Po delší odmlce způsobené totálním přetížením, které je vám všem jistě dobře známé, přicházím s náměty k výuce Velké francouzské revoluce, které jdou využít jak v normální výuce, tak ve výuce online.
1️⃣ Naživo v hodině aneb Krvák ve třídě
Jak všichni víte, rychle se měnící události francouzské revoluce už zamotaly hlavu nejednomu žáku (či učiteli). Měla jsem v hlavě již delší dobu představu zážitkové hodiny, která by se žákům snadno vepsala do paměti. Vyzkoušela jsem tuto přípravu již dvakrát a myslím, že jsem vychytala nejzásadnější mouchy. Vždy to mělo úspěch a celá akce zabrala jednu vyučovací hodinu.
Oč jde?
Jedná se o evokační hodinu k tématu revoluce a změnám, které přinesla. Je žádoucí, aby žáci ideálně skoro nic nevěděli. Každý žák dostane kartu role, podle které se bude chovat, jak budete žáky provádět událostmi revoluce. O vtipné situace během dramatizace není nouze, ať už se dva žáci stanou Marií Antoinettou a Ludvíkem XVI., nebo jsou překvapení, jak rychle vede cesta z vůdčí role na gilotinu, ale můžete role i přiřadit a ne je náhodně vylosovat.
Zde najdete kartičky rolí, zde sepsané postupné události pro učitele a tady Deklaraci práv k rozstříhání (můžete si z ní vybrat jen něco). Vše si můžete podle libosti stáhnout, případně upravit, přidat postavy podle počtu žáků apod. Doporučuji také vytisknout, vystříhat a zalaminovat si kokardu v počtu rolí třetího stavu.
Co potřebujete?
Od vás vyžaduje hodina přípravu kartiček a improvizaci s nábytkem ve třídě. Co si tedy nachystejte:
- vymezte si řadu lavic na kraji třídy, která bude představovat hranici země
- připravte si dvě židle jako trůny pro krále a královnu
- potřebujete jinak spíše volný prostor ve třídě
- pokud máte nějaké papírové krabice či kýble, které jdou vyskládat do věže a zbořit bez následků, připravte si je jako Bastilu
- připravte si v počítači Marseillaisu, abyste ji mohli včas pustit
- z trůnu se po uvěznění krále stane improvizovaná gilotina
- Náhodně rozdejte žákům role a nechte je přečíst si potichu instrukce na kartičce. Dejte dohromady krále a královnu a posaďte je na trůny v čele třídy.
- Čtěte události, jak jdou za sebou. Kurzívou jsou vypsané instrukce, které už směřujte přímo na dané postavy a vyzývejte je k dané akci.
- Neberte to moc vážně.
- Bylo by fajn stihnout na konci nějakou rychlou reflexi - to se mi tedy ještě nepodařilo. Ale určitě by stačila nějaká rychlovka ve smyslu Exit ticket s otázkou - "Jaké jsi měl ve své roli pocity? Chtěl bys u toho být ve skutečnosti?"
Jak na aktivitu navázat?
2️⃣ Vyzkoušejte badatelskou hodinu od Jiřího Karena, která si klade otázku "Jaké měla příčiny francouzská revoluce?"
Jirka v ní na začátku pracuje s tímto videem, dále je práce s textem a s karikaturami. Je na vás, jak necháte žáky pracovat. Já bych je nechala první cvičení vyplnit samostatně, druhé a třetí by zpracovali ve dvojicích a karikatury možná ve skupinách.
3️⃣ Zahrajte si s žáky skvělou únikovku od Jarka a Majky Raiserových viz tento starší článek.
Předtím, než se vrhneme na Napoleona, se nabízí zahrát si opět jako evokaci hru Černé historky, o jejichž principu se více dočtete zde na blogu. Aby měly historky smysl, tak je lepší, když žáci o daných událostech zatím nic nevědí.
Pokud bychom byli s žáky naživo ve třídě, hrálo by se snadno. Já bych přečetla úvodní větu a žáci by se ptali tak, abych odpovídala ANO/NE či NENÍ DŮLEŽITÉ.
Jedná se o tyto historky:
Dobrý den, to je naprosto senzační! Děkuji mockrát za sdílení.
OdpovědětVymazatDíky za hezkou zpětnou vazbu, doufám, že se něco z toho s žáky povede :)
OdpovědětVymazatKdybyste potřebovala, klidně pomůžu s dabingem. :)
OdpovědětVymazatTaková nabídka se neodmítá! Napíšete mi prosím na email? Můžeme se dohodnout na technických možnostech.
Vymazatolisekus@gmail.com
Díky!
Hru jsem zkusila v početné (31 žáků) a náročné třídě a musím říct, že SUPR! Ano, mělo to nějaké chyby, jak na mojí straně, tak na straně žáků, ale doteď z této hry čerpáme. Více si to zažili, zapamatovali, pochopili... A mně taky došlo, že nemusejí znát přesné letopočty všeho, ale spíše ten význam a co se tehdy dělo. Děkuji moc za tento skvělý nápad.
OdpovědětVymazatNo tak to je super! Příště to půjde ještě snáz, já to po vícero pokusech už zvládám lépe, ale v tomhle počtu klobouk dolů.
VymazatDěkuju :) .
VymazatDobrý den paní Kovaříková, také jsem "krvák" zkusila v početné třídě (32 žáků) a vyšlo to skvěle. Byla to poslední 7. vyučovací hodina a děti byly nadšené, že nemusí sedět v lavicích atd. Moc díky za nápady!!!
VymazatDobrý den, tak to mám velkou radost. Doporučuji v tom případě vyzkoušet i nápad s trojúhelníkovým obchodem od Jirky Karena. https://hravadejeprava.blogspot.com/2021/11/trojuhelnikovy-obchod-zazitkova-hodina.html Úspěch zaručen.
VymazatOlgo, to byla teda naprostá bomba! Hrála jsem Krvák s porgány v sextě a povedlo se to nad veškerá očekávání. Bylo jich teda jenom patnáct, takže ke konci jsem musela improvizovat a oživovat mrtvé, jinak by girondisté už neměli koho popravit, ale měli jsme to hotové za dvacet, pětadvacet minut, což mě příjemně překvapilo a měli jsme tak spoustu času na reflexi. Ve studentech toho do příští hodiny zůstalo strašně moc a velmi si to pochvalovali. A já jsem se královsky pobavila a to se taky počítá. Takže jen víc a větší kapky. AH
OdpovědětVymazatJeej, tak to mám radost! Zjevně rozdíl mezi ZŠ a SŠ je jen v čase, který jim to zabere 😁. My to zvládáme s odřenýma ušima za hodinu... Díky.
VymazatDobrý den, Olgo, zkoušela jsem únikovku a za Boha nemůžu přijít na heslo u pochodně, Kvíz splním, ale nic se neukazuje
OdpovědětVymazatJejda, děkuji za upozornění. Ono to cvičení přestalo fungovat, takže jsem musela vytvořit nový dílčí úkol. Zapomněla jsem to změnit tady na blogu. Zkuste znovu kliknout na odkaz, mělo by již fungovat (na pochodni bude cvičení z Learningapps).
Vymazat