Materiály, které se k vám dostávají v tomto příspěvku, vznikaly ve skupině Vzájemné učení. Pracovali jsme na nich společně s Renátou Dolanovou. Komentovali samozřejmě všichni ochotní členové ze skupiny na FCB, kteří materiály i pilotovali.
V podstatě se jedná o rozvinutí nápadu, který jsem již navrhovala v tomto příspěvku. K žákům dostanete určitým způsobem podstatné informace o tom, jak fungovalo město ve středověku, a pak je necháte vlastní středověké město navrhnout a nakreslit. Zároveň jsem několikrát navštívila lektorovaný program v Muzeu hlavního města Prahy, který moc doporučuji. Je celý vystavěn na replikách středověkých předmětů z běžného dne (jediným úskalím je, že se v rámci programu moc nedostanete do expozice, tak si případně nechte ještě trochu času i na ní). Závěrem programu ale žáci navrhují vlastní město z jednoduchých kvádrů, provázků a kostek. To je samozřejmě lepší zážitek.
To vše mne vedlo ke kompilaci, která se k vám dostává. Vrcholem dvouhodinovky ovšem má být stavba středověkého města z lega. My jsme si na to vypůjčili lego z družiny, včetně koníků a rytířů, takže úspěch zaručen. Metodická poznámka - lego vytáhnout až po práci se zdroji!
Organizační poznámka na okraj: Muzeum hlavního města Prahy po dlouhých letech rekonstrukce otevírá svou hlavní budovu na Florenci už 6. 12. 2025. Hurá!
1. Evokace
- Žáci začínají od toho, co znají - vlastních domů/bytů.
- Pak si sami porovnají s obrázkem středověkého domu.
- Tato aktivita je vypůjčená právě z muzea, kde se ovšem z lektorkou dostanete do mnohem větších podrobností. S laskavým svolením tvůrkyně obrázku, Markéty Gausové Zörnerové a samotného muzea, můžeme obrázek využívat ve výuce.
- Úkoly b) a c) doporučuji zpracovat ve dvojici. Ve vzájemné diskusi napadne žáky více možností či otázek.
- U otázek světla, hygieny a soukromí pracujete v rámci aktivity s často mylnými prekoncepty žáků, které vznikají na základě počítačových her nebo historických filmů. Vše je vysvětleno opět přímo prezentaci.
2. Práce v expertních skupinách
Již tím, jak rozdáte pracovní listy (verze 1, 2 a 3) vám mohou samovolně vzniknout expertní skupiny.- skupina zkoumá vznik a zakládání měst.
- skupina se zabývá zkoumá městská práva i městskou správu
- skupina řemesla a svobodu měšťanů
3. Práce v mateřských skupinách - stavíme město
- Před samotnou stavbou vlastního města si ale žáci projdou checklist. A při jeho procházení a prvních náčrtcích si vysvětlují jednotlivé body, podle toho, co zjistili na expertních stanovištích.
4. Prohlídka města
- Pokud víte, že to nestíháte, nechte odprezentovat skupiny podle toho, jak dokončují, přímo a pouze vám.
- Pokud stavíte z lega, města se mohou umístit na okno třídy/kabinetu - proč si nenechat prezentace na další hodinu a nespojit to s nějakým hravým opakovacím kahootem k tématu středověkých měst či podobnou aktivitou?
5. Varianta dle staršího příspěvku od Martina Friedmanna
Nechce se vám do expertních a mateřských skupin a myslíte si, že třída ocení spíše kreslení?
Martin Friedmann využil zdroje ze zmiňovaného příspěvku a připravil si na míru vlastní pracovní list. Když jej žáci vyplní, získají podklady pro kresbu vlastního města. Využít mohou i šablonu. Pro vás zase k tématu nachystal prezentaci, která vás hodinou provede. Níže můžete vidět práci jeho žáků:
Těším se na Vaše tipy a zkušenosti v komentářích a děkuji všem, kteří se podíleli svou prací na tomto příspěvku.









Komentáře
Okomentovat