Přeskočit na hlavní obsah

Příspěvky

Ohlédnutí za badatelskou letní školou ke starším dějinám 2023 a co Dějepis+

Vracím se k psaní po letním odpočinku, který byl doufám i pro vás plný takové letní pohody nebo dobrodružství či zážitků, které máte nejraději. Ještě než zveřejním příspěvek, jehož téma vzejde z vašeho hlasování , přicházím zase s čerstvými zážitky z letošní Letní školy badatelské výuky. Po napínavých událostech v ústavu ÚSTR jsme nervózně sledovali, jak to bude s tvůrčím a sehraným týmem z Oddělení vzdělávání a obávali jsme se o podobu Letní školy. Řada z nás ji má ve velké oblibě, protože si nedovedeme představit lepší a inspirativnější start do dalšího školního roku. Díky spolupráci s Filozofickou fakultou naštěstí mohla Letní škola proběhnout a náš lektorský dreamteam posílen dalšími odborníky a bez svazujících pravidel ÚSTRu se k radosti nás všech zaměřil na Starší dějiny . A jako již tradičně jsme se sešli v magickém prostoru DOXu. Jako vždy jsme si mohli vybírat z bohatého programu, který byl zcela nový (nebo spíše starý?), protože dějinám 20. století se prakticky vyhýbal. Volb...

Odpočívat a těšit se

 Milí čtenáři a čtenářky blogu, přeji vám krásné letní prázdniny. Odpočinek je přesně to, co nyní všichni potřebujeme. Ale protože je dobré, mít se na co těšit, nezapomeňte na Letní školu se stejným skvělým týmem, ale pod jinou organizátorskou záštitou  a s báječným širokým tématem Starších dějin. V šuplíku pro vás mám spoustu témat, která se tu určitě v příštím roce objeví.  Hlasování je uzavřeno, zde výsledky: Zároveň spoléhám na vaše kritické oko, přes prázdniny mě popadá občas uklízecí nálada, i zde na blogu - jestli víte, že nějaké odkazy v různých příspěvcích nefungují, pište do komentářů , abych vše před dalším školním rokem opravila. V pravé liště přibývají odkazy na skvělé stránky s hotovými metodikami a nápady, možná víte o některých, které tam chybí. Napište mi je také. Zároveň děkuji všem, kteří se dělí o své nápady a jsou pro nás inspirací. Je vás už tolik, že kdybych vás chtěla všechny vyjmenovat, určitě bych na někoho zapomněla. 

Letní škola badatelské výuky 24.-25. srpna 2023 v DOXu

Jak se říká, všechno zlé je pro něco dobré. Celé Oddělení vzdělávání v ÚSTR sice nakonec podalo výpověď (podrobnosti jsem psala zde ) a všichni jsme trnuli a stále trneme, jak to bude s naším DREAMTEAMem v oblasti didaktiky dějepisu.  Nyní se zdá, že vyhlídky do budoucna nejsou tak černé. Jednak je snad na pořadu dne pokračování projektu Dějepis+ a spolupráce s NPI, zda to definitivně klapne, to se doufejme dozvíme v příštím týdnu. Druhak rozvázání spolupráce z ÚSTR nedokáže naše skvělé mentory a lektory zastavit v pořádání další Letní školy pro učitele!   A co je na tom ještě dobrého? Protože nejsou vázáni přísným programem ÚSTRu, rozhodli se letos zaměřit na STARŠÍ DĚJINY. Čímž odpovídají na opakované volání učitelů po kvalitních lekcích a nápadech nejen k dějinám 20. století. Ale pozor, letní škola je z rozpočtových důvodů kapacitně omezena, takže rozvažujte rychle. Přihlásit se můžete zde (klikněte na obrázek): Pokud je pro vás přihlášení jasná věc, možná byste mohli s ve...

