Přeskočit na hlavní obsah

Rozcestník nápadů k Protektorátu Čechy a Morava

Znáte to taky? Každý učitel dějepisu má nějaké oblíbené období - vždycky se říká, že to učí nejraději... No, tak k mému oblíbenému a vážně dost načtenému tématu (vzhledem k zaměření diplomové i disertační práce) patří jednoznačně Protektorát Čechy a Morava a druhá světová válka.

Výše zmíněný efekt na mne vůbec nepůsobí, naopak - pravidelně panikařím. Protože vážně nevím, jak to všechno proboha stihnout! Nepomáhá ani fakt, že na druhou světovou válku a vše, co s tím souvisí, se řada žáků třese již od 6. třídy.

I to je důvod, proč k tématu nabízím rozcestník. Je zde i prostor pro vás a vaše tipy a nápady (mně vážně pomohly ty zestručňující...)

Materiály od Post Bellum pro vás jistě nebudou žádnou novinkou. Nejraději využívám pracovní list a metodiku k Mnichovu a poté zase na závěr čerpám z Povstání a závěru války.

Pokud jsme ve škole, ráda využívám i obě komiksové knihy od Post bellum Ještě jsme ve válce
a Totální nasazení. 
Pracovní listy z nich na webovém portálu z nich vycházejí, zatím je mám spíše jako rozšiřující materiál pro zájemce. První komiks samozřejmě využijete i později, při probírání dějin 50.-80. let.

Samozřejmě nemůžeme zapomenout ani na krátké filmy od Post bellum, konkrétně se hodí např.:
Pro skutečné fajnšmekry ve třídě můžete využít i audio Příběhy 20. století, výběr je skutečně velký a jdou přehrát i stáhnout. 
  • Jako aktivitu (když budete mít čas) je ráda využívám tak, že dám žákům na výběr podle jejich zájmu z vybraných příběhů - mohou podle nich např. vypracovat jednoduchý komiks ať už ručně či ve Storyboard that.
2) Počítačová hra 38-89 z dílny ÚSTR - Atentát

Pokud stále váháte s vyzkoušením téhle perly - tak neváhejte! Pro učitele je ke stažení zdarma. Účastnila jsem se webináře, když byla úplně nová, a využívám ji už několikátým rokem - kromě tohoto (vy víte proč...).
Mé doporučení: 
  • Zahrajte si nejprve hru sami.
  • Nedávejte to dětem jako domácí úkol.
  • Využívejte naplno metodiku a pracovní listy.
  • Když si to dobře naplánujete, hra nezabere tolik času, kolik byste si mysleli.
  • Zaberte si PC-učebnu.
  • Doporučený postup:
    1. Úvod do hry - tedy 1. kapitolu - hrajeme společně a frontálně. Žáci se střídají v rozhodování. Na konci si shrneme zjištění do pracovního listu.
    2. Samotná hra - (2-3 vyučovací hodiny podle zdatnosti třídy) - žáky rozdělím do dvojic, jsme v PC-učebně a pracovní list vyplňují vždy společně po dokončení kapitoly a vzájemné diskusi
    3. Závěr hry - závěrečnou kapitolu často hrajeme zase společně. Celá hra se dá zvládnout za 14 dní, dá jim hodně a baví je.
Hra 38-89 má i druhou část Odsun - ten jsem ještě nevyzkoušela...

Sice tato hra není taková interaktivní pecka, jako hra předchozí, ale vůbec není špatné ji vyzkoušet. Jen si musíte předem proklikat různé scénáře - období protektorátu se věnují osudy osob narozených 1890-1910, ale ne všechny.
Uvítám zajímavé metodické tipy, máte-li.

Webový portál Památníku Terezín lze ideálně využít k projektové výuce a seznámení s historií všedního dne. 
Žáci mohou zkoumat jednotlivé oblasti podle svého zájmu a vytvořit společnou myšlenkovou mapu, poster či referáty pro celou třídu.


