Byla jsem dlouhodobě nespokojená s tím, jak učím architektonické styly. Dokumenty k tomu nestály za nic (nebo jsem je ještě neobjevila), většinou jsem skončila u nějaké varianty "interaktivní" přednášky s prezentací (rozumějte výklad proložený otázkami do pléna). Pravda, většinou nepřednáším, takže to bylo pro mé žáky svým způsobem něco nového, ale mně to prostě nevyhovovalo.
Proto jsem si pro románský sloh a baroko (zatím) jsem vytvořila sadu materiálů s obrázky a kratšími texty, zároveň jsem k sadě připravila pracovní list.
Práce je pojata tak, že žáci sami vyvozují, podle jakých charakteristických znaků by památku poznali a zařadili. Obě lekce jsem vyzkoušela a žáky objevování bavilo a snad bylo i účinnější než můj veselý frontál.
Evokace
Ráda začínám tím, že žákům může přijet na návštěvu cizinec. Pravděpodobně s ním půjdou na nějakou procházku a pokud to navíc bude Američan/ka, tak pro něj budou starší památky obzvlášť fascinující. Je fajn vědět, jak staré budovy přežily do současnosti a umět je alespoň přibližně časově a stylově zařadit.
Je dobré zdůraznit, že všechny odpovědi do listu lze nalézt v materiálech, které obdrží.
Postup
- Materiály jsou seřazené, popsané a očíslované tak, aby žáci věděli, k jakému úkolu v pracovním listu se vztahují.
- Ve skupině se rozdělí na dvojice a vyberou si téma. Buď ARCHITEKTURU nebo SOCHAŘSTVÍ A MALÍŘSTVÍ.
Pidikarty
- Hraje se tak, že žáci vyloží 9 karet do tří sloupců a tří řádků tou stranou, jíž vidíte na obrázku, na vrch. Podle obrázku poznají, zda karta skrývá jeden fakt z oblasti architektury, sochařství, malířství či vzdělanosti (v případě románského slohu, u baroka jsem zařadila hudbu).
- Poté se první hráč rozhodne, kterou řadu či sloupec chce odkrývat, tipne si fakt, který první karta ukrývá a otočí ji. Pokud uhádl, nechá kartu otočenou a hádá dál stejným způsobem. Pokud se spletl, karty otočí a hraje druhý hráč (ten ovšem musí tipovat jiný sloupec/řadu).
- Takto hrají, dokud neuhádnou celou řadu/sloupec za sebou bez chyby. Pak si karty berou k sobě.
- V originálních pravidlech po uhádnutí řady/sloupce pouze vymění jednu kartu na stole, ale to se do časových podmínek 45 minutové hodiny nehodí.
Dobrý den, materiál i nápad je výborný a děkuji, že je k dispozici a mohu ho použít. Jen upozorňuju na chybu a prosím, abyste ji odstranili. Jde o pracovní list k baroku, 2. otázka "proč se takové stavby stavěli...". Díky BM (klidně tento koment odstraňte, jakmile si ho přečtete)
OdpovědětVymazatDíky! Opraveno.
Vymazat:-)
VymazatDobrý den, paní Olgo, moc děkuji za sdílené materiály. Už jsem vyzkoušela v loňském roce románský sloh. A musím říct, že mě ta třída příjemně překvapila tím, jak si žáci s úkoly skvěle poradili. Patřila totiž k "problematickým", a dokonce mi na tu hodinu přišla i p. ředitelka na hospitaci. Sama pochválila mou hodinu a i materiály vyzdvihla. Za což tedy ještě jednou velký dík. A dětem řekla, že nechápe, proč o hodinách dějepisu zlobí, když mají takové pěkné hodiny. A proč píšu až dnes? Protože s tou samou třídou chci vyzkoušet baroko. Tak jsem zvědavá, jestli to bude s takovou ochotou jako vloni. :-) Určitě dám vědět, jak to dopadlo. Mám ještě jednu prosbu. Bylo by možné krátce se setkat po telefonu nebo na Skypu? Chtěla bych s Vámi probrat nějaké Vaše lekce, jak je třeba prezentujete Vy, protože mám pocit, že s nimi nemám takový úspěch u svých žáků. Někde asi dělám chybu, ale nevím kde. Jo a ještě zítra se svými šesťáky vyzkouším detektivku O ledovém muži. Ti jsou letos dobře motivovaní a skvěle se s nimi pracuje. Tak dám také zpětnou vazbu. :-) Přeji hodně skvělých nápadů a nadšených žáků. Se srdečným pozdravem Jana S.
OdpovědětVymazatDobrý den, děkuji za hezkou zpětnou vazbu a jsem ráda, že materiály fungují. Ötzi se vám doufám povede, ještě jsem nezažila, že by to děcka nebavilo. Co se týče konzultace, můžeme se určitě nějak domluvit. Napište mi prosím přímo na email: olisekus@gmail.com. Ale musím vás upozornit, že si to možná příliš idealizujete. Já rozhodně nemám v hodinách hrobové ticho a i přes to, co dětem do třídy nosím, je to někdy/některé nebaví a vyrušují. Když zkouším něco nového, často se mi to povede až na potřetí/na počtvrté. Pokud jde o novou metodu pro mne i pro žáky, prostě se to chvilku učíme. Já se totiž v tu chvíli učím jim věc jednoduše a jasně zadávat a oni se učí, jak s materiálem pracovat. 🤷♀️
VymazatDobrý den,
OdpovědětVymazatpředem děkuju za materiál do hodiny, jak tento, tak spoustu dalších na vašem webu!
Teď k baroku - myslím si, že první kostel, který je v materiálu, se nenachází v Praze, ale v Olomouci :)
Ještě jednou díky moc!
Šmarjá panno, opravdu! Děkuji a omlouvám se Olomouci. V materiálech opravuji.
Vymazat