Přeskočit na hlavní obsah

Únikovky online a jak na ně? Máte totiž mnoho možností...

Dnešní příspěvek vzniká díky úplné bouři, která se vzedmula na Facebooku ve skupině Učitelé+. Nevyčerpatelný zdroj inspirace, Lenka Pobudová, ji spustila svým příspěvkem, načež jsme to samozřejmě začali všichni zkoušet... Na jejím blogu najdete základní informace. 

PROČ TO ZKUSIT TAKÉ?

  1. Samozřejmě to člověku uhrane, obzvlášť má-li předmět jako my - tedy plný příběhů. 
  2. Je to aktivita, kterou určitě využiji ráda v hodině, až se zase vrátíme do školy. (Jedna z věcí, která mě na vzdálené výuce štve, je vyrábění materiálů, který naživo nevyužiji...)
  3. Můžete krásně propojit řadu různých výukových aplikací.
  4. Jejich výroba nezabere zas tak moc času, jak by se mohlo zdát.
  5. Jste-li kreativní člověk, dejte si pozor, asi si na tom dost ulítnete...

Dalšími inspiračními zdroji kromě Lenky P. byla tato paní (na kterou koneckonců Lenka odkazuje), zde ukazuje jak vyrobit celou únikovku pomocí Google Slides.

Jenže ta samá paní natočila o pár měsíců později video, kde to dotáhla k ještě větší dokonalosti a natočila návod na únikovku v Google Sites.

Osobně jsem vyzkoušela oba způsoby a zjistila jsem následující:
  • pokud chcete vytvořit takovou rychlejší proklikávačku, tvořte pouze v Google dokumentech a v Google Slides - základní návod s některými vychytávkami na rozdíl od angl. originálu najdete od Lenky zde:
        ➕ když pak hotovou únikovku dáte sdílet přes odkaz a nastavíte "Čtenář", můžou si ostatní učitelé únikovku okopírovat a upravit k obrazu svému.
  • další tutoriály stále vznikají, např. můžete využít od Tomáše Juna tento:
  • vytvořil i návod k LearningApps, které se při výrobě únikovek hojně využívají:
  • pokud ale chcete vyprávět příběh, určitě využijte Google Sites:
    • protože neodkazujete mimo vaši místnost na řadu jiných dokumentů, vše se dá dát přímo do stránky
    • protože to máte takříkajíc na jednom místě
    • protože neřešíte nastavení sdílení u každého odkazovaného dokumentu zvlášť, vše je prostě webová stránka...
    • krátký tutoriál v češtině je zde:
        ➖narozdíl od výhody výše, takovou únikovku berte jako finální. Sdílet ostatním učitelům sice lze - ale musí si pak mnohem více pohlídat prokliky, které vedou do původní webové stránky...

❗ Když vkládáte dětem odkaz na Slide, máte různé možnosti❗
1) V odkaze z příkazového řádku změníte "edit" na "preview"

2) Sdílíte odkaz přes "Soubor", "Publikovat na web" ➡odkaz

3) Děsná vychytávka od Patrika Vaňka z FCB, změníte z příkazového řádku "edit" na "preview?rm=minimal" a děti neuvidí ovládací slidovou lištu! (To je novinka, budu to všude teprve předělávat.) 

Zbývá otázka, jak vyřešit zámek - tedy kam budou děti vkládat vyluštěné kódy, hesla apod.? I zde máte nejméně dvě možnosti:
  1. Vytvoříte Flippity zámky
  2. Vytvoříte Google formulář (viz první video výše)
Já jsem zatím pracovala s druhou verzí, protože do formuláře můžete dát na závěr např.: napiš své jméno a odešli - čímž získáte přehled o tom, kdo to skutečně dokončil apod...
A také nejsem vyloženě fanda těžkých šifer apod., jde mi spíše o alespoň přibližnou simulaci doby, nechci aby forma převážila obsah...
 