Novinka, kterou přináší online výuka, vám možná také neunikla - můžete společně s žáky v online hodině projít památníkem Terezín. Památník nabízí i online prohlídky s průvodci. My jsme to naštěstí s letošními deváťáky ještě stihli naživo.
6) Holokaust
Tipy k probírání holokaustu byste našli u povolanějších - skvělé edukační programy pro učitele nabízí Židovské muzeum i Památník Terezín. 
Všechny předchozí tipy se jej tak či onak dotýkají, můžete žákům také doporučit řadu filmových zpracování. 
V online výuce je nechte si zahrát online únikovku Stáni Hrnčiarové, kterou už jste mohli nalézt v dřívějším článku. (1. heslo je KOHN, 2. heslo je 1942)
Pak je tu samozřejmě Historylab, kterému jsem se zde již věnovala v samostatném článku.
K protektorátu mají hned několik cvičení včetně metodiky a momentálně zjistíte hodně informací i z webinářů. Určitě se nebojte s Historylabem začít a nenechte se zbytečně odradit. Je to v online výuce skvělý nástroj, jen je potřeba se řídit určitými doporučeními:
  1. Zaregistrujte se, tak budete mít mnohem lepší kontrolu nad odevzdanou prací studentů.
  2. Vyberte si nejprve jednoduchá cvičení, která vyžadují pouze popis či srovnání dvou fotografií. (Cvičení pracující s textem patří v Historylabu k těm náročnějším a méně oblíbeným.)
  3. První cvičení určitě proveďte frontálně - žáci se musí naučit s nástrojem pracovat. Snažte se je vést až k polopatickému popisu a analýze - nakonec totiž zjistí, že jsou schopni vyčíst sami mnohem víc, než by čekali.
  4. Nedávejte jim Historylab jako domácí úkol, pokud nemají zkušenosti. Raději ať pracují v online skupinách.
Ráda využívám Proměny obce Horní Vysoké k otevření tématu odsunu.

(Pro ten se také video Sousedi: Příběh Rudy Bělohoubka, ale to už překračuji rámec tématu.)

K protektorátu mám také vytvořenou hru timeline, kterou si můžete stáhnout a vytisknout zde.

8) Online?
Protože mě v tomto roce v online bohužel tlačí čas, základní přehled moji žáci získají z interaktivní prezentace v Nearpodu, kterou si můžete půjčit nebo upravit dle libosti. Zde je k náhledu a zde ke kopii.



Krátká videa s dobovými záznamy a někdy i komentáři najdete v archivu ČT zde.

Samozřejmě se hodí využít i tematické Slavné dny.

Pravděpodobně si ještě na něco vzpomenu, především jsem ale zvědavá na Vaše tipy a podněty. 

Komentáře

  1. parádní, tento článek je prostě skvělý :-) děkuju. A jestli můžu poprosit - prezentaci v nearpodu jsem si stáhla na svůj účet, ale jak tam zachovat ty nástěnky a hry, abych pak mohla žákům poslat jejich výsledky? Pokaždé, když ukončím hodinu, tak se mi všechno ztratí a je to tabula rasa :-( Děkuji. Vlaďka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, děkuji! Jinak přímo v Nearpodu máte vlevo záložky My Library (s prezentacemi) a pod tím je Reports, kde je zachováno vše, co žáci během interaktivní prezentace psali. Tato zpráva se dá dále sdílet (nebo její části).

      Vymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytvořenou v  Genially

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou

Trochu šílené i děsivé římské císařství s širokou paletou činností

V dnešním příspěvku vám představím své nápady, které používám při výuce období římského císařství. Téma kompletuji na základě zpětné vazby, kterou mi poskytujete nejen v komentářích, ale i mailem a věřte, že mne vždy moc potěší.  Při probírání toho, co k římskému císařství mám, jsem si uvědomila, že k tomuto období jsem různé nápady sbírala delší dobu možná i proto, že se probírá koncem roku a to už bývám, stejně jako vy, dost unavená. Pořád si myslím, že bych některé části mohla více vychytat, ale třeba se objeví nějaké vaše tipy a vylepšení v komentářích níže.  1. Gaius Julius Caesar S nikým jiným než s Julkem se do období římského císařství ani nedá vstoupit. A protože této hodině většinou předchází badatelská hodina s bitvou u Zamy a běhací aktivita ke krizi římské republiky , nechávám žáky trochu vydechnout s jednoduchým pracovním listem a krátkým videem. Pustíme si na začátku hodiny kratičkou část videa  (0:50-1:51), kde žáci sledují zvětšování římské říše. K dispozici mají praco