Přeskočit na hlavní obsah

Druhá světová válka - rozcestník

Taky se vás vaši šesťáci během prvního půl roku ptají "A kdy budeme brát druhou světovou válku?". To bych se vsadila, že ano. Když pak ono strašné období konečně dorazí v 9. třídě, nemůžeme z něj jen tak utéct. Je jasné, že i zde máme jako učitelé téměř nekonečné možnosti (na rozdíl třeba od 17. století), proto opět volím formu rozcestníku nápadů. Ani já většinou v jednom ročníku nevyužiji vše, o čem vám tu poreferuji.

Článek úzce souvisí a navazuje na Rozcestník nápadů k Protektorátu, kde najdete tipy k Mnichovu a pohledu na válku z domácí, protektorátní perspektivy.

1) Jak ta válka vlastně začala?

Moc se mi líbí dokument Apokalypsa 2. světové války, který je unikátní především tím, že je celý sestaven z dobových záběrů. Samozřejmě je úporně dlouhý, takže během online období jsem u něj strávila nějaký ten čas společně s Filmorou. Pořád nedokážu v souvislosti s tak významným obdobím opustit myšlenku, že by žáci měli mít rámcovou představu o základních událostech a souvislostech.
Žáci společně zhlédnou první zkrácený díl (24 minut), ke kterému mají pracovní list.
Pokud můžete do PC-učebny (nebo budete potřebovat zadat práci na dálku), najdete totéž ve Wizer.
Bohužel se YouTube původní záběry vůbec nelíbí a podmiňuje zhlédnutí věkem - doporučuji proto vše z YouTube stáhnout a uložit na disk školní sítě tak, aby se žáci k dílům dostali.

2) Průběh 2. světové války

Pokračuji s dokumentem Apokalypsa, tentokrát si ovšem žáci vyberou období, které je zajímá a podívají se už pouze na jeden vybraný díl. Pracovní list tudíž musí dostat k tomu dílu, který si vybrali.
2. díl (1940), 3. díl (1941), 4. díl (1941-1942), 5. díl (1942-1943), 6. díl (1944-1945)
Žáci si zaznamenávají události na předpřipravenou časovou osu, zaznamenávají si zločiny proti lidskosti, silné a slabé stránky obou bojujících stran.
Tato samostatná práce jim má sloužit jako podklad ke skupinové prezentaci - ve zbývajícím čase se ti, kteří měli stejné téma, domluví, co kdo bude říkat spolužákům.
Pokud by potřebovali ještě něco dohledat, ideálně asi ZDE. (Díky za tip Pavle Nawratové.)
Na prezentace padne celá další hodina - je dobré hlídat čas a mít připravené nástěnné mapy (určitě je vaše škola někde má), kvůli orientaci. (My máme od Stiefelu - pokud nemáte, promítejte projektorem)
Nechte jim ji k dispozici už ve fázi domlouvání skupiny.
Ostatní ve třídě si dělají velice stručné výpisky. Na závěr nebo na začátku další hodiny hrajeme všichni přes telefony či tablety opakovací KAHOOT.

3) Tajemství vojenského kufříku 2.

Stejně jako v první světové válce, i zde můžete využít webové stránky Vojenského historického ústavu. 
Obrázky v úvodu vytisknu a vystříhám, nechám je si vybrat kufřík podle zájmu. Aktivita spočívá v průzkumu osobního vlastnictví českých vojáků a vojaček, kteří se zúčastnili bojů v 2. světové válce. Cílem aktivity je vlastními slovy stručně převyprávět příběh - toho jsou žáci schopni, když dokáží odpovědět na otázky na konci webové stránky.
Po zkušenostech jsem jim připravila ke každému kufříku pracovní list na míru, aby se soustředili hlavně na pátrání a snadno se na stránce zorientovali. Z druhé čisté strany převypráví příběh. Zde můžete propojit dějepis z češtinou, pokud by se nějaká forma vyprávění/deníku/dopisu hodila kolegovi/kolegyni, nechte průzkum do hodin dějepisu a tvoru do slohu.

