Znáte to taky? Každý učitel dějepisu má nějaké oblíbené období - vždycky se říká, že to učí nejraději... No, tak k mému oblíbenému a vážně dost načtenému tématu (vzhledem k zaměření diplomové i disertační práce) patří jednoznačně Protektorát Čechy a Morava a druhá světová válka.
Sice tato hra není taková interaktivní pecka, jako hra předchozí, ale vůbec není špatné ji vyzkoušet. Jen si musíte předem proklikat různé scénáře - období protektorátu se věnují osudy osob narozených 1890-1910, ale ne všechny.6) Holokaust
Tipy k probírání holokaustu byste našli u povolanějších - skvělé edukační programy pro učitele nabízí Židovské muzeum i Památník Terezín.
Výše zmíněný efekt na mne vůbec nepůsobí, naopak - pravidelně panikařím. Protože vážně nevím, jak to všechno proboha stihnout! Nepomáhá ani fakt, že na druhou světovou válku a vše, co s tím souvisí, se řada žáků třese již od 6. třídy.
I to je důvod, proč k tématu nabízím rozcestník. Je zde i prostor pro vás a vaše tipy a nápady (mně vážně pomohly ty zestručňující...)
Materiály od Post Bellum pro vás jistě nebudou žádnou novinkou. Nejraději využívám pracovní list a metodiku k Mnichovu a poté zase na závěr čerpám z Povstání a závěru války.
Pokud jsme ve škole, ráda využívám i obě komiksové knihy od Post bellum Ještě jsme ve válce
a Totální nasazení.
Pracovní listy z nich na webovém portálu z nich vycházejí, zatím je mám spíše jako rozšiřující materiál pro zájemce. První komiks samozřejmě využijete i později, při probírání dějin 50.-80. let.
Samozřejmě nemůžeme zapomenout ani na krátké filmy od Post bellum, konkrétně se hodí např.:
Pro skutečné fajnšmekry ve třídě můžete využít i audio Příběhy 20. století, výběr je skutečně velký a jdou přehrát i stáhnout. - Jako aktivitu (když budete mít čas) je ráda využívám tak, že dám žákům na výběr podle jejich zájmu z vybraných příběhů - mohou podle nich např. vypracovat jednoduchý komiks ať už ručně či ve Storyboard that.
Pokud stále váháte s vyzkoušením téhle perly - tak neváhejte! Pro učitele je ke stažení zdarma. Účastnila jsem se webináře, když byla úplně nová, a využívám ji už několikátým rokem - kromě tohoto (vy víte proč...).
Mé doporučení:
- Zahrajte si nejprve hru sami.
- Nedávejte to dětem jako domácí úkol.
- Využívejte naplno metodiku a pracovní listy.
- Když si to dobře naplánujete, hra nezabere tolik času, kolik byste si mysleli.
- Zaberte si PC-učebnu.
- Doporučený postup:
- Úvod do hry - tedy 1. kapitolu - hrajeme společně a frontálně. Žáci se střídají v rozhodování. Na konci si shrneme zjištění do pracovního listu.
- Samotná hra - (2-3 vyučovací hodiny podle zdatnosti třídy) - žáky rozdělím do dvojic, jsme v PC-učebně a pracovní list vyplňují vždy společně po dokončení kapitoly a vzájemné diskusi
- Závěr hry - závěrečnou kapitolu často hrajeme zase společně. Celá hra se dá zvládnout za 14 dní, dá jim hodně a baví je.
Sice tato hra není taková interaktivní pecka, jako hra předchozí, ale vůbec není špatné ji vyzkoušet. Jen si musíte předem proklikat různé scénáře - období protektorátu se věnují osudy osob narozených 1890-1910, ale ne všechny.
Uvítám zajímavé metodické tipy, máte-li.
Webový portál Památníku Terezín lze ideálně využít k projektové výuce a seznámení s historií všedního dne.
Žáci mohou zkoumat jednotlivé oblasti podle svého zájmu a vytvořit společnou myšlenkovou mapu, poster či referáty pro celou třídu.
Novinka, kterou přináší online výuka, vám možná také neunikla - můžete společně s žáky v online hodině projít památníkem Terezín. Památník nabízí i online prohlídky s průvodci. My jsme to naštěstí s letošními deváťáky ještě stihli naživo.Tipy k probírání holokaustu byste našli u povolanějších - skvělé edukační programy pro učitele nabízí Židovské muzeum i Památník Terezín.
Všechny předchozí tipy se jej tak či onak dotýkají, můžete žákům také doporučit řadu filmových zpracování.
V online výuce je nechte si zahrát online únikovku Stáni Hrnčiarové, kterou už jste mohli nalézt v dřívějším článku. (1. heslo je KOHN, 2. heslo je 1942)
7) Historylab
Pak je tu samozřejmě Historylab, kterému jsem se zde již věnovala v samostatném článku.K protektorátu mají hned několik cvičení včetně metodiky a momentálně zjistíte hodně informací i z webinářů. Určitě se nebojte s Historylabem začít a nenechte se zbytečně odradit. Je to v online výuce skvělý nástroj, jen je potřeba se řídit určitými doporučeními:
- Zaregistrujte se, tak budete mít mnohem lepší kontrolu nad odevzdanou prací studentů.
- Vyberte si nejprve jednoduchá cvičení, která vyžadují pouze popis či srovnání dvou fotografií. (Cvičení pracující s textem patří v Historylabu k těm náročnějším a méně oblíbeným.)
- První cvičení určitě proveďte frontálně - žáci se musí naučit s nástrojem pracovat. Snažte se je vést až k polopatickému popisu a analýze - nakonec totiž zjistí, že jsou schopni vyčíst sami mnohem víc, než by čekali.
- Nedávejte jim Historylab jako domácí úkol, pokud nemají zkušenosti. Raději ať pracují v online skupinách.
(Pro ten se také video Sousedi: Příběh Rudy Bělohoubka, ale to už překračuji rámec tématu.)
K protektorátu mám také vytvořenou hru timeline, kterou si můžete stáhnout a vytisknout zde.
8) Online?
Protože mě v tomto roce v online bohužel tlačí čas, základní přehled moji žáci získají z interaktivní prezentace v Nearpodu, kterou si můžete půjčit nebo upravit dle libosti. Zde je k náhledu a zde ke kopii.
Protože mě v tomto roce v online bohužel tlačí čas, základní přehled moji žáci získají z interaktivní prezentace v Nearpodu, kterou si můžete půjčit nebo upravit dle libosti. Zde je k náhledu a zde ke kopii.
- Ale vy můžete také využít online webináře pro žáky z Památníku Lidice, které doporučuje po své zkušenosti Zuzana Denková
Krátká videa s dobovými záznamy a někdy i komentáři najdete v archivu ČT zde.
Pravděpodobně si ještě na něco vzpomenu, především jsem ale zvědavá na Vaše tipy a podněty.
parádní, tento článek je prostě skvělý :-) děkuju. A jestli můžu poprosit - prezentaci v nearpodu jsem si stáhla na svůj účet, ale jak tam zachovat ty nástěnky a hry, abych pak mohla žákům poslat jejich výsledky? Pokaždé, když ukončím hodinu, tak se mi všechno ztratí a je to tabula rasa :-( Děkuji. Vlaďka
OdpovědětVymazatDobrý den, děkuji! Jinak přímo v Nearpodu máte vlevo záložky My Library (s prezentacemi) a pod tím je Reports, kde je zachováno vše, co žáci během interaktivní prezentace psali. Tato zpráva se dá dále sdílet (nebo její části).
Vymazat