Přeskočit na hlavní obsah

"Perestrojka - není přestavba jako přestavba" v Historianě od Vojtěcha Ripky, Martina Vonáška a Dagmar Erbenové

Dnes přicházím s první slíbenou metodikou a nápadem z Letní školy ÚSTR. Vytvořili ji Vojtěch Ripka, Martin Vonášek a Dagmar Erbenová a já jim velmi děkuji za ochotu se s námi o nápad podělit. 

Metodika bude mít hned několik výhod:

1) seznámíte se s Historianou, která se může hodit nejen pro online výuku

2) můžete metodiku použít i zcela neelektronicky rovnou přímo v hodině

3) materiál lze využít na ZŠ i SŠ, obtížnost si snadno upravíte podle svých žáků

TÉMA A NÁPAD

Rozpad východního bloku na přelomu 80./90. let minulého století zpracujete s žáky s pomocí dobových karikatur a práce s myšlenkovou mapou.

Výhodou pro nás bude samozřejmě fakt, že karikatury už pro nás kolegové z ÚSTR vybrali. Zároveň k nim budete mít přístup na webové stránce Historiana

Historianu jsem ve výuce ještě nevyužila, ale možnosti, které skýtá a s nimiž nás na Letní škole seznámili, se mi moc líbí. Je to samozřejmě zase nové prostředí, navíc zatím většinou v angličtině, v němž se budeme učit pracovat, což by mohlo někoho odradit. (A jestli vám právě běží hlavou, že v poslední době by učitelé měli mít spíš superschopnosti, aby všechno zvládli, tak s vámi naprosto souhlasím.) Ale co už! Je to možnost, kterou můžete, ale i nemusíte využít.
Jakmile se na Historianě zaregistrujete, dostanete se k velkému množství vizuálních pramenů, které můžete ve výuce používat. V záložkách vlevo nahoře se vám nabízejí základní možnosti, jak Historianu využít:
  • Historical content

        Zde naleznete různými způsoby utříděný historický obsah - ať už to jsou klíčové momenty, různé  fenomény napříč historií (units), nebo soubory pramenů ke konkrétnímu tématu. V souborech pramenů naleznete u každé fotky její přesný popis, vč. toho, co zobrazuje. Některé "units" či "key moments" již nabízejí určitou osnovu, jak tématem procházet. Obsahují ke stažení i různé prezentace apod.
  • Teaching/learning activities


V této záložce najdete již hotové výukové aktivity. Jsou samozřejmě většinou v angličtině, ale stojí za to se na některé podívat. Buď je rovnou v překladu použijete, nebo vám přiblíží, jak můžete s obrazovými zdroji Historiany pracovat. Především je dobré se podívat na záložku e-Learning Activities, protože vám ukáží lekce připravené přímo v Historianě a budete tak vědět, které nástroje můžete při přípravě online lekce použít.
Kteroukoliv z hotových lekcí můžete přidat do své Historiany a dále si ji upravovat.
  • Search sources
Zde se můžete na základě různých klíčových slov probírat elektronickou obrazovou databází ze spřátelených institucí a knihoven. Vojtěch Ripka ale doporučuje pracovat s již hotovými soubory pramenů v záložce Historical content, protože to ušetří dost času.


  • E-activity builder
Zde tkví asi nejzajímavější část Historiany. Nástroj k vytváření různých e-learningových aktivit, při nichž využíváte zdroje přístupné na Historianě k výrobě lekcí na míru. 
Jednoduchým přetažením aktivity do prázdného řádku, vytváříte postupně sled oken s TEXTY, OTÁZKAMI, ODKAZY, a různými úkoly jako: TŘÍDĚNÍ, ZVÝRAZŇOVÁNÍ, POROVNÁVÁNÍ A OBJEVOVÁNÍ (MYŠLENKOVÉ MAPY).
 Obzvlášť mě zajímá funkce Třídění, které bych ráda využila pro práci s časovou osou.
Když si vyberete typ aktivity, rozkliknutím tužky ji můžete upravit, vložit materiály apod. Okno vypadá např. takto:
Všimněte si důležitého posouvátka vlevo nahoře, kde se můžete průběžně dívat na to, jak aktivitu uvidí studenti.
  • My Historiana

V této záložce se budou ukládat vaše hotové aktivity. Můžete si také nahrávat vlastní obrázky a zdroje, s nimiž pak budete v prostředí Historiany pracovat. Můžete aktivity sdílet se svými studenty a vytvářet třídy, či je sdílet se svými kolegy.

