Přeskočit na hlavní obsah

Zrození vědy v době pověr - práce na stanovištích v praxi

Už dlouho jsem chtěla vyzkoušet tzv. práci na stanovištích. Zároveň jsem nebyla zcela spokojená s tím, jak jsem doposud probírala počátky vědy v 17. století. Takže jsem se kousla a zde je výsledek. Jednalo se o práci pro třídu s 19 studenty, kteří pracovali ve dvojicích. Pro větší třídu budete muset pravděpodobně přidat nějaké stanoviště, aby se vám někde nekumulovali.

Oč jde?

  • Každý žák ve dvojici dostane tzv. pátrací kartu, do které si zapisuje své poznatky z různých stanovišť. (Ve dvojici jsou proto, že je žádoucí, aby nad otázkami společně přemýšleli a diskutovali.) 

  • Do dvojice musí žáci také alespoň jeden telefon nebo tablet.
  • Stanovišť je celkem 10. Na některých stanovištích mohou žáci volit, z jakého zdroje dané informace zjistí (video/článek, pexetrio/learningapps), takže v tomto případě mohou být u jednoho stanoviště i dvě nebo tři dvojice.
  • Ideálním cílem je samozřejmě, pokud se podaří dvojici projít všechna stanoviště - u mne se to povedlo téměř polovině třídy. Je fajn, že si mohou volit dle svého. Vyzkoušela jsem to napoprvé ve své nejnáročnější třídě (v tom smyslu, že je jen tak něco nebaví) a překvapeně jsem sledovala, že to fungovalo. 

Postup:

  • Vytiskněte si rozpis stanovišť a čísla, kterými je viditelně označíte (dala jsem různě po celé třídě po lavicích dále od sebe, aby se žáci tolik nerušili)
  • Pro každé stanoviště vytiskněte potřebný materiál:
  1. René Descartes (text s citacemi formulace vědecké metody)
  2. Francis Bacon (text s citacemi o empirismu)
  3. Galileo Galilei
    1. komiks
    2. video (QR kód)
    3. rozhovor (Časostroj)
  4. Isaac Newton
    1. video (QR kód)
    2. text (Děsivá věda Potrhlí vědátoři)
  5. Jan Kepler (komiks)
  6. čarodějnické procesy
    1. článek (Časostroj)
    2. článek Peklo v Salemu (Časostroj)
  7. spojovačka známé objevy 17. století
    1. learningapps (QR kód)
    2. pexetrio k tisku
  8. Život ve Versailles learningapps (QR kód) - zdroj informací
  9. Tajemné předměty ze 17. století (na papír nalepit z jedné strany obrázek s otázkou, z druhé strany řešení a zalaminovat)
  10. Vynálezci
    1. Evangelista Torricelli
    2. Christian Huygens
    3. Blaise Pascal
    4. Otto von Guericke
    5. Robert Boyle
    6. Dennis Pappin

Reflexe:

Zdatná třída většinu stanovišť zvládne ve dvojicích projít. Reflexi práce nelze opomenout. Letos zkusím, aby na základě svých pátracích karet zkusili vytvořit ve větších skupinkách myšlenkové mapy, na nichž zaznamenají:
  • osobnosti a jejich přínos vědě
  • plusy jejich vynálezů
  • s čím museli nejvíce ve své době bojovat
Zahrajeme si pak také rychlý Kahoot.
Jsem moc zvědavá, jak to bude fungovat ve vaší třídě - dejte určitě vědět do komentářů.

Komentáře

  1. Krásný materiál, děkuji. Zítra vyzkouším. Jen bych chtěla poprosit o název videa o Isascu Newtonovi. QR kód je totiž vložen i tlačítkem play a nelze jej načíst. Moc děkuji a přeji krásný večer.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aha, mně to šlo i s tím. Tady je odkaz https://youtu.be/mHxwL2P5gcE
      Jinak doporučuji si zkusit nechat více času na reflexi, nedávejte jako si za cíl, aby stihli všichni všechno.

      Vymazat
  2. Dobrý den, je to moc krásně zpracované a připravené, ale chtěla jsem se zeptat, náhodou správné řešení k pátrací kartě nemáte? Děkuji a přeji hezký večer. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, to nemám, ale můžu vytvořit... Jak jsem to celé vymýšlela, tak ho nepotřebuji 🤷‍♀️

      Vymazat
    2. Dobrý den, řešení jsem doplnila, ale u otevřených otázek, které si žáci volí sami, to nelze.

      Vymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytv...

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou...

První světová válka - rozcestník nápadů verze 2.0

Jak jsem již naznačila, při psaní příspěvků k dějinám 20. století se budu hodně opírat o již existující zdroje, nápady a weby. V případě dnešního příspěvku se tedy bude jednat spíše o rozcestník různých nápadů, které při probírání 1. světové války využívám. Je na vás, jestli je využijete ve stejném pořadí, nebo vás osloví jen některé z nich. 1) Využijte nápady z metodického sborníku ASUD - Inspirace č. 15 k 1. světové válce , který je ke stažení zde . Velmi ráda využívám rozbory karikatur, které zasvěcují do příčin 1. světové války. Např. s těmito, podrobnosti naleznete ve sborníku.   2) Po rozboru karikatur se věnujeme vypuknutí války. K atentátu v Sarajevu existuje zpracovaná metodika a pracovní na Stream.cz - Slavné dny/list zde . Nebo využijte super hodinu od Pavly Nawratové zde . 3) Pro snadnou orientaci v událostech 1. světové války ráda využívám následující pracovní list, při jehož vyplňování žáci pracují s dobovými fotografiemi a informace si třídí skrze práci s lis...