Přeskočit na hlavní obsah

Proč uctívali světce? Odhalte s žáky jednu záhadu z českých dějin...

Badatelskou lekci o Janu Nepomuckém jsem vytvářela dost dlouho, takže podoba, která se k vám nyní dostává, je už opravdu prověřená. Poděkování patří učitelům ze skupiny Starší dějiny moderně, kteří ji ochotně komentovali či testovali ve svých hodinách. Obzvlášť pečlivě lekci cupoval v době vývoje Jiří Karen.

Jak to u badatelských lekcí někdy bývá, bylo nutné se obrátit i na experta v dané oblasti, takže děkuji Radmile Prchal Pavlíčkové, která byla laskava a obstarala mi text o obecné barokní zbožnosti ze své knihovničky. Za atraktivnější podobu komiksu zase musím poděkovat projektu Plzeňské filharmonie, kde jej v rámci 300. výročí k blahořečení a koncertů s tím spojených vytvořili Martin Pášma, Tomáš Ille a Richard Broschardt. Zprostředkování práv k využití komiksu ve výuce zajistil shodou okolností bývalý ředitel ÚSTR, Zdeněk Hazdra, toho času mimo jiné i projektový manažer Plzeňské filharmonie. (Historku o tom, jak se to všechno seběhlo, klidně povyprávím na nějaké budoucí letní badatelské škole u kávy, svět je prostě malý...) Většina ostatních zdrojů je samozřejmě z publikací Víta Vlnase.

Proč jsem chtěla vytvořit tuto lekci? Vám asi postavu Jana Nepomuckého představovat nemusím, ale dětem pravděpodobně ano. Jeho příběh v sobě spojuje prvky, které mi přišly pro lekci dostatečně nosné a pro žáky atraktivní. 

  • Máme tu samozřejmě vraždu na začátku příběhu.
  • Do příběhu vstupují dezinformace.
  • Dále přichází i zázrak a velké pochybnosti současných dětí o jeho pravdivosti. 
  • Konečně tu je samotná socha Jana Nepomuckého. Ta, kterou žáci nejpravděpodobněji uvidí ve své obci nebo při cestách po naší republice. Schválně se zamyslete, jestli také nemáte Jana někde poblíž.
  • Skrze lekci je tu také možnost nahlédnout do rozjitřené barokní mysli a zbožnosti, která je nám dnes spíše vzdálená...
  • Tím, že lekce pokrývá období od 13. století do století minulého, je celkem na vás, který aspekt budete chtít vyzdvihnout a v jakém ročníku budete chtít lekci zařadit (já volím 8. třídu, když probíráme baroko).

VAROVÁNÍ: Tato lekce je organizačně trochu náročnější, ale pokud se do ní pustíte, zájem žáků v hodině vás nemine...

1. Evokace

Při celé lekci můžete využívat prezentaci, na kterou naleznete odkazy i v metodických komentářích, pokud si otevřete pracovní list
Pokud budete list tisknout přímo z google dokumentů pro žáky, komentáře se nevytisknou. Pokud si je ale budete chtít takto vytisknout vy, je nutné si dokument stáhnout do počítače a dát při tisku z Wordu (či LibreOffice) volbu tisku s komentáři.
POZOR, KOMENTÁŘE NEODKLIKÁVEJTE (NEDÁVAJTE ✔️), PROTOŽE BY ZMIZELY PRO VŠECHNY ČTENÁŘE.
  • První úkol proveďte s celou třídou. Otázka pracuje především s tajemstvím symboliky světců. Zároveň žáky vyzývá, aby příběh Jana Nepomuckého zkusili sami na základě nabídnutých indicií uhádnout.
  • Společně s celou třídou proveďte i úkoly 2 a 3, které počítají s přirozenou nedůvěrou žáků k náboženství. Žáci se díky videu u 3. úkolu seznámí s tradičním příběhem Johanka z Pomuku. (Někteří z nich si možná všimnou nesrovnalosti ve jménech už zde.)
Při kontrole odpovědí u samostatných úkolů nově používám špachtle se jmény - jinak se mi totiž hlásí stále titíž žáci. Využití špachtlí jsem konečně pochopila díky tomuto článku (ano, klidně se nahlas uchechtněte, ale já mám vážně radost 😀).

2. Rozdělení do expertních skupin

V této části věnujte žákům dostatek času na vysvětlení organizace hodiny. 
  • Nyní je totiž čeká práce v expertní skupině, v níž musí společně prozkoumat vždy 3 zdroje na daném stanovišti a vyplnit si příslušné odpovědi v dané části vlastního pracovního listu.
    • Každý žák si výsledky skupinové práce musí zapsat do svého listu!
  • Zdůrazněte, že kvalitní práce s expertní skupinou je pak snáze dovede k vyřešení všech záhad, na něž ještě narazí.
Můžete pro rozdělení do skupin použít např. tato losovátka. Před hodinou si je bude nutné připravit. 
Jedničky - půjdou na stanoviště jedna. Pokud se jich tam sejde 6, mějte připravené texty a obrázky ve dvojí kopii, aby mohli pracovat každý s jedním zdrojem např. ve dvojici. Dvojky půjdou na stanoviště dvě atd...
Pokud pracujete s větší třídou, raději zdvojte stanoviště, aby vám vznikly menší skupiny. Tzn. použijte i čísla 4-6 a stanoviště jedna, dva, tři připravte ještě jednou.

