Přeskočit na hlavní obsah

Starověký Egypt jako desková hra? Když už, tak i Mezopotámii.

Ucelené téma starověkého Egypta, který je pro žáky obzvlášť poutavý, není vhodné ubíjet frontálním výkladem. Když navíc máte tu kliku, že jsou ve třídě akční žáci, může se stát, že jednou vyrobenou hru úspěšně vytahujete rok co rok a procházíte s ní po chodbě za obdivných povzdechů mladších dětí...
To se podařilo žákyním Simoně Zenkertové a Kateřině Šebestové před čtyřmi roky a jmenuji je úmyslně, protože jim to dalo vážně práci, ze které doposud tyji.

PŘED SAMOTNÝM HRANÍM MRKNĚTE NA:
  1. Protože mám však hry již hotové, hodí se jako úvod využít Kompas času a jeho díly k Egyptu (1. i 2. díl). Pracovní list na míru najdete zde.


2. Nebo můžete v jedné hodině před hraním hry využít komiks Děsivé dějiny Egypta. 
Narazila jsem na něj kdysi v Levných knihách, a protože jsem koupila pouze jeden exemplář, zde najdete oskenované a upravené části tak, aby šly ve třídě využít.
Ke komiksům (každý žák má jeden, vzniknou tak tématické skupiny) zadávám jednoduchý úkol: Vlastními slovy stručně zapiš příběh a důležité pojmy/jména/bohy do sešitu.
1. Isis a Osiris, 2. Moc pyramid, 3. Obvazy a mozky4. Faraon v sukni, 5. Mazaný Džehuty, 6. Pracovní soužení, 7. Prolhaný faraon8. Spiklenecké časy
  • Mimochodem část o Pracovním soužení vznikla podle existující staroegyptské "Satiry na povolání" z doby cca 2000 př. n. l., jak si můžete ověřit na výstavě Na březích Nilu, viz níže...
  • Díl o Mazaném Džehutym a Spikleneckých časech většinou nepoužívám, nemají takovou informační výtěžnost, ale dávám to tu k dispozici...
A NYNÍ K SAMOTNÉ HŘE:
Je koncipována tak, že se žáci jejím hraním učí. Na plánku, který vás může inspirovat, jsou různě označená pole: O jako otázka, N jako náhoda, A jako aktivita. 
Pravidla jsou jednoduchá:
  • žáci vytvoří herní týmy
  • vyhraje ten tým, který první dorazí do cíle
  • pokud dobře zodpovíte otázku, postupujete o políčko dopředu, pokud špatně, tak se nic neděje. (Podle ambicí a soutěživosti třídy můžete samozřejmě toto pravidlo libovolně upravovat.) 
  • na políčku aktivita si jeden žák líže kartu z určeného balíčku a snaží se pantomimicky předvést danou věc/okolnost starověkého Egypta tak, aby ji ostatní z jeho týmu uhodli. (Ano, vykradli jsme tu hru Aktivity.)
Informace, které by bylo žádoucí znát, jsou v balíčku s otázkami. Všednodenní historii jsme se snažili vložit do karet s náhodou. Všechny kartičky vznikaly ve dvou letech, kdy hru postupně testovali a pilovali žáci šestých ročníků.
  • Kartičky s otázkami si můžete stáhnout zde.
  • Karty s náhodami zde.
  • Karty s aktivitami zde.
  • Záda kartiček zde.
Zadní stranu kartiček jsem vytiskla na různě barevné papíry, abych barevně odlišila otázky, náhodu a aktivity.

Na obrázku jste si jistě všimli klínového písma. Když už jsme byli v tom, vyrobili jsme si i hru k Mezopotámii. Jen tu desku zatím nemáme v dokonalém stavu, to asi čeká letošní 6. třídu. Při větším počtu žáků se nabízí hrát souběžně v jedné skupině Egypt a v druhé Mezopotámii a pak to prohodit.
Mezopotámie:
  • Kartičky s otázkami si můžete stáhnout zde.
  • Karty s náhodami zde.
  • Karty s aktivitami zde.
  • Záda kartiček zde.
  • Vyrobte si stylové figurky (zdroj P. Augusta a F. Honzák, Jak se žilo ve starověku) zde.
I k Mezopotámii můžete využít videa Kompas času (1. a 2. díl). Pracovní list naleznete zde.
Ve všech dokumentech je možnost si otázky změnit podle sebe, nebo je doplnit o nové. Pokud se v doplňování či opravování rozvášníte, nenechávejte si změny jen sami pro sebe a napište mi do komentářů :)

Z interaktivní části krásné výstavy v Náprstkově muzeu Na březích Nilu, která již bohužel není aktuální, jsem vytěžila především dobovou egyptskou hru Senet, jejíž pravidla i podobu jsem si ofotila a naleznete ji ke stažení zde (hrací deska, doporučuji vytisknout na čtvrtku) a zde (pravidla).

Hraje se těmito dřevěnými špalíčky, někdy používám i průhledné ozdobné kameny (co se používají jako dekorace) - obzvlášť mě bavil jiný systém kostek. Je to trochu obtížnější na výrobu, pokud seženete nějaký snadný zdroj těchto dřevěných půlkulatinek, napište mi prosím do komentářů.


Komentáře

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytvořenou v  Genially

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou

Trochu šílené i děsivé římské císařství s širokou paletou činností

V dnešním příspěvku vám představím své nápady, které používám při výuce období římského císařství. Téma kompletuji na základě zpětné vazby, kterou mi poskytujete nejen v komentářích, ale i mailem a věřte, že mne vždy moc potěší.  Při probírání toho, co k římskému císařství mám, jsem si uvědomila, že k tomuto období jsem různé nápady sbírala delší dobu možná i proto, že se probírá koncem roku a to už bývám, stejně jako vy, dost unavená. Pořád si myslím, že bych některé části mohla více vychytat, ale třeba se objeví nějaké vaše tipy a vylepšení v komentářích níže.  1. Gaius Julius Caesar S nikým jiným než s Julkem se do období římského císařství ani nedá vstoupit. A protože této hodině většinou předchází badatelská hodina s bitvou u Zamy a běhací aktivita ke krizi římské republiky , nechávám žáky trochu vydechnout s jednoduchým pracovním listem a krátkým videem. Pustíme si na začátku hodiny kratičkou část videa  (0:50-1:51), kde žáci sledují zvětšování římské říše. K dispozici mají praco