Z předchozího textu je zjevné, co mě zcela pohltilo a co čeká mé žáky v příštích dvou týdnech v online hodinách. 
Protože nemáte přístup do google formuláře, doporučuji zadat nějakou ověřovací otázku z toho, co se objeví po dokončení únikovky - nebo prostě printscreen.
Konečně jsou různé možnosti, jak hru hrát:
Samozřejmě se nabízí každý sám online, ale můžete hrát i v Breakout rooms v týmech, což budu zkoušet až příští týden.

Pokud vás to vážně chytlo, dílčí technické problémy řeší na Facebookové skupině Únikové hry ve školství.
  • Máte tipy ke zveřejněným hrám? Sem s nimi.
  • Vytvořili jste své vlastní? Podělte se.
  • Věděl by někdo, jak postupovat prezentací v Google Slides přes vložení kódu/hesla? - to by bylo super, prosím do komentářů

Komentáře

  1. Super článek. Krásně udělaná únikovka k Josefu druhému. Jen nemohu objevit ten úkol s židlí (v popisu je: heslo, které jsi našel, když jsi odpočíval na židli). Na co bych měla kliknout?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za komentář! Chybka se vloudila. Zkuste teď :)

      Vymazat
    2. Super, díky. Funguje. Můžu ji vyzkoušet i se svými dětmi? Perfektně se nám teď hodí.

      Vymazat
    3. No jasně, proto ji sem dávám. Jen jim položte nějakou tu ověřovací otázku z posledního slidu Google formuláře. Např.: Co jste dostali na závěr? apod...

      Vymazat
    4. Díky. Dám vědět, jak to fungovalo, mně se to moc líbí. Vyzkouším to s osmáky. Na konci je tlačítko odeslat. To asi chodí vám, že?

      Vymazat
    5. Ano, proto doporučuji, abyste jim dala nějakou kontrolní otázku nebo ten printscreen. Sdílení celých vnitřností hry už na mne bylo příliš... :)

      Vymazat
    6. Jasně, chápu. Jen se ujišťuju :-)

      Vymazat
    7. Díky za hru. Většina dětí byla nadšená, několika jsme musely s asistentkou pomoci, ale tak je to vždycky :-)

      Vymazat
    8. Bezvadné, to jsem moc ráda. Díky za zpětnou vazbu.

      Vymazat
  2. Moc děkuji, zadávám jako úkol přes vánoční prázdniny :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Dobrý den, použiji Vaši únikovku ke křížovým výpravám v 7. třídě. Velice děkuji. Dětem dám pokyn, aby na závěr udělali printscreen, ale dopředu se omlouvám, počítám totiž, že někteří Vám to asi odešlou.
    Ještě jsem se chtěla zeptat, zda mi poradíte, jak do kopie únikovky na Francouzskou revoluci (nebo jakoukoli jinou) vložím odkaz na můj email, aby výsledek nechodil autorům, ale mě.
    Ještě jednou děkuju za inspiraci.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, únikovku ke křížovým výpravám neřešte - prostě si promažu odpovědi v google formuláři. Co se týče Francouzské revoluce: klikněte na odkaz k úpravám a zkopírujte si prezentaci na svůj disk, aby šla upravovat. Na mřížích vzadu je na zámečku odkaz na Flippity Scavenger hunt - ten si musíte vytvořit nový se svou adresou v Options a pověsit nový odkaz zpět na zámeček. Návody jak na to už jsou na youtube i v češtině 😉

      Vymazat
  4. Dobrý den, bylo by možné dostat se k únikovce Mezopotámie od Adama Čermáka, abych si ji mohl upravit a použít pro šesťáky? Děkuji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jste na FCB ve skupině Únikové hry ve školství? Můžete když tak oslovit přímo jeho. Pokud ne, mohu se jej zeptat.

      Vymazat
  5. Dobrý den, také mám jednu vytvořenou, kdybyste chtěla, ráda se podělím. Moc děkuji za skvělou inspiraci, narazila jsem na Váš blok teprve teď a je to naprosto moje krevní skupina!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, to bude skvělé! Sem s ní, můžete případně poslat na email: olisekus@gmail.com. Připište mi prosím rovnou, zda ji mohu sdílet ostatním prostřednictvím blogu. A děkuji za hezkou zpětnou vazbu!