PERESTROJKA - NENÍ PŘESTAVBA JAKO PŘESTAVBA

Zadání, které jsme v kůži studentů plnili, bylo následující: 

  1. Dostali jsme sadu karikatur a zároveň A4 s popisky, co na karikaturách je. 
  2. Dostali jsme k dispozici skvělý druh papíru, který přilne téměř ke všem povrchům a dají se na něj přikládat papírové obrázky i psát fixou - VŠE BEZ LEPIDLA :) (jmenuje se to Easy flip)
  3. Měli jsme vytvořit z karikatur vlastní myšlenkovou mapu, pojmenovat hlavní téma, které svou mapou vystihujeme, a naznačit souvislost mezi jednotlivými karikaturami a toho, co představují.
  4. Následuje prezentace každé skupiny a odůvodnění, proč myšlenkovou mapu takto uspořádali. Popř. diskuse
Už jenom tato samotná aktivita je použitelná v hodině a je super, protože v ní vystihnete souhrnně i zajímavě rozpad východního bloku. 

Níže vidíte, jak jsme si s kolegy s obrázky vyhráli - zároveň je vidět, že neexistuje jediné správné řešení. A taková zadání mám ráda.

Jak se dostanete k obrázkům přímo v Historianě?

Na Historianě dorolujte úplně nakonec stránek a klikněte na Partners.


Dostanete se sem:


A vyberete si samozřejmě Ústav pro studium totalitních režimů, kde najdete připravenou kolekci Perestrojka. Ale nově také kolekce V jednotě je síla, Mlčení už bylo dost a Není reklama jako reklama.


Zároveň ale můžete využít PDF soubor s obrázky a popisky. Při aktivitě se mi i líbilo, že jsme podle popisků rekonstruovali, co se na karikatuře děje, proto mi přijde vhodné mít popisky a obrázky zvlášť jako jsme je dostali na semináři.

DALŠÍ MOŽNOSTI?

  • Žáci mohou myšlenkovou mapu vytvářet sami přímo v Historianě
  • Vy můžete vytvořit sadu úkolů včetně myšlenkové mapy v Historianě. Myšlenková mapa, která je již hotová, totiž není vidět najednou, ale odhaluje vlákna postupně, jak žák kliká na tlačítko "Discover".
  • Záleží na vás, v jaké části tématu práci s myšlenkovou mapou zařadíte, myslím, že jde využít jak k opakování, tak k evokaci. Spousta věcí jde z karikatur odvodit.
  • Můžete jako evokaci naopak využít nějaké video - např. toto asi od 10. minuty.


Komentáře

  1. Dobré shrnutí, něco podobné už delší dobu hledám, abych si i já sám, jakožto někdo, kdo tu dobu nezažil, sám udělal přehled. :) Historie je mým velkým koníčkem, v interiéru bytu mám hodně map a různých nákresů. Zároveň na nástěnkách různé zajímavosti, ke kterým bych se chtěl ještě vrátit. Trochu tím přítelkyni štvu, ale tak každý máme něco, ne? :))

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytvořenou v  Genially

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou

Trochu šílené i děsivé římské císařství s širokou paletou činností

V dnešním příspěvku vám představím své nápady, které používám při výuce období římského císařství. Téma kompletuji na základě zpětné vazby, kterou mi poskytujete nejen v komentářích, ale i mailem a věřte, že mne vždy moc potěší.  Při probírání toho, co k římskému císařství mám, jsem si uvědomila, že k tomuto období jsem různé nápady sbírala delší dobu možná i proto, že se probírá koncem roku a to už bývám, stejně jako vy, dost unavená. Pořád si myslím, že bych některé části mohla více vychytat, ale třeba se objeví nějaké vaše tipy a vylepšení v komentářích níže.  1. Gaius Julius Caesar S nikým jiným než s Julkem se do období římského císařství ani nedá vstoupit. A protože této hodině většinou předchází badatelská hodina s bitvou u Zamy a běhací aktivita ke krizi římské republiky , nechávám žáky trochu vydechnout s jednoduchým pracovním listem a krátkým videem. Pustíme si na začátku hodiny kratičkou část videa  (0:50-1:51), kde žáci sledují zvětšování římské říše. K dispozici mají praco