"Perestrojka - není přestavba jako přestavba" v Historianě od Vojtěcha Ripky, Martina Vonáška a Dagmar Erbenové
Dnes přicházím s první slíbenou metodikou a nápadem z Letní školy ÚSTR. Vytvořili ji Vojtěch Ripka, Martin Vonášek a Dagmar Erbenová a já jim velmi děkuji za ochotu se s námi o nápad podělit.
Metodika bude mít hned několik výhod:
1) seznámíte se s Historianou, která se může hodit nejen pro online výuku
2) můžete metodiku použít i zcela neelektronicky rovnou přímo v hodině
3) materiál lze využít na ZŠ i SŠ, obtížnost si snadno upravíte podle svých žáků
TÉMA A NÁPAD
Rozpad východního bloku na přelomu 80./90. let minulého století zpracujete s žáky s pomocí dobových karikatur a práce s myšlenkovou mapou.
Výhodou pro nás bude samozřejmě fakt, že karikatury už pro nás kolegové z ÚSTR vybrali. Zároveň k nim budete mít přístup na webové stránce Historiana.
Historianu jsem ve výuce ještě nevyužila, ale možnosti, které skýtá a s nimiž nás na Letní škole seznámili, se mi moc líbí. Je to samozřejmě zase nové prostředí, navíc zatím většinou v angličtině, v němž se budeme učit pracovat, což by mohlo někoho odradit. (A jestli vám právě běží hlavou, že v poslední době by učitelé měli mít spíš superschopnosti, aby všechno zvládli, tak s vámi naprosto souhlasím.) Ale co už! Je to možnost, kterou můžete, ale i nemusíte využít.- Historical content
Zde naleznete různými způsoby utříděný historický obsah - ať už to jsou klíčové momenty, různé fenomény napříč historií (units), nebo soubory pramenů ke konkrétnímu tématu. V souborech pramenů naleznete u každé fotky její přesný popis, vč. toho, co zobrazuje. Některé "units" či "key moments" již nabízejí určitou osnovu, jak tématem procházet. Obsahují ke stažení i různé prezentace apod.
- Teaching/learning activities
- Search sources
- E-activity builder
Všimněte si důležitého posouvátka vlevo nahoře, kde se můžete průběžně dívat na to, jak aktivitu uvidí studenti.
- My Historiana
V této záložce se budou ukládat vaše hotové aktivity. Můžete si také nahrávat vlastní obrázky a zdroje, s nimiž pak budete v prostředí Historiany pracovat. Můžete aktivity sdílet se svými studenty a vytvářet třídy, či je sdílet se svými kolegy.
PERESTROJKA - NENÍ PŘESTAVBA JAKO PŘESTAVBA
Zadání, které jsme v kůži studentů plnili, bylo následující:
- Dostali jsme sadu karikatur a zároveň A4 s popisky, co na karikaturách je.
- Dostali jsme k dispozici skvělý druh papíru, který přilne téměř ke všem povrchům a dají se na něj přikládat papírové obrázky i psát fixou - VŠE BEZ LEPIDLA :) (jmenuje se to Easy flip)
- Měli jsme vytvořit z karikatur vlastní myšlenkovou mapu, pojmenovat hlavní téma, které svou mapou vystihujeme, a naznačit souvislost mezi jednotlivými karikaturami a toho, co představují.
- Následuje prezentace každé skupiny a odůvodnění, proč myšlenkovou mapu takto uspořádali. Popř. diskuse
Níže vidíte, jak jsme si s kolegy s obrázky vyhráli - zároveň je vidět, že neexistuje jediné správné řešení. A taková zadání mám ráda.
Jak se dostanete k obrázkům přímo v Historianě?Na Historianě dorolujte úplně nakonec stránek a klikněte na Partners.
Dostanete se sem:
A vyberete si samozřejmě Ústav pro studium totalitních režimů, kde najdete připravenou kolekci Perestrojka. Ale nově také kolekce V jednotě je síla, Mlčení už bylo dost a Není reklama jako reklama.
Zároveň ale můžete využít PDF soubor s obrázky a popisky. Při aktivitě se mi i líbilo, že jsme podle popisků rekonstruovali, co se na karikatuře děje, proto mi přijde vhodné mít popisky a obrázky zvlášť jako jsme je dostali na semináři.
DALŠÍ MOŽNOSTI?
- Žáci mohou myšlenkovou mapu vytvářet sami přímo v Historianě
- Vy můžete vytvořit sadu úkolů včetně myšlenkové mapy v Historianě. Myšlenková mapa, která je již hotová, totiž není vidět najednou, ale odhaluje vlákna postupně, jak žák kliká na tlačítko "Discover".
- Záleží na vás, v jaké části tématu práci s myšlenkovou mapou zařadíte, myslím, že jde využít jak k opakování, tak k evokaci. Spousta věcí jde z karikatur odvodit.
- Můžete jako evokaci naopak využít nějaké video - např. toto asi od 10. minuty.
Dobré shrnutí, něco podobné už delší dobu hledám, abych si i já sám, jakožto někdo, kdo tu dobu nezažil, sám udělal přehled. :) Historie je mým velkým koníčkem, v interiéru bytu mám hodně map a různých nákresů. Zároveň na nástěnkách různé zajímavosti, ke kterým bych se chtěl ještě vrátit. Trochu tím přítelkyni štvu, ale tak každý máme něco, ne? :))
OdpovědětVymazat