Projekt Dějepis+ do každé školy! UPDATE

Dnešní příspěvek je veskrze informativní, zároveň ale i plný nových lekcí. Mám za sebou pražské závěrečné setkání skupin Dějepis+ v Praze a ráda bych těm z Vás, kteří dosud váhají se zapojením, nějaké ty pochybnosti rozehnala. 1. Pokračování projektu v příštím roce? Jinou cestou, jakou, to se uvidí... Oficiálně projekt Dějepis+ v příštím roce   nebude pokračovat a dle původního plánu je letos ukončen.  ALE NEZOUFEJME. Propojení aktivních učitelů, metodiků a didaktiků se nedá jen tak rozbořit. Momentálně se hledá cesta, jak dál a na jaké platformě.  Dobrou zprávou je, že po dvou letech pokusného ověřování, se pravděpodobně ustálí snadno aplikovatelný model pouze 4 povinných lekcí za rok. Což je něco, co každý zvládne. Obzvlášť když vezmete v potaz, že dostáváte hotovou lekci, metodiku i teoretickou podporu před a po. Samozřejmě nejpřínosnějším aspektem je metodická podpora a komunita dějepisářů/řek z vašeho okolí.  2. Vytvoříme vlastní regionální badatelskou lekci? An...

Trochu šílené i děsivé římské císařství s širokou paletou činností

V dnešním příspěvku vám představím své nápady, které používám při výuce období římského císařství. Téma kompletuji na základě zpětné vazby, kterou mi poskytujete nejen v komentářích, ale i mailem a věřte, že mne vždy moc potěší.  Při probírání toho, co k římskému císařství mám, jsem si uvědomila, že k tomuto období jsem různé nápady sbírala delší dobu možná i proto, že se probírá koncem roku a to už bývám, stejně jako vy, dost unavená. Pořád si myslím, že bych některé části mohla více vychytat, ale třeba se objeví nějaké vaše tipy a vylepšení v komentářích níže.  1. Gaius Julius Caesar S nikým jiným než s Julkem se do období římského císařství ani nedá vstoupit. A protože této hodině většinou předchází badatelská hodina s bitvou u Zamy a běhací aktivita ke krizi římské republiky , nechávám žáky trochu vydechnout s jednoduchým pracovním listem a krátkým videem. Pustíme si na začátku hodiny kratičkou část videa  (0:50-1:51), kde žáci sledují zvětšování římské říše. K dispoz...

Kluci z Horní Dolní aneb první světová válka v regionálních dějinách od Renáty Nové

Nápadů, jak pojmout téma 1. světové války, neubývá. Právě naopak. Mám velkou radost, že se s vámi mohu podělit o další sdílený nápad, tentokrát od Renáty Dolanové. Moc jí děkuji za krásně připravenou a vyzkoušenou metodiku, kde propojuje hned několik důležitých aspektů: aktualizace tématu do současnosti s pomocí  písňového textu historická paměť místa osobní versus velké dějiny Co je cílem? Žáci si si uvědomí osobní provázanost s místem, ze kterého pocházejí, a návaznost osobních dějin na ty velké. Aktivita je přibližně na 30 minut. 1) Evokace Vyzvěte žáky, aby vyjmenovali místa, odkud pocházejí/kde žijí, zapište je na tabuli (ideálně na vnější křídlo, které jde zavřít směrem ke zdi).  Je dobré mít ten seznam a hrubé počty padlých v jednotlivých místech připravené předem pro další aktivitu.  V případě časové nouze to jde ale operativně vyhledat i během toho, co žáci poslouchají píseň, např. na webu Spolek pro vojenská pietní místa (vets.cz) pomocí údajů z pomníků – nejso...

Josef Toufar badatelská dvouhodinovka s prameny, zázrakem a rozvíjením historické gramotnosti (od Kamila Činátla a Čeňka Pýchy)

Ne Letní škole ÚSTR 2022 jsem si splnila dlouhodobý osobní dluh a konečně se přihlásila na workshop ke Kamilu Činátlovi a Čenku Pýchovi o Josefu Toufarovi.  K tomuto známému příběhu totiž existují již dlouho skvělé sešity/materiály v PDF. Jak se mi často stává, dokud nevidím konkrétní nápady, jak s materiály pracovat, nejsem schopná se do toho sama pustit. Kromě samotných sešitů, ke kterým vás zavede odkaz na výše uvedeném obrázku, je k dispozici podrobná metodika Příběhy jednoho zázraku na Dějepisu21. Právě když jsem se dostala sem, přemohla mne většinou složitost přípravy a skupinové práce rozfázovaná do jedenácti situací. Krása materiálů ovšem spočívá především v tom, že si z nich můžeme vybrat. Osobně se chystám rezignovat na hluboký rozbor a zkusím vše stihnout v rámci své dvouhodinovky. 1. Evokace Využila jsem připravenou prezentaci  s evokační fotografií J. Palacha a J. Toufara s dotazem, zda žáci uvedené muže znají?  Většinou pár dětí pozná Jana Palacha, nic ale n...