Téma stoleté války mě osobně dost baví a zajímá. Obecně "žeru" různá románová i filmová zpracování anglické historie. Díky tomu jsem například už několikrát v různých podobách prošla na stránkách knih podrobným líčením bitvy u Kresčaku a nechtěně si pamatuji dost detailů, ehm.
Ačkoliv jsou různé historické podrobnosti lákavé, do takových detailů se v rámci ZŠ samozřejmě nedá pouštět. Snažím se také úplně nezamotávat do složitých příčin konfliktu.
1. Evokace
- Pokračujeme diskusí o tom, že si často i různě vzájemně nadávají (žabožrouti na straně jedné, nemožní kuchaři s nepoživatelnými jídlem na straně druhé). Žáci, kteří někdy byli ve Francii, často vzpomínají, že s angličtinou tam často narazili apod.
- Ukazuji jim nejdříve tradiční V (ukazováček a prostředníček), které často rozpoznají jako gesto vítězství či míru (či obojího). Ale pak oba prsty otočím hřbetem ruky k nim. Většinou dají dohromady, že to asi má být hanlivé. Výjimečně se mi stane, že znají příběh o údajně usekávaných prstech anglických lučištníků, pokud se dostali do francouzského zajetí. Podle tohoto příběhu bylo zdvižení obou prstů ekvivalentem "nakopeme vám ...." z anglické strany.
- Můžete případně zařadit i další provokativní otázku, např.: Je možné, abyste ve vojenském konfliktu vyhráli všechny bitvy, ale prohráli válku? A nechat chvíli žáky spekulovat o tom, za jakých podmínek by se to mohlo stát.
2. Práce ve skupinách s informacemi z různých perspektiv
- Žáci si kartičky ve skupině rozdělí (je jich celkem 12), přečtou a hledají v nich odpovědi na otázky z pracovního listu nejdříve každý sám za sebe.
- Poté srovnají karty na lavici chronologicky za sebou a řeknou si navzájem, co v nich zjistili. Tak si doplní v listu i další odpovědi od svých spolužáků.
- Konečně zkusí zase každý sám za sebe napsat fakty podloženou odpověď na poslední otázku: "Proč nemáš rád Angličany/Francouze?"
3) Battle v lavicích
4) Reflexe
Na závěr hodiny někdy navazuji na slovní battle s informací, že středověké armády na sebe skutečně kvůli zvednutí bojové morálky a vyhecování sebe a spolubojovníků dost nevybíravě pořvávali. Případně ukazovali sprostá gesta (viz naše obrácené V ze začátku hodiny - možná...).
Žáky vyzvu k uvědomění si jedné až tří nových informací z této hodiny. Na vyzvání ji řeknou spolužákovi. A ten jim odpoví svou informací. A takto pokračují, dokud jim informace nedojdou.
Komentáře
Okomentovat