Jak jsem již naznačila, při psaní příspěvků k dějinám 20. století se budu hodně opírat o již existující zdroje, nápady a weby. V případě dnešního příspěvku se tedy bude jednat spíše o rozcestník různých nápadů, které při probírání 1. světové války využívám. Je na vás, jestli je využijete ve stejném pořadí, nebo vás osloví jen některé z nich.
2) Po rozboru karikatur se věnujeme vypuknutí války. K atentátu v Sarajevu existuje zpracovaná metodika a pracovní na Stream.cz - Slavné dny/list zde. Nebo využijte super hodinu od Pavly Nawratové zde.
3) Pro snadnou orientaci v událostech 1. světové války ráda využívám následující pracovní list, při jehož vyplňování žáci pracují s dobovými fotografiemi a informace si třídí skrze práci s listem. Je nutné jej vytisknout barevně, ale když si ho zalaminujete a dáte do dvojic, tak vám chvíli vydrží. Není to test. Ke stažení zde.
4) S žáky jsme dále vytvářeli hru podle principu Albi - Historie v kostce. Každý si vybral téma dle svého naturelu, k dispozici jsou např. témata:
5) Máte-li čas, jděte do většího detailu a využijte další videa na Stream. cz, např. Den, kdy začala genocida Arménů. K tomuto tématu existuje i článek a video s metodikou na Moderních dějinách zde. Nebo Den, kdy začala bitva u Verdunu. Samozřejmě lze využít i další videa související s 1. světovou válkou. Pokud byste k nim vyráběli pracovní list, budu ráda, když se podělíte.
6) Na webu moderních dějin třeba najdete další metodiky, které vám vyhovují více. K problematice Československých legií doporučuji využít následující metodiky přímo v tomto pořadí:
7) Možná máte ve škole výukové DVD Česká společnost v novodobé Evropě 1914-2009, které obsahuje řadu zajímavých dobových videozáběrů.
8) Krátkou a zajímavou simulaci Mírových jednání ve Versailles nabízí na svém blogu Tajný učitel. Funguje super - žáci se do toho dost ponoří a Německo je nakonec vždy ukřivděné. Aktivita vychází tak na 20-30 minut i s reflexí.
Zde se nabízí spojit se s kolegyní z ČJ, s níž by žáci dotáhli text vyprávění zkoumaného osudu daného vojáka do nějaké hodnotnějšího textu (formou deníku, zprávy apod.).
A jak učíte o 1. světové válce vy?
1) Využijte nápady z metodického sborníku ASUD - Inspirace č. 15 k 1. světové válce, který je ke stažení zde. Velmi ráda využívám rozbory karikatur, které zasvěcují do příčin 1. světové války.
Např. s těmito, podrobnosti naleznete ve sborníku.
2) Po rozboru karikatur se věnujeme vypuknutí války. K atentátu v Sarajevu existuje zpracovaná metodika a pracovní na Stream.cz - Slavné dny/list zde. Nebo využijte super hodinu od Pavly Nawratové zde.
3) Pro snadnou orientaci v událostech 1. světové války ráda využívám následující pracovní list, při jehož vyplňování žáci pracují s dobovými fotografiemi a informace si třídí skrze práci s listem. Je nutné jej vytisknout barevně, ale když si ho zalaminujete a dáte do dvojic, tak vám chvíli vydrží. Není to test. Ke stažení zde.
4) S žáky jsme dále vytvářeli hru podle principu Albi - Historie v kostce. Každý si vybral téma dle svého naturelu, k dispozici jsou např. témata:
- Dohoda versus Trojspolek
- Zbraně a válečné strategie
- Válečné fronty
- Legie
- Čeští politici, kteří vytvořili ČSR - Mafie
- Změny ve všedním životě, které přinesla válka - postavení žen, morálka
- Velké bitvy 1. světové války
- Role USA ve válce
- Revoluce v Rusku
- Konec války a příměří ve Versailles.
