Přeskočit na hlavní obsah

Francouzská revoluce "naživo" aneb Krvák ve třídě

Po delší odmlce způsobené totálním přetížením, které je vám všem jistě dobře známé, přicházím s náměty k výuce Velké francouzské revoluce, které jdou využít jak v normální výuce, tak ve výuce online.

1️⃣ Naživo v hodině aneb Krvák ve třídě

Jak všichni víte, rychle se měnící události francouzské revoluce už zamotaly hlavu nejednomu žáku (či učiteli). Měla jsem v hlavě již delší dobu představu zážitkové hodiny, která by se žákům snadno vepsala do paměti. Vyzkoušela jsem tuto přípravu již dvakrát a myslím, že jsem vychytala nejzásadnější mouchy. Vždy to mělo úspěch a celá akce zabrala jednu vyučovací hodinu. 

Oč jde?

Jedná se o evokační hodinu k tématu revoluce a změnám, které přinesla. Je žádoucí, aby žáci ideálně skoro nic nevěděli. Každý žák dostane kartu role, podle které se bude chovat, jak budete žáky provádět událostmi revoluce. O vtipné situace během dramatizace není nouze, ať už se dva žáci stanou Marií Antoinettou a Ludvíkem XVI., nebo jsou překvapení, jak rychle vede cesta z vůdčí role na gilotinu, ale můžete role i přiřadit a ne je náhodně vylosovat.

Zde najdete kartičky rolí, zde sepsané postupné události pro učitele a tady Deklaraci práv k rozstříhání (můžete si z ní vybrat jen něco). Vše si můžete podle libosti stáhnout, případně upravit, přidat postavy podle počtu žáků apod. Doporučuji také vytisknout, vystříhat a zalaminovat si kokardu v počtu rolí třetího stavu.

Co potřebujete?

Od vás vyžaduje hodina přípravu kartiček a improvizaci s nábytkem ve třídě. Co si tedy nachystejte:

  • vymezte si řadu lavic na kraji třídy, která bude představovat hranici země
  • připravte si dvě židle jako trůny pro krále a královnu
  • potřebujete jinak spíše volný prostor ve třídě
  • pokud máte nějaké papírové krabice či kýble, které jdou vyskládat do věže a zbořit bez následků, připravte si je jako Bastilu
  • připravte si v počítači Marseillaisu, abyste ji mohli včas pustit
  • z trůnu se po uvěznění krále stane improvizovaná gilotina
Jak hodina probíhá?

  1. Náhodně rozdejte žákům role a nechte je přečíst si potichu instrukce na kartičce. Dejte dohromady krále a královnu a posaďte je na trůny v čele třídy.
  2. Čtěte události, jak jdou za sebou. Kurzívou jsou vypsané  instrukce, které už směřujte přímo na dané postavy a vyzývejte je k dané akci.
  3. Neberte to moc vážně.
  4. Bylo by fajn stihnout na konci nějakou rychlou reflexi - to se mi tedy ještě nepodařilo. Ale určitě by stačila nějaká rychlovka ve smyslu Exit ticket s otázkou - "Jaké jsi měl ve své roli pocity? Chtěl bys u toho být ve skutečnosti?" 
A těšte se na nevěřícný výraz žáků poté, co vám pod gilotinou skončí většina třídy...

Jak na aktivitu navázat?

2️⃣ Vyzkoušejte badatelskou hodinu od Jiřího Karena, která si klade otázku "Jaké měla příčiny francouzská revoluce?"

Jirka v ní na začátku pracuje s tímto videem, dále je práce s textem a s karikaturami. Je na vás, jak necháte žáky pracovat. Já bych je nechala první cvičení vyplnit samostatně, druhé a třetí by zpracovali ve dvojicích a karikatury možná ve skupinách. 

3️⃣ Zahrajte si s žáky skvělou únikovku od Jarka a Majky Raiserových viz tento starší článek.


4️⃣ 
Evokace k Napoleonovi

Předtím, než se vrhneme na Napoleona, se nabízí zahrát si opět jako evokaci hru Černé historky, o jejichž principu se více dočtete zde na blogu. Aby měly historky smysl, tak je lepší, když žáci o daných událostech zatím nic nevědí.

