Přeskočit na hlavní obsah

Starověký Egypt jako desková hra? A k tomu rovnou Mezopotámie nebo hra Senet! (NOVÁ VERZE - upraveno v Canvě!)

Ucelené téma starověkého Egypta, který je pro žáky obzvlášť poutavý, není vhodné ubíjet frontálním výkladem. Když navíc máte tu kliku, že jsou ve třídě akční žáci, může se stát, že jednou vyrobenou hru úspěšně vytahujete rok co rok a procházíte s ní po chodbě za obdivných povzdechů mladších dětí...
To se podařilo žákyním Simoně Zenkertové a Kateřině Šebestové před 6 roky a jmenuji je úmyslně, protože jim to dalo vážně práci, ze které doposud tyji.

1) Čím začít?

  • Protože mám hry již hotové, hodí se jako úvod využít Kompas času a jeho díly k Egyptu (1. i 2. díl). Pracovní list na míru najdete zde.

  • Nebo můžete v jedné hodině před hraním hry využít komiks Děsivé dějiny Egypta. 
Narazila jsem na něj kdysi v Levných knihách, a protože jsem koupila pouze jeden exemplář, zde najdete oskenované a upravené části tak, aby šly ve třídě využít.
Ke komiksům (každý žák má jeden, vzniknou tak tématické skupiny) zadávám jednoduchý úkol: Vlastními slovy stručně zapiš příběh a důležité pojmy/jména/bohy do sešitu.
1. Isis a Osiris, 2. Moc pyramid, 3. Obvazy a mozky4. Faraon v sukni, 5. Mazaný Džehuty, 6. Pracovní soužení, 7. Prolhaný faraon8. Spiklenecké časy
  • Mimochodem část o Pracovním soužení vznikla podle existující staroegyptské "Satiry na povolání" z doby cca 2000 př. n. l., jak si můžete ověřit na výstavě Na březích Nilu, viz níže...
  • Díl o Mazaném Džehutym a Spikleneckých časech většinou nepoužívám, nemají takovou informační výtěžnost, ale dávám to tu k dispozici...
Pokud chcete, můžete s komiksy pracovat i elektronické verzi v počítačové učebně - materiál vznikl během online výuky a nyní se vám může hodit třeba pro žáky, kteří chtějí téma dohnat z domova.

2) A jak na samotnou hru?

Je koncipována tak, že se žáci jejím hraním učí. 



EGYPT - NOVÁ VERZE V CANVĚ:
  • hrací deska a kartičky 
  • tato verze předpokládá tisk do čtveřic. Hrací deska se vytiskne na A4, kartičky tiskněte 2 stránky na jednu.
  • VYCHYTÁVKA K TISKU A LAMINACI:
    •  asi zase objevuji Ameriku, ale v rámci úspory času je samozřejmě lepší tisknout oboustranně, zalaminovat a rovnou vystříhat. Ovšem na běžném papíře prosvítá tištěný text... Doporučuji tedy koupit si papír s větší gramáží (alespoň 100g) a laminovací fólie s alespoň 125 mic. Kartičky nebudou průhledné a budou výrazně odolnější.
  • možná byste si něco chtěli upravit i v Canvě - odkaz na šablonu, kterou si stáhnete a můžete upravit, je zde: deska i kartičky.
Pravidla:
  • každý žák má svou figurku a začíná se v deltě Nilu mimo plánek. Může se rozhodnout, kde začne. Nevyhazuje se.
  • u kostky používejte pouze čísla 1 až 3, plánek není zas tak veliký (tyto kostky se dají koupit, ale prostě bych řekla, že 4=1, 5=2, 6=3)
  • v prostředku pole je zelené políčko, kde se každý musí zastavit a hodit si kostkou. To rozhodne, zda dál proti proudu popluje lodí (modrá cesta), nebo pojede vozem (hnědá cesta) či půjde pěšky (žlutá cesta)
  • do cílového pole je nutné se trefit přesně.
  • pokud dobře zodpovíte otázku (?), postupujete o políčko dopředu, pokud špatně, postupte o políčko dozadu. V obou případech se už neřeší, co je na novém políčku za symbol.
    • kartu s otázkou vždy čte jiný žák (obsahuje odpovědi)
  • na políčku aktivita (obličej z boku) si žák líže kartu z určeného balíčku a snaží se pantomimicky předvést danou věc/okolnost starověkého Egypta tak, aby ji ostatní uhodli. (Ano, vykradli jsme tu hru Aktivity.) Pak zase postupuje o políčko dopředu. 
  • Karty náhody (Horovo oko) si může číst hráč také sám.
Starší verze hry k úpravám, která ovšem vyžaduje, abyste si vytvořili vlastní hrací desku:
Na plánku (viz obrázek nahoře), který vás může inspirovat, jsou různě označená pole: O jako otázka, N jako náhoda, A jako aktivita. 
  • Kartičky s otázkami si můžete stáhnout zde.
  • Karty s náhodami zde.
  • Karty s aktivitami zde.
  • Záda kartiček zde.
Zadní stranu kartiček jsem vytiskla na různě barevné papíry, abych barevně odlišila otázky, náhodu a aktivity.

