Přeskočit na hlavní obsah

Stoletá válka - a komu fandíš ty? Battle v lavicích...

Téma stoleté války mě osobně dost baví a zajímá. Obecně "žeru" různá románová i filmová zpracování anglické historie. Díky tomu jsem například už několikrát v různých podobách prošla na stránkách knih podrobným líčením bitvy u Kresčaku a nechtěně si pamatuji dost detailů, ehm.

Ačkoliv jsou různé historické podrobnosti lákavé, do takových detailů se v rámci ZŠ samozřejmě nedá pouštět. Snažím se také úplně nezamotávat do složitých příčin konfliktu. 

1. Evokace

Začínám dvěma otázkami: 
1. Už jste někdy slyšeli o tom, že se Francouzi a Angličané nemají rádi? Tušíte proč? A jak se to projevuje?
  • Pokračujeme diskusí o tom, že si často i různě vzájemně nadávají (žabožrouti na straně jedné, nemožní kuchaři s nepoživatelnými jídlem na straně druhé). Žáci, kteří někdy byli ve Francii, často vzpomínají, že s angličtinou tam často narazili apod.
2. Víte, co znamená toto gesto?
  • Ukazuji jim nejdříve tradiční V (ukazováček a prostředníček), které často rozpoznají jako gesto vítězství či míru (či obojího). Ale pak oba prsty otočím hřbetem ruky k nim. Většinou dají dohromady, že to asi má být hanlivé. Výjimečně se mi stane, že znají příběh o údajně usekávaných prstech anglických lučištníků, pokud se dostali do francouzského zajetí. Podle tohoto příběhu bylo zdvižení obou prstů ekvivalentem "nakopeme vám ...." z anglické strany.
Uvědomuji si, že historie gest je diskutabilní a je dost možné, že původ gesta s anglickými lučištníky nic společného nemá. Slouží mi ovšem jako oslí můstek k anglickým lučištníkům a stoleté válce obecně. Zároveň žákům říkám, že toto vysvětlení není jisté a možná jde jen o mýtus. (Ale je poutavý, nemyslíte?)

  • Můžete případně zařadit i další provokativní otázku, např.: Je možné, abyste ve vojenském konfliktu vyhráli všechny bitvy, ale prohráli válku? A nechat chvíli žáky spekulovat o tom, za jakých podmínek by se to mohlo stát.

2. Práce ve skupinách s informacemi z různých perspektiv

Podle počtu dětí ve třídě žáky náhodně rozdělím na dvě nebo čtyři skupiny. Můžete zvolit i variantu, že si svou stranu vyberou. Nevědomost je v tomto ohledu krásná, protože vážně nevědí, jak tento konflikt dopadl.
Každý dostane pracovní list dle vybrané skupiny a každá skupina dostane sadu krátkých textů, které se týkají stoleté války. (Buď máte 1x Francouze, 1x Angličany, nebo jsou skupiny zdvojené a vytisknete si sadu dvakrát.)
Texty jsou fakticky stejné, ale jednou psány z anglické a jednou z francouzské perspektivy. (Tiskněte oboustranně, na zadní straně každé karty je i ilustrační obrázek.)

Vycházela jsem z tohoto článku v Časostroji.
  • Žáci si kartičky ve skupině rozdělí (je jich celkem 12), přečtou a hledají v nich odpovědi na otázky z pracovního listu nejdříve každý sám za sebe.
  • Poté srovnají karty na lavici chronologicky za sebou a řeknou si navzájem, co v nich zjistili. Tak si doplní v listu i další odpovědi od svých spolužáků.
  • Konečně zkusí zase každý sám za sebe napsat fakty podloženou odpověď na poslední otázku: "Proč nemáš rád Angličany/Francouze?"

3) Battle v lavicích

Přichází závěrečná část. Žáci si stoupnou na dvě poloviny proti sobě a na mé znamení vyzývám nejprve "fanoušky" Anglie, aby zaútočili připravenou vlastní nadávkou na "fanoušky" Francie. Poté obráceně. A tak dokud je čím nadávat. Vyzývám k vypípávání vulgárních výrazů, střídání stran je dobré to skutečně řídit (doporučuji vzít si píšťalku), aby nevznikl úplný chaos a zároveň to pořád byla trochu sranda.

4) Reflexe

Na závěr hodiny někdy navazuji na slovní battle s informací, že středověké armády na sebe skutečně kvůli zvednutí bojové morálky a vyhecování sebe a spolubojovníků dost nevybíravě pořvávali. Případně ukazovali sprostá gesta (viz naše obrácené V ze začátku hodiny - možná...).

Žáky vyzvu k uvědomění si jedné až tří nových informací z této hodiny. Na vyzvání ji řeknou spolužákovi. A ten jim odpoví svou informací. A takto pokračují, dokud jim informace nedojdou.

5) Únikovka 

Nezapomeňte, že jako pokračování hodiny můžete využít hotovou únikovou hru, ve které nejde o nic menšího než o osvobození města Orleans z anglického obklíčení.
Ve hře doporučuji postupovat v tom pořadí, v jakém postupně promlouvají jednotlivé postavy nebo se objevují předměty (luk s šípem). 

A co používáte při výuce stoleté války vy?

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytv...

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou...

První světová válka - rozcestník nápadů verze 2.0

Jak jsem již naznačila, při psaní příspěvků k dějinám 20. století se budu hodně opírat o již existující zdroje, nápady a weby. V případě dnešního příspěvku se tedy bude jednat spíše o rozcestník různých nápadů, které při probírání 1. světové války využívám. Je na vás, jestli je využijete ve stejném pořadí, nebo vás osloví jen některé z nich. 1) Využijte nápady z metodického sborníku ASUD - Inspirace č. 15 k 1. světové válce , který je ke stažení zde . Velmi ráda využívám rozbory karikatur, které zasvěcují do příčin 1. světové války. Např. s těmito, podrobnosti naleznete ve sborníku.   2) Po rozboru karikatur se věnujeme vypuknutí války. K atentátu v Sarajevu existuje zpracovaná metodika a pracovní na Stream.cz - Slavné dny/list zde . Nebo využijte super hodinu od Pavly Nawratové zde . 3) Pro snadnou orientaci v událostech 1. světové války ráda využívám následující pracovní list, při jehož vyplňování žáci pracují s dobovými fotografiemi a informace si třídí skrze práci s lis...