Přeskočit na hlavní obsah

První světová válka - rozcestník nápadů verze 2.0

Jak jsem již naznačila, při psaní příspěvků k dějinám 20. století se budu hodně opírat o již existující zdroje, nápady a weby. V případě dnešního příspěvku se tedy bude jednat spíše o rozcestník různých nápadů, které při probírání 1. světové války využívám. Je na vás, jestli je využijete ve stejném pořadí, nebo vás osloví jen některé z nich.

1) Využijte nápady z metodického sborníku ASUD - Inspirace č. 15 k 1. světové válce, který je ke stažení zde. Velmi ráda využívám rozbory karikatur, které zasvěcují do příčin 1. světové války.
Např. s těmito, podrobnosti naleznete ve sborníku.
 

2) Po rozboru karikatur se věnujeme vypuknutí války. K atentátu v Sarajevu existuje zpracovaná metodika a pracovní na Stream.cz - Slavné dny/list zde. Nebo využijte super hodinu od Pavly Nawratové zde.

3) Pro snadnou orientaci v událostech 1. světové války ráda využívám následující pracovní list, při jehož vyplňování žáci pracují s dobovými fotografiemi a informace si třídí skrze práci s listem. Je nutné jej vytisknout barevně, ale když si ho zalaminujete a dáte do dvojic, tak vám chvíli vydrží. Není to test. Ke stažení zde.

4) S žáky jsme dále vytvářeli hru podle principu Albi - Historie v kostce. Každý si vybral téma dle svého naturelu, k dispozici jsou např. témata:
    1. Dohoda versus Trojspolek
    2. Zbraně a válečné strategie
    3. Válečné fronty
    4. Legie
    5. Čeští politici, kteří vytvořili ČSR - Mafie
    6. Změny ve všedním životě, které přinesla válka - postavení žen, morálka
    7. Velké bitvy 1. světové války
    8. Role USA ve válce
    9. Revoluce v Rusku
    10. Konec války a příměří ve Versailles.
Princip hry je stejný jako u Albi. Na jedné straně jsou informace, jasně a čitelně, včetně obrázku. Na druhé straně je 6 otázek. Hráč si lízne kartu a má omezený čas na její prostudování, pak otočí a hodí kostkou. Podle čísla na kostce zvolí otázku a když odpoví dobře, kartu si ponechá (nebo získá bod). Po několikerých zkušenostech doporučuji nechat karty obíhat souběžně v kruhu, takže jsou všichni zaměstnáni. Žáci si vždy četli svou kartu současně. Pak jeden žák hodil kostkou a všichni museli odpovídat např. na otázku č. 2.

  • Hru jsem po žácích opět trochu vylepšila a výsledek si můžete stáhnout zde. (Pokud byste si ji chtěli upravovat, tak zde.) Vytiskněte si dvě stránky na jednu a pak stránku pouze přehnete na polovinu a zalaminujete.

5) Máte-li čas, jděte do většího detailu a využijte další videa na Stream. cz, např. Den, kdy začala genocida Arménů. K tomuto tématu existuje i článek a video s metodikou na Moderních dějinách zde. Nebo Den, kdy začala bitva u Verdunu. Samozřejmě lze využít i další videa související s 1. světovou válkou. Pokud byste k nim vyráběli pracovní list, budu ráda, když se podělíte.

6) Na webu moderních dějin třeba najdete další metodiky, které vám vyhovují více. K problematice Československých legií doporučuji využít následující metodiky přímo v tomto pořadí:
  • První vychází přímo z deníkových záznamů legionáře a mapuje jeho cestu k rozhodnutí, zda odejít ze zajateckého tábora do legií a zpět na válečnou frontu. 
  • Druhá sleduje rozdílnou dějinnou perspektivu v přístupu k legiím, včetně nacistické a komunistické propagandy.
  • Třetí je rozhovorem současných historiků o skutečném významu legií.
  • Konečně navštivte i web Legie 100, na který Moderní dějiny odkazují. Jsou tam filmy, virtuální sbírky, pracovní listy a spousta dalšího v různé obtížnosti.
Obecně se mi ale zdá, že obtížností vyhovují materiály na portálu Moderních dějin spíše střední škole.

