V posledním příspěvku letošního roku dávám prostor Miroslavu Velíkovi, který mi poslal propracovanou přípravu k závěru třicetileté války. Moc mu děkuji za sdílení a pokud se vám bude příprava líbit, můžete se v příštím roce těšit i na jeho francouzskou společnost těsně před revolucí, která mi zatím odpočívá v šuplíku. Cílovou skupinou je jednoznačně gymnázium, spíše starší žáci, kteří si to více užijí.
Rolová hra přibližuje složitost diplomacie, konfliktnost cílů jednotlivých států a vznik moderního mezinárodního systému.
Cíle aktivity:
- Porozumět důsledkům třicetileté války.
- Seznámit se s klíčovými pojmy: suverenita, rovnováha sil, diplomatické vyjednávání.
- Procvičit argumentaci, veřejné vystupování a schopnost kompromisu.
- Zažít roli historických aktérů a porozumět jejich zájmům a motivacím.
- Chápat význam Vestfálského míru jako počátku moderních mezinárodních vztahů.
Role a příklady zúčastněných stran:
Každý žák/zástupce se stává diplomatem daného státu nebo zájmové skupiny:
- Francie – snaha oslabit Habsburky a získat území v Alsasku.
- Švédsko – vojenská kompenzace a mocenské zisky v Německu.
- Svatá říše římská (císař Ferdinand III.) – zachovat moc Habsburků a jednotu říše.
- Nizozemí – potvrzení nezávislosti.
- Španělsko – obhajoba vlivu nad jižním Nizozemím a zachování prestiže.
- Braniborsko, Sasko, Bavorsko – zástupci německých států s různými náboženskými a politickými zájmy.
- Zástupce protestantských knížat – obhajoba svobody náboženství.
Postup aktivity:
- Úvod a rozdělení rolí (10–15 minut):
- Učitel vysvětlí/připomene historický kontext třicetileté války a cíl konference. Žáci dostanou karty se svou rolí (zájmy, požadavky, červené linie = za které nesmí ustoupit).
- Příprava vyjednávací pozice (15–20 minut):
- Žáci ve skupinách podle států připraví body, které chtějí prosadit, a stanoví své priority a taktiku.
- Vyjednávání (25–30 minut):
- Probíhá jednání dle tehdejšího protokolu jednotlivých delegací. Učitel směruje žáky a doplňuje dobový kontext pokud je to nutné. Může simulovat také „zpravodajství“ nebo vkládat události ovlivňující situaci (např. vojenské napětí, zprávy z domácí fronty, simulovat vyčerpanost bojujících stran apod.).
- Závěr a shrnutí (10–15 minut):
- Každá strana prezentuje výsledky – co získala, co musela obětovat. Následuje společná reflexe:
- Co bylo nejtěžší?
- Co hra ukázala o diplomacii?
- Jaké jsou paralely s dnešní politikou?
Tipy pro učitele:
- Připravte žákům stručný faktografický přehled.
- Upravte třídu tak, aby simulovala geografii jednání mezi znepřátelenými stranami (každá strana jedno město)
- Podporujte týmovou spolupráci a tvorbu argumentačních strategií.
- Rozšiřte aktivitu o psaní „mírového protokolu“ nebo rozdejte v průběhu fiktivní dopisy jednotlivých stran.
Celou metodiku k vytištění najdete ZDE. První stránka je určená žákům, resp. vedoucímu každé státní skupiny.
Mirek připravil karty rolí pro třídu 30 žáků, v případě, že jich máte méně, dejte na stranu ty, které již některé pokyny opakují. Asi bych tiskla dvě stránky na jednu A4.
Jsem zvědavá na vaše reakce, pište do komentářů, protože tohle já si na ZŠ asi nevyzkouším.
Komentáře
Okomentovat