Následky Mnichova, Druhá republika a počátek okupace - při(u)pravené lekce z Obrazů války a Multikulturního centra v Praze
O databázi zajímavých pramenů k druhé světové válce na webu ÚSTR - Obrazy války - už tu byla řeč. Na blogu najdete metodiku od Čeňka Pýchy, která pro mne byla motivací, abych se na web dívala častěji...
Stejně tak jsem zmiňovala v příspěvku k 1. republice web Multikulturního centra v Praze s připravenými lekcemi, které pokrývají období 1918-1948 a věnují se skrze interaktivní lekce problémům 1. republiky, národnostním menšinám.
- Postupem času jsem si poupravila několik témat, která nyní dávám k dispozici společně s materiálem připraveným rovnou k tisku do hodiny.
1) Následky mnichovské dohody
Žáci se rozdělí do dvojic - každý z dvojice se podívá samostatně na první videoukázku a pak společně přemýšlí nad otázkami v pracovním listu. Teprve poté se podívají na druhou videoukázku a zase odpovídají společně na otázky atd...
Pracuji s videoukázkami Mnichov dětskýma očima, Mobilizace v poválečné perspektivě, Protektorátní obraz Mnichova a Německé pohraničí.
Pracovní list:
2) Druhá republika
Další upravený materiál je z materiálů Multikulturního centra v Praze. Existuje i odkaz vedoucí do digitální pracovny - zatím jsem nepřišla na to, který web je nadřazený - obsah je podobný. Konečně se mi podařilo využít zpracované téma Druhé republiky (děkuji Pavle Nawratové, která mne s tímto pozapomenutým tipem v pravý čas pošťouchla).
Pro práci v hodině jsem z lekce Druhá republika připravila do hodiny pracovní list a články, které se rozdělují do skupin.
- Jako oslí můstek do dalších hodin lze využít video ze Streamu k 15. březnu 1939, pokud na konci hodiny zbude čas.
3) Okupace
Pro počátek Protektorátu Čechy a Morava se hodí vrátit se k Obrazům války. Postup práce je podobný jako v bodu jedna. Diskuse nad jednotlivými otázkami je pro žáky důležitá a pomáhá jim se ve videoukázkách zorientovat.
Upravený pracovní list:
Pracuji s ukázkami Okupace v protektorátní realitě, Okupace v poválečné perspektivě, Okupace v rodinné perspektivě a Vojáci a okupace.Nezapomeňte opět na závěrečnou reflexi...
Komentáře
Okomentovat