7)  Možná máte ve škole výukové DVD Česká společnost v novodobé Evropě 1914-2009, které obsahuje řadu zajímavých dobových videozáběrů.
8) Krátkou a zajímavou simulaci Mírových jednání ve Versailles nabízí na svém blogu Tajný učitel. Funguje super - žáci se do toho dost ponoří a Německo je nakonec vždy ukřivděné. Aktivita vychází tak na 20-30 minut i s reflexí.

9) Dana Truksová nám zaslala hru, která jí musela dát opravdu spoustu práce - moc jí děkuji za sdílení:
Metodická doporučení:
  • lze hrát i na interaktivní tabuli, ale Dana T. doporučuje hru vytisknout a hrát ji na koberci
  • neproklikaná pole nahradila prázdnými papíry
  • podrobná pravidla jsou přímo ve hře, kterou si můžete stáhnout ZDE
  • hra zabere celou hodinu a aby se stihla, zde jsou doporučení autorky:
    • ideální počet hráčů je 6-8
    • v roce 1914 se ještě nevyhazujte, aby se zvětšily rozestupy
10) Od věci není vyzkoušet Tajemství vojenského kufříku od VHÚ. Podrobné informace najdete zde.

Zde se nabízí spojit se s kolegyní z ČJ, s níž by žáci dotáhli text vyprávění zkoumaného osudu daného vojáka do nějaké hodnotnějšího textu (formou deníku, zprávy apod.).

11) Masarykova cesta s filmem Zločin v Polné. Bohužel dříve zde avizovaná metodika k české podobě nacionalismu z portálu ČT zmizela, včetně sestříhaných ukázek. Ale můžete ji nahradit metodikou pracující se stejným filmem od Jaroslava Pinkase z ÚSTR, která se týká Masarykovy cesty a dobového nacionalismu a antisemitismu se také dotkne.


A jak učíte o 1. světové válce vy?

Komentáře

  1. Opravdu moc děkuji za 1. světovou válku v kostce. Dnes jsme využili k přípravě na test. Všechny to bavilo. Využila jsem trošku jinou verzi. Každý ve skupince měl bílou tabulku, jeden text přečetl a koulel kostkou. Pak na otázky všichni ve zkratce písemně odpověděli na tabulku. Zkontrolovali si s textem a kdo měl správně, zapsal si bod. Opravdu super spracované!

    OdpovědětVymazat
  2. Díky! Myslím, že se nám docela povedla. Dobrý je i nápad s psaním odpovědi, vyzkouším to.

    OdpovědětVymazat
  3. Tohle mi moc pomohlo. A poprvé v životě mě dějepis i velice baví. (Učím letos coby neaprobovaná.)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytv...

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou...

Nebojte se husitů - verze 2.0

Už jste si asi všimli, že občas původní příspěvky upravuji (poznáte podle verze v nadpisu). Husité už to vážně potřebují, pracuji nyní s tématem (alespoň doufám) promyšleněji. Proto zde najdete nyní trochu návodnější metodiku. Tolik k mému předsevzetí, že přípravy mi budou zabírat méně a méně času - takže ne, prostě když mi zbyde čas, tak samozřejmě vylepšuji... 1) UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY Ráda využívám úvodní 4 strany z materiálů České školy bez hranic   o postavení českého království v Evropě na konci vlády Karla IV. (pro ZŠ je to úroveň B , pokud jste na SŠ zvolte obtížnější variantu) pracovní list tisknu oboustranně (2 stránky na jednu) líbí se mi, že se zde pracuje s dobovými prameny a mapami Na tyto webové stránky budu ještě párkrát odkazovat. Ideálně práci s textem zakončete brainstormingem s otázkou: Jak je vnímána všeobecně doba vlády Karla IV.? (žáci mohou ukázat na prstech)  Co si představíte, když se řekne krize? (vypište návrhy na tabuli) Co si představíte, když...