Dnešní příspěvek může být inspirací k výrobě vlastní hry. Je na vás, do jaké míry využijete předpřipravený materiál a hru budete "pouze" hrát, či zda ji pojmete se svými žáky nově.
Téma života v první republice a jejích osobností se mi jevilo jako ideální k výrobě deskové hry. Některé třídy jsou v tomto ohledu tak zkušené a kreativní, že jsou schopné vymyslet hru kompletně od desky po kartičky a různé druhy úkolů či otázek, většinou se výrobě věnují i o přestávkách či doma. Jindy je dobré trošku pomoci a mít něco připraveného, aby se žáci zaměřili spíše na obsah.
Rozhodla jsem se využít jako vzor pravidla a plánek hry Rudolf II., o které jsem již psala zde. Výhoda hracího pole tkví v tom, že se neženete jednoduše z pole START do pole CÍL, ale chodíte stále po desce a musíte k výhře něco nasbírat. (V případě Rudolfa II. ingredience k výrobě kamene mudrců, v případě naší hry alespoň 3 osobnosti z různých oblastí života v první republice). Abyste mohli potřebné kartičky k výhře dostat, musíte mít ze správného odpovídání na otázky dostatečnou hotovost. Tento princip tedy vybízí k vyhledávání políček s otázkou, místo abyste se ji snažili přeskočit. Samozřejmě nechybí políčka náhody přibližující všední historii.
Protože nejsme v dané třídě (vč. mne) nikdo příliš výtvarně obdařeni, použili jsme k ozdobení plánku perokresby z této stránky. Výsledná hrací deska vypadá takto:
V zelených kruzích jsou během hry položeny různě barevné hromádky s fotografiemi osobností 1. republiky, z nichž si hráči za 4,- zakupují jednotlivé kartičky.
V tomto bodě mi velmi pomohla webová stránka pexeso.net, kde najdete již hotové pexeso s osobnostmi 1. republiky. Tento formát jsem použila, doplnila a společně jsme kartičky podle oblastí podlepili vždy jinak barevným papírem, ke stažení je najdete zde:
Příprava peněz byla velmi jednoduchá, naštěstí se dal najít obrázek v dobrém rozlišení. Vzor můžete stáhnout zde:
Tím moje podpora skončila a žáci s pomocí učebnice, internetu i již zmíněných publikací Cesty dětí do staletí (z nichž 3. je věnována pouze první republice) hledali podklady pro otázky a kartičky náhod, které opět zanášeli do připravených šablon. Jejich otázky i kartičky náhody jsem pak ještě doplnila (mám momentálně v 9. třídě pouze 8 žáků...)
Jak vidíte na fotce, na kartách je přímo i správná odpověď, za níž dostane žák z banku 2,-. Pokud neodpoví dobře, karta se zase vrací do balíčku, takže je vhodné, aby všichni dávali pozor...
A třetí skupina si může ve dvojicích u tabletu zahrát únikovku a pomoci Elišce Junkové dostat se na závody.
Téma života v první republice a jejích osobností se mi jevilo jako ideální k výrobě deskové hry. Některé třídy jsou v tomto ohledu tak zkušené a kreativní, že jsou schopné vymyslet hru kompletně od desky po kartičky a různé druhy úkolů či otázek, většinou se výrobě věnují i o přestávkách či doma. Jindy je dobré trošku pomoci a mít něco připraveného, aby se žáci zaměřili spíše na obsah.
Rozhodla jsem se využít jako vzor pravidla a plánek hry Rudolf II., o které jsem již psala zde. Výhoda hracího pole tkví v tom, že se neženete jednoduše z pole START do pole CÍL, ale chodíte stále po desce a musíte k výhře něco nasbírat. (V případě Rudolfa II. ingredience k výrobě kamene mudrců, v případě naší hry alespoň 3 osobnosti z různých oblastí života v první republice). Abyste mohli potřebné kartičky k výhře dostat, musíte mít ze správného odpovídání na otázky dostatečnou hotovost. Tento princip tedy vybízí k vyhledávání políček s otázkou, místo abyste se ji snažili přeskočit. Samozřejmě nechybí políčka náhody přibližující všední historii.
