Po delší odmlce způsobené totálním přetížením, které je vám všem jistě dobře známé, přicházím s náměty k výuce Velké francouzské revoluce, které jdou využít jak v normální výuce, tak ve výuce online.
1️⃣ Naživo v hodině aneb Krvák ve třídě
Jak všichni víte, rychle se měnící události francouzské revoluce už zamotaly hlavu nejednomu žáku (či učiteli). Měla jsem v hlavě již delší dobu představu zážitkové hodiny, která by se žákům snadno vepsala do paměti. Vyzkoušela jsem tuto přípravu již dvakrát a myslím, že jsem vychytala nejzásadnější mouchy. Vždy to mělo úspěch a celá akce zabrala jednu vyučovací hodinu.
Oč jde?
Jedná se o evokační hodinu k tématu revoluce a změnám, které přinesla. Je žádoucí, aby žáci ideálně skoro nic nevěděli. Každý žák dostane kartu role, podle které se bude chovat, jak budete žáky provádět událostmi revoluce. O vtipné situace během dramatizace není nouze, ať už se dva žáci stanou Marií Antoinettou a Ludvíkem XVI., nebo jsou překvapení, jak rychle vede cesta z vůdčí role na gilotinu, ale můžete role i přiřadit a ne je náhodně vylosovat.
Zde najdete kartičky rolí, zde sepsané postupné události pro učitele a tady Deklaraci práv k rozstříhání (můžete si z ní vybrat jen něco). Vše si můžete podle libosti stáhnout, případně upravit, přidat postavy podle počtu žáků apod. Doporučuji také vytisknout, vystříhat a zalaminovat si kokardu v počtu rolí třetího stavu.
Co potřebujete?
Od vás vyžaduje hodina přípravu kartiček a improvizaci s nábytkem ve třídě. Co si tedy nachystejte:
- vymezte si řadu lavic na kraji třídy, která bude představovat hranici země
- připravte si dvě židle jako trůny pro krále a královnu
- potřebujete jinak spíše volný prostor ve třídě
- pokud máte nějaké papírové krabice či kýble, které jdou vyskládat do věže a zbořit bez následků, připravte si je jako Bastilu
- připravte si v počítači Marseillaisu, abyste ji mohli včas pustit
- z trůnu se po uvěznění krále stane improvizovaná gilotina
- Náhodně rozdejte žákům role a nechte je přečíst si potichu instrukce na kartičce. Dejte dohromady krále a královnu a posaďte je na trůny v čele třídy.
- Čtěte události, jak jdou za sebou. Kurzívou jsou vypsané instrukce, které už směřujte přímo na dané postavy a vyzývejte je k dané akci.
- Neberte to moc vážně.
- Bylo by fajn stihnout na konci nějakou rychlou reflexi - to se mi tedy ještě nepodařilo. Ale určitě by stačila nějaká rychlovka ve smyslu Exit ticket s otázkou - "Jaké jsi měl ve své roli pocity? Chtěl bys u toho být ve skutečnosti?"
Jak na aktivitu navázat?
2️⃣ Vyzkoušejte badatelskou hodinu od Jiřího Karena, která si klade otázku "Jaké měla příčiny francouzská revoluce?"
Jirka v ní na začátku pracuje s tímto videem, dále je práce s textem a s karikaturami. Je na vás, jak necháte žáky pracovat. Já bych je nechala první cvičení vyplnit samostatně, druhé a třetí by zpracovali ve dvojicích a karikatury možná ve skupinách.
3️⃣ Zahrajte si s žáky skvělou únikovku od Jarka a Majky Raiserových viz tento starší článek.
Předtím, než se vrhneme na Napoleona, se nabízí zahrát si opět jako evokaci hru Černé historky, o jejichž principu se více dočtete zde na blogu. Aby měly historky smysl, tak je lepší, když žáci o daných událostech zatím nic nevědí.
Pokud bychom byli s žáky naživo ve třídě, hrálo by se snadno. Já bych přečetla úvodní větu a žáci by se ptali tak, abych odpovídala ANO/NE či NENÍ DŮLEŽITÉ.
Jedná se o tyto historky:
Dobrý den, to je naprosto senzační! Děkuji mockrát za sdílení.
OdpovědětVymazatDíky za hezkou zpětnou vazbu, doufám, že se něco z toho s žáky povede :)
OdpovědětVymazatKdybyste potřebovala, klidně pomůžu s dabingem. :)
OdpovědětVymazatTaková nabídka se neodmítá! Napíšete mi prosím na email? Můžeme se dohodnout na technických možnostech.
Vymazatolisekus@gmail.com
Díky!
Hru jsem zkusila v početné (31 žáků) a náročné třídě a musím říct, že SUPR! Ano, mělo to nějaké chyby, jak na mojí straně, tak na straně žáků, ale doteď z této hry čerpáme. Více si to zažili, zapamatovali, pochopili... A mně taky došlo, že nemusejí znát přesné letopočty všeho, ale spíše ten význam a co se tehdy dělo. Děkuji moc za tento skvělý nápad.
OdpovědětVymazatNo tak to je super! Příště to půjde ještě snáz, já to po vícero pokusech už zvládám lépe, ale v tomhle počtu klobouk dolů.
VymazatDěkuju :) .
VymazatDobrý den paní Kovaříková, také jsem "krvák" zkusila v početné třídě (32 žáků) a vyšlo to skvěle. Byla to poslední 7. vyučovací hodina a děti byly nadšené, že nemusí sedět v lavicích atd. Moc díky za nápady!!!
VymazatDobrý den, tak to mám velkou radost. Doporučuji v tom případě vyzkoušet i nápad s trojúhelníkovým obchodem od Jirky Karena. https://hravadejeprava.blogspot.com/2021/11/trojuhelnikovy-obchod-zazitkova-hodina.html Úspěch zaručen.
VymazatOlgo, to byla teda naprostá bomba! Hrála jsem Krvák s porgány v sextě a povedlo se to nad veškerá očekávání. Bylo jich teda jenom patnáct, takže ke konci jsem musela improvizovat a oživovat mrtvé, jinak by girondisté už neměli koho popravit, ale měli jsme to hotové za dvacet, pětadvacet minut, což mě příjemně překvapilo a měli jsme tak spoustu času na reflexi. Ve studentech toho do příští hodiny zůstalo strašně moc a velmi si to pochvalovali. A já jsem se královsky pobavila a to se taky počítá. Takže jen víc a větší kapky. AH
OdpovědětVymazatJeej, tak to mám radost! Zjevně rozdíl mezi ZŠ a SŠ je jen v čase, který jim to zabere 😁. My to zvládáme s odřenýma ušima za hodinu... Díky.
Vymazat