A máme tu první letošní příspěvek. Hry, to je něco, co se mě jen tak nepustí. Propojit učení s hrou, resp. hrát si a přitom se mimochodem učit, tak to mi zní jako rajská hudba.
Kdysi jsem narazila na generátor karet BANG a dlouze jsem si nad ním zapřemýšlela. Poměrně záhy mě napadlo, že ideálním historickým tématem pro tuto hru by byly husitské války. Načež nápad dále dřímal, protože mne vyděsila obludná náročnost celé akce. Jenže minulý rok jsem zjistila, že sedmička miluje hru BANG a na lyžáku jsme v podstatě nehráli nic jiného. Tehdy přišla chvíle vytáhnout šuplíkový nápad, protože motivace na straně třídy byla stoprocentně zaručena.
Tento článek je určen především těm, kteří jsou s principem hry BANG obeznámeni. Nebudu zde vysvětlovat základní pravidla ani princip hry, pouze to, kde se náš CUK od klasického BANG liší.
1. Tajné charaktery
2. Staré efekty a nové karty
- Kresba postav - vybrala jsem historické osobnosti jak z katolického, tak z husitského tábora. Vzhledem ke hře je vtipné, že mnozí byli často postupně v obou (ať už dobrovolně či z donucení) nebo je několikrát vystřídali.
- Akční karty (jako Bang, pivo, Cat Balou, Diligenza, Dostavník, Duel, Emporio atd...) - bylo nutné jim vymyslet dobový ekvivalent, který by odpovídal jak původnímu efektu, tak charakteru doby. Karty jsem rozdělila na dvě části a věnovaly se jim dvě různé skupiny. Ty měli k dispozici informace z encyklopedií - především Dějiny v obrazech k tomu krásně posloužily.
- Nové akční karty - na základě průzkumu tématu husitů (jimž jsme už pár základních hodin před hrou věnovali) bylo možné vymyslet zcela nové karty s novými efekty.
- Zbraně - celá jedna skupina zkoumala husitské zbraně vymýšlela, jaké do hry zařadíme vzhledem k jejich délce dosahu.
- Název hry - chtěli jsme mít nový a dobový, využila jsem tedy tento online dostupný staročeský slovník a žáci hledali slova, která nějak vystihují boj či ránu. Poté jsem přes Google classroom dala o vybraných slovech hlasovat. Zvítězil CUK! (=útok), ale měli jsme k dispozici i ráz, rúš, sekule a harc (koho to zajímá, ať se mrkne do slovníku.)
3. Nečekaná pomoc z časopisu Časostroj
4. Dovysvětlení nových karet a symbolů
- Karta je velmi silná, proto se v celé hře vyskytuje jen jednou. Nejenom že ochrání svého majitele, ještě ke všemu střelu odráží zpět k útočníkovi. A ten před ním nemá žádnou ochranu.
- Tak na tuhle kartu jsem jako hudebkářka samozřejmě hrdá, pořád jsme nevěděla, jak ji do hry protlačit, až jsme brainstormingem s dalším nadšeným hráčem z rodiny došli právě k tomuto efektu. Mimochodem to také řeší problém příliš mnoha zbraní v ruce, ehm.
- Karta je vlastně podobná jako ŠATLAVA (nebo-li vězení), ale s těžšími důsledky. Pokud jste se nacházeli v pleněném městě/vesnici, hrozila vám ztráta života. Když si hráč nelízne srdcovou kartu, musí nejen kartu odhodit, ale také si ubrat jeden život.
- První střelné zbraně byly vážně děsně nespolehlivé. Pokud se hráč rozhodne používat píšťalu, má sice útok navíc a ještě s jakýmkoliv dosahem (tedy vystřelí svůj CUK! a navíc má ještě jeden útok píšťalou), ale poměrně dost riskuje, že mu tahle novinka vybouchne do obličeje. Zároveň je to pořád jedna zbraň, takže nemůžete mít vyloženou žádnou jinou. Zvažte, jestli v balíčku necháte pouze jednu, nebo využijete dvě.
Komentáře
Okomentovat