Přeskočit na hlavní obsah

Nebojte se husitů - verze 2.0

Už jste si asi všimli, že občas původní příspěvky upravuji (poznáte podle verze v nadpisu). Husité už to vážně potřebují, pracuji nyní s tématem (alespoň doufám) promyšleněji. Proto zde najdete nyní trochu návodnější metodiku.
Tolik k mému předsevzetí, že přípravy mi budou zabírat méně a méně času - takže ne, prostě když mi zbyde čas, tak samozřejmě vylepšuji...

1) UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY

  • Ráda využívám úvodní 4 strany z materiálů České školy bez hranic o postavení českého království v Evropě na konci vlády Karla IV. (pro ZŠ je to úroveň B, pokud jste na SŠ zvolte obtížnější variantu)
    • pracovní list tisknu oboustranně (2 stránky na jednu)
    • líbí se mi, že se zde pracuje s dobovými prameny a mapami
Na tyto webové stránky budu ještě párkrát odkazovat.
  • Ideálně práci s textem zakončete brainstormingem s otázkou:
    • Jak je vnímána všeobecně doba vlády Karla IV.? (žáci mohou ukázat na prstech) 
    • Co si představíte, když se řekne krize? (vypište návrhy na tabuli)
    • Co si představíte, když se řekne krize ve středověku? (upřesněte a doplňte návrhy na tabuli)

2) UBOHÝ VÁCLAV IV.

Než se vrhneme na osudy Jana Husa, ráda se zastavuji i u Václava IV. Vyzkoušela jsem ve třídě zatím následující možnost:
  • Vytvořte kruh na židlích a říkejte tvrzení - žáci, kteří s ním souhlasí, vstanou a musí si sednout na jiné místo:
    • Rodiče chtějí pro své děti jen to nejlepší.
    • Přílišná láska rodičů někdy dětem škodí.
    • Nastupovat po někom, kdo je považován za skvělého, je těžké.
    • Je dobré mít v rodiči vzor, ke kterému mohu vzhlížet.
Jde o otázky, které se mají snažit problematizovat roli Václava IV. a trochu se do něj vžít... Metodu určitě budou znát jazykáři, já ji znám z workshopů Post Bellum.
  • Následně si žáci napíšou do sešitu otázky:
    • Jak je líčen Václav IV. ve videu?
    • Kdo byli jeho nepřátelé?
    • Jaký problém řešil Václav IV. v církvi?
  • Poté pustím krátký upravený dokument Z rodu Lucemburků a zastavuji po úsecích, aby mohli v klidu odpovědět na otázky.
  • Můžete dále podle svého zaměření pracovat s příběhem Johánka z Pomuku a dál diskutovat o roli Václava IV. a proč byl líčen v tak negativních barvách.
  • Ve zbylém čase můžete využít následující pracovní list Romana Anýže, který je volně ke stažení zde. Pomůže žákům pochopit roli kněze ve středověké společnosti.
Výhledově mám ale chuť zpracovat hlavní události Václavova života do krátkých úseků, které rozdám do skupin. Žáci se dohodnout jak scénu zahrají (jeden z nich může text číst). Jakmile to provedu, bude to tu k dispozici.

3) JAN HUS

V další hodině jdeme do počítačové učebny, kde žáci pracují sami s online průvodcem k životu Mistra Jana Husa:
  • Zde jsem pracovala s nápady z již zmiňovaného materiálu České školy bez hranic a přidala nějaké další v podobném duchu.
  • V rámci průvodce žáci zhlédnou krátké video k životu Jana Husa a dostanou k němu pracovní list od skvělé Kláry Smolíkovéautorky skvělých knih pro děti.
Protože jsem "líná huba, holé neštěstí", zjistila jsem na workshopu, že mi Klára S. listy na vyžádání e-mailem pošle. S jejím velmi laskavým svolením nyní některé z listů, které se k tématu hodí, zpřístupním zde na blogu. 
  • Z jedné strany nakopíruji list  Jak se asi tvářil Mistr Jan Hus. List je ke stažení zde(Jak jsme se dozvěděli na workshopu my, didaktikou výtvarné výchovy netknutí, starším žákům se mnohem lépe tvoří do již částečně hotového obrazu.)
  • Z druhé strany vytisknu druhou část listu Podivuhodné cesty Jana z Husince, ke stažení zde. To je určené spíše pro rychlejší žáky, když jim zbývá čas.

Pokud by někdo chtěl, lze do předchozích činností kamkoliv vklínit i list s přiřazením patřičných středověkých pokrývek hlavy ke stažení zde, online tady

4) HUSITÉ

Práce s komiksem ještě zdaleka nekončí. Aby se žáci zorientovali v časové ose hlavních událostí husitských válek, využívám i Obrázky z českých dějin a pověstí. (Inspirace pochází od Lenky Pobudové).
Vybrala jsem stránky 72-73, 74-75, 78-79 a 82-83. Abyste nemuseli z knihy skenovat, můžete si je stáhnout zde. Vytiskněte dvě stránky na jednu - celou stránku zalaminujte. Zachovejte komiksové stripy a vystříhejte jen texty. Vypadá to pak nějak takto:

Je to samozřejmě trochu piplačka, žáci pracují ve trojicích či dvojicích. Každý dostane pracovní list. Na jeho první straně jsou otázky (až od strany 74-75 a dál) a na druhé pak otázky k práci v další hodině.
Mějte po ruce připravené správné řešení.
Pokud nechcete šílet se stříháním tak velkého množství komiksů (či-li pro ty z vás, kteří máte větší třídy), můžete ještě využít pro některé skupinky fiktivní rozhovor s Janem Žižkou z Časostroje (12/2011) ke stažení zde. Nebo nějak zkombinovat i online verzi téhož, kterou najdete zde:
Co se týče informací v Obrázcích z českých dějin, nenechte se odradit zobrazením některých historek, které se ve skutečnosti staly jinak. Např. bitva u Sudoměře a pohádkové šátky. Naopak to využijte jako příležitost. Může se stát, že se žáci sami nad tímto "faktem" pozastaví, můžete je seznámit s průběhem bitvy tak, jak se pravděpodobně skutečně stala (vypuštěný rybník a znalost krajiny na straně husitů versus početní převaha a přehnané sebevědomí katolických rytířů)...

Materiály, které se sem nevešly, najdete v rozcestníku.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytvořenou v  Genially

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou