Taky se vás vaši šesťáci během prvního půl roku ptají "A kdy budeme brát druhou světovou válku?". To bych se vsadila, že ano. Když pak ono strašné období konečně dorazí v 9. třídě, nemůžeme z něj jen tak utéct. Je jasné, že i zde máme jako učitelé téměř nekonečné možnosti (na rozdíl třeba od 17. století), proto opět volím formu rozcestníku nápadů. Ani já většinou v jednom ročníku nevyužiji vše, o čem vám tu poreferuji.
Článek úzce souvisí a navazuje na Rozcestník nápadů k Protektorátu, kde najdete tipy k Mnichovu a pohledu na válku z domácí, protektorátní perspektivy.
1) Jak ta válka vlastně začala?
Moc se mi líbí dokument Apokalypsa 2. světové války, který je unikátní především tím, že je celý sestaven z dobových záběrů. Samozřejmě je úporně dlouhý, takže během online období jsem u něj strávila nějaký ten čas společně s Filmorou. Pořád nedokážu v souvislosti s tak významným obdobím opustit myšlenku, že by žáci měli mít rámcovou představu o základních událostech a souvislostech.
Žáci společně zhlédnou první zkrácený díl (24 minut), ke kterému mají pracovní list.
Pokud můžete do PC-učebny (nebo budete potřebovat zadat práci na dálku), najdete totéž ve Wizer.Bohužel se YouTube původní záběry vůbec nelíbí a podmiňuje zhlédnutí věkem - doporučuji proto vše z YouTube stáhnout a uložit na disk školní sítě tak, aby se žáci k dílům dostali.
2) Průběh 2. světové války
Pokračuji s dokumentem Apokalypsa, tentokrát si ovšem žáci vyberou období, které je zajímá a podívají se už pouze na jeden vybraný díl. Pracovní list tudíž musí dostat k tomu dílu, který si vybrali.
2. díl (1940), 3. díl (1941), 4. díl (1941-1942), 5. díl (1942-1943), 6. díl (1944-1945)
Žáci si zaznamenávají události na předpřipravenou časovou osu, zaznamenávají si zločiny proti lidskosti, silné a slabé stránky obou bojujících stran.
Tato samostatná práce jim má sloužit jako podklad ke skupinové prezentaci - ve zbývajícím čase se ti, kteří měli stejné téma, domluví, co kdo bude říkat spolužákům.Pokud by potřebovali ještě něco dohledat, ideálně asi ZDE. (Díky za tip Pavle Nawratové.)
Na prezentace padne celá další hodina - je dobré hlídat čas a mít připravené nástěnné mapy (určitě je vaše škola někde má), kvůli orientaci. (My máme od Stiefelu - pokud nemáte, promítejte projektorem)
Nechte jim ji k dispozici už ve fázi domlouvání skupiny.Ostatní ve třídě si dělají velice stručné výpisky. Na závěr nebo na začátku další hodiny hrajeme všichni přes telefony či tablety opakovací KAHOOT.
3) Tajemství vojenského kufříku 2.
Stejně jako v první světové válce, i zde můžete využít webové stránky Vojenského historického ústavu.
Obrázky v úvodu vytisknu a vystříhám, nechám je si vybrat kufřík podle zájmu. Aktivita spočívá v průzkumu osobního vlastnictví českých vojáků a vojaček, kteří se zúčastnili bojů v 2. světové válce. Cílem aktivity je vlastními slovy stručně převyprávět příběh - toho jsou žáci schopni, když dokáží odpovědět na otázky na konci webové stránky.Po zkušenostech jsem jim připravila ke každému kufříku pracovní list na míru, aby se soustředili hlavně na pátrání a snadno se na stránce zorientovali. Z druhé čisté strany převypráví příběh. Zde můžete propojit dějepis z češtinou, pokud by se nějaká forma vyprávění/deníku/dopisu hodila kolegovi/kolegyni, nechte průzkum do hodin dějepisu a tvoru do slohu.
4) Hravé opáčko
Mám tu hned dvě možnosti libovolně kombinovatelné:
- Vytisknu (každou stranu na jinak barevný papír) a rozstříhám komiks z posledního dílu Komiksové historie moderního světa a nechám ve skupinkách složit.
- (Lehčí varianta - prozraďte pořadí barev/stránek, těžší varianta - musí správně dát i pořadí bez nápovědy)
- Využiji vytvořenou a hotovou hru Timeline - přední strana, zadní strana. Včetně vysvětlovacích karet - přední strana, zadní strana
5) Závěr války
- Momentálně ráda využívám upravenou verzi z materiálů Post bellum tak, aby se s nimi žákům snadno pracovalo, chodíme s ní do PC-učebny. Každý pracuje samostatně.
- prezentaci si otevřete v Google slides a zkopírujte ji. Pak můžete dát žákům každému jeho kopii, žáci vyplňují přímo do prezentace. Všechny zvuky jsou připnuté na obrázku rádia.
6) Odsun/vyhnání Němců
- na blogu už existuje metodika od Čeňka Pýchy, díky které se bolestivému tématu českého historie můžete věnovat
- pro časově omezené okolnosti jsem ji v minulém roce zjednodušila a takříkajíc koncentrovala - žáci pracovali s tímto pracovním listem:
- a pouze s těmito třemi ukázkami:
- o odpovědích diskutovali ve skupinách (vždy po zhlédnutí jedné ukázky)
7) Virtuální realita hry 38-89
Letos jsem podstatně optimističtější a chci si zahrát pokračování hry 38-89, tentokrát část Vnitřní pohraničí.
- nejen vyřešení tématu odsunu/vyhnání
- ale i naťuknutí roku 1948 a kolektivizace
- žáci již znají princip hry a zvládneme to svižněji
Dobrý den, děkuji za nové nápady, které jsem neznala. U dokumentu Apokalypsa se mi nezobrazuje třetí díl. Je ještě dostupný? Já rada pracuji s databází obětí z https://www.holocaust.cz/. Děti zkouší na základě naskenovaných dokumentů u vybraných lidí zrekonstruovat jejich předchozí život.
OdpovědětVymazatDíky za upozornění, s Youtube je to otrava. Změnila jsem odkazy v článku a nyní vedou na uložto, aby se díly daly stáhnout.
VymazatDobrý den, nestíhám se podívat na Apokalypsu, nemáte prosím i řešení k prvnímu pracovnímu listu? Děkuji mnohokrát.
VymazatDobrý den, je to v podstatě totéž, co v elektronické podobě v programu Wizer.me, tam je i správné řešení. https://app.wizer.me/preview/IHEXOB
VymazatDobrý den,
OdpovědětVymazatchtěla jsem se zeptat, zda se někde dají stáhnout zkrácené verze Apokalypsy, poté co je ulozto již nedostupné :( Děkuji za odpověď :)
Dobrý den, už jsem odkazy upravila. Nyní vedou na disk. Děkuji za upozornění.
VymazatDobrý den, je možné někde dohledat Apokalypsu 6? nezobrazuje se mi na discu. Moc děkuji
OdpovědětVymazatNo vida, máte pravdu, dávám to tam. Díky za upozornění.
Vymazat