Přeskočit na hlavní obsah

První republika - desková hra

Dnešní příspěvek může být inspirací k výrobě vlastní hry. Je na vás, do jaké míry využijete předpřipravený materiál a hru budete "pouze" hrát, či zda ji pojmete se svými žáky nově.

Téma života v první republice a jejích osobností se mi jevilo jako ideální k výrobě deskové hry. Některé třídy jsou v tomto ohledu tak zkušené a kreativní, že jsou schopné vymyslet hru kompletně od desky po kartičky a různé druhy úkolů či otázek, většinou se výrobě věnují i o přestávkách či doma. Jindy je dobré trošku pomoci a mít něco připraveného, aby se žáci zaměřili spíše na obsah.

Rozhodla jsem se využít jako vzor pravidla a plánek hry Rudolf II., o které jsem již psala zde. Výhoda hracího pole tkví v tom, že se neženete jednoduše z pole START do pole CÍL, ale chodíte stále po desce a musíte k výhře něco nasbírat. (V případě Rudolfa II. ingredience k výrobě kamene mudrců, v případě naší hry alespoň 3 osobnosti z různých oblastí života v první republice). Abyste mohli potřebné kartičky k výhře dostat, musíte mít ze správného odpovídání na otázky dostatečnou hotovost. Tento princip tedy vybízí k vyhledávání políček s otázkou, místo abyste se ji snažili přeskočit. Samozřejmě nechybí políčka náhody přibližující všední historii.

Protože nejsme v dané třídě (vč. mne) nikdo příliš výtvarně obdařeni, použili jsme k ozdobení plánku perokresby z této stránky. Výsledná hrací deska vypadá takto:

V zelených kruzích jsou během hry položeny různě barevné hromádky s fotografiemi osobností 1. republiky, z nichž si hráči za 4,- zakupují jednotlivé kartičky.
V tomto bodě mi velmi pomohla webová stránka pexeso.net, kde najdete již hotové pexeso s osobnostmi 1. republiky. Tento formát jsem použila, doplnila a společně jsme kartičky podle oblastí podlepili vždy jinak barevným papírem, ke stažení je najdete zde:
Příprava peněz byla velmi jednoduchá, naštěstí se dal najít obrázek v dobrém rozlišení. Vzor můžete stáhnout zde:

Tím moje podpora skončila a žáci s pomocí učebnice, internetu i již zmíněných publikací Cesty dětí do staletí (z nichž 3. je věnována pouze první republice) hledali podklady pro otázky a kartičky náhod, které opět zanášeli do připravených šablon. Jejich otázky i kartičky náhody jsem pak ještě doplnila (mám momentálně v 9. třídě pouze 8 žáků...)
Jak vidíte na fotce, na kartách je přímo i správná odpověď, za  níž dostane žák z banku 2,-. Pokud neodpoví dobře, karta se zase vrací do balíčku, takže je vhodné, aby všichni dávali pozor...

Pokud byste si chtěli hru rovnou zahrát a ne ji vyrábět, vytvořila jsem verzi v Canvě tak, aby ji žáci mohli hrát ve vícero skupinkách. (Klikněte na obrázky ⬇️.)


Pravidla souhrnně:
Hráči (někdy mám 2 žáky na jednu figurku) chodí libovolně po plánku. Na N (+-) si berou karty náhody, na ? si berou otázky. Za správně zodpovězenou otázku dostanou 2,-/za špatnou nic. Na zelených velkých kolech (v Canvě na barevných polích) si také tahají otázku, ale dostanou za ní 4,-. Zároveň si na těchto kolech kupují obrázek osobností z 1. republiky z dané oblasti (jedna karta osobnosti stojí 4,-). Když nasbírají (nebo 3 to je na vás) různě barevné osobnosti, musí dojít do středu hracího pole. Kdo je tam donese první, ten vyhrál.

Chcete hraním zaměstnat celou třídu?
Jedna skupina může hrát vyrobenou deskovku, druhá skupina může využít hru z časopisu Časostroj, kterou si stáhnete a vytisknete zde:


A třetí skupina si může ve dvojicích u tabletu zahrát únikovku a pomoci Elišce Junkové dostat se na závody.
Příjemnou hru!

Komentáře

  1. Děkuji za skvělou inspiraci a odrazový můstek k dalšímu promýšlení. Mohu se zeptat na podrobněji popsaná pravidla hry?

    OdpovědětVymazat
  2. Nojo, vidíte, já je nemám přesně popsaná v příspěvku. Dopíšu to tam, ale nyní pro vás: Hráči (někdy mám 2 žáky na jednu figurku) chodí libovolně po plánku. Na N si berou karty náhody, na ? si berou otázky. Za správně zodpovězenou otázku dostanou 2,-/za špatnou nic. Na zelených velkých kolech si také tahají otázku, ale dostanou za ní 4,-. Zároveň si na těchto kolech kupují obrázek osobností z 1. republiky z dané oblasti. Když nasbírají 4 (nebo 3 to je na vás) různě barevné osobnosti, musí dojít do středu hracího pole. Kdo je tam donese první, ten vyhrál.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za zodpovězení. Jestli to chápu dobře, tak žáci hází kostkou, ale směr je čistě na nich.
      PS: Jinak dnes jsem zadala žákům, aby zkusili vytvořit další otázky - aby tam byla více jejich vlastní tvorba. Tak uvidíme, jak se chytnout. ;-)

      Vymazat
  3. jo, přesně tak. Chodí, kam jim to nejlépe vychází - to se mi právě líbí, že nejdou otrocky start-cíl. Pokud se jejich otázky vyvedou, určitě mi napište, mohla bych je doplnit do dokumentu :)

    OdpovědětVymazat
  4. Nedokážu ani slovy vyjádřit, jak nesmírně inspirativní Vaše webové stránky jsou. Děkuji za ně!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Olga Kovaříková4. října 2024 v 11:26

      Děkuji za milý komentář, tak ať dobře slouží a učení vás stále baví.

      Vymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytv...

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou...

První světová válka - rozcestník nápadů verze 2.0

Jak jsem již naznačila, při psaní příspěvků k dějinám 20. století se budu hodně opírat o již existující zdroje, nápady a weby. V případě dnešního příspěvku se tedy bude jednat spíše o rozcestník různých nápadů, které při probírání 1. světové války využívám. Je na vás, jestli je využijete ve stejném pořadí, nebo vás osloví jen některé z nich. 1) Využijte nápady z metodického sborníku ASUD - Inspirace č. 15 k 1. světové válce , který je ke stažení zde . Velmi ráda využívám rozbory karikatur, které zasvěcují do příčin 1. světové války. Např. s těmito, podrobnosti naleznete ve sborníku.   2) Po rozboru karikatur se věnujeme vypuknutí války. K atentátu v Sarajevu existuje zpracovaná metodika a pracovní na Stream.cz - Slavné dny/list zde . Nebo využijte super hodinu od Pavly Nawratové zde . 3) Pro snadnou orientaci v událostech 1. světové války ráda využívám následující pracovní list, při jehož vyplňování žáci pracují s dobovými fotografiemi a informace si třídí skrze práci s lis...