Přeskočit na hlavní obsah

Trojúhelníkový obchod - zážitková hodina podle Jiřího Karena

Mám ohromnou radost, že mohu na blogu prezentovat stále více vašich nápadů. Jiří Karen nás tu všechny poctivě zásobuje. Tentokrát nám poskytl podrobný návod k zážitkové hodině, při které žáci na vlastní kůži zažijí fungování mezinárodního obchodu v 18. století, konkrétně tzv. trojúhelníkového obchodu mezi Evropou, Afrikou a Amerikou. Metodiku už jsem také vyzkoušela a funguje to skvěle. 

Metodický návrh od Jiřího:

CO POTŘEBUJETE DO HODINY?

  • mít alespoň 60 mincí/žetonů, které ve hře fungují jako platidlo - použijte cokoliv, co bude mince vhodně napodobovat (já např. použila tato malá dřívka)
  • mít vytištěné a vystříhané suroviny - roztřiďte si je a mějte dobře po ruce
  • mít vytištěná pravidla pro jednotlivé skupiny (exemplář pro každého)

PŘÍPRAVA

  1. Učitel žákům přednese, že budou hrát celou hodinu hru. Je třeba vyklidit prostor třídy, dát lavice bokem. (My jsme nevyklízeli, vyšlo nám to i kolem lavic...)
  2. Prostor uprostřed bude "oceán", zbytek "kontinenty" tak, aby vytvořily vzdušný trojúhelník. 
  3. Žáky rozdělíme na tři skupiny - každá bude představovat jeden kontinent - AFRIKU, EVROPU a AMERIKU.
  4. Každá skupina dostane krátký text, který popisuje její úkol a roli.
  5. Všechny skupiny dostanou 5 minut na prostudování a pochopení pravidel, učitel skupiny projde a ověří jejich pochopení.

HRA

Jakmile se učitel přesvědčí, že žáci pochopili zadání, odstartuje hru, která by měla probíhat max. 15-20 minut.
  • zdůrazňovat, že role otroka je v pohodě a žáci by si ji měli užít
  • nahánět Evropany, aby se svou "lodí" aktivně jezdili mezi Afrikou a Amerikou
  • vysvětlovat pravidla, trvat na jejich dodržování a dodávat všem v případě potřeby suroviny a mince. Učitel funguje jako "vševědoucí banka".

DŮLEŽÍTÉ POZNÁMKY KE HŘE

  • hra není vytvořena rovnocenně - vždy vyhrají Evropané, kteří budou mít nejvíce mincí
  • Američané budou vždy druzí
  • Afričané neví, jestli vyhrají, protože jejich jediné body znamenají "luxusní body pro krále" - je to cílem? Znamená to výhru?
  • zohledněte, že pokud je někdo otrok, tak se musí podřídit - protože v minulosti otroci nemohli říct "nebudu to dělat"
  • aby otrokům práce lépe ubíhala, motivujte Američany, ať vymýšlí různé pohybové úkony (ne stále ten stejný)
  • vysvětlete žákům, co znamenají suroviny (bavlna, tabák, třtina - co se z toho vyrábí)
REFLEXE
Je důležitou součástí hry, na kterou se snažte nechat posledních 15 minut.
  • Jak se žáci cítili v rolích?
  • Kdo vlastně vyhrál?
  • Proč vyhrál?
  • Co nám to říká o trojúhelníkovém obchodu?
  • Vycházejte z toho, co jste jako učitelé během hry vypozorovali.
Jiří Karen doporučuje rozdat žákům oboustranně vytištěné zadání s reflexí z druhé strany, s tím, že žáci mohou otočit papír až po skončení hry na základě pokynů učitele.
Díky Jirkovi za sdílení skvělého nápadu s důkladně propracovanou metodikou, kterou můžeme prostě vzít a jít vyzkoušet. Já už se na to těším. Na závěr jeho doporučení:
"Pokud chcete hru vyzkoušet, doporučuji nad ní příliš neuvažovat a nesnažit se ji pochopit a prostě věřit, že funguje. Prostě dejte skupinám papíry se zadáním, mějte u sebe kartičky surovin a mince a ono se to podaří."

