Vyprávění příběhů je staré jak lidstvo samo a baví nás všechny v jakémkoliv věku. Nápad tzv. Černých historek od Mindoku znáte pravděpodobně i vy ze svého dětství. Hru jsme hrávali bez kartiček a po táborech kolovaly různé verze tajemných příběhů, které jsme si s baterkou pod spacákem navzájem vyprávěli a snažili se uhodnout, jak se to stalo. Čím děsivější, tím lepší.
Pokud vás princip hry minul, funguje to následujícím způsobem:
Ovšem je to pouze ke středověku, pročež mě samozřejmě napadlo, že by se mi hodilo mít "historky" v této verzi i k jiným obdobím. Zatím se mi podařilo zrealizovat následující ke starověkému Řecku. Vycházela jsem přitom z této encyklopedie pro děti Lidé v minulosti: Řekové.
Pokud vás princip hry minul, funguje to následujícím způsobem:
- Vypravěč (který zná celý příběh) sdělí posluchačům pouze jeho malou část, která zní často záhadně, někdy nesmyslně. Posluchači kladou vypravěči otázky, na které může odpovídat pouze ANO/NE/NENÍ DŮLEŽITÉ. Postupně tak odhalují, co se stalo, že v příběhu platila první řečená věta...
Ovšem je to pouze ke středověku, pročež mě samozřejmě napadlo, že by se mi hodilo mít "historky" v této verzi i k jiným obdobím. Zatím se mi podařilo zrealizovat následující ke starověkému Řecku. Vycházela jsem přitom z této encyklopedie pro děti Lidé v minulosti: Řekové.
Historky si můžete stáhnout zde. Nalevo je přední strana a napravo zadní. Stačí vystřihnout, přehnout a slepit.
Jak je využít v hodině?
Historky lze využít jako úvod do problematiky či jako hravé shrnutí.
Pokud vás tento způsob zpracování látky zaujal a chtěli byste vytvořit své vlastní historky ke svému oblíbenému tématu, mám pro vás následující doporučení:
Vyrobíte nějaké své příběhy? Podělte se s námi.
- Frontálně - v tomto případě vůbec nevadí, když vy budete vypravěč a celá třída bude hádat. Alespoň na historku rychleji přijdou a vy budete moci využít více karet během jedné vyučovací hodiny.
- Stanoviště - vytvořte stanoviště po třídě, na které položíte vždy pár historek a skupinky žáků se budou po stanovištích postupně vyměňovat a hrát spolu navzájem.
Historky lze využít jako úvod do problematiky či jako hravé shrnutí.
Pokud vás tento způsob zpracování látky zaujal a chtěli byste vytvořit své vlastní historky ke svému oblíbenému tématu, mám pro vás následující doporučení:
- Vycházejte z literatury již upravené pro děti, protože ta se na nejpoutavější aspekty dějin zaměřuje. Buď využijte pěknou encyklopedii, nebo se hodí již zmiňovaný Časostroj, který se v podivuhodnostech dějin vyloženě vyžívá.
- Když se do toho pustíte, zjistíte, že nejtěžší je vymyslet právě tu první větu k příběhu pod obrázkem. Jakmile se do toho dostanete, už to jde samo...
Vyrobíte nějaké své příběhy? Podělte se s námi.
Komentáře
Okomentovat