Přeskočit na hlavní obsah

První republika - desková hra

Dnešní příspěvek může být inspirací k výrobě vlastní hry. Je na vás, do jaké míry využijete předpřipravený materiál a hru budete "pouze" hrát, či zda ji pojmete se svými žáky nově.

Téma života v první republice a jejích osobností se mi jevilo jako ideální k výrobě deskové hry. Některé třídy jsou v tomto ohledu tak zkušené a kreativní, že jsou schopné vymyslet hru kompletně od desky po kartičky a různé druhy úkolů či otázek, většinou se výrobě věnují i o přestávkách či doma. Jindy je dobré trošku pomoci a mít něco připraveného, aby se žáci zaměřili spíše na obsah.

Rozhodla jsem se využít jako vzor pravidla a plánek hry Rudolf II., o které jsem již psala zde. Výhoda hracího pole tkví v tom, že se neženete jednoduše z pole START do pole CÍL, ale chodíte stále po desce a musíte k výhře něco nasbírat. (V případě Rudolfa II. ingredience k výrobě kamene mudrců, v případě naší hry alespoň 3 osobnosti z různých oblastí života v první republice). Abyste mohli potřebné kartičky k výhře dostat, musíte mít ze správného odpovídání na otázky dostatečnou hotovost. Tento princip tedy vybízí k vyhledávání políček s otázkou, místo abyste se ji snažili přeskočit. Samozřejmě nechybí políčka náhody přibližující všední historii.

Protože nejsme v dané třídě (vč. mne) nikdo příliš výtvarně obdařeni, použili jsme k ozdobení plánku perokresby z této stránky. Výsledná hrací deska vypadá takto:

V zelených kruzích jsou během hry položeny různě barevné hromádky s fotografiemi osobností 1. republiky, z nichž si hráči za 4,- zakupují jednotlivé kartičky.
V tomto bodě mi velmi pomohla webová stránka pexeso.net, kde najdete již hotové pexeso s osobnostmi 1. republiky. Tento formát jsem použila, doplnila a společně jsme kartičky podle oblastí podlepili vždy jinak barevným papírem, ke stažení je najdete zde:
Příprava peněz byla velmi jednoduchá, naštěstí se dal najít obrázek v dobrém rozlišení. Vzor můžete stáhnout zde:

Tím moje podpora skončila a žáci s pomocí učebnice, internetu i již zmíněných publikací Cesty dětí do staletí (z nichž 3. je věnována pouze první republice) hledali podklady pro otázky a kartičky náhod, které opět zanášeli do připravených šablon. Jejich otázky i kartičky náhody jsem pak ještě doplnila (mám momentálně v 9. třídě pouze 8 žáků...)
Jak vidíte na fotce, na kartách je přímo i správná odpověď, za  níž dostane žák z banku 2,-. Pokud neodpoví dobře, karta se zase vrací do balíčku, takže je vhodné, aby všichni dávali pozor...

Pokud byste si chtěli hru rovnou zahrát a ne ji vyrábět, vytvořila jsem verzi v Canvě tak, aby ji žáci mohli hrát ve vícero skupinkách. (Klikněte na obrázky ⬇️.)


Pravidla souhrnně:
Hráči (někdy mám 2 žáky na jednu figurku) chodí libovolně po plánku. Na N (+-) si berou karty náhody, na ? si berou otázky. Za správně zodpovězenou otázku dostanou 2,-/za špatnou nic. Na zelených velkých kolech (barevných polích) si také tahají otázku, ale dostanou za ní 4,-. Zároveň si na těchto kolech kupují obrázek osobností z 1. republiky z dané oblasti. Když nasbírají (nebo 3 to je na vás) různě barevné osobnosti, musí dojít do středu hracího pole. Kdo je tam donese první, ten vyhrál.

Malé doplnění:
K první republice by vám mimo jiné neměli uniknout připravené didaktické materiály na webu Multikulurního centra Praha.
Zatím jsem nevyzkoušela, ale chystám se. Moc se mi líbí vybraná témata a grafické zpracování. 

Chcete hraním zaměstnat celou třídu?
Jedna skupina může hrát vyrobenou deskovku, druhá skupina může využít hru z časopisu Časostroj, kterou si stáhnete a vytisknete zde:


A třetí skupina si může ve dvojicích u tabletu zahrát únikovku a pomoci Elišce Junkové dostat se na závody.


Příjemnou hru!

Komentáře

  1. Děkuji za skvělou inspiraci a odrazový můstek k dalšímu promýšlení. Mohu se zeptat na podrobněji popsaná pravidla hry?

    OdpovědětVymazat
  2. Nojo, vidíte, já je nemám přesně popsaná v příspěvku. Dopíšu to tam, ale nyní pro vás: Hráči (někdy mám 2 žáky na jednu figurku) chodí libovolně po plánku. Na N si berou karty náhody, na ? si berou otázky. Za správně zodpovězenou otázku dostanou 2,-/za špatnou nic. Na zelených velkých kolech si také tahají otázku, ale dostanou za ní 4,-. Zároveň si na těchto kolech kupují obrázek osobností z 1. republiky z dané oblasti. Když nasbírají 4 (nebo 3 to je na vás) různě barevné osobnosti, musí dojít do středu hracího pole. Kdo je tam donese první, ten vyhrál.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za zodpovězení. Jestli to chápu dobře, tak žáci hází kostkou, ale směr je čistě na nich.
      PS: Jinak dnes jsem zadala žákům, aby zkusili vytvořit další otázky - aby tam byla více jejich vlastní tvorba. Tak uvidíme, jak se chytnout. ;-)

      Vymazat
  3. jo, přesně tak. Chodí, kam jim to nejlépe vychází - to se mi právě líbí, že nejdou otrocky start-cíl. Pokud se jejich otázky vyvedou, určitě mi napište, mohla bych je doplnit do dokumentu :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytvořenou v  Genially

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou

Trochu šílené i děsivé římské císařství s širokou paletou činností

V dnešním příspěvku vám představím své nápady, které používám při výuce období římského císařství. Téma kompletuji na základě zpětné vazby, kterou mi poskytujete nejen v komentářích, ale i mailem a věřte, že mne vždy moc potěší.  Při probírání toho, co k římskému císařství mám, jsem si uvědomila, že k tomuto období jsem různé nápady sbírala delší dobu možná i proto, že se probírá koncem roku a to už bývám, stejně jako vy, dost unavená. Pořád si myslím, že bych některé části mohla více vychytat, ale třeba se objeví nějaké vaše tipy a vylepšení v komentářích níže.  1. Gaius Julius Caesar S nikým jiným než s Julkem se do období římského císařství ani nedá vstoupit. A protože této hodině většinou předchází badatelská hodina s bitvou u Zamy a běhací aktivita ke krizi římské republiky , nechávám žáky trochu vydechnout s jednoduchým pracovním listem a krátkým videem. Pustíme si na začátku hodiny kratičkou část videa  (0:50-1:51), kde žáci sledují zvětšování římské říše. K dispozici mají praco