Už jste si asi všimli, že občas původní příspěvky upravuji (poznáte podle verze v nadpisu). Husité už to vážně potřebují, pracuji nyní s tématem (alespoň doufám) promyšleněji. Proto zde najdete nyní trochu návodnější metodiku.
Tolik k mému předsevzetí, že přípravy mi budou zabírat méně a méně času - takže ne, prostě když mi zbyde čas, tak samozřejmě vylepšuji...
1) UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY
- Ráda využívám úvodní 4 strany z materiálů České školy bez hranic o postavení českého království v Evropě na konci vlády Karla IV. (pro ZŠ je to úroveň B, pokud jste na SŠ zvolte obtížnější variantu)
- pracovní list tisknu oboustranně (2 stránky na jednu)
- líbí se mi, že se zde pracuje s dobovými prameny a mapami
- Ideálně práci s textem zakončete brainstormingem s otázkou:
- Jak je vnímána všeobecně doba vlády Karla IV.? (žáci mohou ukázat na prstech)
- Co si představíte, když se řekne krize? (vypište návrhy na tabuli)
- Co si představíte, když se řekne krize ve středověku? (upřesněte a doplňte návrhy na tabuli)
2) UBOHÝ VÁCLAV IV.
Než se vrhneme na osudy Jana Husa, ráda se zastavuji i u Václava IV. Vyzkoušela jsem ve třídě zatím následující možnost:
- Vytvořte kruh na židlích a říkejte tvrzení - žáci, kteří s ním souhlasí, vstanou a musí si sednout na jiné místo:
- Rodiče chtějí pro své děti jen to nejlepší.
- Přílišná láska rodičů někdy dětem škodí.
- Nastupovat po někom, kdo je považován za skvělého, je těžké.
- Je dobré mít v rodiči vzor, ke kterému mohu vzhlížet.
- Následně si žáci napíšou do sešitu otázky:
- Jak je líčen Václav IV. ve videu?
- Kdo byli jeho nepřátelé?
- Jaký problém řešil Václav IV. v církvi?
- Poté pustím krátký upravený dokument Z rodu Lucemburků a zastavuji po úsecích, aby mohli v klidu odpovědět na otázky.
- Můžete dále podle svého zaměření pracovat s příběhem Johánka z Pomuku a dál diskutovat o roli Václava IV. a proč byl líčen v tak negativních barvách.
- Ve zbylém čase můžete využít následující pracovní list Romana Anýže, který je volně ke stažení zde. Pomůže žákům pochopit roli kněze ve středověké společnosti.
3) JAN HUS
V další hodině jdeme do počítačové učebny, kde žáci pracují sami s online průvodcem k životu Mistra Jana Husa:
- Zde jsem pracovala s nápady z již zmiňovaného materiálu České školy bez hranic a přidala nějaké další v podobném duchu.
- V rámci průvodce žáci zhlédnou krátké video k životu Jana Husa a dostanou k němu pracovní list od skvělé Kláry Smolíkové, autorky skvělých knih pro děti.
Protože jsem "líná huba, holé neštěstí", zjistila jsem na workshopu, že mi Klára S. listy na vyžádání e-mailem pošle. S jejím velmi laskavým svolením nyní některé z listů, které se k tématu hodí, zpřístupním zde na blogu.
- Z jedné strany nakopíruji list Jak se asi tvářil Mistr Jan Hus. List je ke stažení zde. (Jak jsme se dozvěděli na workshopu my, didaktikou výtvarné výchovy netknutí, starším žákům se mnohem lépe tvoří do již částečně hotového obrazu.)
- Z druhé strany vytisknu druhou část listu Podivuhodné cesty Jana z Husince, ke stažení zde. To je určené spíše pro rychlejší žáky, když jim zbývá čas.
Pokud by někdo chtěl, lze do předchozích činností kamkoliv vklínit i list s přiřazením patřičných středověkých pokrývek hlavy ke stažení zde, online tady
4) HUSITÉ
Práce s komiksem ještě zdaleka nekončí. Aby se žáci zorientovali v časové ose hlavních událostí husitských válek, využívám i Obrázky z českých dějin a pověstí. (Inspirace pochází od Lenky Pobudové).
Vybrala jsem stránky 72-73, 74-75, 78-79 a 82-83. Abyste nemuseli z knihy skenovat, můžete si je stáhnout zde. Vytiskněte dvě stránky na jednu - celou stránku zalaminujte. Zachovejte komiksové stripy a vystříhejte jen texty. Vypadá to pak nějak takto:
Je to samozřejmě trochu piplačka, žáci pracují ve trojicích či dvojicích. Každý dostane pracovní list. Na jeho první straně jsou otázky (až od strany 74-75 a dál) a na druhé pak otázky k práci v další hodině.Mějte po ruce připravené správné řešení.
- Mívám v záloze také několik tabletů pro rychlejší skupinky, ti po dokončení komiksového puzzle hrají hry ve wordwall inspirované opět pracovními listy Kláry S.
- 1., 2., 3., 4., 5., 6.
- řazení událostí
- jak se jim říkalo a proč?
- kvíz (ze zdrojů na wordwall)
Co se týče informací v Obrázcích z českých dějin, nenechte se odradit zobrazením některých historek, které se ve skutečnosti staly jinak. Např. bitva u Sudoměře a pohádkové šátky. Naopak to využijte jako příležitost. Může se stát, že se žáci sami nad tímto "faktem" pozastaví, můžete je seznámit s průběhem bitvy tak, jak se pravděpodobně skutečně stala (vypuštěný rybník a znalost krajiny na straně husitů versus početní převaha a přehnané sebevědomí katolických rytířů)...
Materiály, které se sem nevešly, najdete v rozcestníku.
Komentáře
Okomentovat