      Vymazat
  6. Určitě můžete sdílet, jsem ráda, když můžu využít tak skvělou inspiraci a zároveň se revanšovat. Jdu na to - písnu do mailu :-).

    OdpovědětVymazat
  7. Dobrý den, děkuji za nápady, inspiraci a také materiály, které jste vytvořila a my ostatní je můžeme použít. Díky tomu vaše práce obohatí mnohem více dětí, než učíte (a mnoha kolegům, kteří nejsou tak šikovní umožní ozvláštnit výuku). Díky moc.

    Mám však dotaz: Poslala jsem odkaz na vaši únikovku o Indii a Číně svým šesťákům, někteří hru dohráli až do konce, jiní mi hlásili, že se jim nechtějí otevřít další okna s úkoly. Napadlo mě, zda nemají zakázaná vyskakovací okna, ale nejsem si jistá, zda je tohle správné řešení problému. Setkala jste se také s něčím podobným, že to žákům nefungovalo?
    Děkuji za odpověď
    Jana K.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, s tím jsem se zatím nesetkala. Hru jsem teď rychle proklikala a vše funguje. Ale možná řešení, která mě napadají: hrají žáci na Google Chrome? Někdy dělají jiné prohlížeče problémy. To samé se týká těch, kteří případně hrají na telefonu - je nutné, aby si odkaz otevřeli v Google Chrome prohlížeči.. Nic dalšího mě prozatím nenapadá. Konkrétně tato hra je pouští dál přes zámečky, takže pokud je nerozluštili, nemohli se ani dál dostat... Hrávám online únikovky ráda naživo ve skupinách, kde si mohou navzájem poradit i sdílet obrazovku. Doporučuji pro příště. Vy také můžete více věcí jako učitel vyřešit.
      Jinak moc děkuji za milou zpětnou vazbu, právě sdílení a použití materiálů kýmkoliv mě moc těší. S pozdravem,
      Olga K.

      Vymazat
  8. zdravím nájdem niekde aj escaperoom pre studenú vojnu (3. roč, gymnázii a stredných škôl)? Predom ďakujem za odpoveď. Našiel som Váš blok, ale neviem sa v ňom ešte orientovať.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, v záložce online v menu nahoře jsou všechny únikovky.

      Vymazat
    2. Dobrý deň, ďakujem veľmi pekne. Viete mi prosím Vás pomôcť či je možnosť upravovať aj jazyk v jednotlivých odkazoch a úlohách? Alebo si musím vytvoriť vlastné odkazy a vložiť ich do prezentácie (konkrétne hovorím o escape room pre opakovanie studenej vojny)?

      Vymazat
    3. No, to byste musel oslovit autorku hry - Soňu Žaloudkovou - na FCB skupině Únikové hry ve školství a poprosit ji o sdílení odkazů pro úpravu k jednotlivým hrám. Tyto byste si upravil a vložil do své vlastní kopie únikovky.

      Vymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytvořenou v  Genially

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou

Trochu šílené i děsivé římské císařství s širokou paletou činností

V dnešním příspěvku vám představím své nápady, které používám při výuce období římského císařství. Téma kompletuji na základě zpětné vazby, kterou mi poskytujete nejen v komentářích, ale i mailem a věřte, že mne vždy moc potěší.  Při probírání toho, co k římskému císařství mám, jsem si uvědomila, že k tomuto období jsem různé nápady sbírala delší dobu možná i proto, že se probírá koncem roku a to už bývám, stejně jako vy, dost unavená. Pořád si myslím, že bych některé části mohla více vychytat, ale třeba se objeví nějaké vaše tipy a vylepšení v komentářích níže.  1. Gaius Julius Caesar S nikým jiným než s Julkem se do období římského císařství ani nedá vstoupit. A protože této hodině většinou předchází badatelská hodina s bitvou u Zamy a běhací aktivita ke krizi římské republiky , nechávám žáky trochu vydechnout s jednoduchým pracovním listem a krátkým videem. Pustíme si na začátku hodiny kratičkou část videa  (0:50-1:51), kde žáci sledují zvětšování římské říše. K dispozici mají praco