Přeskočit na hlavní obsah

Příspěvky

Nová cvičení ke starším dějinám v aplikaci HISTORYLAB! Zapojíte se do jejich testování?

Je mi ctí být poslem dobrých zpráv z prostředí aplikace Historylab.  Jak jsem již psala v příspěvku z Letní školy badatelské výuky, Kamil Činátl a Pavla Sýkorová připravovali společně se svými studenty a studentkami na PedF a FF Univerzity Karlovy nová cvičení v Historylabu, tentokrát zaměřená na starší dějiny.  Některá cvičení jsme měli možnost si vyzkoušet právě na Letní škole, nyní máte tuto možnost i vy všichni.  Samozřejmě jde i pilotní verzi cvičení, která budou právě na základě naší zkušenosti ze školních tříd ještě vylepšovaná, ale možná to některá ani nebudou potřebovat... Testování bude probíhat od ledna do půlky března. Jediné, co budete muset udělat "navíc" oproti běžné hodině, abyste se mohli do testování zapojit, je vyplnění protokolu z hodiny. Jaká cvičení se testují? Jak probíhala středověká invaze? K čemu sloužil středověký hrad? Proč tančili s kostlivci? Čím mohly být ženy ve středověku? Jak vyfotografovali generála Granta? Proč byla vytvořena socha c...

Proč uctívali světce? Odhalte s žáky jednu záhadu z českých dějin...

Badatelskou lekci o Janu Nepomuckém jsem vytvářela dost dlouho, takže podoba, která se k vám nyní dostává, je už opravdu prověřená. Poděkování patří učitelům ze skupiny Starší dějiny moderně, kteří ji ochotně komentovali či testovali ve svých hodinách. Obzvlášť pečlivě lekci cupoval v době vývoje Jiří Karen. Jak to u badatelských lekcí někdy bývá, bylo nutné se obrátit i na experta v dané oblasti, takže děkuji Radmile Prchal Pavlíčkové , která byla laskava a obstarala mi text o obecné barokní zbožnosti ze své knihovničky. Za atraktivnější podobu komiksu zase musím poděkovat projektu Plzeňské filharmonie , kde jej v rámci 300. výročí k blahořečení a koncertů s tím spojených vytvořili Martin Pášma, Tomáš Ille a Richard Broschardt . Zprostředkování práv k využití komiksu ve výuce zajistil shodou okolností bývalý ředitel ÚSTR, Zdeněk Hazdra, toho času mimo jiné i projektový manažer Plzeňské filharmonie. (Historku o tom, jak se to všechno seběhlo, klidně povyprávím na nějaké budoucí letní...

Kdo byli Féničané - hravě i badatelsky podle Pavla Žalského

Dělá mi velkou radost sledovat různé neotřelé nápady a směry uvažování o výuce dějepisu. Líbí se mi, když kombinujete starší, známé metody s novými, když zahrnete do hodiny herní prvky, když necháte žáky/ně samotné něco objevit. A přesně taková je hodina Pavla Žalského z FCB skupiny Starší dějiny moderně.  (Kurzívou jsou v příspěvku přímo metodické pokyny autora lekce.) Protože se v podstatě jedná o badatelskou hodinu, stojí na jejím začátku otázka: Kdo byli Féničané? Jak je dobrý zvykem skupiny, vypukla pod příspěvkem zajímavá diskuse právě o badatelské otázce, především vzhledem k závěrečnému hodnocení. Jiří Karen navrhuje: Jací byli Féničané? Na závěr dvouhodinovky budou žáci muset odpovědět 3 přídavnými jmény, která spojí s konkrétním pramenem. Evokace Rychlé “vím-sedím”, tj. učitel položí otázku, žáci se hlásí, vyvolaný odpoví a pokud správně, sedne si. Otázky vztahujte k archeologii, k tomu co archeologové hledají, kde hledají apod.  V závěru se snažte žáky nasměrovat, k...

Skončilo Uložto.cz - jak se to týká našeho blogu?

