Přeskočit na hlavní obsah

Husité jako karetní hra Bang? Ano, ale říkejte mu CUK!

A máme tu první letošní příspěvek. Hry, to je něco, co se mě jen tak nepustí. Propojit učení s hrou, resp. hrát si a přitom se mimochodem učit, tak to mi zní jako rajská hudba.

Kdysi jsem narazila na generátor karet BANG a dlouze jsem si nad ním zapřemýšlela. Poměrně záhy mě napadlo, že ideálním historickým tématem pro tuto hru by byly husitské války. Načež nápad dále dřímal, protože mne vyděsila obludná náročnost celé akce. Jenže minulý rok jsem zjistila, že sedmička miluje hru BANG a na lyžáku jsme v podstatě nehráli nic jiného. Tehdy přišla chvíle vytáhnout šuplíkový nápad, protože motivace na straně třídy byla stoprocentně zaručena.

Tento článek je určen především těm, kteří jsou s principem hry BANG obeznámeni. Nebudu zde vysvětlovat základní pravidla ani princip hry, pouze to, kde se náš CUK od klasického BANG liší.

1. Tajné charaktery

Tuto část jsem předem adaptovala sama a žáky s ní pouze seznámila. Ve hře stojí na jedné straně VOJEVŮDCE (šerif) a RADIKÁLNÍ HUSITÉ ( jeho pomocníci), na druhé pak KATOLIČTÍ KŘIŽÁCI (banditi) a mezi všemi UMÍRNĚNÝ HUSITA (odpadlík). Vychází to samozřejmě z principu, kdo byl proti komu a kdo z toho nakonec vyšel vítězně.

2. Staré efekty a nové karty

Poté jsme si rozdělili skupinovou práci, zasedli k tabletům/počítačům a já přitáhla encyklopedie z knihovny. Velkou výhodou bylo, že skutečně většina třídy hru BANG dobře znala. Nemusela jsem jim ani psát seznam karet, na většinu si vzpomněli prostě po paměti. V každém případě jsou ale v generátoru i všechny vyjmenované, kdybyste to někdy potřebovali. Rozdělili jsme se na několik skupin, z nichž každá měla jiný úkol:
  • Kresba postav - vybrala jsem historické osobnosti jak z katolického, tak z husitského tábora. Vzhledem ke hře je vtipné, že mnozí byli často postupně v obou (ať už dobrovolně či z donucení) nebo je několikrát vystřídali.
  • Akční karty (jako Bang, pivo, Cat Balou, Diligenza, Dostavník, Duel, Emporio atd...) - bylo nutné jim vymyslet dobový ekvivalent, který by odpovídal jak původnímu efektu, tak charakteru doby. Karty jsem rozdělila na dvě části a věnovaly se jim dvě různé skupiny. Ty měli k dispozici informace z encyklopedií - především Dějiny v obrazech k tomu krásně posloužily.
  • Nové akční karty - na základě průzkumu tématu husitů (jimž jsme už pár základních hodin před hrou věnovali) bylo možné vymyslet zcela nové karty s novými efekty.
  • Zbraně - celá jedna skupina zkoumala husitské zbraně vymýšlela, jaké do hry zařadíme vzhledem k jejich délce dosahu.
  • Název hry - chtěli jsme mít nový a dobový, využila jsem tedy tento online dostupný staročeský slovník a žáci hledali slova, která nějak vystihují boj či ránu. Poté jsem přes Google classroom dala o vybraných slovech hlasovat. Zvítězil CUK! (=útok), ale měli jsme k dispozici i ráz, rúš, sekule a harc (koho to zajímá, ať se mrkne do slovníku.)

3. Nečekaná pomoc z časopisu Časostroj

Právě uprostřed tvorby karet, žáci totiž vymysleli vše během dvou vyučovacích hodin a vizuál byl už jen na mne a Canvě, jsem se o tvorbě hry prokecla na FCB skupině Starší dějiny moderně. Opět se ukázalo, že u mne platí "líná huba, holé neštěstí". Stránky totiž sleduje i šéfredaktorka časopisu Časostroj, Jitka Tláskalová. Časostroj často vydává krátké vlastní historické hry, což je těm, kteří chodí sem na blog nebo můj webinář k hrám, dobře známo. Adaptace ji nadchla, chvilku jsme zvažovali i vydání v rámci časopisu, ale příloha na tvrdém papíru má omezené množství stránek na rok a karet BANG je vážně hodně. Dohodli jsme se ale na zveřejnění hry na Častrojském webu, navíc mi hru zkontrolovali a kriticky komentovali pánové z redakce, kteří se právě tvorbě her věnují. No řekněte, jestli tohle není krása. Navíc byli žáci uprostřed tvůrčího procesu super motivovaní. 

