Přeskočit na hlavní obsah

Příspěvky

Potkáme se na webináři? Jak na dějepis bez písemek a zkoušení...

Chtěli byste v rámci své výuky využívat naplno aktivity (nejen) z blogu, ale hledáte cestu, jak to skloubit s běžným režimem ZŠ a především s hodnocením? Ideální čas na změnu je před začátkem dalšího školního roku. Připojte se 6. 5. od 18:00 na webinář o tom, jak hodnotit na klasické ZŠ, aniž byste přitom psali písemky a ústně žáky zkoušeli.  Webinář bude opět interaktivní. Přihlásit se můžete ZDE . Těším se na další virtuální setkání 😉

Letní škola Paměti národa v Broumově 7.-10. července

V úžasném prostředí broumovského kláštera se bude letos konat další Letní škola Paměti národa. V termínu od 7. do 10. července budete mít možnost ponořit se do tématu poválečného odsunu skrze následující aktivity: Jak natočit pamětníka – práce s autentickými vzpomínkami od prvního setkání po nahrávku Objev příběh – storytellingová dílna Martina Haka: jak objevit silný příběh ve vyprávění pamětníka Inspiratorium – praktický seminář s metodami pro výuku moderních dějin a lidskoprávních témat. Vyzkoušíte výukový set s dokumentárním videem, metodikou i pracovními listy. Kinopříběh Odsunuté děti Zažijme příběh – z ážitková pedagogika, kterou můžete přenést do své třídy Setkání s Mikulášem Kroupou , autorem rozhlasového seriálu Příběhy 20. století Dosud na zážitky z této letní školy vzpomínám. Cena je více než přátelská, za 3300,- získáte ubytování, stravu a kvalitní program. Kdo stále neví, jak vkročit do práce s pamětníky ze svého okolí nebo si nedovede představit, jak probíhají zážitko...

Stoletá válka - a komu fandíš ty? Battle v lavicích...

Téma stoleté války mě osobně dost baví a zajímá. Obecně "žeru" různá románová i filmová zpracování anglické historie. Díky tomu jsem například už několikrát v různých podobách prošla na stránkách knih podrobným líčením bitvy u Kresčaku a nechtěně si pamatuji dost detailů, ehm. Ačkoliv jsou různé historické podrobnosti lákavé, do takových detailů se v rámci ZŠ samozřejmě nedá pouštět. Snažím se také úplně nezamotávat do složitých příčin konfliktu.  1. Evokace Začínám dvěma otázkami:  1. Už jste někdy slyšeli o tom, že se Francouzi a Angličané nemají rádi? Tušíte proč? A jak se to projevuje? Pokračujeme diskusí o tom, že si často i různě vzájemně nadávají (žabožrouti na straně jedné, nemožní kuchaři s nepoživatelnými jídlem na straně druhé). Žáci, kteří někdy byli ve Francii, často vzpomínají, že s angličtinou tam často narazili apod. 2. Víte, co znamená toto gesto? Ukazuji jim nejdříve tradiční V (ukazováček a prostředníček), které často rozpoznají jako gesto vítězství či míru...

Každodennost 19. století podle Martiny Cibuzarové - kmeny a kořeny

Zase trochu jinou metodu z rozvoje čtenářské gramotnosti využila při přípravě své lekce ke každodennosti v 19. století Martina Cibuzarová a laskavě se s námi o svůj nápad podělila. Oč jde? Kdo metodu kmeny a kořeny zná, zorientuje se v následujícím textu raz dva. Já se musela autorky doptávat (díky za trpělivost), protože jsem tuto metodu ještě v praxi nezkoušela. V souhrnu se jedná o skupinovou práci, kde žáci pracují s vlastními možná někdy zkreslenými názory na danou skutečnost, poté ji porovnají s ostatními a nakonec dostanou příležitost zjistit fakta a porovnat je se svou představou. Text kurzívou budou moje komentáře k jednotlivým krokům. Evokace Rozdělte žáky ideálně na 5 skupin po čtyřech, každá skupina dostane společný pracovní list.   Nápověda Z každé skupiny přijde k učiteli první zástupce a ti dostanou stejnou nápovědu - bydlení , jdou zpět ke skupině a nápovědu nesmí říct, pouze ji nakreslí. Pak přijdou zástupci č. 2 a dostanou nápovědu - móda. Totéž se opakuje i nápov...

Webinář k využití her ve výuce dějepisu je zase tady! 24. března 2025 od 18:00

Přesně po roce se otevírá možnost přihlásit se na webinář k využití her v dějepisu. Kdo by rád získal ucelený přehled, nechť neváhá s přihlášením. Koná se: 24. 3. 2025 v čase 18.00 - 19.00 hodin Webinář bude opět interaktivní , už v jeho průběhu se budete moci ptát a sdílet myšlenky s přihlášenými účastníky. Když se sejde aktivní parta, dozvíte se navíc tipy od svých kolegů a kolegyň , kteří se webináře zúčastní.  A já se na ty tipy také těším - kdo to tu čte, tak ví, že jsem do her blázen...  Pro účastníky mám připravený dáreček, který samozřejmě dopředu neprozradím. Přihlásit se můžete ZDE . Těším se na vás!

Metodická podpora Devadesátá a projekt Schindlerovy továrny v Brněnci

Mám radost, když se objevují stále nové vzdělávací možnosti a zajímavé výukové příležitosti. Na vědomí se dává, že vznikla | vzniká: 1. Série o 90. letech "Devadesátá" v Knihovně Václava Havla Dlouho připravovaný a avizovaný projekt pro učitele a jejich žáky je zde (⬆️). Ve stylové grafické úpravě naleznete zásadní témata k dějinám 90. let včetně pracovních listů a videí.  A proč metodická podpora vznikla? Cituji z článku , kde se dozvíte ještě více: "Václav Havel, Karel Gott nebo Michal David? Aneb jak (a proč) učit o 90. letech? Odpovědět může projekt Knihovny Václava Havla Devadesátá. Podle výsledků exkluzivního průzkumu, který pro Knihovnu Václava Havla za připravil analytický ústav STEM, si 85 % mladých lidí přeje, aby 90. léta byla pevnou součástí vzdělávacích plánů výuky dějepisu. Knihovna Václava Havla se vzdělávání v oblasti soudobých dějin a občanské společnosti věnuje už deset let. Ze spolupráce s více než dvěma tisíci pedagogy z celé republiky vzešla poptávka...

Seminář Tváří v tvář historii 25.-26.dubna 2025 v Brně

Milí čtenáři blogu, na vědomí se dává, že: V Brně 25.-26. dubna proběhne další seminář Tváří v tvář historii . Seminářem vás budou provázet Peter Sokol a Marie Smutná, lektoři zkušení, laskaví a otevření. Veškeré důležité informace a odkaz na přihlášku naleznete  ZDE . Dvoudenní 16-hodinový seminář Vás interaktivní formou seznámí s využitím badatelského přístupu při výuce moderních dějin. Tematicky se zaměříme především na vztahy většinové společnosti a českých a moravských Romů a Sintů v Československé republice a v Protektorátu Čechy a Morava i na současné projevy diskriminace. Na programu je beseda s historikem Michalem Schusterem a romskou aktivistkou Růženou Ďorďovou, kteří se na přípravě programu podíleli. Seminář se uskuteční v prostorách Muzea romské kultury v Brně.  Co vás jistě potěší, že seminář lze hradit ze šablon OP JAK.  A já tiše doufám, že mi ten termín také jednou vyjde. Petera i Marii jsem totiž zažila na workshopech vždy jen zvlášť a dohromady to bude ...