Přeskočit na hlavní obsah

Měli by Američané slavit Kolumbův den? Aneb k čemu všemu vedly zámořské objevy podle Jiřího Karena

V dnešním článku vám s radostí sdílím další nápad z vašich řad. Tentokrát od Jiřího Karena. Podrobná příprava, kterou můžete prostě vzít a rovnou použít, je plánována na 2 vyučovací hodiny (ideálně v kuse).

1) Oč jde?

Jedná se o badatelsky pojatou hodinu, při níž žáci pracují s opravdu různorodými zdroji informací, na jejichž základě se snaží odpovědět na otázku v našem nadpise. Rozvíjí tak kritické i analytické myšlení a své vyjadřovací a argumentační schopnosti, prostě značka ideál. Celou podrobnou přípravu k vytištění do hodiny najdete zde.

Cílem hodiny je, aby žáci byli schopni porovnat alespoň jeden pozitivní a jeden negativní důsledek zámořských plaveb a následně v textu zdůvodnit. 

Při samotné výuce můžete použít i připravenou prezentaci. Musím říct, že tento princip využívání prezentací, které neslouží jako podklad k vašemu výkladu, ale tvoří osu badatelské hodiny (stejně ji využila i Pavla Nawratová ve své hodině o atentátu) mi dává smysl a určitě se chystám prezentace takto v budoucnu využívat více.

POSTUP

1) Žáci nejprve zkoumají obraz "Columbus Landing". Ptáme se jich:

Co vás k tématu důsledku zámořských objevů napadá? Jaké mohly mít důsledky?


2) Poté se podíváte společně na 3-minutový dokument Den, kdy Kolumbus objevil Ameriku (12. 10. 1492)

Vypište z videa 5 klíčových slov.

3) Následuje práce s texty. 
V prvním si mají žáci zakroužkovat 2 fakta, která považují za důležitá:

"Věkem zámořských objevů je míněno období od začátku 15. století do poloviny 16. století. Během těchto 150 let bylo podniknuto mnoho zámořských cest a učiněno hodně nových objevů. Evropané přicházeli do kontaktu s jinými společnostmi a jejich kulturami. Plavby po moři přinesly mnoho nových zeměpisných objevů, které přispěly mimo jiné k přesnějšímu vypracování map (středověké mapy světa byly pouze symbolickými schématy) a důkazy o tom, že země je kulatá a ne plochá."

A ve druhém mají vyhledat další důsledek zámořských plaveb:
"Kolem roku 10 000 př. n. 1. existovalo tisíce oddělených navzájem nepropojených světů (říše Inků, Aztéků)  a v roce 1450 už jich zbylo jen  několik. Během tří set let propojili Evropané všechny ostatní doposud izolované světy. Svět Andských indiánů se zhroutil, když  španělští conquistadoři v roce 1532 rozdrtili říši Inků. V roce 1606 na australském kontinentu přistáli první Evropané  a od britského obsazení (1788) byl i tento odlehlý kout spojen s globálním společenstvím. O patnáct let později založili  Angličané první osadu v Tasmánii, a tak se do sféry evropského vlivu dostává i poslední nezávislý svět. Vzniká jedná globální propojená planeta." (Volně podle Y. N. Harari, Sapiens)

Ptáme se: Jak byste popsali tento DŮSLEDEK zámořských výprav?

4) Dáváme k dispozici další dva obrázky a žáci zkouší odvodit, k čemu dalšímu vedly zámořské objevy.
5) Následuje práce s textem o tom, jak Evropané vnímali domorodé obyvatele:
„...že dokonalým právem Španělé vládnou těmto barbarům Nového světa a přilehlých ostrovů, kteří jsou v moudrosti, rozumu, mravech a lidství méněcennější než Španělé, stejně tak jako děti jsou méněcennější než dospělí, ženy podřadnější než muži. Liší se, jako se lidé divocí a krutí liší od lidí laskavých, jako velmi nestřídmi od těch zdrženlivých, a říkám, jako se liší opice od lidí. Jaká lepší a prospěšnější věc by se mohla přihodit těmto barbarům, než že budou podrobeni panství těch, jejichž moudrost, počestnost a zbožnost je promění z barbarů v lidské bytosti, které teprve pak budou hodny tohoto oslovení; v civilizované lidi, pokud mohou takovými být; z tupců a chlípníků v lidi počestné a prosté; z bezbožníků a služebníků ďábla v křesťany oddané opravdovému Bohu?" (autor: Juan Ginés de Sepúlveda, 1547)

