Už dlouho jsem chtěla vyzkoušet tzv. práci na stanovištích. Zároveň jsem nebyla zcela spokojená s tím, jak jsem doposud probírala počátky vědy v 17. století. Takže jsem se kousla a zde je výsledek. Jednalo se o práci pro třídu s 19 studenty, kteří pracovali ve dvojicích. Pro větší třídu budete muset pravděpodobně přidat nějaké stanoviště, aby se vám někde nekumulovali.
Oč jde?
- Každý žák ve dvojici dostane tzv. pátrací kartu, do které si zapisuje své poznatky z různých stanovišť. (Ve dvojici jsou proto, že je žádoucí, aby nad otázkami společně přemýšleli a diskutovali.)
- Do dvojice musí žáci také alespoň jeden telefon nebo tablet.
- Stanovišť je celkem 10. Na některých stanovištích mohou žáci volit, z jakého zdroje dané informace zjistí (video/článek, pexetrio/learningapps), takže v tomto případě mohou být u jednoho stanoviště i dvě nebo tři dvojice.
- Ideálním cílem je samozřejmě, pokud se podaří dvojici projít všechna stanoviště - u mne se to povedlo téměř polovině třídy. Je fajn, že si mohou volit dle svého. Vyzkoušela jsem to napoprvé ve své nejnáročnější třídě (v tom smyslu, že je jen tak něco nebaví) a překvapeně jsem sledovala, že to fungovalo.
Postup:
- Vytiskněte si rozpis stanovišť a čísla, kterými je viditelně označíte (dala jsem různě po celé třídě po lavicích dále od sebe, aby se žáci tolik nerušili)
- Pro každé stanoviště vytiskněte potřebný materiál:
- René Descartes (text s citacemi formulace vědecké metody)
- Francis Bacon (text s citacemi o empirismu)
- Galileo Galilei
- Isaac Newton
- Jan Kepler (komiks)
- čarodějnické procesy
- článek (Časostroj)
- článek Peklo v Salemu (Časostroj)
- spojovačka známé objevy 17. století
- learningapps (QR kód)
- pexetrio k tisku
- Život ve Versailles learningapps (QR kód) - zdroj informací
- Tajemné předměty ze 17. století (na papír nalepit z jedné strany obrázek s otázkou, z druhé strany řešení a zalaminovat)
- Vynálezci
Reflexe:
Zdatná třída většinu stanovišť zvládne ve dvojicích projít. Reflexi práce nelze opomenout. Letos zkusím, aby na základě svých pátracích karet zkusili vytvořit ve větších skupinkách myšlenkové mapy, na nichž zaznamenají:
- osobnosti a jejich přínos vědě
- plusy jejich vynálezů
- s čím museli nejvíce ve své době bojovat
Jsem moc zvědavá, jak to bude fungovat ve vaší třídě - dejte určitě vědět do komentářů.
Krásný materiál, děkuji. Zítra vyzkouším. Jen bych chtěla poprosit o název videa o Isascu Newtonovi. QR kód je totiž vložen i tlačítkem play a nelze jej načíst. Moc děkuji a přeji krásný večer.
OdpovědětVymazatAha, mně to šlo i s tím. Tady je odkaz https://youtu.be/mHxwL2P5gcE
VymazatJinak doporučuji si zkusit nechat více času na reflexi, nedávejte jako si za cíl, aby stihli všichni všechno.
Dobrý den, je to moc krásně zpracované a připravené, ale chtěla jsem se zeptat, náhodou správné řešení k pátrací kartě nemáte? Děkuji a přeji hezký večer. :)
OdpovědětVymazatDobrý den, to nemám, ale můžu vytvořit... Jak jsem to celé vymýšlela, tak ho nepotřebuji 🤷♀️
VymazatDobrý den, řešení jsem doplnila, ale u otevřených otázek, které si žáci volí sami, to nelze.
VymazatMoc děkuji :)
Vymazat