Při skupinové práce je Vaším úkolem především ověřovat, že žáci chápou, co se po nich chce v daných úkolech v pracovním listu - nepodceňujte svou roli a choďte od skupiny ke skupině, aby se vám některá nezasekla. 
V prezentaci je také tzv. kontextualizační slide, který vysvětluje některá potenciálně nesrozumitelná slova či souvislosti, tak jej určitě využijte.

3. Mateřské skupiny - rozluštění záhady

Žáci nyní využijí barvy na svém čísle a najdou si svou novou skupinu. (Pokud jste využívali i čísla 4-6, budou se někteří dublovat. Pokud to nechcete, musíte si barevně upravit losovátka.) 
V barevné mateřské skupině se žáci postupně navzájem seznámí s tím, co zjistili. Samozřejmě v pořadí od prvního po třetí stanoviště. 
POZOR, AŤ SI NEDOPLŇUJÍ PRÁZDNÉ ČÁSTI V LISTU, zbytečně by tím ztráceli čas.

Po zjištění všech okolností budou jako skupina pracovat pouze s úkolem číslo 7 - s váhou příčin, které vedly ke vzniku legendy. Důležitá je diskuse nad příčinami, čím důležitější jim příčina přijde, tím více vybarví hvězdiček - to už ale mohou vyplňovat pouze podle svého osobního názoru, ne názoru skupiny.

4. Odpověď na badatelskou otázku

Konečně každý sám zkusí odpovědět na otázku "Proč lidé uctívali světce Jana Nepomuckého?" Vybrat by měli ty příčiny, které mají podle nich největší váhu (viz předchozí hvězdičkový úkol). Odůvodnění by již mělo vycházet z jejich konkrétních zjištění při práci v mateřské skupině. 
Veďte žáky k pečlivé odpovědi s dobrými argumenty - nechte je, ať vám odpověď ukáží a pokud není dostatečná, vraťte jim list, ať na tom lépe zapracují. Vždy zdůrazňuji, že právě odpověď na badatelskou otázku je to nejdůležitější, co si v listu čtu, protože všechno ostatní si mohou doplňovat na základě diskuse ve třídě.
S menší třídou lze lekci zvládnout za hodinu, s větší spíše za hodinu a půl.

5. Jak práci hodnotit?

Ačkoliv o tom normálně v příspěvcích nepíši, zde mi to nedá - pokud neučíte na alternativní škole, asi musíte žákům dávat nějaké známky. Co můžete vše hodnotit při takovéto badatelské hodině? Doporučuji si hodnocení rozdělit na 3 složky:
  1. aktivita v hodině - poznáte ji podle vyplněného pracovního listu a zapojení do hodiny
  2. skupinová práce - pokud si dáte čas na reflexi lekce, lze hodnotit, jak se žákům pracovalo v první a druhé skupině
  3. odpověď na badatelskou otázku - ta vám ukáže míru porozumění a úroveň historické gramotnosti
Já používám při hodnocení různé úrovně a vytvářím z nich určitým způsobem známku (více byste se dozvěděli na mém webináři o hodnocení) - vy si můžete známku složit z výše uvedených třetin.

To je vše, těším se na vaše komentáře a zkušenosti s lekcí.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytvořenou v  Genially

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou

Trochu šílené i děsivé římské císařství s širokou paletou činností

V dnešním příspěvku vám představím své nápady, které používám při výuce období římského císařství. Téma kompletuji na základě zpětné vazby, kterou mi poskytujete nejen v komentářích, ale i mailem a věřte, že mne vždy moc potěší.  Při probírání toho, co k římskému císařství mám, jsem si uvědomila, že k tomuto období jsem různé nápady sbírala delší dobu možná i proto, že se probírá koncem roku a to už bývám, stejně jako vy, dost unavená. Pořád si myslím, že bych některé části mohla více vychytat, ale třeba se objeví nějaké vaše tipy a vylepšení v komentářích níže.  1. Gaius Julius Caesar S nikým jiným než s Julkem se do období římského císařství ani nedá vstoupit. A protože této hodině většinou předchází badatelská hodina s bitvou u Zamy a běhací aktivita ke krizi římské republiky , nechávám žáky trochu vydechnout s jednoduchým pracovním listem a krátkým videem. Pustíme si na začátku hodiny kratičkou část videa  (0:50-1:51), kde žáci sledují zvětšování římské říše. K dispozici mají praco