4. Dovysvětlení nových karet a symbolů

Pro pochopení všech symbolů si prohlédněte karty pomocníčků na konci PDF souboru karet. Ale nejde o žádné drastické změny, prostě místo klobouku je typická husitská přilbice, místo nábojů jsou šípy. Útočí se samozřejmě kartou CUK! (Je fakt sranda, když to žáci používají při hře.) Platí i barva karet - hnědé jsou jednorázové, modré se vykládají před hráče. Stále platí pravidlo o jedné zbrani před hráčem.
Nyní k novým kartám: 
  • Karta je velmi silná, proto se v celé hře vyskytuje jen jednou. Nejenom že ochrání svého majitele, ještě ke všemu střelu odráží zpět k útočníkovi. A ten před ním nemá žádnou ochranu.
  • Tak na tuhle kartu jsem jako hudebkářka samozřejmě hrdá, pořád jsme nevěděla, jak ji do hry protlačit, až jsme brainstormingem s dalším nadšeným hráčem z rodiny došli právě k tomuto efektu. Mimochodem to také řeší problém příliš mnoha zbraní v ruce, ehm. 
  • Karta je vlastně podobná jako ŠATLAVA (nebo-li vězení), ale s těžšími důsledky. Pokud jste se nacházeli v pleněném městě/vesnici, hrozila vám ztráta života. Když si hráč nelízne srdcovou kartu, musí nejen kartu odhodit, ale také si ubrat jeden život.
  • První střelné zbraně byly vážně děsně nespolehlivé. Pokud se hráč rozhodne používat píšťalu, má sice útok navíc a ještě s jakýmkoliv dosahem (tedy vystřelí svůj CUK! a navíc má ještě jeden útok píšťalou), ale poměrně dost riskuje, že mu tahle novinka vybouchne do obličeje. Zároveň je to pořád jedna zbraň, takže nemůžete mít vyloženou žádnou jinou. Zvažte, jestli v balíčku necháte pouze jednu, nebo využijete dvě.

Tisk

Až budete hru tisknout a laminovat, doporučuji pořídit papír s větší gramáží (alespoň 100g) a laminovací fólie také alespoň 100 mic. Karty více vydrží a hlavně nebudou průhledné. V souboru je vždy nejdříve líc a potom příslušný rub karet. 
Pokud tisknete na tiskárně, která umí tisknout oboustranně, tak si to sama dobře srovná a karty by měly perfektně lícovat. Nic nezmenšujte, tiskněte tak, jak je v návrhu. 
Pokud tisknete často raději doma a v klidu (jako já), ale musíte každý list pro oboustranný tisk sami otočit, stáhněte si tuto verzi:
Ne, nevím proč to tak je 🤦‍♀️.
Karet je skutečně hodně, přesně tolik, kolik jich je v BANGu. Nebudu vám lhát, je to hodně stříhání. A pak si ještě máknete zaoblovačem rohů. 
Na druhou stranu, hra se ideálně hraje ve skupině po 7 lidech, takže do mé třídy stačily 3 sady...

Krabička z 3D tiskárny od Judy Kalety

Síla sdílení je úžasná, ke hře navrhl Juda Kaleta v řádu pár hodin od zveřejnění karet stylovou krabičku ve tvaru vozové hradby, kterou si můžete vytisknout na 3D tiskárně. 
A teď už si užijte pořádnou husitskou pranici.

Tak co? Neleží vám nějaký herní nápad v šuplíku? Podělíte se?

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytv...

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou...

Nebojte se husitů - verze 2.0

Už jste si asi všimli, že občas původní příspěvky upravuji (poznáte podle verze v nadpisu). Husité už to vážně potřebují, pracuji nyní s tématem (alespoň doufám) promyšleněji. Proto zde najdete nyní trochu návodnější metodiku. Tolik k mému předsevzetí, že přípravy mi budou zabírat méně a méně času - takže ne, prostě když mi zbyde čas, tak samozřejmě vylepšuji... 1) UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY Ráda využívám úvodní 4 strany z materiálů České školy bez hranic   o postavení českého království v Evropě na konci vlády Karla IV. (pro ZŠ je to úroveň B , pokud jste na SŠ zvolte obtížnější variantu) pracovní list tisknu oboustranně (2 stránky na jednu) líbí se mi, že se zde pracuje s dobovými prameny a mapami Na tyto webové stránky budu ještě párkrát odkazovat. Ideálně práci s textem zakončete brainstormingem s otázkou: Jak je vnímána všeobecně doba vlády Karla IV.? (žáci mohou ukázat na prstech)  Co si představíte, když se řekne krize? (vypište návrhy na tabuli) Co si představíte, když...