Tentokrát žáci po přečtení rozhodují o správnosti následujících tvrzení:
a) Považovali Evropané Indiány za sobě rovné?      ANO/NE
b) Autor si myslí: „Indiáni se liší od Evropanů tak, jako se opice liší od lidí.“ ANO/NE.
c) Autor si myslí: “Indiáni jsou podřadní barbaři, a proto nad nimi nesmí Evropané vládnout.” ANO/NE

6) Po kritickém zhodnocení přístupu Evropanů k původnímu obyvatelstvu následuje "tipovačka"
Když v roce 1492 připlul do Ameriky Kryštof Kolumbus, žilo podle odhadů historiků na území dnešních Spojených států asi 4-10 milionů původních obyvatel. Tento počet klesl - v důsledku infekčních nemocí zavlečených Evropany a brutálního zacházení - do roku 1900 na méně než (tipněte si, odhadněte)
a) 2 milióny
b) 500 tisíc
c) 300 tisíc

7) Nechybí ani práce s mapou (ze Světových dějin lidstva 2)
z níž mají žáci odvodit další důsledek zámořských plaveb doplněním věty:

Tato mapa Ameriky ukazuje, že zámořské objevy vedly k…………..

8) Dále žáci sledují i vzájemné obohacení obou kontinentů, kdy mají vepsat do následujících kolonek, odkud daná potravina/zvíře/nemoc pochází.
Vyberte z následujících  a zařaďte do kolonky (Pište např. A – 5, 8,7 atd.). U některých vám pomůže mapka.

1. kolo, 2. kůň, 3. kukuřice, 4. rajčata, 5. pšenice, 6. kakao, 7. fazole, 8. dobytek, 9. krocan, 10. železo, 11. ananas, 12. brambory, 13. abeceda, 14. syfilis (nemoc), 15. neštovice, 16. bavlna

A) Z Evropy do Ameriky:                                                B) Z Ameriky do Evropy:

9) Konečně neopomenete ani další podstatný jev, který byl objevy způsoben a necháte jej žáky objevit:
10) Na závěr žák shrne v tabulce pozitivní a negativní důsledky (musí doplnit alespoň 3 celkem) a zkusí napsat závěrečný text, v němž odpoví na otázku z počátku hodiny, tedy:

Měli by Američané slavit Kolumbův den? 

Kritéria textu:
  • musí obsahovat minimálně 3 důsledky zámořských výprav (k čemu vedly výpravy)
  • musí obsahovat 1 pozitivní důsledek a 1 negativní důsledek
  • text je souvislý, není v odrážkách
  • odpovídá na otázku
Jak vidno, materiálu i nápadů jsme od Jiřího Karena dostali spoustu a já mu za to velmi děkuji. Dodatkem mě napadá, že by šla hodina pojmout i skupinově, kdy by každý člen skupiny pracoval s jedním či dvěma dílčími zdroji, vzájemně by si informace shrnuli do závěrečné tabulky (viz příprava) a text už by psal každý sám. Dokážu si představit, že v takovém případě by šla příprava zvládnout v jedné hodině. 
Kdo by rád měl k nápadům ze starších dějin přímý přístup, nepřehlédněte na FCB skupinu Starší dějiny moderně, jíž je Jiří správcem (snad vás vpustí). 

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytvořenou v  Genially

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou

Trochu šílené i děsivé římské císařství s širokou paletou činností

V dnešním příspěvku vám představím své nápady, které používám při výuce období římského císařství. Téma kompletuji na základě zpětné vazby, kterou mi poskytujete nejen v komentářích, ale i mailem a věřte, že mne vždy moc potěší.  Při probírání toho, co k římskému císařství mám, jsem si uvědomila, že k tomuto období jsem různé nápady sbírala delší dobu možná i proto, že se probírá koncem roku a to už bývám, stejně jako vy, dost unavená. Pořád si myslím, že bych některé části mohla více vychytat, ale třeba se objeví nějaké vaše tipy a vylepšení v komentářích níže.  1. Gaius Julius Caesar S nikým jiným než s Julkem se do období římského císařství ani nedá vstoupit. A protože této hodině většinou předchází badatelská hodina s bitvou u Zamy a běhací aktivita ke krizi římské republiky , nechávám žáky trochu vydechnout s jednoduchým pracovním listem a krátkým videem. Pustíme si na začátku hodiny kratičkou část videa  (0:50-1:51), kde žáci sledují zvětšování římské říše. K dispozici mají praco