Pokud bychom byli s žáky naživo ve třídě, hrálo by se snadno. Já bych přečetla úvodní větu a žáci by se ptali tak, abych odpovídala ANO/NE či NENÍ DŮLEŽITÉ. 

Jedná se o tyto historky:




K samotnému Napoleonovi už se chystá samostatný článek.
Přeji vám hodně sil a zdraví do Nového roku a těším se na vaše podnětné komentáře.

Komentáře

  1. Dobrý den, to je naprosto senzační! Děkuji mockrát za sdílení.

    OdpovědětVymazat
  2. Díky za hezkou zpětnou vazbu, doufám, že se něco z toho s žáky povede :)

    OdpovědětVymazat
  3. Kdybyste potřebovala, klidně pomůžu s dabingem. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taková nabídka se neodmítá! Napíšete mi prosím na email? Můžeme se dohodnout na technických možnostech.
      olisekus@gmail.com
      Díky!

      Vymazat
  4. Hru jsem zkusila v početné (31 žáků) a náročné třídě a musím říct, že SUPR! Ano, mělo to nějaké chyby, jak na mojí straně, tak na straně žáků, ale doteď z této hry čerpáme. Více si to zažili, zapamatovali, pochopili... A mně taky došlo, že nemusejí znát přesné letopočty všeho, ale spíše ten význam a co se tehdy dělo. Děkuji moc za tento skvělý nápad.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No tak to je super! Příště to půjde ještě snáz, já to po vícero pokusech už zvládám lépe, ale v tomhle počtu klobouk dolů.

      Vymazat
    2. Dobrý den paní Kovaříková, také jsem "krvák" zkusila v početné třídě (32 žáků) a vyšlo to skvěle. Byla to poslední 7. vyučovací hodina a děti byly nadšené, že nemusí sedět v lavicích atd. Moc díky za nápady!!!

      Vymazat
    3. Dobrý den, tak to mám velkou radost. Doporučuji v tom případě vyzkoušet i nápad s trojúhelníkovým obchodem od Jirky Karena. https://hravadejeprava.blogspot.com/2021/11/trojuhelnikovy-obchod-zazitkova-hodina.html Úspěch zaručen.

      Vymazat
  5. Olgo, to byla teda naprostá bomba! Hrála jsem Krvák s porgány v sextě a povedlo se to nad veškerá očekávání. Bylo jich teda jenom patnáct, takže ke konci jsem musela improvizovat a oživovat mrtvé, jinak by girondisté už neměli koho popravit, ale měli jsme to hotové za dvacet, pětadvacet minut, což mě příjemně překvapilo a měli jsme tak spoustu času na reflexi. Ve studentech toho do příští hodiny zůstalo strašně moc a velmi si to pochvalovali. A já jsem se královsky pobavila a to se taky počítá. Takže jen víc a větší kapky. AH

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jeej, tak to mám radost! Zjevně rozdíl mezi ZŠ a SŠ je jen v čase, který jim to zabere 😁. My to zvládáme s odřenýma ušima za hodinu... Díky.

      Vymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytvořenou v  Genially

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou

Trochu šílené i děsivé římské císařství s širokou paletou činností

V dnešním příspěvku vám představím své nápady, které používám při výuce období římského císařství. Téma kompletuji na základě zpětné vazby, kterou mi poskytujete nejen v komentářích, ale i mailem a věřte, že mne vždy moc potěší.  Při probírání toho, co k římskému císařství mám, jsem si uvědomila, že k tomuto období jsem různé nápady sbírala delší dobu možná i proto, že se probírá koncem roku a to už bývám, stejně jako vy, dost unavená. Pořád si myslím, že bych některé části mohla více vychytat, ale třeba se objeví nějaké vaše tipy a vylepšení v komentářích níže.  1. Gaius Julius Caesar S nikým jiným než s Julkem se do období římského císařství ani nedá vstoupit. A protože této hodině většinou předchází badatelská hodina s bitvou u Zamy a běhací aktivita ke krizi římské republiky , nechávám žáky trochu vydechnout s jednoduchým pracovním listem a krátkým videem. Pustíme si na začátku hodiny kratičkou část videa  (0:50-1:51), kde žáci sledují zvětšování římské říše. K dispozici mají praco