Přeskočit na hlavní obsah

Obrazy války - metodika od Čeňka Pýchy z ÚSTR

Přicházím s první vlaštovkou převzatých a laskavě poskytnutých metodik. V rámci letní školy v DOX jsem si vybrala seminář Obrazy války u Čeňka Pýchy z ÚSTR.

Šla jsem tam úmyslně, protože tento konkrétní výukový web Dějepisu 21 znám již delší dobu, ale potřebovala jsem nějaký metodický nápad. Tamtadadá - zde jeden máte:

Aktivita se týká tří tematických oblastí - NĚMECKÝ VOJÁK, HOLOKAUST, ODSUN. Osobně bych ji zařadila až poté, co žáci budou mít přehled o událostech 2. světové války.

1) Žáky rozdělte do tří skupin (ideální je max. počet 4 lidi ve skupině, takže pokud máte více žáků, vytvořte dvakrát skupinu 1, 2 a 3). Každá skupina potřebuje přístup na PC (na workshopu jsme měli ve skupině k dispozici tablet, což také není varianta k zahození...) A konečně skupiny dostanou stejný pracovní list:
Je vhodné list před samotnou prací projít a vysvětlit, co by měli v každém okénku zapisovat. (Především co myslíte formální stránkou, tj. že žáci sledují způsob záznamu - barevný/černobílý, dokument/film, apod...)

2) Ale každá skupina bude sledovat jiné ukázky:
3) Po samostatné práci skupin přejděte ke společnému postupnému shlédnutí ukázek, přičemž držte pohromadě témata. Tzn. pouštějte nejprve všechny ukázky č. I, poté ukázky č. II, nakonec ukázky č. III. Skupiny referují o tom, co odhalily, ostatním a ti je mohou po shlédnutí ukázky doplňovat.

Společně řešte původ ukázek, míru propagandy, cíle natočení či vyfocení daného materiálu či proměnu historické interpretace u stejného tématu podle doby, kdy byl natočen. 

Práce by mohla vyjít i na jednu vyučovací  hodinu, ale spíše s přesahem do další, záleží, jak moc se zapovídáte. V poměrně krátkém čase se vám podaří intenzivně dotknout mnoha problematických témat 2. světové války.

Děkuji moc Čeňkovi Pýchovi za ochotu se dělit. Máte-li nějaké vychytané postupy se zmíněným webem, napište nám je do komentářů. 
Pomalu pro vás chystám další materiály kolegů, kteří vystoupili na burze dobrých nápadů a chtějí své metodiky vyslat do světa :)

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytvořenou v  Genially

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou

Trochu šílené i děsivé římské císařství s širokou paletou činností

V dnešním příspěvku vám představím své nápady, které používám při výuce období římského císařství. Téma kompletuji na základě zpětné vazby, kterou mi poskytujete nejen v komentářích, ale i mailem a věřte, že mne vždy moc potěší.  Při probírání toho, co k římskému císařství mám, jsem si uvědomila, že k tomuto období jsem různé nápady sbírala delší dobu možná i proto, že se probírá koncem roku a to už bývám, stejně jako vy, dost unavená. Pořád si myslím, že bych některé části mohla více vychytat, ale třeba se objeví nějaké vaše tipy a vylepšení v komentářích níže.  1. Gaius Julius Caesar S nikým jiným než s Julkem se do období římského císařství ani nedá vstoupit. A protože této hodině většinou předchází badatelská hodina s bitvou u Zamy a běhací aktivita ke krizi římské republiky , nechávám žáky trochu vydechnout s jednoduchým pracovním listem a krátkým videem. Pustíme si na začátku hodiny kratičkou část videa  (0:50-1:51), kde žáci sledují zvětšování římské říše. K dispozici mají praco