Princip hry je stejný jako u Albi. Na jedné straně jsou informace, jasně a čitelně, včetně obrázku. Na druhé straně je 6 otázek. Hráč si lízne kartu a má omezený čas na její prostudování, pak otočí a hodí kostkou. Podle čísla na kostce zvolí otázku a když odpoví dobře, kartu si ponechá (nebo získá bod). Po několikerých zkušenostech doporučuji nechat karty obíhat souběžně v kruhu, takže jsou všichni zaměstnáni. Žáci si vždy četli svou kartu současně. Pak jeden žák hodil kostkou a všichni museli odpovídat např. na otázku č. 2.
- Hru jsem po žácích opět trochu vylepšila a výsledek si můžete stáhnout zde. (Pokud byste si ji chtěli upravovat, tak zde.) Vytiskněte si dvě stránky na jednu a pak stránku pouze přehnete na polovinu a zalaminujete.
6) Na webu moderních dějin třeba najdete další metodiky, které vám vyhovují více. K problematice Československých legií doporučuji využít následující metodiky přímo v tomto pořadí:
- První vychází přímo z deníkových záznamů legionáře a mapuje jeho cestu k rozhodnutí, zda odejít ze zajateckého tábora do legií a zpět na válečnou frontu.
- Druhá sleduje rozdílnou dějinnou perspektivu v přístupu k legiím, včetně nacistické a komunistické propagandy.
- Třetí je rozhovorem současných historiků o skutečném významu legií.
- Konečně navštivte i web Legie 100, na který Moderní dějiny odkazují. Jsou tam filmy, virtuální sbírky, pracovní listy a spousta dalšího v různé obtížnosti.
7) Možná máte ve škole výukové DVD Česká společnost v novodobé Evropě 1914-2009, které obsahuje řadu zajímavých dobových videozáběrů.
8) Krátkou a zajímavou simulaci Mírových jednání ve Versailles nabízí na svém blogu Tajný učitel. Funguje super - žáci se do toho dost ponoří a Německo je nakonec vždy ukřivděné. Aktivita vychází tak na 20-30 minut i s reflexí.
9) Dana Truksová nám zaslala hru, která jí musela dát opravdu spoustu práce - moc jí děkuji za sdílení:
Metodická doporučení:
- lze hrát i na interaktivní tabuli, ale Dana T. doporučuje hru vytisknout a hrát ji na koberci
- neproklikaná pole nahradila prázdnými papíry
- podrobná pravidla jsou přímo ve hře, kterou si můžete stáhnout ZDE
- hra zabere celou hodinu a aby se stihla, zde jsou doporučení autorky:
- ideální počet hráčů je 6-8
- v roce 1914 se ještě nevyhazujte, aby se zvětšily rozestupy
10) Od věci není vyzkoušet Tajemství vojenského kufříku od VHÚ. Podrobné informace najdete zde.
Zde se nabízí spojit se s kolegyní z ČJ, s níž by žáci dotáhli text vyprávění zkoumaného osudu daného vojáka do nějaké hodnotnějšího textu (formou deníku, zprávy apod.).
11) Masarykova cesta s filmem Zločin v Polné. Bohužel dříve zde avizovaná metodika k české podobě nacionalismu z portálu ČT zmizela, včetně sestříhaných ukázek. Ale můžete ji nahradit metodikou pracující se stejným filmem od Jaroslava Pinkase z ÚSTR, která se týká Masarykovy cesty a dobového nacionalismu a antisemitismu se také dotkne.
Opravdu moc děkuji za 1. světovou válku v kostce. Dnes jsme využili k přípravě na test. Všechny to bavilo. Využila jsem trošku jinou verzi. Každý ve skupince měl bílou tabulku, jeden text přečetl a koulel kostkou. Pak na otázky všichni ve zkratce písemně odpověděli na tabulku. Zkontrolovali si s textem a kdo měl správně, zapsal si bod. Opravdu super spracované!
OdpovědětVymazatDíky! Myslím, že se nám docela povedla. Dobrý je i nápad s psaním odpovědi, vyzkouším to.
OdpovědětVymazatTohle mi moc pomohlo. A poprvé v životě mě dějepis i velice baví. (Učím letos coby neaprobovaná.)
OdpovědětVymazat