstormingem s otázkou: Jak je vnímána všeobecně doba vlády Karla IV.? (žáci mohou ukázat na prstech)  Co si představíte, když se řekne krize? (vypište návrhy na tabuli) Co si představíte, když...