Dnešní příspěvek je veskrze informativní, zároveň ale i plný nových lekcí. Mám za sebou pražské závěrečné setkání skupin Dějepis+ v Praze a ráda bych těm z Vás, kteří dosud váhají se zapojením, nějaké ty pochybnosti rozehnala.
1. Pokračování projektu v příštím roce? Jinou cestou, jakou, to se uvidí...
Oficiálně projekt Dějepis+ v příštím roce nebude pokračovat a dle původního plánu je letos ukončen.
ALE NEZOUFEJME. Propojení aktivních učitelů, metodiků a didaktiků se nedá jen tak rozbořit. Momentálně se hledá cesta, jak dál a na jaké platformě.
Dobrou zprávou je, že po dvou letech pokusného ověřování, se pravděpodobně ustálí snadno aplikovatelný model pouze 4 povinných lekcí za rok. Což je něco, co každý zvládne. Obzvlášť když vezmete v potaz, že dostáváte hotovou lekci, metodiku i teoretickou podporu před a po.
Samozřejmě nejpřínosnějším aspektem je metodická podpora a komunita dějepisářů/řek z vašeho okolí.
2. Vytvoříme vlastní regionální badatelskou lekci? Ano!
Letos dostaly skupiny za úkol zkusit na závěr roku vytvořit vlastní badatelskou lekci. Pravda, takto při květnu to byla výzva pro všechny.
Na pátečním setkání se lekce prezentovaly formou Burzy nápadů, kterou možná znáte z Letní školy ÚSTR. Tentokrát ovšem ve štědřejší 6 minutové časové dotaci na příspěvek. Následovalo tzv. tržiště, kde jsme se mohli doptat na podrobnosti každé lekce či si podrobně prohlédnout materiály.
Musím říct, že to byla parádní přehlídka úžasných nápadů. Ačkoliv lekce byly místně navázány na dané regiony od Chomutova až po Budějovice, shodli jsme se, že většina lekcí by šla oddučit kdekoliv:
- Její autoři totiž všem lekcím dali přesah, navázali je elegantně na "velké" dějiny a nezapomněli ani na báječné aktualizace, které dokážou současným žákům problém přiblížit.
Při vymýšlení lekcí jsme museli vybrat, jaký druh historického myšlení danou lekcí chceme rozvíjet (příčiny a důsledky, dobové perspektivy, trvání a změna či vztah k minulosti). S těmi jsme ovšem jako účastníci projektu už měli z povinných lekcí své zkušenosti.
Foto Petr Sedlák.3. Hotové lekce projektu D+
Dobrou zprávou pro vás je, že během tohoto roku vznikl na webu D+ rozcestník, v němž má kdokoliv přístup ke všem lekcím, které lze využít k dějinám 20. století. S podrobnou metodikou a dvěma verzemi pracovních listů (klikněte na obrázek).
Za mne osobně takto vypadá splněný sen každého dějepisáře/ky. Lekce jsou totiž mnohokrát vyzkoušené a vypilované na základě praxe v rámci projektu.Nezapomeňte samozřejmě, že lekce si můžete, někdy dokonce musíte, upravovat podle založení svého i své třídy. Nejde tu o nějaké striktní postupy a předpisy, ale o doporučení a pokladnici pramenů, úkolů, nápadů a hlavně dobře položených badatelských otázek.
4. A co starší dějiny?
Ti z vás, kteří by rádi učili badatelsky i starší dějiny, vězte, že v rámci projektu funguje pod vedením Jiřího Karena a Petra Sedláka skupina bláznivě nadšených učitelů a učitelek, kteří pro vás celý rok vymýšlejí badatelské lekce od starověku po 19. století. Zároveň je testují a navzájem si jsou nesmlouvavými kritiky. Zapojení učitelé v D+ ovšem již k těmto lekcím mají přístup. A na blogu vám brzy představím dvě lekce z třídílného celku, které jsem v potu tváře, ale s velkou radostí tvořila k otázce ženské emancipace v 19. století.
Tak co, myslíte, že pokud bude projekt příští rok pokračovat, tak do toho půjdete?
A jak se lze vlastně zapojit? Děkuji
OdpovědětVymazatDobrý den, projekt Dějepis+ oficiálně skončil, ale propojení učitelů, které díky němu vzniklo, určitě nekončí. Momentálně se Jiří Karen a Petr Sedlák plus další snaží zorganizovat platformu, kde bychom mohli pokračovat takříkajíc "zdola". Určitě tu dám vědět, jak se dá přidat, až to bude upečené.
Vymazat