Milí čtenáři a čtenářky blogu, jak jste asi zaznamenali, služby Uložto.cz skončily. Naštěstí to neznamená, že by uživatelé o soubory přišli - jen už je nemohou jednoduše sdílet přes odkaz.  Malé soubory samozřejmě sdílím přes google disk, ale v případě větších položek (zkrácené filmy apod.), by to bylo neúnosné. Některé filmy nelze kvůli autorským právům na Youtube nahrát, ale my bychom je rádi využívali při výuce. Prozatímní řešení volím následující: Nechám na blogu odkazy vedoucí na Uložto.cz - pokud zjistíte, že byste rádi daný dokument pro svou výuku, napište mi prosím na email a já vám pošlu soubor přes Úschovnu.cz (zde je nutné počítat s časovým limitem, do kdy lze soubor vyzvednout, pro odeslání budu také vždy potřebovat Vaši emailovou adresu.) Pokud někoho napadne lepší řešení, pište do komentářů. Konec hlášení.

Starověké civilizace se zaměřením na starověkou Indii a Čínu aneb tvoříme vlastní civilizaci

Exotické starověké dějiny jsou jistě lákavé, ale jak to udělat, abychom byli jako učitelé efektivní a nestrávili ve starověku tolik času? Ke starověké Indii a Číně jsem už zkoušela skládankové čtení, skupinovou práci, práci s komiksem a dlouho jsem chtěla vyzkoušet i práci na stanovištích. Ke všem těmto možnostem existuje spousta encyklopedií a zajímavých podkladů. Jenže poslední dobou zjišťuji, že čím méně učesané informace žákům doručím, tím hůře se jim při kreativních úkolech pracuje. 1. Vytvořte hru - skupinová práce Pokud to přesto chcete vyzkoušet, můžete samozřejmě na základě přinesených knih zadat tvorbu hry. My jsme takto vytvořili PIDIKARTY, o kterých jsem již psala zde  (včetně pravidel). Žáky jsem rozdělila podle jejich vlastní volby na dvě velké skupiny INDIE A ČÍNA. V rámci těchto dvou skupin vznikly ještě 4 další podskupiny s tématy: PŘÍRODNÍ PODMÍNKY ZPŮSOB VLÁDY A ORGANIZACE NÁBOŽENSTVÍ VYNÁLEZY Žáci ve skupinách hledali a formulovali základní fakta z dané oblasti ...

Vikingové - oblíbené téma je tu! Badatelsky, skupinově, hravě...

Dnešní příspěvek jsem si hřála na hrudi pěkně dlouho, protože je to srdcovka. Nevím, jak to máte vy, ale určitá témata prostě u dětí rezonují více a vedle Egypta a Keltů k takovým určitě patří i Vikingové. Nejenže se mi toho už nashromáždilo celkem dost, navíc se mohu podělit i o vaše nápady. Konkrétně nám metodiku poskytl Pavel Žalský ze skupiny Starší dějiny moderně, další nápad je volně k dispozici z metodického portálu RVP.  1) Skupinová práce Už několik let začínám téma Vikingů materiálem z portálu RVP od L. Gregoríkové . Která si dala práci s přípravou podtémat do skupin s použitím run. Podle velikosti třídy se nebojte klidně přidat nějaké další podotázky. 1. hodina: Nejprve se ptám ve společném brainstormingu, co vše o Vikinzích vědí nebo by chtěli vědět. K jejich nápadům a názorům se vracíme na konci celé práce. Poté rozdám rozstříhané lístečky se zadáním skupinové práce, takže vzniknou náhodné skupiny. Každá skupina si určí, kdo se bude věnovat které otázce. Tuto otázku ta...

Dolní Věstonice podle Pavly Nawratové s komiksem a E-U-R

Jsem ráda, že mohu zveřejnit další nápad pravidelné čtenářky a nyní se již dá říci, že i přispěvatelky, Pavly Nawratové. Většina z vás pravděpodobně ještě oběma nohama stojí v pravěku, a tak se třeba bude téma hodit.  Mně osobně se v přípravě líbí zase trochu jiná práce s komiksem, která by skutečně měla vést k rozvíjení čtenářské gramotnosti. A nyní již hodina podle doporučeného postupu : Cíl hodiny: Žák se blíže seznámí se světoznámým nalezištěm Dolní Věstonice s využitím komiksu.  Vymyslí ve skupině či samostatně otázky k tématu, na které následně najde odpovědi. Question storming a představení parkoviště pro otázky Předpokládáme, že žáci už o Věstonicích či Venuši něco slyšeli. Instrukce promítneme v prezentaci . a vyzveme žáky, aby zapisovali na POST-IT lístečky otázky, které je k tématu napadají. (Mohou samostatně nebo s podporou obrázků z dalšího slidu.)  Obrázky souvisí s komiksem, se kterým budou žáci dále pracovat a objevují se v něm.  Na aktivitu mají žáci...