Na obrázku jste si jistě všimli klínového písma. Když už jsme byli v tom, vyrobili jsme si i hru k Mezopotámii. 

MEZOPOTÁMIE - NOVÁ VERZE V CANVĚ: 
I zde jsem se rozhodla vyrobit v programu Canva hrací desku i kartičky. Hráči ať se rozhodnou, jestli se vydají po řece Eufrat či Tigris (počet polí je na obou cestách stejný). Pravidla jsou stejná jako u Egypta, pro aktivity je symbol panáčka/mima, pro náhodu je to slunce.
  • Desku si stáhněte zde a kartičky tady.
  • Odkazy pro úpravu šablony přímo v Canvě máte zde - deska a kartičky.
I k Mezopotámii můžete využít videa Kompas času (1. a 2. díl). Pracovní list naleznete zde.

3) A co si zahrát SENET? Jako starověcí Egypťané?

Z interaktivní části krásné výstavy v Náprstkově muzeu Na březích Nilu, která již bohužel není aktuální, jsem vytěžila především dobovou egyptskou hru Senet, jejíž pravidla i podobu jsem si ofotila a naleznete ji ke stažení zde (hrací deska, doporučuji vytisknout na čtvrtku) a zde (pravidla).

Hraje se těmito dřevěnými špalíčky, někdy používám i průhledné ozdobné kameny (co se používají jako dekorace) - obzvlášť mě bavil jiný systém kostek. Je to trochu obtížnější na výrobu, pokud seženete nějaký snadný zdroj těchto dřevěných půlkulatinek, napište mi prosím do komentářů.

Dejte vědět, jak to šlo. Nejsem stroj, pokud objevíte chybu v kartičkách, napište mi.


Komentáře

  1. Dobrý den, je k dispozici i hrací deska k vytisknutí?

    OdpovědětVymazat
  2. Vážená paní Kovaříková, děkuji moc za všechny nápady, které sdílíte. Ráda na ně chodím :) . Stalo se mi ale, že nemohu pustit video Kompas času Mezopotámie 1. Bohužel není dohledatelné v žádných jiných zdrojích. Nebylo by možné nasdílet jej na youtube? Stránky píšou, že máte materiál v koši. Myslíte, že by obnova byla možná?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Olga Kovaříková4. března 2025 v 11:44

      Dobrý den,
      odkaz jsem opravila. Vůbec netuším, jak se mi to podařilo. Snad bude v pořádku fungovat.

      Vymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytv...

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou...

První světová válka - rozcestník nápadů verze 2.0

Jak jsem již naznačila, při psaní příspěvků k dějinám 20. století se budu hodně opírat o již existující zdroje, nápady a weby. V případě dnešního příspěvku se tedy bude jednat spíše o rozcestník různých nápadů, které při probírání 1. světové války využívám. Je na vás, jestli je využijete ve stejném pořadí, nebo vás osloví jen některé z nich. 1) Využijte nápady z metodického sborníku ASUD - Inspirace č. 15 k 1. světové válce , který je ke stažení zde . Velmi ráda využívám rozbory karikatur, které zasvěcují do příčin 1. světové války. Např. s těmito, podrobnosti naleznete ve sborníku.   2) Po rozboru karikatur se věnujeme vypuknutí války. K atentátu v Sarajevu existuje zpracovaná metodika a pracovní na Stream.cz - Slavné dny/list zde . Nebo využijte super hodinu od Pavly Nawratové zde . 3) Pro snadnou orientaci v událostech 1. světové války ráda využívám následující pracovní list, při jehož vyplňování žáci pracují s dobovými fotografiemi a informace si třídí skrze práci s lis...