Protože nejsme v dané třídě (vč. mne) nikdo příliš výtvarně obdařeni, použili jsme k ozdobení plánku perokresby z této stránky. Výsledná hrací deska vypadá takto:
V zelených kruzích jsou během hry položeny různě barevné hromádky s fotografiemi osobností 1. republiky, z nichž si hráči za 4,- zakupují jednotlivé kartičky.
V tomto bodě mi velmi pomohla webová stránka pexeso.net, kde najdete již hotové pexeso s osobnostmi 1. republiky. Tento formát jsem použila, doplnila a společně jsme kartičky podle oblastí podlepili vždy jinak barevným papírem, ke stažení je najdete zde:
Příprava peněz byla velmi jednoduchá, naštěstí se dal najít obrázek v dobrém rozlišení. Vzor můžete stáhnout zde:
Tím moje podpora skončila a žáci s pomocí učebnice, internetu i již zmíněných publikací Cesty dětí do staletí (z nichž 3. je věnována pouze první republice) hledali podklady pro otázky a kartičky náhod, které opět zanášeli do připravených šablon. Jejich otázky i kartičky náhody jsem pak ještě doplnila (mám momentálně v 9. třídě pouze 8 žáků...)
Jak vidíte na fotce, na kartách je přímo i správná odpověď, za níž dostane žák z banku 2,-. Pokud neodpoví dobře, karta se zase vrací do balíčku, takže je vhodné, aby všichni dávali pozor...
Pokud byste si chtěli hru rovnou zahrát a ne ji vyrábět, vytvořila jsem verzi v Canvě tak, aby ji žáci mohli hrát ve vícero skupinkách. (Klikněte na obrázky ⬇️.)
Pravidla souhrnně:
Hráči (někdy mám 2 žáky na jednu figurku) chodí libovolně po plánku. Na N (+-) si berou karty náhody, na ? si berou otázky. Za správně zodpovězenou otázku dostanou 2,-/za špatnou nic. Na zelených velkých kolech (v Canvě na barevných polích) si také tahají otázku, ale dostanou za ní 4,-. Zároveň si na těchto kolech kupují obrázek osobností z 1. republiky z dané oblasti (jedna karta osobnosti stojí 4,-). Když nasbírají 4 (nebo 3 to je na vás) různě barevné osobnosti, musí dojít do středu hracího pole. Kdo je tam donese první, ten vyhrál.
Chcete hraním zaměstnat celou třídu?
Jedna skupina může hrát vyrobenou deskovku, druhá skupina může využít hru z časopisu Časostroj, kterou si stáhnete a vytisknete zde:
Příjemnou hru!
Děkuji za skvělou inspiraci a odrazový můstek k dalšímu promýšlení. Mohu se zeptat na podrobněji popsaná pravidla hry?
OdpovědětVymazatNojo, vidíte, já je nemám přesně popsaná v příspěvku. Dopíšu to tam, ale nyní pro vás: Hráči (někdy mám 2 žáky na jednu figurku) chodí libovolně po plánku. Na N si berou karty náhody, na ? si berou otázky. Za správně zodpovězenou otázku dostanou 2,-/za špatnou nic. Na zelených velkých kolech si také tahají otázku, ale dostanou za ní 4,-. Zároveň si na těchto kolech kupují obrázek osobností z 1. republiky z dané oblasti. Když nasbírají 4 (nebo 3 to je na vás) různě barevné osobnosti, musí dojít do středu hracího pole. Kdo je tam donese první, ten vyhrál.
OdpovědětVymazatDěkuji za zodpovězení. Jestli to chápu dobře, tak žáci hází kostkou, ale směr je čistě na nich.
VymazatPS: Jinak dnes jsem zadala žákům, aby zkusili vytvořit další otázky - aby tam byla více jejich vlastní tvorba. Tak uvidíme, jak se chytnout. ;-)
jo, přesně tak. Chodí, kam jim to nejlépe vychází - to se mi právě líbí, že nejdou otrocky start-cíl. Pokud se jejich otázky vyvedou, určitě mi napište, mohla bych je doplnit do dokumentu :)
OdpovědětVymazatNedokážu ani slovy vyjádřit, jak nesmírně inspirativní Vaše webové stránky jsou. Děkuji za ně!
OdpovědětVymazatDěkuji za milý komentář, tak ať dobře slouží a učení vás stále baví.
Vymazat