LEKCE V HISTORIANĚ OD MARTINA VONÁŠKA
Zkuste s žáky navázat lekcí v historianě (nebo si materiál vytiskněte a pracujte bez počítačů). Jde o navázání tématu globálního obchodu s otroky na současnost.
Lekci najdete ZDE a můžete si ji přidat do své Historiany.

Děkuji za možnost sdílení.

Komentáře

  1. Zkusila jsem aktivitu v sextě a fungovalo to SKVĚLE! Ten úžas kolonistů, kteří zjistili, že pořád něco dělají a nebohatnou, nehrané překvapení Evropanů, že se vlastně taky docela nadřou a nelíčené překvapení Afričanů, kterých pomřelo nepočítaně, zatímco jejich král bohatl, zahalen v kouři z doutníků, to všechno stálo za to. Zajímavá byla chvilka na začátku, kdy jsme zjistili, že kdyby Evropa nezačala, tak se nebude nic moc dít. Každopádně aktivitu vřele doporučuji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bezva! Předám Vaši zpětnou vazbu autorovi nápadu - Jirkovi Karenovi. Bude mít radost. Moji žáci si to stále pamatují - v podstatě si na to vzpomněli i nyní, když jsme dělali průmyslovou revoluci a já se ptala, odkud vzala Velká Británie kapitál...

      Vymazat
  2. Parádní aktivita. Jako loď posloužila jezdící židle.

    OdpovědětVymazat
  3. Budu upřímná: miluji tyhle pohybový hrací aktivity, takže jsem to chtěla vyzkoušet, ale na druhou stranu jsem byla skeptická s tím, že děcka nepochopí, co mají dělat, kdo má být jak iniciativní, že to nevyzní...
    Ale pak jsem si řekla: čert to vem. Za zkoušku nic nedám, v nejhorším to vyzní do prázdna.
    Ale výsledek mě překvapil, snaživější žáci převzali iniciativu a strhli i ty méně aktivní, první kolečko trochu váhali, ale pak se obchod rozjel perfektně, výsledkem byli všichni překvapení, svou roli pochopili.
    Úvod ke kolonialismu bychom tak měli, díky za to. ♡

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to je skvělé, vyřídím autorovi!

      Vymazat
    2. Teď jsem si uvědomila. Vy jste dávala odkaz na hru v learning apps k řeckým bohům? Potřebovali bychom odkaz pro učitele, abychom si hru mohli upravit.. Díky!

      Vymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytvořenou v  Genially

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou

Trochu šílené i děsivé římské císařství s širokou paletou činností

V dnešním příspěvku vám představím své nápady, které používám při výuce období římského císařství. Téma kompletuji na základě zpětné vazby, kterou mi poskytujete nejen v komentářích, ale i mailem a věřte, že mne vždy moc potěší.  Při probírání toho, co k římskému císařství mám, jsem si uvědomila, že k tomuto období jsem různé nápady sbírala delší dobu možná i proto, že se probírá koncem roku a to už bývám, stejně jako vy, dost unavená. Pořád si myslím, že bych některé části mohla více vychytat, ale třeba se objeví nějaké vaše tipy a vylepšení v komentářích níže.  1. Gaius Julius Caesar S nikým jiným než s Julkem se do období římského císařství ani nedá vstoupit. A protože této hodině většinou předchází badatelská hodina s bitvou u Zamy a běhací aktivita ke krizi římské republiky , nechávám žáky trochu vydechnout s jednoduchým pracovním listem a krátkým videem. Pustíme si na začátku hodiny kratičkou část videa  (0:50-1:51), kde žáci sledují zvětšování římské říše. K dispozici mají praco