Mám ohromnou radost, že mohu na blogu prezentovat stále více vašich nápadů. Jiří Karen nás tu všechny poctivě zásobuje. Tentokrát nám poskytl podrobný návod k zážitkové hodině, při které žáci na vlastní kůži zažijí fungování mezinárodního obchodu v 18. století, konkrétně tzv. trojúhelníkového obchodu mezi Evropou, Afrikou a Amerikou. Metodiku už jsem také vyzkoušela a funguje to skvěle.
Metodický návrh od Jiřího:
CO POTŘEBUJETE DO HODINY?
- mít alespoň 60 mincí/žetonů, které ve hře fungují jako platidlo - použijte cokoliv, co bude mince vhodně napodobovat (já např. použila tato malá dřívka)
- mít vytištěné a vystříhané suroviny - roztřiďte si je a mějte dobře po ruce
- mít vytištěná pravidla pro jednotlivé skupiny (exemplář pro každého)
PŘÍPRAVA
- Učitel žákům přednese, že budou hrát celou hodinu hru. Je třeba vyklidit prostor třídy, dát lavice bokem. (My jsme nevyklízeli, vyšlo nám to i kolem lavic...)
- Prostor uprostřed bude "oceán", zbytek "kontinenty" tak, aby vytvořily vzdušný trojúhelník.
- Žáky rozdělíme na tři skupiny - každá bude představovat jeden kontinent - AFRIKU, EVROPU a AMERIKU.
- Každá skupina dostane krátký text, který popisuje její úkol a roli.
- Všechny skupiny dostanou 5 minut na prostudování a pochopení pravidel, učitel skupiny projde a ověří jejich pochopení.
HRA
Jakmile se učitel přesvědčí, že žáci pochopili zadání, odstartuje hru, která by měla probíhat max. 15-20 minut.
- zdůrazňovat, že role otroka je v pohodě a žáci by si ji měli užít
- nahánět Evropany, aby se svou "lodí" aktivně jezdili mezi Afrikou a Amerikou
- vysvětlovat pravidla, trvat na jejich dodržování a dodávat všem v případě potřeby suroviny a mince. Učitel funguje jako "vševědoucí banka".
DŮLEŽÍTÉ POZNÁMKY KE HŘE
- hra není vytvořena rovnocenně - vždy vyhrají Evropané, kteří budou mít nejvíce mincí
- Američané budou vždy druzí
- Afričané neví, jestli vyhrají, protože jejich jediné body znamenají "luxusní body pro krále" - je to cílem? Znamená to výhru?
- zohledněte, že pokud je někdo otrok, tak se musí podřídit - protože v minulosti otroci nemohli říct "nebudu to dělat"
- aby otrokům práce lépe ubíhala, motivujte Američany, ať vymýšlí různé pohybové úkony (ne stále ten stejný)
- vysvětlete žákům, co znamenají suroviny (bavlna, tabák, třtina - co se z toho vyrábí)
Je důležitou součástí hry, na kterou se snažte nechat posledních 15 minut.
- Jak se žáci cítili v rolích?
- Kdo vlastně vyhrál?
- Proč vyhrál?
- Co nám to říká o trojúhelníkovém obchodu?
- Vycházejte z toho, co jste jako učitelé během hry vypozorovali.
Díky Jirkovi za sdílení skvělého nápadu s důkladně propracovanou metodikou, kterou můžeme prostě vzít a jít vyzkoušet. Já už se na to těším. Na závěr jeho doporučení:
"Pokud chcete hru vyzkoušet, doporučuji nad ní příliš neuvažovat a nesnažit se ji pochopit a prostě věřit, že funguje. Prostě dejte skupinám papíry se zadáním, mějte u sebe kartičky surovin a mince a ono se to podaří."
LEKCE V HISTORIANĚ OD MARTINA VONÁŠKA
Zkuste s žáky navázat lekcí v historianě (nebo si materiál vytiskněte a pracujte bez počítačů). Jde o navázání tématu globálního obchodu s otroky na současnost.
Lekci najdete ZDE a můžete si ji přidat do své Historiany.
Děkuji za možnost sdílení.
Zkusila jsem aktivitu v sextě a fungovalo to SKVĚLE! Ten úžas kolonistů, kteří zjistili, že pořád něco dělají a nebohatnou, nehrané překvapení Evropanů, že se vlastně taky docela nadřou a nelíčené překvapení Afričanů, kterých pomřelo nepočítaně, zatímco jejich král bohatl, zahalen v kouři z doutníků, to všechno stálo za to. Zajímavá byla chvilka na začátku, kdy jsme zjistili, že kdyby Evropa nezačala, tak se nebude nic moc dít. Každopádně aktivitu vřele doporučuji.
OdpovědětVymazatBezva! Předám Vaši zpětnou vazbu autorovi nápadu - Jirkovi Karenovi. Bude mít radost. Moji žáci si to stále pamatují - v podstatě si na to vzpomněli i nyní, když jsme dělali průmyslovou revoluci a já se ptala, odkud vzala Velká Británie kapitál...
VymazatParádní aktivita. Jako loď posloužila jezdící židle.
OdpovědětVymazatNo vida, židle na kolečkách 👍.
VymazatBudu upřímná: miluji tyhle pohybový hrací aktivity, takže jsem to chtěla vyzkoušet, ale na druhou stranu jsem byla skeptická s tím, že děcka nepochopí, co mají dělat, kdo má být jak iniciativní, že to nevyzní...
OdpovědětVymazatAle pak jsem si řekla: čert to vem. Za zkoušku nic nedám, v nejhorším to vyzní do prázdna.
Ale výsledek mě překvapil, snaživější žáci převzali iniciativu a strhli i ty méně aktivní, první kolečko trochu váhali, ale pak se obchod rozjel perfektně, výsledkem byli všichni překvapení, svou roli pochopili.
Úvod ke kolonialismu bychom tak měli, díky za to. ♡
Tak to je skvělé, vyřídím autorovi!
VymazatTeď jsem si uvědomila. Vy jste dávala odkaz na hru v learning apps k řeckým bohům? Potřebovali bychom odkaz pro učitele, abychom si hru mohli upravit.. Díky!
Vymazat