Přeskočit na hlavní obsah

Každodennost 19. století podle Martiny Cibuzarové - kmeny a kořeny

Zase trochu jinou metodu z rozvoje čtenářské gramotnosti využila při přípravě své lekce ke každodennosti v 19. století Martina Cibuzarová a laskavě se s námi o svůj nápad podělila.

Oč jde?

Kdo metodu kmeny a kořeny zná, zorientuje se v následujícím textu raz dva. Já se musela autorky doptávat (díky za trpělivost), protože jsem tuto metodu ještě v praxi nezkoušela. V souhrnu se jedná o skupinovou práci, kde žáci pracují s vlastními možná někdy zkreslenými názory na danou skutečnost, poté ji porovnají s ostatními a nakonec dostanou příležitost zjistit fakta a porovnat je se svou představou. Text kurzívou budou moje komentáře k jednotlivým krokům.

Evokace

Rozdělte žáky ideálně na 5 skupin po čtyřech, každá skupina dostane společný pracovní list. 

Nápověda

Z každé skupiny přijde k učiteli první zástupce a ti dostanou stejnou nápovědu - bydlení, jdou zpět ke skupině a nápovědu nesmí říct, pouze ji nakreslí. Pak přijdou zástupci č. 2 a dostanou nápovědu - móda. Totéž se opakuje i nápovědou zábava, sport.

Práce s textem a tvrzením

Každá skupina dostane náhodně přidělený jeden tematicky stejně zaměřený odstavec textu (v dokumentu upraveno tak, aby měl každý svůj lístek), který na začátku obsahuje tvrzení, tedy první zvýrazněnou větu. Teprve pak skutečné vysvětlení tématu. Všichni si přečtou tvrzení i text, ale naučí se pouze tvrzení. 
Ve skupině se určí kmen=zapisovatel a kořeny=sběratelé dalších tvrzení. 
Pokud máte ve třídě více než 25 žáků, budete si muset jedno téma přidat a text i tvrzení doplnit.

Kmeny a kořeny

Kořeny se nyní se svým jedním naučeným tvrzením vlastní skupiny rozchází po třídě a navzájem si je sdělují s jinými kořeny. Jakmile se dozví nové tvrzení, jdou s ním za svým kmenem, který je zapisuje do kolonky TVRZENÍ. 
Získají tak postupně 4 další nová tvrzení. 

Vlastní názor

Všichni ve skupině si prohlédnou sesbíraná (cizí) tvrzení a všechna si je rozeberou. Tedy dohodnou se, kdo si které tvrzení vezme "na paškál". Dostanou druhý pracovní list (pro každého jeden). Do levé části listu si vybrané tvrzení opíší a napravo napíší svůj názor. Ideálně využijí z nabídky slov: věřím, nevěřím, myslím si a přidají zdůvodnění. Je zde také dobrý prostor pro formulaci otázek, pokud se nechtějí bez fakt pouštět do svých názorů. 
Protože píší názor na tvrzení z jiných skupin, je zatím ničím nepodložený. 

Sdílení ve vlastní skupině

Když mají práci hotovou, nasdílí si své názory ve skupině. 
Tady kdyby se rozproudila zajímavá diskuse, bylo by to samozřejmě ideální.

Fakta

Teprve nyní dostane skupina i texty ostatních skupin (jsou na konci dokumentu na poslední stránce) a zjišťuje, jak to bylo ve skutečnosti. Fakta porovnávají se svými tvrzeními. Zjištěnou skutečnost musí shrnout do dvou vět, které zapíší do společného pracovního listu. 
Zde asi ideálně každý člen skupiny dostane jeden jiný text a protože ví, jaké na dané téma v jeho skupině zaznívaly názory. Taky si tak rozdělí zátěž čtení textů (známe je). 

Reflexe

Ideálně si nyní každý do svého vlastního pracovního listu napíše postřeh, co se naučil, co netušil, co ho překvapilo, popř. odpověď na nějakou ze svých otázek, pokud ji při samostatné práci s tvrzením formuloval.

Celá metoda se mi moc líbí a určitě si ji vyzkouším. Očekávám samozřejmě mírný chaos, jako vždycky, když je organizace hodiny náročnější. Trochu dumám nad případnými dvěma úpravami:

1) Evokace je bude samozřejmě takto bavit, ale obávám se, že kreslení zabere zbytečně moc času. Možná by se mi líbila spíše nějaká aktualizace do současnosti u daných témat, aby si o to více uvědomili rozdíl s minulostí. Má někdo nápad?

2) Fáze fakta - líbilo by se mi, kdyby tuto část zjišťovali žáci zase od sebe navzájem, jako když sbírali tvrzení. Tentokrát by u sebe měli svůj list "můj názor" a museli by si najít někoho, kdo bude mít u sebe skutečné vysvětlení. 

Děkuji moc Martině Cibuzarové za sdílení, těším se, až lekci vyzkouším. Krásně se mi totiž doplňuje s lekcí Jak se žilo v 19. století.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytv...

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou...

První světová válka - rozcestník nápadů verze 2.0

Jak jsem již naznačila, při psaní příspěvků k dějinám 20. století se budu hodně opírat o již existující zdroje, nápady a weby. V případě dnešního příspěvku se tedy bude jednat spíše o rozcestník různých nápadů, které při probírání 1. světové války využívám. Je na vás, jestli je využijete ve stejném pořadí, nebo vás osloví jen některé z nich. 1) Využijte nápady z metodického sborníku ASUD - Inspirace č. 15 k 1. světové válce , který je ke stažení zde . Velmi ráda využívám rozbory karikatur, které zasvěcují do příčin 1. světové války. Např. s těmito, podrobnosti naleznete ve sborníku.   2) Po rozboru karikatur se věnujeme vypuknutí války. K atentátu v Sarajevu existuje zpracovaná metodika a pracovní na Stream.cz - Slavné dny/list zde . Nebo využijte super hodinu od Pavly Nawratové zde . 3) Pro snadnou orientaci v událostech 1. světové války ráda využívám následující pracovní list, při jehož vyplňování žáci pracují s dobovými fotografiemi a informace si třídí skrze práci s lis...