4) Hravé opáčko

Mám tu hned dvě možnosti libovolně kombinovatelné:

  • Vytisknu (každou stranu na jinak barevný papír) a rozstříhám komiks z posledního dílu Komiksové historie moderního světa a nechám ve skupinkách složit. 
    • (Lehčí varianta - prozraďte pořadí barev/stránek, těžší varianta - musí správně dát i pořadí bez nápovědy)

5) Závěr války

  • Momentálně ráda využívám upravenou verzi z materiálů Post bellum tak, aby se s nimi žákům snadno pracovalo, chodíme s ní do PC-učebny. Každý pracuje samostatně.

  • prezentaci si otevřete v Google slides a zkopírujte ji. Pak můžete dát žákům každému jeho kopii, žáci vyplňují přímo do prezentace. Všechny zvuky jsou připnuté na obrázku rádia.

6) Odsun/vyhnání Němců

  • na blogu už existuje metodika od Čeňka Pýchy, díky které se bolestivému tématu českého historie můžete věnovat
  • pro časově omezené okolnosti jsem ji v minulém roce zjednodušila a takříkajíc koncentrovala -  žáci pracovali s tímto pracovním listem:

7) Virtuální realita hry 38-89

Letos jsem podstatně optimističtější a chci si zahrát pokračování hry 38-89, tentokrát část Vnitřní pohraničí.

Co si od toho slibuji? 
  • nejen vyřešení tématu odsunu/vyhnání
  • ale i naťuknutí roku 1948 a kolektivizace
  • žáci již znají princip hry a zvládneme to svižněji
Jaké aktivity využíváte v tématu 2. světové války vy?

Komentáře

  1. Dobrý den, děkuji za nové nápady, které jsem neznala. U dokumentu Apokalypsa se mi nezobrazuje třetí díl. Je ještě dostupný? Já rada pracuji s databází obětí z https://www.holocaust.cz/. Děti zkouší na základě naskenovaných dokumentů u vybraných lidí zrekonstruovat jejich předchozí život.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za upozornění, s Youtube je to otrava. Změnila jsem odkazy v článku a nyní vedou na uložto, aby se díly daly stáhnout.

      Vymazat
    2. Dobrý den, nestíhám se podívat na Apokalypsu, nemáte prosím i řešení k prvnímu pracovnímu listu? Děkuji mnohokrát.

      Vymazat
    3. Dobrý den, je to v podstatě totéž, co v elektronické podobě v programu Wizer.me, tam je i správné řešení. https://app.wizer.me/preview/IHEXOB

      Vymazat
  2. Dobrý den,

    chtěla jsem se zeptat, zda se někde dají stáhnout zkrácené verze Apokalypsy, poté co je ulozto již nedostupné :( Děkuji za odpověď :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Olga Kovaříková19. února 2024 v 6:15

      Dobrý den, už jsem odkazy upravila. Nyní vedou na disk. Děkuji za upozornění.

      Vymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytvořenou v  Genially

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou

Trochu šílené i děsivé římské císařství s širokou paletou činností

V dnešním příspěvku vám představím své nápady, které používám při výuce období římského císařství. Téma kompletuji na základě zpětné vazby, kterou mi poskytujete nejen v komentářích, ale i mailem a věřte, že mne vždy moc potěší.  Při probírání toho, co k římskému císařství mám, jsem si uvědomila, že k tomuto období jsem různé nápady sbírala delší dobu možná i proto, že se probírá koncem roku a to už bývám, stejně jako vy, dost unavená. Pořád si myslím, že bych některé části mohla více vychytat, ale třeba se objeví nějaké vaše tipy a vylepšení v komentářích níže.  1. Gaius Julius Caesar S nikým jiným než s Julkem se do období římského císařství ani nedá vstoupit. A protože této hodině většinou předchází badatelská hodina s bitvou u Zamy a běhací aktivita ke krizi římské republiky , nechávám žáky trochu vydechnout s jednoduchým pracovním listem a krátkým videem. Pustíme si na začátku hodiny kratičkou část videa  (0:50-1:51), kde žáci sledují zvětšování římské říše. K dispozici mají praco